لزوم تولید محصولات پژوهشی در عرصه خانواده بر مبنای بیانیه «گام دوم انقلاب»
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۱۱۴۱
مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی گفت: ضروری است محصولاتی پژوهشی با موضوع خانواده در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب تولید و با کمک تمامی دستگاه ها اجرایی شوند.
به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین استاد آقا شب گذشته در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره رضوی که در سالن شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: موضوع خانواده از موضوعات مهمی است که باید در قالب سبک زندگی اسلامی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره کردند تعریف شود.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما و تمام بخشهای نظام نیز بر این است تا تلاش بیشتری در این حوزه داشته باشیم، افزود: این موضوعی نیست که بنیاد کرامت به تنهایی بتواند آن را پیش ببرد بلکه نیازمند مشارکت و همکاری تمامی ارگان ها و نهاد هاست.
وی اصلی ترین کار بنیاد کرامت رضوی را حمایت، تسهیل گری و کمک به موسسات مردم نهاد و بخش هایی که در میدان کار هستند عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم در آینده این برنامه را با همکاری و هم افزایی بیشتر با سایر نهادها از جمله مرکز امور بانوان آستان قدس رضوی، بنیاد ملی خانواده و سایر بخش ها در آستان قدس رضوی پیش ببریم و کارهایی را انجام دهیم که نواقص کمتری داشته باشد.
در ادامه این مراسم حسین یکتا مسئول جمعیت مردمی امام رضایی ها با تاکید بر نهادینه کردن سبک زندگی رضوی در بین جوانان، گفت: سبک زندگی شهدا برگرفته از فرهنگ رضوی است بنابراین فعالان عرصه خانواده بایستی با مطالعه خاطرات و سیره شهدا نسل جدید را به سمت سبک زندگی اسلامی هدایت کنند.
وی با اشاره به اینکه امروز دشمن آتش کینه خود را بر سر خانواده میریزد، خاطرنشان کرد: عمل به اسلام در زندگی، حفظ ارزشهای الهی همچون احترام به پدر و مادر، لقمه حلال و ... از جمله معیارهای رسیدن به سبک زندگی رضوی است.
یادآور میشود؛ نخستین جشنواره خانواده رضوی با همکاری بنیاد کرامت امام رضا(ع)، مرکز مطالعات و برنامه ریزی خانواده ایرانی و بنیاد ملی خانواده و مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی و با هدف کاهش آسیب های خانواده ۲۱ و ۲۲ آذرماه در سالن همایش شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد. منبع: آستان نیوز
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: گام دوم انقلاب پژوهش خانواده بنیاد برکت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۱۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)
حدیثی بر کاشی زرین فام
یک کاشی هشت پر است. کاشی که از چند صد سال پیش یک قطعه از تزئینات بقعه مبارکه حضرت رضا(ع) بوده است. دور تا دور آن نیز مانند بسیاری از کاشیهای زرینفام روضه منوره، آیات قرآن و احادیث و روایاتی از ائمه اطهار(ع) کتابت شده است. احادیثی که از مستندترین مجموعه حدیثهای شیعی است و هنرمندان بزرگ ایرانی در قرن هفتم و هشتم قمری آنها را بر کاشیهای زرینفام نشانده تا به زیبایی هرچه تمامتر برای تزیین دیوارهای اطراف مضجع شریف امام رضا(علیه السلام) به کاربرند. روی این نمونه کاشی نیز احادیثی از «امام جعفر صادق (ع)» نقش بسته بسته که مضمون آنها اهمیت زهد و ایمان از نگاه امام است:
"قال الصادق علیهالسلم جعل [الخیر کلـ]ـه فی بیت و جعل مفتـ[ـاحه الزهد فی] الدنیا و جعل الشر کله فی بیت [و جعل مفتاحه حب الدنیا عنه علیه السلم حَرَامٌ عَلَی قُلُوبِکُمْ أَنْ[تَعْرِفَ] حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ حَتَّی تَزْهَدَ فِی الدُّنْیَا عنه علیهالسلم حَسْبُ الْمُؤْمِنِ مِنَ اللَّهِ نُصْرَةً أَنْ یَرَی عَدُوَّهُ یَعْمَلُ بِمَعَاصِی اللَّهِ"
برای تزیین این کاشی که قسمت کمی از آن هم ازبین رفته، به غیر از لعاب زرینفام، از لعاب لاجوردی استفاده شده است. این کاشی هشتپر در اندازه ۱۸×۱۸ سانتیچندرسانه شده است.
قرآن وقفی شاه عباس
دو شی دیگری که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، نسخههایی از قرآن کریم است که کتابت آن به امام جعفر صادق(ع) نسبت داده شده است.
اولین نسخهای که در گنجینه قرآن و نفائس موزه آستان قدس رضوی نگهداری میشود، توسط شاه عباس صفوی در سال ۱0۰۸ وقف بارگاه منور رضوی شده است. این مصحف کامل از جمله مواردی است که وقفنامه آن را شیخ بهایی بر روی کاغذ کتابت کرده است.
سید محمدرضا فاضلهاشمی، کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اطلاع بیشتری درباره این نسخه اطلاعات بیشتری به ما میدهد: «بخشی از این قرآن، به خط ابراهیم سلطان، برادر بایسنقرمیرزا و پسر شاهرخ تیموری است. این شاهزاده تیموری از هنرمندان مطرح و خوشنویسان طراز اول عهد خود بهویژه در خط ثلث و محقق محسوب میشود.»
به گفته فاضل هاشمی قدمت جلد این مصحف، به قرن ۹ قمری بازمیگردد؛ «این جلد که جز شاهکارهای نفایس آستان قدس رضوی به شمار میآید، در زمان ابراهیم سلطان بن شاهرخ تیموری در سال ۸۳۱ قمری ساخته شده است.»
او در ادامه درباره مشخصات ظاهری و تزئینات این اثر اضافه میکند: «این مصحف در قطع وزیری و در اوراقی به اندازه ۲۰.۵ در ۳۰.۵ سانتیمتر کتابت شده است. یک ترنج کنگرهای مذهّب و مرصّع مزیّن به گلهای اسلیمی و زمینۀ لاجورد در پشت صفحه اول این مصحف قرار دارد. صفحه اول و دوم آن هم دارای سه لوح مذهّب و مرصّع با نقوش و گل و برگ اسلیمی است. گلهای ختایی هشت پر زرّین، فواصل آیات را مشخص کرده و سرسورهها در کتیبه مستطیلی پیوسته به یک نشان بادامی مذهّب مرصّع نوشته شده و کتیبه به صورت قلمدانی است.»
قرآن وقفی شاه طهماسب
این کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی درباره دومین نسخه منسوب به امام جعفر صادق(ع) میگوید: «این قرآن به خط کوفی بر پوست آهو کتابت شده و از شاهکارهای هنر اسلامی است. این نسخه که توسط شاه طهماسب صفوی وقف شده، شامل جزء ۹ تا ۱۱ قرآن است.»
«مُهر واقف مربوط به پیش از سال ۹۷۲ قمری در پشت صفحه اول حک شده است.» فاضل هاشمی با بیان این نکته، اضافه میکند: «این اثر که در قطع بیاضی و بر اوراقی به اندازه ۱۶ در ۲۳ سانتیمتر کتابت شده است. در این مصحف که ۵۸ ورق از آن به جا مانده، سرسورهها به خط کوفی زرّین و تحریر مشکی نوشته شده است. دو صفحه نخست آن دارای ترنج ستارهای شکل مذهّب و مرصّع و تمام صفحاتش دارای جداول زر و الوان است. فواصل آیات نیز با نقاط شنگرف و زنگار مشخص شده است.»
لازم به ذکر است مانند سایر نسخ منسوب به ائمه اطهار که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، کتابت دو مصحف نام برده شده نیز تنها به امام صادق(ع) نسبت داده شده است و هنوز قطعیتی در این باره وجود ندارد.
زهرا زنگنه