Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی _ بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز، با شعار «نماز و مدرسه» در حالی برگزار شد که حتی در این همایش یک روزه نیز مجالی برای حضور دانش‌آموزان فراهم نشد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به گرگان، بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز، 21 آذرماه، به میزبانی دانشگاه آزاد سلامی این شهرستان برپا شد. شعاری که امسال برای این اجلاس در نظر گرفته شده بود« نماز و مدرسه» بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که مجالی برای حضور دانش‌آموزان، یعنی مخاطب اصلی این برنامه و گفت‌وگوی آنها با مسئولان فراهم نشد.

در ابتدای این مراسم یک گروه از دختران دانش‌آموز با لباس‌های خاص وارد سالن شدند و ظاهرا می‌خواستند طبق برنامه قبلی، سرود یا دکلمه‌ای را در حضور مسئولان اجرا کنند ولی بعد از تلاوت قاری، حتی به آنها اجازه نزدیک شدن به سن برنامه هم داده نشد و مأیوسانه برگشتند. در قسمت پایانی این مراسم که در نوبت عصر برگزار شد، بعد از چندین ساعت سخنرانی مسئولان، نوبت به یکی از همین دانش‌آموزان رسید که متن و دل‌نوشته خود را درباره چالش‌های اقامه نماز در مدارس بخواند. چند دقیقه از اجرای این دختر دانش‌آموز نگذشته بود که به او تذکر دادند که وقت کم است. درخواست این دانش‌آموز برای وقت بیشتر افاقه نکرد و صحبت‌هایش نیمه کار قطع شد و مجدداً پرسش و پاسخ از مسئولان آغاز شد. پرسش‌هایی از جنس اینکه «چگونه دانش‌آموزان را در مدارس به نماز جذب کنیم!!».


در ارائه آمار توسط مسئولان بیان شد که در سه ماهه گذشته بیش از هزار مراسم برای 16 هزار دانش‌آموز برپا شد و نمایشگاهی از آثار هنری دانش‌آموزان دایر شده است(البته نه در محل برگزاری همایش!) ولی هم تعداد دانش‌آموزان حاضر و هم فهرست سخنرانان، کاملا گویای این بود که همان حضور چند نفری دانش‌آموزان در سالن، جهت خالی نبودن عریضه بود.

البته در نوبت دوم برنامه، چند دقیقه‌ای هم از محمدصادق لطفی، دانش‌آموز فعال برای ترویج نماز در سطح مدرسه، دعوت شد تا به روی سن بیاید و تجربیات خود را در این زمینه بیان کند، اما در مجموع بیش از هفت ساعت برنامه و پنل تخصصی، سهم دانش‌آموزان به 15 دقیقه صحبت هم نمی‌رسید.

به عنوان یک ناظر بیرونی می‌توانم بگویم که ستاد اقامه نماز که در اخلاص و دغدغه رئیس آن، یعنی جناب حجت‌الاسلام محسن قرائتی هیچ شکی وجود ندارد، در حال طی کردن مسیر کاملا اشتباهی است و نتیجه این سیاست‌گذاری اشتباه، این می‌شود که روز به روز ارتباط مبلغان نماز با مخاطبان آنها گسسته‌تر می‌شود؛ ای کاش مسئولان امر به انتقادات‌ توجه و در سیاست‌گذاری خود بازنگری کنند.

پشتوانه لزوم نقد و ارزیابی دقیق و بی‌تعارف عملکرد ستاد اقامه نماز در متن پیام مقام معظم رهبری به بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز به خوبی نمایان است. ایشان بعد از تقدیر از زحمات مسئولان و دست‌اندرکاران در این پیام آوردند: «حضار محترم! ما هم در ادای این شکر واجب، قاصر یا مقصریم. کارهای زیادی باید بشود که امیدوارم عالم مجاهد جناب حجة‌الاسلام قرائتی ما همه را به آن متذکر گردند».

متن این خطاب آنچنان صریح و واضح است که جای فرار از مسئولیت را برای هیچ شخصی باقی نگذاشته است. تمام فعالان این عرصه یا قاصر هستند یا مقصر. این بیان آنچنان تکان‌‌دهنده بود که حجت‌الاسلام قرائتی در خلال صحبت‌های خود در این همایش چندین بار به آن استناد کردند.

ایشان همچنین در سال‌های قبل، در پیام خود به بیست و پنجمین اجلاس نماز که در البرز برگزار شد نیز تأکید کردند که « با این حال باید اعتراف کنیم که حق این فریضه‏ الهی که درمان دردهای عمده‏ فردی و اجتماعی ما است، ادا نشده است. ما مسئولان، ما سخنوران و سخنگویان، ما سررشته‏ داران امور کشور، ما روحانیون و متولیان تبلیغ و تعلیم دین و ما همه‏ آحاد و همه‏ قشرهای مردم، همه و همه در مسئولیت اقامه نماز شریکیم.»

در پیام ایشان به اجلاس چهاردهم نیز آمده است: « اکنون نوبت محاسبه خویشتن است. باید به حساب خود در این وظیفه بزرگ بپردازیم و کارکرد خویش را بیازماییم.» با مرور کامل متن بیانات و پیام‌های معظم‌له به این بیست و هشتمین دوره اجلاس نماز، مشاهده می‌شود ایشان تاکنون از کلمات «قاصر» و «مقصر» استفاده نکرده بودند. آن هم به گونه‌ای که نمره نهایی فعالان این عرصه را تنها در این دو حالت حصر کردند و گزینه سومی وجود ندارد.

در این راستا با یاری خداوند متعال، سلسله نوشتارهایی را در خصوص نقد و بررسی وظیفه محوله به ستاد اقامه نماز کشور خدمت خوانندگان ایکنا ارائه می‌شود.

گزارش از سیدمیلاد اوصیاء

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا خبرگزاری بین المللی قرآن ستاد اقامه نماز اجلاس سراسری نماز حجت الاسلام قرائتی پیام رهبری به اجلاس نماز نماز و مدرسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۲۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسینعلی محمدی متکازینی ظهر چهارشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: بهشهر دارای بیش از ۲۰۰ مدرسه و ۲۸ هزار دانش آموز است که در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند.

وی افزود: مدارس شهرستان بهشهر از لحاظ کیفیت از استان جلوتر است و با تراکم دانش آموزی مواجه هستیم، اما مشکل فضا در بهشهر وجود ندارد.

مدیر آموزش و پرورش بهشهر یادآورشد: از خرداد ۱۴۰۳ دبیرستانی‌ها در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهیم داشت و شبه امتحان نهایی برای دانش آموزان برگزار شد.

محمدی گفت: این امتحانات شبه نهایی به‌منظور کاهش استرس دانش‌آموزان دبیرستانی تدوین شده است در مدارس برگزار شد.

مدیر آموزش و پرورش بهشهر از تک نوبته بودن مدارس بهشهر خبر داد و گفت: همه‌مدارس بهشهر در همه‌مقاطع تحصیلی نوبته هستند و هیچ مدرسه دو نوبته ای در بهشهر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش خود یک رسانه است، خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی در کشور و استان و شهرستان خانه‌ای نداریم که آموزش و پرورش نباشد و حضور جدی در زندگی مردم دارد و ارتباط ما با خانواده‌ها دو طرفه است.

محمدی متکازینی گفت: در بحث حجاب و عفاف براساس دستگاه نظارتی، بهشهر از جمله شهرهایی است که کمترین چالش را دارد.

وی افزود: حجاب در مدارس اجباری است و قانون است و دانش آموزان باید با پوشش مدرسه حاضر شوند و همه دستگاه‌های فرهنگی باید کمک‌کار ما برای این امر مهم باشند.

کد خبر 6087653

دیگر خبرها

  • مسئولان با ابتکار عمل برای افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند
  • مسئولان با ابتکار عمل در جهت افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند
  • پلیس؛ پیشگام بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانون‌مداری
  • کتابخانه سیار، روشی خلاق برای ترویج کتابخوانی
  • پلیس پیشگام در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  • برگزاری مراسم جشن تكليف دانش آموزان دختر در شهر نسر  
  • تاکید بر برنامه ریزی مدون در حوزه های فرهنگی و اعتقادی دانش آموزان فیروزکوه
  • دانش‌آموزان آمریکایی از مدرسه خود به دلیل ممنوعیت مراسم حمایت از فلسطین شکایت کردند
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت