Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-27@00:20:33 GMT

شکست سکولاریسم در بزرگترین جمهوری جهان/ در هند چه میگذرد؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۷۷۳۷

شکست سکولاریسم در بزرگترین جمهوری جهان/ در هند چه میگذرد؟

‍‍‍‍‍‍



رویداد۲۴ روز گذشته دانشگاه جامیا در دهلی نو به صحنه نبرد میان دانشجویان و نیرو‌های پلیس دهلی تبدیل شد. دلیل این درگیری تظاهرات دانشجویان علیه متمم جدید قانونی بر قاعده شهروندی هندوستان بود.
بر اساس لایحه جدید قانونی که روز پنجشنبه به تصویب پارلمان هند رسیده است، اتباع غیر مسلمان کشور‌های اطراف هند قادرند تابعیت هندی دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  این لایحه از سوی نارندرا مودی نخست وزیر کنونی هند که از حزب ناسیونالیست هندو (BJP) هند به نخست وزیری رسیده است به پارلمان تقدیم شده و از نظر بسیاری از کارشناسان راهی برای افزایش جمعیت هندو در کشور است.   به گزارش سی ان ان، روز پنجشنبه ارتش هند در دو ایالت آسام و تریپورا مستقر شدند و تا کنون ۱۸۰۰ تن در ایالت تریپورا بازداشت شده اند.   هزاران نفر هم در پی درخواست انجمن دانشجویان آسام از مردم برای جمع شدن در وزرشگاه کریکت لاتاسیل این ایالت بازداشت شدند.   در پی بازداشت سراسری دانشجویان و مردم در ایالت آسام، انجمن دانشجویان این ایالت اعلام اعتصاب غذای عمومی کرد.   تصویب این لایحه با تظاهرات اعتراضی دانشجویان دانشگاه جامیای دهلی همراه بود. در این باره با مانیشا گولاتی دانشجوی فوق لیسانس علوم اجتماعی دانشگاه JMI دهلی که در جریان تظاهرات علیه قانون جدید حضور داشته گفتگو کردم.   مانیشا در گفتگو با رویداد ۲۴ درباره اتفاقاتی که در این دانشگاه در جریان اعتراض به متمم قانون شهروندی رخ داده توضیح داده و گفت: قانون شهروندی جدید هم در راجیا سابا و هم لوک سابا (دو پارلمان اصلی هندوستان) به تصویب رسیده است. مردم و دانشجویان معتقدند این قانون در تعارض با قانون اساسی هندوستان است.
او افزود: فدراسیون مسلمانان دانشگاه جامیا روز ۱۳ دسامبر اعلام کرد که از دانشگاه جامیا به سمت خیابان پارلمان تظاهرات خواهند کرد. آن‌ها به پلیس اطلاع ندادند و مجوز نگرفتند. به همین دلیل از ابتدای تظاهرات مقابل پردیس مرکزی دانشگاه و کتابخانه مرکزی تعداد بی شماری پلیس حضور داشت و سعی کردند جلوی جمعیت را بگیرند. بیش از ۲ هزار دانشجو ساکنان مناطق اطراف در تظاهرات حضور داشتند.   به گفته این دانشجوی دانشگاه JMI پلیس گاز اشک آور شلیک کردند و حتی به سمت مردم سنگ پرتاب میکردند. گاز اشک آور به سمت دانشجویان شلیک شد و یکی از دانشجویان به نام شهنواز به شدت آسیب دید. پلیس با باتوم به صورت و سر دانشجویان می‌زد.
او درباره اینکه چه تعداد دانشجو در جریان این تظاهرات زندانی شده اند گفت: کسی به زندان نیافتاده، اما تقریبا ۷۰ تا ۸۰ نفر بازداشت شدند و عصر همان روز هم آزاد شدند.   مانیشا در خصوص واکنش مسئولان دانشگاه به این حادثه گفت: مسئولان دانشگاه هیچ کاری برای دانشجویانی که بازداشت شده بودند نکردند. تنها کاری که کردند این بود که روز بعد امتحانات را به عقب انداختند. قرار است امتحاناتی که به عقب افتاده در ماه ژانویه برگزار شود. مسئولان دانشگاه به شدت حامی دولت هستند و در نتیجه اصلا دخالتی نکردند.
این در حالی است که در این درگیری‌ها پلیس وارد دانشگاه هم شد درحالی که چنین مجوزی نداشت. آن‌ها داخل پردیس مرکزی دانشگاه هم گاز اشک آور زدند.   او افزود: اتفاقی که افتاد این بود که بسیاری از افرادی که در تظاهرات شرکت کردند فقط دانشجو نبودند بلکه افرادی خارج از دانشگاه بودند که از این قانون به شدت خشمگین بودند و هرچه به دستشان می‌آمد به سمت پلیس پرتاب میکردند.   به گفته مانیشا، شاید دانشجویان این طور فکر میکردند که باید یک تظاهرات مسالمت آمیزی با ایدئولوژی گاندی شکل بگیرد که ضد خشونت است قرار نیست انقلاب شکل بگیرد. اما در خلال تظاهرات افراد به دو دسته تقسیم شدند. یک گروه چپ هایی که به شدت از بندهای سکولار قانون اساسی حمایت میکنند و گروهی هم حامیان تظاهرات غیر خشونت آمیز طبق آرای گاندی. در این میان افرادی هم بودند که به حزب تهذیب تعلق داشتند و با شعار «لا اله الا الله» در جمعیت حاضر شدند.
او با اشاره به حضور پررنگ زنان در این تظاهرات گفت: تعداد زیادی از دانشجویان زخمی شدند و وضعیت آن‌ها هم خوب نیست. تعداد زنانی که در این تظاهرات شرکت کردند قابل توجه بود.  خوابگاه دختران دانشگاه بخشی از این تظاهرات را ساماندهی کرده بود.   تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی    

