Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@02:17:19 GMT

کم توجهی به حوزه‌ علم و پژوهش برای حل معضلات شهری

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۲۰۹۲

کم توجهی به حوزه‌ علم و پژوهش برای حل معضلات شهری

رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهر تهران با تاکید بر این که برای حل معضلات شهری به حوزه علم و پژوهش کم توجهی شده است، گفت: قطعا با روش‌های علمی‌تر می‌توان مشکلات و معضلات شهری را کنترل کرد.

به گزارش ایسنا، محمد حسین بوچانی در یازدهمین جشنواره پژوهش نوآوری در مدیریت شهری گفت: مستندات و تحقیقات نشان می‌دهد با وجود تمام تلاش‌های جمعی که برای شهرها و روستاها صورت گرفته دستاوردها آن طور که شایسته و بایسته بوده حاصل نشده است که باید در روش‌های خود، باز نگری جدی اعمال کنیم و در این میان نیازم به پژوهش و تحقیق و علم داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:‌ تمام حوزه‌های کالبدی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ... قابل کنترل هستند. اما لازمه اعمال این کنترل ، پژوهش و تحقیق است. امروز اجماع جدی برای دگردیسی ساختار در حوزه مدیریت شهری شکل گرفته است.

بوچانی ادامه داد: جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری اعلام می‌کند ادامه فرایند گذشته در حوزه‌ی پژوهش و نوآوری امکان پذیر نیست و عقلانی به نظر می‌رسد که این شیوه دستخوش تغییراتی شود. امروز اجتماع به طور جدی اعلام می‌کند که در جهت کاهش آلام شهرها باید متکی به دستاوردهای علمی و پژوهشی حرکت کرد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه فضای شهر و روستایی محل آزمون و خطای مدیران نیست افزود: پروژه‌های شهری و روستایی در گذشته آغاز شده‌اند که در میان راه همه به این نتیجه رسیدند که اجرای این پروژه‌ها نیازمند تأمل بیشتری بود. لذا در شرایط کنونی کشور که درگیر مسائل اقتصادی و تحریم‌ها هستیم این موضوع بسیار پیچیده‌تر است. به شکلی که ما در اجرای پروژه‌ها  به پناهگاه جدی‌تری یعنی علم و خرد جمعی و پژوهش نیازمندیم.

وی تاکید کرد: اگر با نگاه سیاست گذاری به شهرها بنگیریم قطعا ضعف در جلب مشارکت همه ذی نفعان شهر در حل و فصل مشکلات شهری مشاهده می‌شود. همچنین کم توجهی به حوزه علم و پژوهش برای حل مسائل شهری از دیگر موضوعاتی است که مورد غفلت قرار گرفته لذا این جشنواره باور دارد با روش‌های علمی‌تر می‌توان مسائل و مشکلات شهری را کنترل و به سمت پایداری شرایط گام برداریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهش شهرداري تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۲۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی، توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی توسط صندوق پژوهش و فناوری گیلان در شمال کشور ایجاد و راه اندازی می‌شود.

با هدف توسعه وگسترش فعالیت‌های تحقیقاتی، تقویت نوآوری‌های شناختی و رونق کسب و کار‌های فناورانه حوزه اکوسیستم شناختی، «مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی» با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، توسط صندوق پژوهش و فناوری گیلان در شمال کشور ایجاد و راه اندازی می‌شود.

دانیال سمیعی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گیلان  توضیح داد: این صندوق با تمرکز بر روی پروژه‌های نوآورانه و تحول‌آفرین تلاش می‌کند با بهره‌مندی از حمایت‌های دولت و جذب پتانسیل‌های بخش خصوصی نقش محوری خود را در ارائه خدمات به فناوران و توسعه فناوری‌های آینده تحکیم بخشد.

وی با بیان اینکه این صندوق دانش‌بنیان از چهار سال پیش همکاری خود با ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی را آغاز و به عنوان صندوق تخصصی این حوزه در کشور معرفی شد، افزود: صندوق پژوهش و فناوری گیلان در نظر دارد تا در سال جاری با اجرای برنامه‌هایی برای گسترش فعالیت‌های این حوزه از طریق جذب و تخصیص منابع و افزایش همکاری‌های ملی و بین‌المللی به افزایش توانمندی فناوران کشور در این زمینه و همچنین تقویت جایگاه ایران در این زمینه اقدام نماید.

سمیعی با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری گیلان یک نهاد مالی غیردولتی نیمه دوم سال ۱۳۹۸ با همکاری  چهارمرکز علمی ودانشگاهی و همچنین ۶ سرمایه‌گذار بخش خصوصی فعالیت خودرا آغاز کره است، تصریح کرد: فعالیت اصلی این صندوق بر ارائه خدمات مالی از قبیل «ارائه انواع تسهیلات»، «سرمایه‌گذاری خطرپذیر»، «صدور انواع ضمانت‌نامه»، «ارائه گرنت»، «ارائه خدمات توانمندسازی»، "پذیرش مطالبات قراردادی" و "لیزینگ محصولات فناورانه" به شرکت‌ها و کسب‌وکار‌ها در زمینه فناوری و نوآوری متمرکز است.

 وی اشاره کرد: صندوق گیلان با طراحی و برگزاری اولین برنامه ملی سرمایه‌گذاری درکسب و کار‌های حوزه فناوری‌های شناختی با عنوان «BRAINVEST» در کشور در تلاش است تا نه تنها در راستای تقویت پایه‌های فناوری در سطح ملی، بلکه به توسعه فناوری بومی در سطح روند‌های جهانی گام بر‌دارد.  

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گیلان، با اشاره به اینکه درسال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری خطرپذیر درحوزه فناوری‌های شناختی برای کمک به توسعه محصولات و ارایه راهکار‌هایی برای ارتقای توانایی‌های شناختی در برخی از کشور‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است، یادآور شد: صندوق گیلان در اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه‌های شناختی  تاکنون ۹۰  میلیارد ریال در این حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر کرده و بیش از ۸۰ میلیارد ریال خدمات مالی در قالب تسهیلات و بیش از ۱۸ میلیارد ریال به فناوران و کسب‌وکار‌های حوزه فناوری‌های شناختی حمایت‌های مالی در قالب گرنت پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: مجموعه این خدمات منجر به نقش تاثیرگذار آن در ترویج فناوری‌های پیشرفته در زیست‌بوم فناوری‌های شناختی کشور شده است.

سمیعی در پایان افزود: سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی در علوم شناختی نقش مهمی در تقویت قدرت اقتصادی و فناوری کشور‌ها دارد و می‌تواند به عنوان یک موتور رشد برای نوآوری و توسعه پایدار عمل کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند
  • «شهرگاه» تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست
  • پیش‌نیاز پیشرفت و توسعه در هر حوزه، تحقیق و پژوهش است
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران