Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-29@09:54:29 GMT

کتاب مردانگی‌های ایرانیان منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۱۲۲۸

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب "مردانگی‌های ایرانیان" نوشته سیوان بالسلف در 330 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شد.

 از برکناری آخرین شاه قاجار و روی کار آمدن رضاخان مجموعه‌ای از سیاست‌های آمرانه برای پیشبرد پروژه مدرنیزاسیون ایران آغاز شد. رضاخان که مرعوب و مسحور فرهنگ غربی بود، پس از چند سفر اروپایی و البته به پیشنهاد آمریکایی‌ها درهای فرهنگی کشور را به روی تولیدات غربی گشود و خود نیز در مقام یک حاکم زورگو کوشید تا با ایجاد تغییرات دفعتی، ره چندساله‌ی مدرنیزاسیون را در چند سال طی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضاخان هیچ تلقی واقعی و شفافی از مدرن‌ شدن نداشت و گمان می‌کرد می‌توان با تغییر در صورتِ محتوای فکر؛ ایرانیان را نیز تغییر داد. محتوایی که چنان دیرپا و ریشه‌دار بود که در برابر هر سیاست فرهنگی آمرانه‌ای با تمام توان از داشته‌های خود حفاظ کرد. کتاب روایتی تاریخی و جامعه‌شناختی از تحولات فرهنگی‌ای است که پس دوره زعامت قاجارها و در دوران حکومت دست نشانده پهلوی سبب بروز گسست‌ها و تغییرات جدی‌ای در تمام عرصه‌های زندگی ایرانیان شد.

کتاب حاضر سعی دارد تا نشان دهد که چطور در دوران حکومت پهلوی اول در اثر سیاست‌های تحمیلی آمرانه او ابعاد مختلف زندگی ایرانیان از سیاست و فرهنگ گرفته تا خودآگاهی جنسیتی دچار تغییر تحول شد. علاوه بر این بالسلف تلاش کرده تا با ارائه شواهدی تاریخی اثبات کند که چگونه در طی این گذار تصویر "مرد شایسته ایرانی"  در پرتو رسوخ الگوی مردتحصیل کرده غربی دچار گسست جدی با انگاره‌های پیشین شده و نظام تازه‌ای از ارزش‌ها و باورها را به مبانی تفسیر و خودآگاهی مرد ایرانی وارد کرد. مبانی‌ای که الگوی‌های مذهبی و ملی مردانگی را به نفع پیدایش مردانگی آکادمیک و کافه‌نشین تغییر داد.

در واقع کتاب سعی دارد تا نشان دهد که چگونه خود جریان منورالفکری امری برآمده از این سیاست‌ها و آن تاثیرها بوده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: فرهنگ رضا شاه مردانگی پهلوی مدرنیزاسیون کشف حجاب رضا خان قاجاریه آمریکا احمد شاه قاجار گوهر شاد کمبریج فرهنگ غربی مرد شایسته مرد نمونه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۱۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «برای قلب‌های شکسته» نوشته مریم هاشمی به تازگی توسط نشر نزدیکتر منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب به گفته نویسنده‌اش شامل یک روایت بلند درباره عشق است.

این کتاب درباره انسان‌هایی است که در تلاطم روزمرگی‌ها زمانی را نیز به عاشقی اختصاص می‌دهند و در میان تمامی آشوب‌ها و سختی‌های اجتماعی، شعله عشق و محبت را در دل خاموش نمی‌کنند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«وقتی دلت می‌شکند همه این کلمات گم می‌شوند و تا بیایی دوباره پیدایشان کنی بخش زیادی از عمر گذشته و این در حالی است که ما فقط یک بار زندگی می‌کنیم و فقط یک بار صد درصد با شور و اشتیاق عاشق می‌شویم و اعتماد می‌کنیم و وای به حال آن‌هایی که این صددرصد ها را کم و کمتر می‌کنند… از آدم‌های صادق خوشم می‌آید، از آنهایی که تکلیفشان با خودشان و دیگران معلوم است، اصلاً آدم‌هایی که رک هستند و مثلاً وقتی تو را می‌بینند و از تو خوش‌شان نمی‌آید محکم حرف‌شان را پرت می‌کنند توی صورتت، اما حداقل با دروغ مثل یک خنجر ذره ذره درون تو فرو نمیبرندش تا کم کم زجر بکشی و از بین بروی… آنها حداقل کمتر وقت زندگی‌ات را می‌گیرند!»

این کتاب با ۶۴ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه عرضه شده است.

کد خبر 6089786 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • خلیج‌فارس از پایه‌های مستحکم هویتی ایرانیان است
  • فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • مراسم فرهنگی ایرانیان در دوبلین
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است