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 نارندرا مودی ایران و هند سرکوب کشمیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۷۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد پلیس فرانسه با شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضدصهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رسانه‌های جمعی گزارش دادند که نیروهای پلیس فرانسه با شهروندانی که قصد شرکت در ۲ تظاهرات ضدصهیونیستی را در برابر دانشگاه سوربن داشتند برخورد کردند.

این اعتراضات همزمان با حضور امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در دانشگاه سوربن انجام می‌شد.

موج اعتراضات ضدصهیونیستی در کشورهای اروپایی و آمریکا با واکنش شدید نیروهای امنیتی این کشورها رو به رو شده است.

اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از مردم غزه و توقف جنگ پس از دانشگاه‌های هاروارد، براون و کالیفرنیای جنوبی به دانشگاه تگزاس رسیده و محوطه دانشگاه تگزاس صحنه ضد و خورد پلیس با دانشجویان شده است.

در پی تجمع دانشجویان دانشگاه تگزاس در مخالفت با جنایت رژیم صهیونیستی در غزه، تاکنون حداقل ۲۰ دانشجو به دست نیروهای پلیس بازداشت شده‌اند.

پایگاه خبری قاهره ۲۴ بامداد امروز گزارش داد که دانشجویان در شعارهای خود ارتش رژیم صهیونیستی را یک سازمان تروریستی نامیدند.

پیشتر نیز منابع رسانه‌ای از آمریکا خبر دادند که تظاهراتی گسترده مقابل دانشگاه کلمبیا برای همبستگی با دانشجویان بازداشت شده که خواستار توقف جنگ و نسل‌کشی علیه غزه بودند برگزار شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس آمریکا اعلام کرد که ۱۳۳ نفر از دانشجویان معترض به جنگ علیه غزه در داخل دانشگاه کلمبیا بازداشت شدند و کلاس‌های درس نیز از بیم گسترش تجمعات ضد صهیونیستی مجازی اعلام شده است.

کد خبر 6088549

دیگر خبرها

  • خیزش دانشجویی در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از فلسطین
  • خیزش سراسری دانشگاه‌های آمریکا علیه صهیونیست‌ها/گزارش ویژه
  • تظاهرات طرفداران فلسطین در آمریکا را پوتین سازماندهی می کند!
  • آخرین اخبار از اعتراضات دانشجویان در آمریکا علیه جنگ غزه
  • تظاهرات‌های دانشجویی ضداسرائیلی به دانشگاه‌های کانادا رسید
  • واکنش ایران به اعتراضات دانشجویان آمریکا در حمایت از فلسطین
  • برخورد پلیس فرانسه با شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضدصهیونیستی
  • بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجوی معترض در آمریکا؛ آزادی بیان به سبک غربی
  • سرکوب بی‌سابقه تظاهرات ضداسرائیلی در دانشگاه تگزاس
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان