Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@23:50:08 GMT

پیشنهادی برای حفظ نمای شهری از تبلیغات انتخاباتی

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۱۲۵۶

پیشنهادی برای حفظ نمای شهری از تبلیغات انتخاباتی

گرچه گسترش و دسترسی گسترده به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی زمینه تبلیغات کم‌هزینه و آسان را برای نامزدهای انتخابات فراهم کرده اما تجربه انتخابات‌های اخیر نشان داده که بخش زیادی از تبلیغات انتخاباتی همچنان به صورت چسباندن پوستر، بنر و دیوارنویسی در سطح شهر است.

پس از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند ۱۳۹۴ بیش از ۵۰۰ نیرو فقط در شهرداری کرمانشاه مشغول جمع آوری پوسترهای تبلیغاتی و پاکسازی دیوارنویسی‌ها شد تا منظره و نمای شهر به حالت عادی برگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر نیروی انسانی، از ۳۲ خودروی سبک و ۲۴ خودروی سنگین شهرداری هم برای جمع آوری تبلیغات انتخاباتی استفاده شد. این انتخابات اما به دور دوم هم کشیده شد و ظاهر بد ریخت خیابان ها بیش از ۲ ماه شهروندان را آزار داد.

در انتخابات شوراهای شهر و روستا در خرداد ۱۳۹۶ هم گرچه ۴۰۰ نقطه و مکان برای تبلیغات کاندیداهای شورای شهر کرمانشاه در نظر گرفته شده بود، اما نصب پوسترهای تبلیغاتی و دیوارنویسی در مکان های غیرمجاز هم گسترده بود. نصب بنر تنها در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر آن هم مقابل در ستاد انتخاباتی نامزدها قانونی بود اما برخی داوطلبان بنرهایی حتی تا ابعاد بیش از ۱۰ برابر اندازه قانونی را هم در خیابان ها آویزان کرده بودند.

برای پاکسازی این حجم از تبلیغات، یک گروه بیش از ۵۰۰ نفره مردمی هم به کمک هزار و ۲۰۰ نیروی شهرداری و ماشین های آب‌پاش آن آمد تا توانستند باتلاش شبانه‌روزی شهر را پاکسازی کنند.

همواره برگرداندن نمای شهری به حالت پیش از انتخابات هزینه گزافی روی دست شهرداری‌ها گذاشته بدون اینکه نامزدهای انتخابات پاسخگوی ضرر و زیانی که به شهر وارد کرده اند، باشند.

امسال و برای انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی هم به نظر می رسد، باید منتظر به هم ریختن منظر شهرهای استان کرمانشاه باشیم بویژه اینکه تعداد داوطلبان انتخابات رشد ۲۸ درصدی داشته و از ۲۹۵ به ۴۱۲ نفر رسیده است.

نامزدها تضمین بدهند

برای جلوگیری از زشت شدن چهره شهر و هدر رفتن هزینه بیت المال برای پاکسازی تبلیغات انتخاباتی، دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه یک پیشنهاد عملیاتی به شوراها و شهرداری های استان داده است.

«محمدحسین صادقی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیشنهاد داد که برای جلوگیری از به هم ریختن نما و منظر شهری و ممانعت از تحمیل خسارت به شهرداری ها، از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی تضمین دریافت شود.

او عنوان کرد: شورای شهر و شهرداری ها می ‌توانند با همکاری یکدیگر از همه نامزدها تضمین هایی به صورت سند یا پول دریافت کنند تا هزینه پاکسازی تبلیغات انتخاباتی و چسباندن پوسترهای آنها از سطح شهر، از محل این تضمین جبران شود.

به گفته صادقی به عنوان مثال می‌توان از هر نامزد دست کم ۳۰ میلیون تومان به عنوان تضمین جبران خسارت های احتمالی به شهر و مناظر شهری دریافت کرد.

آنچنان که دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه بیان کرد این کار مبنای قانونی دارد زیرا هرگونه خسارت به اموال و اماکن و نهادهای عمومی باید از سوی خطاکار جبران شود.

دنبال روش‌های تبلیغی جدید باشید

دادستان کرمانشاه در عین حال با اشاره به توسعه رسانه ها و روش های تبلیغاتی خطاب به نامزدهای انتخابات تاکید کرد: اکنون دیگر چسباندن پوستر و شیوه های سنتی نباید در تبلیغات انتخاباتی جایی داشته باشد.

صادقی گفت: بهتر است اولویت نامزدهای انتخابات، تبلیغ در رسانه های مختلف بویژه فضای مجازی باشد نه اینکه تبلیغات آنها عامل تخریب شهر و مناظر شهری شود.

او یادآور شد: تبلیغات سنتی و چسباندن پوستر در انتخابات مجلس دهم زیان و خسارت چشمگیری در سطح شهرهای استان کرمانشاه به جا گذاشت و لازم است در دوره یازدهم این شیوه های تبلیغات بسیار محدود و تنها در نقاط مشخص شده صورت گیرد تا سایر مناظر و مبلمان شهری و بناها و ساختمان های عمومی و خصوصی آسیب نبیند و یک چهره نازیبا از شهر در پایان تبلیغات بجا نماند.

ثبت نام داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۱۰ تا ۱۶ آذر انجام شد و از روز ۱۷ آذر هیات های اجرایی بررسی صلاحیت داوطلبان را آغاز کرده‌اند که نتیجه آن ۲۷ آذر اعلام می شود.

در حوزه انتخابیه کرمانشاه سه نماینده، در حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو یک نماینده، در حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب یک نماینده، در حوزه انتخابیه اورامانات (روانسر، پاوه، ثلاث باباجانی و جوانرود) یک نفر، در حوزه انتخابیه کنگاور، هرسین و صحنه یک نماینده و در حوزه سنقروکلیایی نیز یک نماینده راهی صحن مجلس شورای اسلامی خواهند شد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است و هشت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

برچسب‌ها تبلیغات انتخابات انتخابات مجلس شورای اسلامی کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تبلیغات انتخابات انتخابات مجلس شورای اسلامی کرمانشاه تبلیغات انتخابات انتخابات مجلس شورای اسلامی کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۱۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، شورای ائتلاف نیروهای انقلابی لرستان کاندیداهای مورد حمایت خود در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی را اعلام کرد.

در این راستا «محمدرضا ملکشاهی راد» و «هادی هاشمی» از سوی این شورا مورد حمایت و معرفی قرار گرفته‌اند.

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه در حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی برگزار خواهد شد.

کد خبر 6090814

دیگر خبرها

  • فهرست انتخاباتی جامعه اسلامی مهندسین در دور دوم منتشر شد
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • انتخابات دور دوم در کرمانشاه به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • آغاز تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات از ۲ روز دیگر
  • آشنایی با ۸ نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس در تبریز
  • آشنایی با ۸ کاندیدای راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس در تبریز
  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد، دغدغه شورای ششم است
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد