Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@02:44:23 GMT

جاذبه های بکر و دیدنی دهلران منتظر گردشگران

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۴۲۴۵

جاذبه های بکر و دیدنی دهلران منتظر گردشگران

دهلران در ۲۲۰ كیلومتری جنوب غرب ایلام یکی از شهرستان های مهم استان ایلام، دارای آثار طبیعی بی نظیر در کشور است به طوری که برخی از آنها، در ایران و بلکه در خاور میانه بی همتا هستند. دهلران قرار گرفته است.

خبرگزاری شبستان - ایلام: دهلران در 220 كیلومتری جنوب غرب ایلام قرار گرفته استT این شهرستان با ۶ هزار و 817 كیلومتر مربع از لحاظ مساحت بزرگترین شهرستان استان محسوب می شود كه دارای پنج  بخش مركزی، زرین آباد، میمه، موسیان و دشت عباس است که اقوام کرد، لر ، لک و عرب با صمیمیت در کنار هم زندگی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شغل اکثر مردم منطقه دامداری و کشاورزی است و این شهرستان داری آب هوای گرم وخشک است، به طوری که در ایام تابستان دمای هوا به 56درجه سانتیگراد هم می رسد، چشمه های طبیعی آب گرم و چشمه قیر و غار خفاش از طبیعی ترین آثار هستند که در این شهرستان وجود دارد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری دهلران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دهلران، اظهار کرد: این شهرستان دارای آثار باستانی، گردشگری و جاذبه های طبیعی فراوانی است كه مشابه آنها در كشور وجود ندارد كه مهمترین آنها غار خفاش، چشمه قیر و چشمه آب گرم است.


«حمید بختیاری» افزود:چشمه های آبگرم دهلران یكی از جاذبه های طبیعی این شهرستان محسوب می شود كه به صورت چشمه های بزرگ و كوچك از اعماق زمین می جوشند و با دمای حدود 50 درجه سانتی گراد و دبی آب بین 400 تا 500 لیتر در ثانیه متغیر است.
 

وی بیان کرد: با توجه به نوع خاك شنی - رسی زمین های پایین دست، آب این چشمه ها قبل از رسیدن به شهر دهلران به زمین نفوذ می كند و ویژگی های شاخص این چشمه وجود گوگرد با بوی تند است كه خود دلیلی برغنی بودن آن ها از سولفات است و در طول روز نوع آب به اشكال مختلف تغییر رنگ می دهد.
 

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری دهلران یادآور شد: چشمه های آب گرم دهلران به طور معمول برای درمان بیماری های پوستی و دردهای مفاصل و استخوان مورد استفاده قرار می گیرد و در همین راستا بخش خصوصی اقدام به احداث تاسیسات شنا و استخر سرپوشیده در پایین دست چشمه ها كرده است.

 

وی گفت: در راستای توسعه و فضا سازی و جذب گردشگر، میراث فرهنگی با تخصیص اعتبار لازم برای روشنایی مسیر آبگرم و پرداخت تسهیلات به سرمایه گذار در سال های اخیر، اقدمات مناسبی انجام داده است 

 

بختیاری افزود:  یكی از آثار طبیعی شهرستان دهلران كه در كشور نادر محسوب می شود، غار خفاش است، این غار در چهار كیلومتری شمال شهر دهلران در دامنه ارتفاعات سیاه كوه و 400 متری غرب تنگه موسوم به تنگ تاپو و داخل دره ای به ارتفاع 600 متر از سطح دریا واقع شده كه دهانه آن با شعاع حدود 15متر به سمت جنوب قرار گرفته به طوری كه دورنمای آن از شهر دهلران قابل دیدن است.

 


رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دهلران اظهار کرد: طول غار حدود 160 متر و در قسمت داخل دارای دهلیزهای بزرگ و كوچك است و حفره های داخل آن ناشی از حل شدن مواد آهكی و گچی است.
 

وی گفت:  ستون های داخل این غار كه حالت قندیل دارد، برخی در سقف و برخی در كف قرار گرفته كه نظر هر بازدید كننده ای را به خود جلب می كند و ساختمان خاك آن دارای مواد آلی مربوط به فضولات خفاش هاست كه نوعی كود از آن تولید و در برخی مصارف كشاورزی كاربرد فراوانی دارد.
 

بختیاری افزود: طبق برسی های صورت گرفته نخستین جمعیت خفاش ها از 30 هزار قطعه نیز بیشتر بوده كه به صورت دائمی درون غار زیست می كنند، البته برخی از آن ها به طور موقتی مهاجرت های فصلی دارند و بر اساس نظریه باستان شناسان این غار در گذشته های دور محل اسكان و سكونت گاه انسان غارنشین بوده و راه دسترسی به آن از شمال جاده آسفالته چشمه قیر با پیمودن حدود یك كیلومتر راه مالرو است.
 

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری دهلران تصریح کرد: چشمه قیر دهلران یكی از چشمه های نادر قیر در جهان است كه در شش كیلومتری شمال شرقی این شهر و در دامنه كوه سیاه كوه قرار گرفته است.

 

وی گفت: چشمه قیر به صورت حوضچه طبیعی سیاه رنگ با دبی آب سه تا چهار لیتر در ثانیه بوده و از راه خروجی از حوضچه جدا و آب گوگرد دار و قیر در آن جریان می یابد.

 

بختیاری با اشاره به اینکه  اطراف چشمه قیر به منظور جلوگیری از ورود دام یا حیوانات وحشی توسط حفاظت محیط زیست حصار كشی شده است، افزود:  طبق برسی های انجام شده سفره زیرزمینی چشمه ها حدود 80 هكتار برآورد می شود.
 

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دهلران گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، انگلیسی ها به فكر بهره برداری از این مجموعه و منابع بزرگ نفتی اطراف آن بودند و اقدام به احداث تاسیسات ساختمانی و مراحل مقدماتی به منظور ریل گذاری قطار در اطراف آن كرده بودند كه به علت شرایط جنگ جهانی دوم موضوع منتفی می شود.


بختیاری در پایان خاطرنشان کرد:  راه دسترسی به این چشمه ها از شرق جاده آسفالت آب گرم به طول 5.5 كیلومتر و سه كیلومتر راه شنی است.

پایان پیام/684

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد خبرگزاری شبستان استان بوشهر مسجد جشنواره مدهامتان روستایی خطبه نماز جمعه نماز جمعه شهرستان انار جاذبه طبیعی استان ایلام دهلران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۴۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فلارد گفت: آفت جوانه خوار بلوط به جان جنگل‌های بلوط شهرستان فلارد افتاده و موجب شده است جنگل بلوط این شهرستان در معرض خطر و آسیب جدی قرار گیرد.
یونس خلیلی افزود: در همین راستا با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، مبارزه با این آفت در شهرستان فلارد را از ۱۶ فروردین امسال آغاز کردیم.
وی گفت: طغیان آفت جوانه خوار بلوط باعث کاهش رویش، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شود.
خلیلی خاطر نشان کرد: لارو‌های ابتدایی این آفت در اوایل فصل بهار وارد جوانه‌های بلوط می‌شوند و از آن تغذیه می‌کنند در حالی که لارو‌های رشد کرده و بزرگ شده، از برگ‌ها تغذیه می‌کنند تا جایی که درختان در اواخر بهار کاملا عاری از برگ می‌شوند.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فلارد گفت: برای حفاظت و صیانت از جنگل‌های بلوط، کار مبارزه با این آفت در سطح ۶۶۷ هکتار از جنگل‌های بلوط شهرستان فلارد در بخش‌های مرکزی و امامزاده حسن با ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی از ۱۶ فروردین امسال شروع شد.

دیگر خبرها

  • جاذبه های دیدنی نیاسر کاشان، کهن باغشهر ایران
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه
  • کشت گل محمدی در ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم