Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود مهدی‌زاده مقدم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا حمایت مادی و معنوی از صنایع کوچک را در حوزه پژوهش و فناوری یکی از مصادیق تلاش  شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی برای تعمیق پیوند صنعت و دانشگاه ذکر و بیان کرد: بخش عمده‌ای از این حمایت در قالب ایجاد ارتباط نزدیک با دانشگاهها رقم می‌خورد. 

وی افزود: تفاهمنامه‌ای در همین چارچوب با دانشگاه فردوسی مشهد با هدف کمک به دانش‌بنیان شدن واحدهای تولیدی مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی امضا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس عارضه‌یابی واحدهای تولیدی مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی و کمک به حل مشکلات آنها نیز از سوی مشاوران در بخشهای مختلف صورت می‌گیرد. 

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی ادامه داد: این شرکت همچنین ارتباط نزدیکی با مراکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد برقرار کرده تا در این چارچوب پژوهشگران و مخترعان ایده‌های خود را به مرحله اجرا برسانند. در این راستا صاحبان ایده در مراکز رشد، وارد شهرکهای صنعتی شدند تا با حمایت این شرکت در مرحله نخست ایده خود را به طرح نیمه صنعتی و در مرحله بعد آن به مرحله تولید انبوه برسانند.

وی به همکاری شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی با پارک علم و فناوری خراسان نیز اشاره و بیان کرد: همکاری با این مجموعه در قالب کمک به عارضه‌یابی واحدهای تولیدی و اجرای پژوهشهای کاربردی است. در این چارچوب استادان دانشگاه و متخصصان پارک علم و فناوری خراسان به عنوان مشاور در قالب فعالیت "کلینیک صنعت" واحدهای تولیدی را یاری می‌کنند. 

"کلینیک صنعت" پیرو دستور استاندار خراسان رضوی به منظور حل مشکلات واحدهای تولیدی این استان از اردیبهشت ماه گذشته فعال شده است. شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی مسوول هدایت امور د فعالیتهای این کلینیک است. 

مهدی‌زاده مقدم  در ادامه، ایجاد کارگاههای اجاره‌ای در شهرکها و نواحی صنعتی را از دیگر اقدامات مشترک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی با دانشگاه فردوسی مشهد اعلام و بیان کرد: افراد صاحب ایده می‌توانند با استقرار در این کارگاهها و استفاده از امکانات صنعتی آنها ایده‌های خود را به مرحله طرح و سپس اجرا برسانند.

وی گفت: انعقاد تفاهمنامه همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و دانشگاه حکیم سبزواری به منظور بهره‌گیری از ظرفیتهای علمی و ایجاد "مراکز خدمات فناوری و کسب و کار" در شهرکهای صنعتی و ارایه خدمات فنی و مهندسی از دیگر اقدامات مفید مرتبط با برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه بوده است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی افزود: در نتیجه انعقاد تفاهمنانامه‌های مختلف با دانشگاهها طرحهای پژوهشی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی به سمت تامین نیاز روز واحدهای صنعتی پیش رفته است.

وی همچنین به اقدامات "فن بازار منطقه‌ای" در شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: این بخش زیر نظر معاونت علمی و فناوری دفتر ریاست جمهوری از سال ۱۳۹۳ در این استان راه‌اندازی شده و مسوولیت کمیته "فن بازار و ایده" آن بر عهده شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گذاشته شده است. 

مهدی‌زاده مقدم ادامه داد: کمیته فن بازار از شرکتهای استارتاپی و شرکتهای تکاپ (واحدهایی که طرح آنها به مرحله نمونه‌سازی و ارتقا فناوری رسیده‌ است) حمایت می‌کند. نمونه‌ای از حمایت شرکت شهرکهای صنعتی از این واحدها "اختصاص فضای رایگان به آنها" در نمایشگاههای سالانه پژوهش و فناوری است تا زمینه اتصالشان به سرمایه‌گذاری حوزه صنعتی مهیا شود.

وی گفت: بر این اساس شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی به واحدهای استارتاپی و تکاپ کمک می‌کند تا طرحشان ارزشگذاری و سپس توسط تولیدکننده یا سرمایه‌گذار خریداری شود.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی افزود: در نمایشگاه پژوهش و فناوری امسال که طی روزهای ۲۰ تا ۲۳ آذر ماه جاری در نمایشگاه‌ بین‍المللی مشهد برگزار شد ۱۴ شرکت تکاپ حضور یافتند تا زمینه برقراری ارتباط آنها با سرمایه‌گذار فراهم شود و از این طریق بتوانند با انعقاد تفاهمنامه همکاری با آنها طرحهای خود را نمونه‌سازی کرده و سپس به مرحله تولید برسانند.

وی در ادامه به فعالیت ۶۰ شرکت دانش‌بنیان فعال زیر پوشش شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: بنا است با توسعه شهرک صنعتی توس طی دو ماه آتی مکانی برای استقرار این شرکتها به منظور تولید انبوه صنعتی ایجاد شود.

مهدی‌زاده مقدم ادامه داد: بیشتر محصولات شرکتهای دانش‌بنیان صرف نیازهای داخل می‌شود و هنوز به مرحله صادرات نرسیده است. با این حال شرکتهای دانش‌بنیان در خراسان رضوی تاکنون موفق به تولید قطعات یا ماشین‌آلات مورد نیاز در صنایعی همچون نفت و گاز، خودرو، تجهیزات پزشکی، فولاد و سیمان شده‌اند تا کشور را از واردات این اقلام بی‌نیاز کنند. 

۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی در خراسان رضوی وجود دارند که در ۴۰ مورد از آن زمین برای راه اندازی واحد صنعتی در حال واگذاری است. وسعت زمینهای در اختیار شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است که عملیات اجرایی در پنج هزار و ۴۰۰ هکتار آن صورت گرفته است. از این میزان ۶۰۰ هکتار به واحدهای صنعتی تعلق دارد.

دو هزار و ۵۶۹ واحد صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی خراسان رضوی مستقر هستند که در مجموع ۴۳ درصد از واحدهای صنعتی، ۲۳ درصد از سرمایه‌گذاری صنعتی و ۳۹ درصد از اشتغال صنعتی این استان را در اختیار دارند.

برچسب‌ها مشهد رونق تولید استارتاپ حمایت از استارتاپ ها دانشگاه فردوسی مشهد حوزه دانش بنیان دانشگاه ها سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران پرورش ایده شهرک های صنعتی سیاستگذاری حمایتی خراسان رضوی تفاهم نامه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد رونق تولید استارتاپ حمایت از استارتاپ ها دانشگاه فردوسی مشهد حوزه دانش بنیان دانشگاه ها سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران پرورش ایده شهرک های صنعتی خراسان رضوی تفاهم نامه مشهد رونق تولید استارتاپ حمایت از استارتاپ ها دانشگاه فردوسی مشهد حوزه دانش بنیان دانشگاه ها سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران پرورش ایده شهرک های صنعتی خراسان رضوی تفاهم نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۳۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد

ایسنا/هرمزگان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از این جزیره به عنوان پنجره تمدن خلیج فارس در حوزه فرهنگی، تاریخی و صنعتی نام برد و گفت: فرهنگ دریاپایه روایاتی در این منطقه دارد که باید آن را بازیابی و معرفی کنیم.

عادل پیغامی با تاکید بر مطلب فوق اظهار کرد: صنعت دریاپایه مشتمل بر ۲۴ فعالیت است و جزیره جهانی قشم به تنهایی توانایی بهره‌برداری از همه بخش‌های این صنعت را دارد.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین زمینه فعالیت‌های دریاپایه به حوزه لجستیک، فعالیت‌های شیلاتی و شناورسازی مربوط می‌شود، افزود: امروز قشم با توان بالای پرورش ماهی و میگو، لارو میگو، بچه ماهی و ماهی در قفس به مهم‌ترین قطب شیلاتی کشور تبدیل شده است.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در زمینه تولید انواع شناورها اعم از لنج‌های چوبی و فایبرگلاس، مسافربری، تفریحی، آلاچیق‌ و هتل‌های دریایی، آمبولانس دریایی و موارد دیگر هم در سطح بسیار عالی قرار داریم.

وی اظهار کرد: هم اکنون ۱۲ واحد لنج‌سازی در قشم با تولید ۵۰ فروند در سال فعالیت دارند که محصولات خود را به کشورهای آفریقایی، هند و حوزه خلیج فارس صادر می‌کنند و این صنعت دریاپایه از سودآوری بالایی برخوردار است.

این مسئول با اعلام اینکه ۶۰ درصد نفت دنیا از مسیر آبراه حیاتی خلیج فارس تامین می‌شود، بیان کرد: بانکرینگ، صنعت دریاپایه بسیار ارزشمندی در حوزه ارزآوری است که در قشم، در حال حاضر فقط بخش سوخت‌رسانی آن تکمیل شده است.

وی ادامه داد: با تکمیل زنجیره بانکرینگ اعم از امکانات تعمیرات شناورها، فروش مواد غذایی، خدمات هتلینگ، خدمات درمانی، فروش آب معدنی و اینترنت اشیا می‌توان بخش مهمی از درآمد بالای این صنعت را از آن خود کنیم.

پیغامی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های دریاپایه مهم‌ترین رکن و رویه اقتصادی این منطقه در بزرگ‌ترین جزیره ایرانی خلیج فارس است.

 نشست ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شهید بهشتی و تربیت مدرس تهران در سالن مرکز بین‌المللی رشد این سازمان امروز هشتم اردیبهشت برگزار شد.

این نشست با هدف همکاری‌های علمی و مطالعاتی با حضور شماری از استاتید و دانشجویان دانشگاه‌های شهید بهشتی و تربیت مدرس از جمله سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در سالن مرکز بین‌المللی رشد سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد.

در ادامه این نشست حاضران پرسش‌هایی در مورد مزیت‌های سرمایه‌گذاری در جزیره قشم، میزان صادرات این منطقه در سال گذشته، برنامه‌های آتی سازمان در توسعه فعالیت‌های اقتصادی و امکان مشارکت دانشگاهیان در پیشبرد اهداف کلان منطقه آزاد مطرح کردند.

دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه شهید مدرس تهران پس از پایان این نشست به اتفاق مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از پارک زیست فناوری، شرکت تمیم در شهرک کاوه، شرکت نفت سازه و مدکندآلو بازدید کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی: هم افزایی فعالیت‌های سپاه با دانشگاه برکت دارد
  • فعالیت یک واحد آلاینده لعاب سازی در اردکان متوقف شد
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • بهسازی معابر شهرک‌های صنعتی اردبیل با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • شناسایی و مستندسازی ۲۰ نیاز فناورانه واحدهای صنعتی در خوزستان
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده