Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی زنگنه شاعر و مداح اهل‌بیت معتقد است هر چه ملودی (موسیقی) و شعر گوشواره ساده‌تر و روان تر باشد، نوحه موفق‌تری ارائه شده است. ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دوره دوم از کارگاه نوحه و سرود آیینی با حضور مهدی زنگنه و جمعی از شاعران آیینی کشورمان در  باشگاه خبرنگاران پویا در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کارگاه مهدی زنگنه شاعر و مداح اهل‌بیت نکاتی را درباره ساخت و تولید نوحه و موسیقی به علاقه‌مندان این حوزه آموزش داد.

گزیده پنجمین جلسه از دوره دوم این کارگاه به‌شرح ذیل است:

در تاریخ هنر موسیقی تلاش آهنگسازان همیشه معطوف به ساخت قطعات گوشنواز بوده است نه گوشخراش! البته در عصر ما آهنگسازانی متولد شدند که موسیقی گوشخراش را تولید کرده‌اند و عجیب آن است که این نوع موسیقی طرفدارانی را در دنیا به خود جذب کرده‌ است. البته نکته حائز اهمیت در این نوع موسیقی خاستگاه اجتماعی و پیام آن است. غالباً این نوع موسیقی در جهت اعتراض‌های اجتماعی است و صاحبان و هوادارانش انسان‌هایی هنجارشکن و معترض به وضع موجودند.

مسلماً رسالت ما در حوزه موسیقی دینی و آیینی ساخت قطعاتی گوشنواز و روح‌پرور است نه هنجارشکن و گوشخراش! برای ساخت نوحه‌ها و سرودهای زیبا و دلپذیر باید به نکات بسیاری توجه کرد که قطعاً ذکر تمام آنها در یک یا چند جلسه ممکن نیست. برخی از این نکات مربوط به چینش نت‌ها و ریتم است و برخی در حیطه کلام جای می‌گیرند. در این جلسه ابتدا چند نکته مربوط به کلام را بیان می‌کنیم:

1/ حتی‌الامکان تحریرها را طوری طراحی کنید که روی صامت‌های ساکن قرار نگیرد. گوشنوازترین تحریرها آنهایی است که روی مصوت‌های بلند ( آ . او . ای ) باشد. در اولویت دوم مصوت‌های کوتاه برای تحریر مناسبند. اما اگر بخواهیم روی صامت‌های ساکن تحریر بزنیم قطعاً شنیدنی نخواهد بود.

مثال: واژه مستانه/ بدترین طراحی تحریر برای این کلمه این است که تحریر روی حرف "س" باشد. و بهترین تحریر روی هجای "تا" خواهد بود.

این اتفاق عمدتاً در بندهای دوم و سوم نوحه‌ها و سرودها رخ می‌دهد. بند اول به درستی توسط نوحه‌سرا ساخته شده است اما در بندهای بعدی بی‌توجه به جای تحریرها، و صرفاً بر اساس وزن عروضی‌اش نوحه را ادامه می‌دهد. غافل از آن که تحریر روی صامت ساکن قرار گرفته است.

2/  تنافر حروف : یعنی قرار گرفتن حروف در کنار هم به طوری که تلفظ آنها سنگین باشد. به عنوان مثال در غزل فیض کاشانی ساکن روی حرف پ موجب سختی تلفظ شده است.

گفتم که روی خوبت از من چرا نهان است

گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است

گفتم ز فیض بپذیر این نیمه جان که دارد

گفتا نگاه دارش  غم‌خانه تو جان است

تنافر کلمات نیز از زیبایی و گوشنوازی سخن می‌کاهد:

پس فرش خویش را به گذرگاه می‌کشیم

خـانه بـه دوش قـافـلـه سـالار زیـنـبیم

یا

سحاب اشک دل و دیده را مصفا کرد

به باغ اشک گل گریه را شکوفا کرد

یا

گر تضرع کنی و گر فریاد

دزد زر باز پس نخواهد داد

در واژه‌های پس فرش خویش، گل گریه و دزد زر باز پس با تنافر کلمات مواجهیم.

3/ سعی کنید حروف " ه "  و " ح "  را ابتدای مصاریع استفاده نکنید. زیرا نفس مداح و خواننده را تلف می‌کند و ممکن است تا پایان مصراع نفس کم بیاورد. همچنین واج "پ"  را ابتدای مصراع نیاورید. زیرا اگر مداح اندکی با قدرت مصراع را آغاز کند موجب ایجاد صدایی هولناک در باندها خواهد شد.

4/ ترجیحاً پایان مصراع‌ها علی‌الخصوص گوشواره‌ای که قرار است مردم همخوانی کنند با ساکن تمام نشود. بلکه با مصوت بلند یا کوتاه پایان بپذیرد تا مداح و مردم بتوانند تحریر بزنند تا نت هجای آخر را به اندازه یک یا دو ضرب بکشند.

***

یکی از بایدهای نوحه و سرود، گوشواره (ترجیع) است. تمام حیثیت و شخصیت نوحه به آن است که حاضرین در جلسه بخشی از آن را همخوانی کنند. حال ممکن است در برخی از هیأت‌های فوق حرفه‌ای که مخاطب جوان و ثابت دارند بتوان تمام فرازهای یک نوحه را از مردم جواب گرفت. اما نوعاً جلسات مذهبی از مخاطبین یکپارچه بی‌بهره‌اند. در مساجد محلی اقشار گوناگون با سنین مختلف برای شب عاشورا آمده‌اند عزاداری کنند. قطعاً نمی‌توان توقع داشت همه باهم شعر و ملودی نوحه‌ای چهار فرازی را فی‌المجلس یاد بگیرند و پاسخ بدهند. باید برای دخیل کردن مستمعین در روند جلسه، بخش یا بخش‌هایی را ویژه آنها طراحی کرد. هر چه ملودی و شعر گوشواره ساده‌تر و روان‌تر باشد، نوحه موفق‌تری ارائه شده است.

یکی از معضلات مداحی امروز همین است که مداحان نوحه‌های‌شان را می‌خوانند و یک نفر در کنار آنها ذکر می‌گوید و مردم هم صرفاً سینه می‌زنند. یکی از دلایل ماندگار نشدن بسیاری از نوحه‌های دهه 1390 همین است.

کارگاه نوحه‌سرایی|شناخت دستگاه‌ها و ردیف‌های موسیقی ایرانی برای نوحه‌سرایان واجب است

انتهای پیام/

مهدی زنگنه شاعر و مداح اهل بیت(ع)مهدی زنگنه شاعر و مداح اهل بیت(ع)مهدی زنگنه شاعر و مداح اهل بیت(ع)مهدی زنگنه شاعر و مداح اهل بیت(ع)مهدی زنگنه شاعر و مداح اهل بیت(ع) R1386/P/S4,35,37/CT2 واژه های کاربردی مرتبط مداحان اهل بیت موسیقی شعر آیینی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مداحان اهل بیت موسیقی شعر آیینی مداحان اهل بیت موسیقی شعر آیینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۶۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند روش ساده برای تقویت مو

بسیاری از افراد، به‌دنبال سلامت و درخشانی موهای خود هستند. اما عوامل مختلفی مانند ژنتیک، تغذیه، استرس و آلودگی هوا می‌تواند به‌سلامت مو آسیب برساند و منجر به ریزش، خشکی و شکنندگی انها شود. خبر خوب این است که با روش‌های ساده و کم‌هزینه می‌توانید موهای خود را تقویت کنید و به آنها شادابی و طراوت ببخشید.

۱. مراقبت‌های صحیح از مو

اولین قدم برای داشتن موهایی سالم و همچنین تقویت مو، مراقبت‌های صحیح از آنهاست. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

شستشوی مو با شامپوی مناسب

از شامپویی استفاده کنید که متناسب با نوع موی شما باشد. اگر موهای خشک دارید از شامپو مخصوص موهای خشک استفاده کنید و اگر موهای چرب دارید از شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده بهره ببرید.

استفاده از نرم‌کننده

بعد از هر بار شستشو از نرم‌کننده مناسب موهای خود استفاده کنید. نرم‌کننده به موها رطوبت می‌بخشد و آنها را نرم و لطیف می‌کند.

شانه‌کردن مو با شانه مناسب

از شانه‌ای با دندانه‌های درشت برای شانه‌کردن موهای خود استفاده کنید. شانه‌کردن مو با شانه نامناسب می‌تواند به موها آسیب برساند. بهتر است برای این منظور از شانه‌های چوبی استفاده نمایید.

کوتاه‌کردن موهای دوشاخه

موهای دوشاخه به انتهای موها گفته می‌شود که شکافته شده‌اند. این موها می‌توانند به ساقه مو آسیب برسانند و باعث ریزش مو شوند. بنابراین، به‌طور مرتب موهای خود را کوتاه کنید تا از شر موهای دوشاخه خلاص شوید.

۲. استفاده از محصولات تقویت‌کننده مو

محصولات تقویت‌کننده مو مانند ماسک مو، سرم مو و روغن مو می‌توانند به تقویت مو و بهبود سلامت آن کمک کنند. هنگام انتخاب این محصولات به نوع موی خود توجه داشته باشید و از محصولاتی استفاده کنید که برای موی شما مناسب باشد. در ادامه برخی از محصولات تقویت مو که به‌سلامت بهتر موها کمک می‌کنند آورده می‌شود:

ماسک مو

ماسک مو جز محصولات مراقبتی داخل حمام محسوب می‌شود. ماسک مو را به موهای خود بزنید و بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید. ماسک مو به موها رطوبت و مواد مغذی می‌بخشد و آنها را نرم و لطیف می‌کند. ماسک مو را حتما به ساقه مو بزنید و از تماس آن به ریشه مو خودداری کنید.

سرم مو

موهای خود را با سرم مو تغذیه کنید و ماساژ دهید. سرم مو باعث آبرسانی به مو می‌شود و آنها را درخشان و براق می‌کند. یک سرم مو مناسب باید حاوی ترکیبات موثر و مواد معدنی مناسب برای تقویت ساقه مو و رفع آسیب‌های آن باشد. سرم کراتین سریتا بیوتی یک محصول موثر و تخصصی برای تقویت تارهای مو و افزایش درخشندگی و انعطاف‌پذیری آنها است که در بین مصرف‌کنندگان محصولات تقویت مو، بسیار محبوب است.

روغن تراپی مو

روغن هایی ماند روغن نارگیل یا آووکادو را به موهای خود بزنید و ماساژ دهید. روغن تراپی به موها رطوبت می‌بخشد و آنها را نرم و لطیف می‌کند. همچنین، این کار می‌تواند به رفع خشکی و شکنندگی مو کمک کند.

5. داشتن رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم نقش مهمی در سلامت و تقویت مو دارد. برای داشتن موهایی سالم، باید از غذاهایی که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند استفاده کنید. این غذاها شامل موارد زیر می‌شود:

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات مانند پرتقال، توت‌فرنگی، خیار و هویج و کاهو و برگ سبزیجات مانند اسفناج حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن و فیبر هستند که به تولید کلاژن و تقویت وسلامت موها کمک می‌کنند.

غلات کامل و حبوبات

غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، جو و حبوبات مانند عدس حاوی پروتئین و آهن و فیبر هستند که به تقویت موها و جلوگیری از شکستگی آنها کمک می‌کنند.

ماهی

ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ مانند ایکوزاپنتائنوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) است که به تقویت ساختار موها و جلوگیری از خشکی و شکنندگی و افزایش استحکام و طراوت آنها کمک می‌کند.

آجیل و دانه‌ها

آجیل و دانه‌ها مانند بادام، گردو، کنجد و کینوا حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب اساسی هستند که به‌سلامت موها کمک می‌کنند و آنها را تقویت می‌نمایند.

6. مصرف مکمل‌های غذایی

مصرف مکمل‌های غذایی در کنار تمام موارد ذکر شده تاثیر به‌سزایی در تقویت مو دارد. در ادامه به برخی از این آنها اشاره می‌کنیم:

بیوتین: بیوتین یک ویتامین B است که به‌سلامت موها و ناخن‌ها کمک می‌کند. ویتامین B12: ویتامین B12 برای رشد سلول‌های جدید و همچنین سلامت موها ضروری است. ویتامین D: ویتامین D به جذب کلسیم کمک می‌کند و برای سلامت موها لازم است. آهن: آهن برای حمل اکسیژن به سلول‌ها ضروری است و کمبود آن می‌تواند منجر به ریزش مو شود. روی: روی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و برای سلامت موها ضروری است.

7. کاهش استرس

استرس می‌تواند به‌سلامت موها آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود. برای کاهش استرس، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

ورزش: ورزش منظم به کاهش استرس کمک می‌کند. مدیتیشن: مدیتیشن برای آرامش ذهن و بدن ضروری است. یوگا: یوگا به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌نماید. گذراندن وقت در طبیعت: گذراندن وقت در طبیعت باعث کاهش استرس و احساس رهایی و شادابی می‌شود. گوش‌دادن به موسیقی: گوش‌دادن به موسیقی آرام و بی‌کلام در کاهش استرس و افزایش تمرکز و آرامش موثر است. 8. درمان مشکلات زمینه‌ای

اگر ریزش موی شما شدید است یا به سایر علائم مانند خارش پوست سر یا درد همراه است، ممکن است به یک بیماری زمینه‌ای مانند کم‌کاری تیروئید یا کم‌خونی مبتلا باشید. در این‌صورت، باید برای درمان بیماری زمینه‌ای خود به پزشک مراجعه کنید.

جمع‌بندی

روش‌های موثر برای تقویت مو شامل مصرف یک رژیم غذایی سالم و متنوع که شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، ماهی، آجیل و دانه‌ها است. استفاده از محصولات مراقبتی مانند شامپوها، کرم‌ها و سرم‌های ضد ریزش که حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن و ویتامین C هستند نیز موثر است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

دیگر خبرها

  • اعلام ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق(ع )در حرم مطهرحضرت شاهچراغ(ع)
  • آرزوی ساده یک معلم+ فیلم
  • ویژه‌ برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق (ع) در شاهچراغ اعلام شد
  • ۱۲ طلبه و ۴ مداح که اعضاء بدن‌شان اهداء شد/ انتشار شماره جدید «خیمه»
  • ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق (ع) در حرم شاهچراغ
  • ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق(ع) در حرم شاهچراغ
  • چند روش ساده برای تقویت مو
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • تعریف حباب قیمت به زبان ساده + فیلم