Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@13:47:07 GMT

مواظب عمر خود باشید

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۸۴۶۴

مواظب عمر خود باشید

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با تصریح به اینکه با مکاسب و کفایه نمی‌شود مردم را هدایت کرد، گفت: باید به نیازهای جامعه توجه داشت و علمی را آموخت که مفید و قابل رشد باشد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور امروز یکشنبه 24 آذر در گردهمایی طلاب،‌ روحانیون و دانشجویان اهواز در مصلی مهدیه امام خمینی(ره) اهواز درباره مهندسی تبلیغات گفت: امروز به فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش، دیپلمه می‌گوییم که اکثرشان هنری ندارند؛ فارغ‌التحصیلان دانشگاه هم همین‌طور هستند و می‌بینیم که سه تا چهار میلیون لیسانسه بیکار داریم که مهارتی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهارت موضوعی کلیدی است که اگر کسی نداشته باشد چیزی نخواهد داشت. در حوزه هم این موضوع صادق است؛ طلبه ما فاضل است اما مهارت تبلیغ ندارد و نمی‌تواند کلاس‌داری کند یا به شبهات وهابی‌ها پاسخ دهد.

وی با اشاره به نامه خود به مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حوزه‌های امروز جوابگوی نیازهای جامعه نیست، تأکید کرد: یک طلبه باید مهارت‌های ویژه‌ای داشته باشد. در روایات گفته می‌شود به فرزندان خود شنا و تیراندازی بیاموزید، اما امروز در پادگان‌های ما فقط تیراندازی به جوان‌ها یاد می‌دهند و شنا یاد نمی‌دهند واینگونه است که جوانان در دو سال سربازی چیزی یاد نمی‎گیرند.

قرائتی ادامه داد: قرآن می‌فرماید: «وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَى»(نجم، 43) خداوند می‌خنداند و می‌گریاند اما ما فقط می‌گریانیم، در صورتی که خنداندن حکیمانه مهارت است. کشور گره خورده است اما این گره باز می‌شود. سعی کنید در دوره تحصیل خود چه در مدرسه، چه دانشگاه و چه در حوزه یک هنری یاد بگیرید و اصلاً شرط اعطای مدرک داشتن یک مهارت باشد.

قوانینی در حوزه و دانشگاه داریم که در قرآن و روایات نیست

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ضمن انتقاد از تعطیلی روزهای پنج‌شنبه در مراکز تحصیلی گفت: قوانینی در حوزه و دانشگاه داریم که در قرآن و روایات نیست. به طلاب عرض می‌کنم درس‌های حوزه را بخوانید، خصوصاً ادبیات خوب بخوانید تا بتوانید قرآن را خوب بفهمید. درس‌های حوزه را بخوانید، به شرط آنکه خودتان هم مجتهد شوید، تقلید نکنید چون تقلید در احکام است نه در موضوعات. در قرآن کریم یک آیه داریم که به پیروی از گذشتگان تشویق می‌کند: «فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ»(انعام، 90). خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید راه پیامبران پیشین را برو. آیه دیگری نیز داریم که می‌فرماید «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا» یعنی من راه جدید خلق کنم، نمی‌شود همیشه دنباله روی قدیمی‌ها باشیم.

تقلید نکنید باید ببینیم جامعه چه می‌خواهد

این مفسر قرآن افزود: باید ببینیم جامعه چه می‌خواهد و نیاز جوان‌ها چیست. علم مفید را یاد بگیریم، علمی که در آن رشد باشد چون برخی درس‌ها هیچ رشدی در پی ندارد و دانستن و ندانستن آن فرقی نخواهد داشت. برخی از علم‌ها مضر است و در قرآن کریم نیز فرموده «وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ»(بقره، 102). هر چه در منبر می‌گوییم و در حوزه می‌خوانیم باید چهار شرط داشته باشد: یا واجب باشد، یا مستحب باشد، یا مشکل جامعه را حل کند، یا مشکل یک نفر را حل کند، وگرنه بی‌فایده است. وقتی شکیات را می‌گوییم، مواردی را بگوییم که به کار مردم بیاید.

وی خطاب به جوانان گفت: درس بخوانید اما از استاد خود بپرسید فایده این درس چیست؟ اگر فایده ندارد نخوانید. از خدا نیت خالصانه طلب کنید. در قرآن کریم می‌فرماید: «مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَبَنًا خَالِصًا»(نحل، 66) شیر از لابه‌لای خون و پِهِن عبور می‌کند اما نه بوی پهن می‌گیرد و نه رنگ خون. اگر از لابه‌لای خطوط سیاسی، شهرت یا گمنامی، پول یا فقر رد شدید اما رنگین نشدید، خالص هستی.

همه طلبه‌ها تبلیغ چهره به چهره را بلافاصله شروع کنند

قرائتی در ادامه خطاب به طلاب گفت: در قرآن دو گونه تبلیغ داریم؛ یک تبلیغ فنی است که فرد بعد از فهم دین و پس از اینکه دانش آن را پیدا کرد، در مرحله دوم تبلیغ خود را شروع می‌کند و یک تبلیغ هم لحظه‌ای است و بلافاصله پس از شنیدن پیام قرآن آغاز می‌شود. توصیه می‌کنم همه طلاب سه کتاب «داستان راستان»، «احکام نوجوان» فلاح‌زاده و «تفسیر سوره حجرات» را همراه داشته باشید و بر اساس آنها تبلیغ چهره به چهره کنید.

کتاب مخلوق را در حوزه جدی گرفتیم اما کتاب خالق را جدی نگرفتیم

این مفسر قرآن با اشاره به سیره برخی از علما و اظهار ندامت برخی از آنها در نپرداختن به تفسیر قرآن کریم، گفت: به گفته برخی از آنها ما کتاب مخلوق را در حوزه جدی گرفتیم اما کتاب خالق را جدی نگرفتیم. باید حوزه به جایی برسد که اگر طلبه پرسید چه بخواند ما بگوییم تفسیر و بعد از آن کفایه و لمعه بخواند. در اسلام مقام افراد بر اساس قرآن سنجیده می‌شود: «اقرأ و ارق». در جنگ احد هر شهید بیشتر قرآن می‌دانست، پیامبر(ص) زودتر بر پیکر او نماز می‌خواندند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر اینکه طلاب باید در سال یک جزء تفسیر قرآن را برای مردم بازگو کنند، ادامه داد: همواره باید قران در محوریت باشد. آیه 12 سوره مریم می‌فرماید «خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ»(مریم، 12) چقدر کتاب خدا برای ما جدی است؟ چه کسی به این آیه عمل کرده است؟ شهریه در حوزه بر اساس پایه یک و دو است نه بر اساس یادگیری قرآن. ریشه برخی از امور در حوزه بر اساس قرآن نیست مثل همین تعطیلی روزهای پنج‌شنبه، این یک قانون غلط است که در حوزه و دانشگاه وجود دارد. فکر نکنید تفسیر مزاحم درس شما می‌شود.

این مفسر قرآن با بیان اینکه ما می‌خواهیم بصیر باشیم، افزود: عالِمی خوب است که اگر بمیرد جایش خالی باشد. بروید جایی که طلبه نیست پیش‌نماز شوید. مواظب عمر خود باشید، اگر خسته شدید ورزش کنید و عمرتان را نسوزانید. در خوزستان اگر تابستان‌ها داغ است، شب‌ها درس بخوانید یا طلبه‌های جوان‌تر در تابستان به جاهای خوش آب‌وهوا بروند؛ باید تعطیلات باید کم شود.

با مکاسب و کفایه نمی‌شود مردم را هدایت کرد

وی در پایان سخنان خود با تصریح به اینکه با مکاسب و کفایه نمی‌شود مردم را هدایت کرد، گفت: طلاب براساس قرآن کریم با استدلال‌های ساده پیام قرآن را مفید و مختصر به مردم برسانند. طلاب در موضوعات مختلف نکات مختلف را بنویسند و خواهید دید بعد از گذشت سال‌ها این یادداشت‌ها دایره‌المعارفی می‌شود که برای شما برکت خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان حجت السلام قرائتی اهواز قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۸۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر آنچه باید درباره ویژگی My Week در Google Photos بدانید

برای یک تجربه تعاملی‌تر از Google Photos آماده شوید، زیرا تحقیقات جدید در مورد آخرین به روز رسانی این برنامه نشان می‌دهد که ویژگی شایعه شده "My Week" می‌تواند به شما و دوستانتان اجازه دهد که عکس‌ها و ویدیو‌های به اشتراک گذاشته شده را "لایک" کنید که این تغییر بزرگی برای Google Photos به شمار می‌رود و به شما کمک می‌کند تا خاطرات خاص خود را سازماندهی و بازیابی کنید.

از ماه فوریه، ویژگی My Week به عنوان روشی جدید برای به اشتراک گذاشتن نکات برجسته زندگی روزمره شایع شده است، به گونه‌ای که این قابلیت امکان می‌دهد تا به جای ارسال عکس‌ها یا ویدیو‌های فردی به یک چت گروهی، مجموعه‌ای از بهترین لحظات خود در هفته گذشته را ارائه و مستقیماً برای مخاطبین انتخابی خود ارسال کنید.

این ویژگی به موضوع لایک کردن عکس‌ها و ویدیو‌ها ابعاد کاملاً جدیدی می‌افزاید، زیرا PiunikaWeb ارجاعات نمادین خاصی را به نمایش گذاشته است که این عملکرد را پیشنهاد می‌کند، و به نظر می‌رسد که شما می‌توانید با عکس‌ها و ویدیو‌های به اشتراک گذاشته شده توسط دوستان و خانواده خود تعامل داشته باشید. 

دفعه بعد که عکس یا ویدیویی می‌گیرید که ارزش اشتراک‌گذاری را داشته باشد، می‌توانید با استفاده از My Week به راحتی آن را در به‌روزرسانی هفتگی خود بگنجانید و عکس‌العمل‌های مثبت عزیزانتان را ببینید که این موضوع گوگل فوتو را جذابتر می‌کند.

به خاطر داشته باشید که "My Week" هنوز در دست توسعه است، و مشخص نیست که گوگل چه زمانی به طور رسمی آن را منتشر خواهد کرد، به علاوه، عملکرد آن ممکن است بین آنچه اکنون در کد موجود است و آنچه در واقع در هنگام انتشار برای عموم گنجانده شده است، تغییر کند. 

این نگاه گذرای اولیه نشان می‌دهد که Google Photos به دنبال تعاملی‌تر کردن تجربه اشتراک‌گذاری است، که می‌تواند خطوط فاصله بین یک آلبوم عکس شخصی و یک شبکه اجتماعی کوچک را برای نزدیک‌ترین حلقه شما محو کند. در هر صورت باید منتظر باشیم تا ببینیم چه زمانی این ویژگی راه اندازی خواهد شد وکاربران Google Photos چگونه از آن استفاده خواهند کرد.

منبع: Youm۷

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • قیمت عجیب بنزین آنلاین!
  • رزرو هتل در مسقط برای سه روز
  • پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا و ارز در روزهای آینده/ منتظر این قیمت‌ها در بازار باشید
  • هر آنچه باید درباره ویژگی My Week در Google Photos بدانید
  • فستیوال بزرگ آرش مال: جشن افتتاحیه‌ای با شکوه در قلب منطقه آزاد انزلی
  • رازهای خوش تیپی مردان
  • قیمت عجیب بنزین آنلاین
  • مردم نمی‌دانند در چه حوزه‌هایی وقف کنند
  • هشدار یک شرکت بیمه؛ در این شهر‌های اروپا مراقب جیب خود باشید!
  • مراقب وزش باد خیلی شدید در تهران باشید + جزئیات