کتاب دهه؛ چطور گیلین فلین با «دختر گمشده» موانع را در هم شکست
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۸۹۸۵
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انترتینمنت ویکلی، گیلین فلین با خنده به یاد میآورد که ویراستارش در واکنش به کتاب «دختر گمشده» چه چیزی گفته بود: «کتابی نوشتی که دو شخصیت اصلی دارد که هر دو دوستداشتنی نیستند، آن وسط یک قتل مرموز داری و پایانی هست که ضرورتا همه خطوط داستانی را به هم نمیرساند.»
البته در نهایت دقیقا همان عناصر داستانی بودند که باعث شدند این کتاب تریلر محصول سال ۲۰۱۲ به شهرت بینالمللی برسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آغاز سفر فلین به سمت شهرت ادبی در یک روز داغ در اسکاتسدیل واقع در آریزونا آغاز شد. او داشت قدم میزد و منتظر شنیدن خبر بود که بالاخره تماسی دریافت کرد و به او گفته شد «دختر گمشده» کارش را با رسیدن به شماره ۲ لیست پرفروشهای نیویورک تایمز آغاز کرده است. هفته بعد کتاب به شماره یک رسید. فلین گفت: «تور کتاب من از ۳ شهر به ۱۶ شهر رسید.»
وقتی کتاب منتشر شد، مردم میخواستند دربارهاش صحبت کنند. همه اینها نویسنده را مبهوت کرد. در این باره میگوید: «اینکه از وضعیت پوچ عجیب، طی دو هفته به این برسی که داری با ووپی گلدبرگ صحبت میکنی مسلما برای آدم حیرتآور است». کتاب «دختر گمشده» سومین اثر این نویسنده بود و نه تنها تبدیل به موفقترین کتاب او شد، بلکه تبدیل به یکی از پرفروشترین کتابهای دهه شد.
فلین کتاب را پر از چیزهایی کرد که آن موقع آوانگارد به نظر میرسیدند اما حالا نکات رایج تریلرهای این چنینی هستند: راویهای غیرقابل اتکا، پیچشهای ساختاری و برخورد کردن با زندگی زنان طوری که به اندازه زندگی مردها هیجانانگیز، غیرقابل پیشبینی و دارای نکات ریز باشد.
فلین ۴۸ ساله میگوید: «خوشحالم که کتاب به مردم یادآوری کرد که فضاهای داخل خانه لازم نیست محدود به موضوعهای سبک و کلیشه بشوند و این ایده که چیزهای مربوط به فضای داخل خانه که درباره زنان هستند کمتر ارزش توجه ما را دارند هم به هیچ وجه حقیقت ندارد. بنابراین خیلی دوست دارم که یک واژه جدید به نام تریلر داخلی شکل گرفته است.»
او درباره اهمیت زمانی موضوع داستان میگوید: «به ایده ظهور رسانههای اجتماعی، ایده بستهبندی زندگی فرد به عنوان یک چیز خاص و اینکه در زندگی واقعی بسیار متفاوت است مرتبط میشود. مردم به این پاسخ دادند».
واژه تریلر داخلی حالا نماینده یک زیرژانر کامل شده و شاید بهترین دستهبندی ادبی نوظهور دهه باشد. رمانهای مشابه مانند «دختر سوار قطار» و «بیمار ساکت» امسال همگی به اوج لیست پرفروشهای نیویورک تایمز رسیدند و قدرت آنها داستانهایی پر از تعلیق بود که با پیچشهای ساختاری تقویت میشدند؛ اما در عین حال نظرهایی غنی درباره جنسیت، میانسالی و شکلگیری یک زندگی «عادی» داشتند.
فلین که به شیوهای خاص و با اراده از این دوگانگی استفاده کرد میگوید: «همیشه فکر میکردم اگر بتوانید چیزی بنویسید که ایدههای مختلف داشته و چندلایه باشد، مردم آن را مانند یک تریلر میخوانند و برای افرادی که بخواهند بیشتر با آن درگیر بشوند و عمیقتر بررسی کنند هم چیزهای بسیاری برای صحبت کردن وجود خواهد داشت».
غیر از اینکه «دختر گمشده» هنجارهای جنسیتی را معکوس میکند، یک پالس فرهنگی هم ارسال میکند، هم به عنوان منبعی برای هالیوود (دیوید فینچر در سال ۲۰۱۴ اقتباس سینمایی کتاب را کارگردانی کرد) و به عنوان یک آغازگر مکالمه. با وجود اینکه هنوز و حتی بعد از خوابیدن رونق کیندل شاهد نشانههایی از اخطار در بخش انتشار کتاب هستیم، کتابهایی مانند «دختر گمشده» نشان میدهند که پتانسیل آثار چاپی بزرگ هنوز وجود دارد.
فلین به یاد میآورد: «مردم در رخدادهای امضای کتاب در صف میایستادند، کتاب را روی میز میکوبیدند و میگفتند "از این کتاب متنفرم! عالی بود!" به چیزی که میخواستم دست پیدا کرده بودم: مردم داشتند نه تنها درباره خط داستانی و شخصیتها، بلکه درباره معنی کتاب صحبت میکردند.»
ترجمه: مازیار معتمدی
کد خبر 4798276منبع: مهر
کلیدواژه: نویسنده جهانی ادبیات جهان کتاب پرفروش رایزنی فرهنگی کتاب و کتابخوانی ادبیات ترجمه ادبیات جهان بازار نشر میراث فرهنگی ادبیات کودک و نوجوان تجدید چاپ رونمایی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقد کتاب جایزه جلال آل احمد خانه کتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۸۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد/ عکس
به گزارش خبرآنلاین ،پلیس، پسربچه ۳ ساله را که ناپدید شده بود به آغوش مادرش بازگرداند.
اعتمادآنلاین در خبری نوشت: سردار علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت اظهار کرد: اردیبهشتماه امسال، زن جوانی هراسان به اداره یازدهم پلیس آگاهی مراجعه کرد و به کارآگاهان گفت، پسربچه ۳ سالهام هنگامی که در کوچهمان واقع در خیابان مختاری بازی میکرد، به صورت ناگهانی ناپدید شد. از اهالی محل تحقیق کردم و آنها مدعی بودند که فرزندم توسط یک زن و مرد موتورسوار ربوده شده است؛ لطفا کمک کنید.
وی افزود: بنا بر حساسیت موضوع، تیمی از کارآگاهان اداره یازدهم برای تحقیقات میدانی پای در کوچه موردنظر گذاشتند و دوربینهای زیادی را برای شناسایی مسیر تردد این پسربچه هدف بازبینی قرار دادند.
سردار گودرزی گفت: کارآگاهان در این شاخه از تحقیقات متوجه شدند که پسر بچه به سمت میدان راهآهن رفته و از آنجا ناپدید شده است.
رئیس پلیس آگاهی پایتخت متذکر شد: تجزیه و تحلیلهای اطلاعاتی کارآگاهان ادامه داشت تا اینکه مشخص شد، زن جوانی این پسربچه گمشده را در حوالی میدان راهآهن پیدا کره و او را به نزدیکترین کلانتری تحویل داده است.
سردار گودرزی با بیان اینکه هیچگونه آدمربایی در این پرونده صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: پسر بچه ۳ ساله با تلاشهای بیوقفه کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی به آغوش گرم خانواده خود بازگردانده شد.
۲۳۳۲۱۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899797