Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجلس گفت: همکاری پارلمانی کشورهای آسیایی برای ارتقای جایگاه آسیا مفید و مهم است.

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به کشور ترکیه برای حضور در دوازدهمین مجمع عمومی اجلاس مجالس آسیایی در جمع خبرنگاران اهداف سفر به ترکیه و اهمیت اجلاسی که امروز بعدازظهر برگزار می شود را تشریح کرد و گفت: به دلیل دو مسئله اقتضا می کرد که این سفر انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشور ترکیه که کشور دوست و برادر ماست، با ما مراودات تجاری خوبی دارد. همچنین در مسائل مختلف منطقه ای رایزنی نزدیکی با این کشور داریم. از سوی دیگر در سطح پارلمان هم ارتباط خوبی با کشور دوست ترکیه داریم.

وی با بیان اینکه مجمع عمومی مجالس آسیایی فرصتی است تا با توجه به شرایط منطقه ، گفتگویی با ترکیه داشته باشیم، اظهار داشت: این اجلاس متشکل از مجالس کشورهای آسیایی است، کشورهای آسیایی در قرن معاصر جهش خوبی در موضوعات مختلف از جمله اقتصادی، علمی و فناوری داشته اند.

لاریجانی افزود: در اینگونه اجلاس ها سازوکارهایی که بشود از پتانسیل کشورهای آسیایی استفاده شود، فراهم می شود.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه اجلاس مجالس آسیایی با نگاه چندجانبه گرایی انجام می شود، گفت: باید این نگاه تقویت شود و با هیات های پارلمانی کشورهای دیگر نیز مذاکره داشته باشیم.

وی عنوان کرد: بین ما و کشورهای عضو اجلاس از جمله ترکیه، همکاری های اقتصادی و برخی مسائل دیگر مطرح می شود و زمینه برای سرمایه گذاری در کشورهای دیگر نیز فراهم خواهد شد.

لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که مصوبات اجلاس های سال گذشته مجمع عمومی مجالس آسیایی پیگیری می شود یا خیر؟ گفت: در اجلاس ها هماهنگی مصوبات و موضوعات مطرح می شود و بیشتر مصوبات برای پایه گذاری در راستای همکاری دولت هاست تا بتوانیم تجارت بین کشوری را بین اعضای اجلاس ایجاد کنیم. در اجلاس های گذشته سازوکارهای بین دولت ها تا حدودی بحث و فراهم شده است و اجلاس هایی که بین دولت ها برگزار می شود، در این زمینه بحث می کنند تا همکاری علمی و فناوری بیش از گذشته فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پارلمان ها کار اجرایی نمی کنند و بیشتر بسترها را فراهم می کنند، گفت: با این حال در اجلاس ها نکات خوبی مطرح شده که اگر پیگیری شود ، با توجه به شرایطی که کشورهای آسیایی دارند، ارتباطات را نزدیک تر می کند و می تواند در آینده برای جایگاه آسیا مهم و مفید باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی ترکیه آسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۰۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می‌یابد

عباس علی آبادی روز جمعه در دومین اجلاس ایران و آفریقا اظهار کرد: دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در این وزارتخانه و پیگیری مسائل مهم در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی ایجاد می‌شود. این دبیرخانه دائمی گام مهمی است تا مسیر توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین ایران و آفریقا هموار شود.

وی افزود: تلاش برای اصلاح تعرفه‌های گمرکی در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی یکی از مسائل مهمی است که از طریق این دبیرخانه پیگیری خواهد شد.

وزیر صمت، با بیان اینکه رفع موانع تجارت و صادرات در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: اطلاعات کاملی از ظرفیت کشورهای آفریقایی از تولید و امکان صادرات انواع سنگ‌های معدنی، قیمتی و صنایع دستی وجود دارد و بر این باور هستیم که با توسعه معادن و خطوط محصولات فرآوری به کمک توانمندی‌های یکدیگر و واردات بخش عمده نیازهای ایران از قاره آفریقا را از طریق روابط برد برد توسعه دهیم.

وی ادامه داد: برنامه‌های ما برای توسعه تجارت شامل توسعه زیرساخت‌های فیزیکی، رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی و افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره‌ای است.

علی آبادی به توسعه زیرساخت‌های فیزیکی بین ایران و آفریقا اشاره کرد و گفت: ایران درصدد است تا با توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا و سرویس دهی منظم و خطوط هوایی با اولویت یک یا دو کشور در هر منطقه، با استفاده از ظرفیت خطوط حمل و نقل مبادلات تجاری را توسعه بخشد.

وی تاکید کرد: رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی از طریق استفاده از ارز محلی و تهاتر کالا یکی از مسائل در توسعه تجارت است؛ یکی از ابزارهای مهم برقراری روابط مالی و بانکی بین ایران و منطقه تبادل کالاست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در این اجلاس فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا نهادهای مالی مهم و پشتیبان صادرات و سرمایه گذاری با یکدیگر مذاکره و ملاقات داشته باشند تا نتیجه آن در تعمیق روابط بانکی طرفین را مشاهده کنیم.

علی آبادی، بر افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره‌ای بین توسعه تجارت ایران و آفریقا تاکید کرد و گفت: آمادگی بر تشکیل اتاق‌های بازرگانی و افزایش تعداد مراکز تجاری از ۱۰ مرکز به حداقل ۱۵ مرکز و افزایش تعداد رایزنان به ۱۲ رایزن در یک افق کوتاه مدت، تسهیل در دسترسی متقابل رایزن‌ها در قالب هیأت‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌ها و عرضه محصولات ایران در آفریقا به صورت متقابل را داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیداوری کرد که کشورهای آفریقایی در موارد توسعه تجارت، اقداماتی را انجام دهند.

وی با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه‌های مختلف گفت: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های صنعتی قابل توجهی در زمینه‌هایی مانند پتروشیمی مواد شیمیایی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، صنایع معدنی، صنایع خلاق و دانش بنیان شوینده و مواد بهداشتی دارو و تجهیزات پزشکی مصالح ساختمانی مواد غذایی و همچنین در بخش خدمات فنی و مهندسی به خصوص در زمینه زیرساخت‌های پالایشگاهی نیروگاهی حمل و نقل مسکن گردشگری بهداشت و درمان و آموزش برخوردار است.

علی آبادی افزود: ایران می‌تواند این توانمندی‌ها را در جهت توسعه هرچه بیشتر کشورهای آفریقایی به کار گیرد.

وی گفت: همه تلاش ما در این چند روزه این بوده که این اجلاس از جنبه تشریفاتی خارج شود و به یک رویداد کاری تبدیل گردد از اینکه امروز شاهد حضور بیش از ۲۰۰ بازرگان برجسته آفریقایی در این نشست هستیم بسیار خوشحالیم و تقاضا می‌کنم در نشست‌هایی که از نزدیک بین بازرگانان برگزار می‌شود همه تلاش کنیم تا این اجلاس را از سطح یک اجلاس صرفاً تشریفاتی به یک اجلاس کاری تبدیل کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بدرقه ساحلی بازان زیر ۱۹ سال والیبال به مسابقات آسیایی
  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • برگزاری اردوی تیم تنیس روی میز دختران جوان
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • برنده پلی‌آف آخرین مسافر آسیایی جام‌جهانی / افغانستان و قرقیزستان به‌دنبال کسب سهمیه پنجم
  • ویدیو/ ارتقای اقتصاد مکمل میان ایران و کشورهای آفریقایی
  • محکومیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می‌یابد
  • توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا