Web Analytics Made Easy - Statcounter

محیط‌های بسته جغرافیایی در کشورها را می‌توان با رعایت اصول تعریفی و مراقبت‌های داروی از اپیدمی‌ها حوزه سلامت تا حدودی مصون نگه داشت. ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹ استانها جزایر خلیج فارس نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزای تسنیم از کیش،آنفولانزا یک بیماری حاد تنفسی است که در فصل سرما شروع می‌شود و معمولا در دو موج، تا اواخر اسفندماه ادامه می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیماری نیز همانند بیماری‌های واگیردار به‌دلیل نوع پراکنش و انتقال و جنس ویروس به مدت کوتاهی می‌تواند خانواده‌ها، مدارس، محله‌ها و سرانجام جامعه و شهرها را در برگیرد.

آخرین آمار رسمی مرگ و میر ناشی از آنفولانزاسیستان و بلوچستان| دانش‌آموز "قصرقندی" در پی ابتلا به آنفولانزا فوت کردتهران| وزیر بهداشت در گفت‌و‌گوبا تسنیم: تعطیلی مدارس هیچ ارتباطی با آنفولانزا ندارد

از این روست که تاکید بر روی اصول پیشگیری مهم‌ترین مولفه جلوگیری از همه گیر و یا اپیدمی شدن اینگونه بیماری‌ها است.

کیش یکی از شهرهای ایران است که به دلیل سیستم کنترل شده حوزه سلامت و بهداشت و همچنین رعایت استانداردهای بهداشت محیط و سایر مولفه‌های عمومی سلامت و بهداشت، همواره تمرکز ویژه‌‌تر و محسوس‌تری برای کنترل اپیدمی‌ها نیز دارد.

در این راستا برخی‌ها بر این باورند که می‌توان با کنترل بیشتر در حوزه فیزیکی و نرم‌افزاری، مناطقی همانند کیش را که از نظر جغرافیایی محدود هستند را از گزند چالش‌های اپیدمی‌های عمومی ملی و کشوری مصون نگه داشت.

ابراهیم مرادی مسئول واحد کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در مرکز توسعه سلامت کیش در مصاحبه تخصصی با خبرنگار تسنیم کیش در همین راستا و آخرین وضعیت کیش در بعد ابتلا افراد به آنفولانزا اظهار داشت: موج نخست این بیماری امسال زودتر از سال‌های گذشته و از مهرماه شروع شد و احتمالا تا سه هفته آینده ادامه دارد.

وی با اشاره به آنفولانزا H1N1 که به نوع خوکی معروف است ادامه داد: این نوع از آنفولانزا سال‌های گذشته هم دو سه نوبت گردش داشت اما هیچ‌گاه میزان ابتلا و اپیدمی آن به شکل اکنون نبود.

مرادی تاکید کرد: تغییرات و جهش‌های ژنتیکی باعث این اپیدمی و افزایش میزان بستری شدن و مرگ‌ و میر در بیماران شده است. 

مسئول واحد کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در مرکز توسعه سلامت کیش ضمن تاکید بر اهمیت رعایت اصول پیشگیرانه بیان کرد: هر چه‌قدر هم دارو و واکسن در دسترس و فراوان باشد، بدون رعایت این اصول نمی‌توان از ابتلا به بیماری پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین عامل انتقال بیماری «دست و سطح آلوده» است تصریح کرد: هر کس با هر شرایط و سن و سالی ممکن است به آنفولانزا مبتلا شود اما به‌طور کلی افراد بالای 65 سال با بیماری‌های مزمن مثل آسم، دیابت و یا  بیماری‌های قلبی احتمال خطر بیشتری دارند و خانم‌های باردار، کودکان زیر 5 سال و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز بیشتر از بقیه در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

مرادی ضمن تاکید بر این نکته که ویروس آنفولانزا به سرعت پخش می‌شود و می‌تواند به راحتی در مدرسه، مراکز نگهداری کودکان و خانواده پخش شود گفت ممکن است برخی افراد دارای نشانه‌های خفیفی از آنفولانزا باشند و یا پس از چهار روز علائم آنفولانزا در آنها مشاهده شود اما همین افراد در این مدت نیز ناقل بیماری هستند.

مسئول واحد کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در مرکز توسعه سلامت کیش اضافه کرد: آنفولانزا در شلوغی شیوع بیشتری دارد و  ویروس آن روی سطوح به مدت 24 ساعت و بر روی پارچه هشت تا 12 ساعت زنده می‌ماند و با گردش هوا نیز منتقل می‌شود.

این مسئول ضمن توصیه بر شست‌و شوی «مرتب» و «صحیحم دست‌ها گفت: در مدت اپیدمی این بیماری از مصافحه و تماس بدنی و نزدیک شدن به افراد مشکوک به بیماری و حتی با ظاهر سالم پرهیز کرده و به فرزندان خود بیاموزیم حتی‌الامکان لوازم‌التحریر خود را وسایل شخصی قلمداد کرده و با عدم مبادله آنها خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهند.

وی تاکید کرد: بیماران باید دستمال مورد استفاده را پس از یک بار مصرف فوراً دور بیندازند و هرگز نباید دستمال استفاده شده را درون جیب خود بگذارند زیرا این کار سبب می‌شود عوامل بیماری دوباره به بدن انتقال یابند و باعث تشدید بیماری شود.

مردای اظهار داشت: در روش‌های نوین پزشکی برای جلوگیری از پخش ویروس هنگام عطسه و سرفه، استفاده از فضای داخلی بازو به‌جای دستمال پیشنهاد می‌شود.

مسئول واحد کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در مرکز توسعه سلامت کیش به افراد مبتلا به آنفولانزا توصیه کرد که استراحت کافی داشته باشند و به‌ مدت 72 ساعت به حالت نیمه‌ نشسته که به تنفس کمک کند خوابیده و به‌هیچ‌ وجه به مکان‌های عمومی نروند.

وی افزود: این بیماران به اندازه کافی مایعات گرم، سوپ داغ مرغ، میوه و سبزیجات سالم و موادغذایی حاوی ویتامین‌ ث مصرف کنند.

مرادی در پایان تاکید کرد: آنفولانزا نوع H1N1 تاکنون در کیش گزارش نشده و در تمامی ترانزیت‌های هوایی و دریایی خارجی، با کنترل درجه حرارت بدن و علایم ظاهری، مراقبت‌های کنترل ورود مسافر بیمار و توصیه‌های درمانی و پیشگیری از انتقال انجام می‌شود.

مریم ستاریان پزشک مرکز توسعه سلامت به خبرنگار تسنیم گفت: استفاده از داروهای مسکن تب‌بر در دوران اولیه بیماری معمولا کفایت می‌کند که این مسکن‌ها می‌تواند استامینوفن و ایبوپروفن باشد.

وی تزریق واکسن آنفولانزا را برای افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند پیشنهاد کرد و موثر دانست.

این پزشک اضافه کرد: افراد سالمند و دارای بیماری‌های مزمن تنفسی و قلبی و کودکان خردسال و دارای ضعف سیستم ایمنی، جزو گروه خطرپذیر محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/7558/ح

R7558/P/S6,1433/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۱۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها

فرشید رضایی با تاکید بر اهمیت سلامت دهان و دندان و با بیان اینکه برخی افراد دهان را آینه تمام نمای بدن می‌نامند، گفت: البته این تمثیل در تبیین جایگاه دهان در سلامت بدن، بدون شواهد علمی هم نیست و امروزه دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهند عدم رعایت بهداشت دهان نه تنها با بیماری‌های مختلف دندان و لثه و زبان همراه می‌شود، بلکه وضعیت سلامت دهان و دندان و بطور خاص میکروب‌های دهان می‌تواند به بیماری‌های مختلفی در مغز، قلب و سیستم گوارشی و سایر نقاط بدن انسان منجر شود و جالب تر آنکه در صورت وجود بیماری در سایر نقاط بدن می توان نشانه‌هایی از آن را در معاینه دهان بیماران مشاهده کرد.

ارتباط سلامت مغز با سلامت دهان و دندان

وی در این باره افزود: به عنوان نمونه مطالعه ارزشمندی در ژاپن انجام شده که ارتباط سلامت مغز و سلامت دهان و دندان را نشان می‌دهد. این مطالعه نشان داد که بیماری‌های لثه و دندان و از دست دادن دندان در طول زمان به چروک شدن و آسیب بخشی از مغز منجر می‌شود که در حافظه و یادگیری نقش دارد (هیپوکمپ)؛ یعنی همان قسمت‌هایی که در آلزایمر آسیب می‌بینند. درگذشته نیز تحقیقات دیگری رابطه نزدیکی بین بیماری‌ها و التهاب لثه و دندان از یک سو و دمانس و مشکلات شناختی مغز از سوی دیگر را نشان داده بودند.

پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغزی

رضایی گفت: در واقع می‌توان چنین نتیجه گرفت که مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و رعایت سلامت دهان و دندان فوایدی بیش از سلامت دهان دارد و بر روی سلامت ذهن و آینده شناختی و عملکرد مغز ما تاثیرات مهمی خواهد داشت. بر اساس مطالعات تصویربرداری چین و چروک‌های مغزی، بی‌دندانی ناشی از پوسیدگی شدید دندان‌ها و التهابات شدید لثه‌ها باعث افت عملکرد مغزی می‌شوند؛ گویی که چند سال به سن مغز اضافه می‌شود. مطالعه جالب دیگری از سوئد نیز نشان داد که در مقایسه بین دوقلوها، فردی که قبل از ۳۵ سالگی به بیماری‌های التهابی شدید لثه مبتلا شود یا دندانی را از دست دهد، در دهه‌های بعد خطر ابتلا به دمانس و فراموشی و مشکلات شناختی در او، حدود ۴ تا ۵ برابر بیش تر از قل دیگری می شود که لثه و دندان سالمی دارد و این مطالعه نیز شاهد دیگری برای اهمیت توجه به سیاستگذاری و اولویت بخشیدن به سلامت دهان در کشورها را خاطرنشان می دارد.

ارتباط میکروب‌های بیماری‌زا در دهان با شکل‌گیری سرطان در روده‌

وی افزود: یکی دیگر از بخش‌های بدن که نه تنها بر سلامت دهان تاثیر دارد بلکه تحت تاثیر وضعیت میکروبی و سلامت دهان و دندان است، سیستم گوارش و روده‌های بدن است. از نظر تنوع و تعداد میکروب رتبه اول به روده‌ها تعلق دارد و محیط دهان انسان در رتبه دوم و بالاتر از بقیه بخش‌های بدن قرار دارد. امروزه میکروب‌های بیماری‌زایی در دهان شناسایی شده‌اند که علاوه بر ایجاد بیماری‌های لثه و دندان می‌توانند بعد از بلعیده شدن به روده رفته و در روده انسان به شکلگیری و متاستاز سرطان کمک کنند.

 مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: فوزوباکتریوم از دهان به روده رفته و به سلول‌های سرطانی روده می‌چسبد و موارد رشد دهنده سرطان را فعال می‌کند که به تکثیر و متاستاز سرطان در نقاط دیگر بدن منجر می‌شود. بنابراین مسواک زدن و کشیدن نخ دندان نه تنها به بهداشت دهان و لثه‌ها کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به سیستم گوارشی و سلامت کلی بدن نیز کمک کند.

بیماری‌های دهان و دندان و خطر سرطان‌های مری و معده و سکته‌ها

رضایی با اشاره به مطالعه‌ای دیگر ادامه داد: در یک مطالعه بزرگ بر روی ده‌ها هزار نفر که به مدت حدود ۲۵ سال تحت بررسی قرار گرفتند، مشخص شد کسانی که سلامت دهان ضعیف‌تری داشتند و از بیماری‌های لثه رنج می‌بردند ۴۰ تا ۵۰ درصد خطر سرطان مری و سرطان معده در آن ها در طول زمان بیشتر از کسانی است که بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده اند. بین بیماری های دهان و دندان و بیماری های قلبی عروقی و سکته هم ارتباط نزدیکی وجود دارد و رسیدگی به بهداشت دهان و دندان می تواند بر بیماری های قلبی تاثیرگذار باشد و کیفیت زندگی بیماران قلبی و سکته را بهتر کند.

وی همچنین گفت: بیماری‌های مزمن دهان و لثه‌ها بر پیدایش بیماری‌های عروق کرونر قلبی و سکته تاثیر دارند و در واقع در کنار عوامل دیگر بیماری‌ساز قلبی مانند دخانیات، چربی بالا و دیابت باید عدم سلامت دهان و دندان را هم مورد توجه قرار داد. بی‌دندان شدن نیز بر بیماری‌های رگ‌های کرونر قلب تاثیر دارد. هنوز سوالات زیادی نیز در پیش روی محققان وجود دارد که آیا بیماری‌های دهان و دندان بر پیش آگهی و سرنوشت بیماران قلبی هم بطور مشخص اثر دارد و شدت بیماری را نیز بیشتر می‌نماید یا خیر؟ نتایج تحقیقات بشر این نکته را برای سیاستگذاران بهداشتی کشور مشخص می‌نماید که سرمایه‌گذاری بر ارتقای سلامت و توجه به عوامل خطر مشترک از جمله فعالیت بدنی کم، مصرف و تبلیغ دخانیات، غذای غیرسالم، چاقی، پرفشاری خون و آلودگی هوا و افسردگی، می‌تواند دستاوردهای متعددی برای سلامت جامعه داشته باشد و با توجه به هزینه اثربخشی برنامه‌های آموزشی و مشارکت مردمی در این مسیر بهتر است به عنوان یک اولویت به موضوع آموزش بهداشت و ترویج رفتارهای سالم نگاه شود.

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در بخش پایانی صحبت‌هایش تاکید کرد: همانطور که ژنتیک و کروموزوم افراد منحصر بفرد است؛ ردپای تاثیرات محیط زندگی انسان‌ها نیز بر سلامت آن ها منحصر بفرد است و قابل ردیابی در آزمایشات خون و ادرار و بررسی موی فرد می‌باشد. سلامت انسان علاوه بر ژنتیک و رفتارها و عادات فرد تحت تاثیر فرهنگ و وضعیت اقتصادی اجتماعی و مقررات محیطی است که در آن زندگی می کند و در کنار کروموزوم منحصربفرد انسان امروزه اکسپوزوم منحصربفرد او نیز مورد علاقه محققان و سلامت شناسان است. مداخلات ارتقا دهنده سلامت با توجه نمودن به ظرایف لایه‌های احاطه کننده انسان از خانواده و گروه‌های دوستان و همکاران و همکلاسی‌ها تا لایه‌های قانون و فرهنگ، طراحی می‌شوند و مشارکت ساختارمند مردم در ساخت محیطی حامی سلامت می‌تواند نتایج گرانقیمتی برای کل جامعه بهمراه داشته باشد.

گفتنی است کمپین ۳ روزه «دهان دریچه سلامتی» از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت با هدف توجه به سلامت و بهداشت دهان و دندان برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۴۰مبتلا به تب مالت در دیشموک/سه روستا دچار اپیدمی هستند
  • نظارت و کنترل بیش از ۱۸۰۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در سیستان و بلوچستان
  • واکسیناسیون بیش از ۷۰ هزار راس دام علیه بیماری آبله در هفتکل
  • آنروا درباره وقوع اپیدمی در غزه با آغاز فصل گرما هشدار داد
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از علایم تنفسی آسم رنج می‌برند/ هزینه ۳۰ میلیون تومانی درمان هر بیمار در سال
  • «آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴
  • پویش سلامت دهان و دندان
  • مصونیت از آسیب‌های اجتماعی با ویدئو کتاب‌های مهارتی برای کودکان
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب