Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@03:22:29 GMT

کلاه سفیدها در سوریه دوباره نقش ایفا می کنند

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۰۱۳۴

کلاه سفیدها در سوریه دوباره نقش ایفا می کنند

شبکه تلویزیونی روسی «تی. وی. سنتر» دیروز (شنبه) به نقل از ژنرال بورنکوف رئیس مرکز آشتی طرف های درگیر در سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: تروریست ها در حال تدارک صحنه سازی بمباران شیمیایی در جنوب منطقه امن ادلب در شمال غرب سوریه هستند.

 وی افزود: بر اساس اطلاعات موجود، سرکرده های گروه تروریستی هیات تحریر الشام (جبهه النصره سابق) با همدستی گروه به اصطلاح امدادرسان کلاه سفیدها این عمل تحریک آمیز شیمیایی را تدارک می بینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز آشتی طرف های درگیر در سوریه در ادامه سخنان خود گفت که تروریست ها و همدستان آنها قصد دارند صحنه های جعلی از بمباران شیمیایی را فیلمبرداری کرده و در شبکه اینترنت برای متهم کردن نیروهای مسلح سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان و فراهم آوردن شرایط حمله هوایی (کشورهای غربی) منتشر کنند.

گروه کلاه سفیدها با همکاری تروریست ها در سه سال اخیر چندین بار با صحنه سازی شیمیایی تلاش کرده اند با ایجاد صحنه هایی جعلی از بمباران شیمیایی در سوریه، پای آمریکا و دیگر کشورهای غربی را مستقیما به جنگ سوریه باز کنند تا از این راه کمک حال خوبی برای گروه های تروریستی داعش، تحریر الشام و ... باشند، اما هربار توطئه آنها لو رفته ولی آمریکا و متحدانش چندبار سوریه را به همین دلیل واهی موشک باران و بمباران کرده اند.

آخرین سناریوسازی حملات شیمیایی در ۱۹ فروردین ماه سال گذشته (۱۳۹۷) اتفاق افتاد؛ در آن تاریخ رسانه های غربی - عربی - عبری به طور هماهنگ خبر کذب حمله شیمیایی به شهر دوما در غوطه شرقی سوریه را منتشر و از همان ابتدا و بدون ارائه سندی ارتش سوریه را عامل این حمله معرفی کردند؛ اقدامی که پس از چند روز ثابت شد که اصلا حمله شیمیایی اتفاق نیفتاده و توطئه ای از سوی غرب و رسانه های غربی بوده که توسط 'کلاه سفیدها' برای صحنه سازی حمله غرب به سوریه برای نجات تروریست ها اجرا شده است.

در همان زمان 'آنتونیو گوترش' دبیرکل سازمان ملل در واکنش به گزارش‌های رسانه های غربی - صهیونیستی درباره حمله شیمیایی در دوما و اتهام ‌زنی‌های مقامات برخی کشورهای غربی و مخالفان دولت سوریه به دمشق اعلام کرده بود که قادر به تایید این گزارش‌ها نیست.

در فروردین ماه ۱۳۹۷ تروریست های موجود در منطقه غوطه شرقی مدعی شدند که نیروهای دولت دمشق شهر دوما در این منطقه را با سلاح‌های شیمیایی هدف قرار داده‌ اند. پس از چند روز سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بررسی خود وجود گاز کلر را در دوما تائید، اما نشانه‌ای از عامل اعصاب که تروریست ها مدعی آن بودند، یافت نکرد؛ همین ادعای واهی سازمان منع تسلیحات شیمیایی دستاویزی شد برای آمریکا و غرب جهت حمله به خاک سوریه.

در ۲۴ فروردین ماه سال گذشته (۱۳۹۷) بود که آمریکا در اقدامی مشترک با انگلیس و فرانسه و با همین بهانه واهی با ۱۰۳ فروند موشک و راکت، ۱۰ مرکز نظامی و تحقیقاتی سوریه را هدف قرار داد و خسارت هایی را به کشور و مردم آن وارد کرد.

در همان تاریخ بازرسان و کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز در دمشق حضور داشتند و قرار بود برای تهیه گزارش به شهر دوما در نزدیکی پایتخت سوریه بروند، اما چند ساعت قبل از حضور این کارشناسان در منطقه دوما، سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس حملات هوایی خود را به سوریه آغاز کردند.

آمریکا و همپیمانانش یکسال قبل از آن یعنی در فروردین ۱۳۹۶ نیز یک بار دیگر با ادعا و بهانه استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در 'خان شیخون' اقدام به موشک باران (۵۹ موشک) پایگاه 'الشعیرات' در استان 'حمص' در شمال دمشق کردند، ادعایی که بعدا ثابت شد از اساس دروغ بوده است.

ارتش سوریه در فروردین ۱۳۹۶ یک مقر تروریست ها را در خان شیخون هدف حملات هوایی قرار داد؛ مقری که ارتش این کشور نیز نمی دانست محل ساخت تسلیحات شیمیایی از سوی تروریست هاست؛ انتشار گاز متصاعد شده از این مقر موجب کشته شدن شماری از تروریست ها و در عین حال شهروندان سوری اطراف این مقر شد؛ آمریکا و همپیمانانش برای رسوا نشدن به سرعت شروع به جوسازی علیه حکومت دمشق کردند تا تحویل مواد شیمیایی به تروریست ها از سوی واشنگتن و غربی ها که برای هدف قرار دادن ارتش و مردم سوریه صورت گرفته بود، افشا نشود و این موضوع را به گردن حکومت دمشق بیندازند.

 پیدا شدن جسد سرکرده کلاه سفیدها

خبرگزاری رویترز بیستم آبانماه بود که اعلام کرد، جسد «جیمز لا مژرار» بنیانگذار انگلیسی گروه موسوم به «دفاع غیرنظامی» یا «کلاه‌ سفیدهای سوریه» که در مناطق تحت کنترل مخالفان مستقر بودند، در خانه‌اش در استانبول ترکیه پیدا شد.

رویترز این خبر را به نقل از همسایه لامرژار و یک مقام دیپلمات منتشر کرده و رسانه های دیگر نیز خبر مرگ او را گزارش کردند.

همسایه لامرژار در این باره گفت که جسد او صبح دوشنبه ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) در خانه‌ اش در محله بی‌ اوغلو در مرکز شهر استانبول پیدا شده است. به گفته دیپلمات یاد شده که نامش فاش نشده، علت مرگ لامرژار هنوز مشخص نیست.

** کلاه سفید ها چه کسانی هستند؟

«کلاه سفیدها» گروهی ظاهرا بین‌المللی است، که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۳ در سوریه شروع کرد (بحران سوریه از اسفند ماه سال ۱۳۸۹/۲۰۱۱ شروع شد). این گروه از سوی جیمز لا مژرار کارمند سابق اداره اطلاعات نظامی و کارشناس امنیتی انگلیس با کمک واشنگتن در ترکیه تأسیس شد.

حوزه کاری این سازمان از همان ابتدا مناطق تحت تسلط گروه های تروریستی تعیین شد.

بسیاری از اسناد یافت شده توسط ارتش سوریه در مناطق آزاد شده نشان داد که کلاه سفیدها عضو گروه های تروریستی بوده و فرآیند بکارگیری تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان توسط تحریر الشام (جبهه النصره سابق) را فراهم کردند.

این گروه در ظاهر وظیفه امدادرسانی در مناطق تحت کنترل تروریست‌ها در سوریه را به عهده داشت و این وظیفه را با تبلیغات فراوان برای جذب حمایت مالی انجام می‌داد، ولی در اصل فعالیت آن در راستای دستورات آمریکا و غربی‌ها در سوریه انجام می‌شد.

سناریو ادلب

قضیه سناریو سازی حملات شیمیایی در استان ادلب به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در سوریه برای اولین بار نیست که اتفاق می افتد؛ در شهریور سال ۱۳۹۷ نیز این سناریو توسط کلاه سفیدها و حامیان غربی - عربی - صهیونیستی آنها طراحی شده بود، اما با افشای این توطئه، سناریو غربی ها نیز با کمک روس ها ناکام ماند.

در همان زمان یعنی چهارم شهریور ۱۳۹۷خبرگزاری روسی 'ریانووستی' به نقل از 'ایگور کوناشنکوف' سخنگوی وزارت دفاع این کشور گزارش داد که تروریست ها قصد دارند در منطقه 'کفر زیتا' در استان ادلب دست به حمله شیمیایی زده و این اقدام را بر عهده ارتش سوریه بیندازند.

در اواخر اردیبهشت ۹۷ اعتراف 'ایان هندرسون' کارشناس 'سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی' نسبت به تحریف و دستکاری نتایج تحقیقات درباره حمله شیمیایی به منطقه 'دوما' در استان 'ریف دمشق' سوریه، رسوایی دیگر برای این سازمان و همچنین آمریکا و غرب ایجاد کرد.

هندرسون در آن زمان اعلام کرد که گزارش رسمی سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی درباره حمله به شهر دوما در غوطه شرقی در استان ریف دمشق سوریه، با واقعیت ها منطبق نیست.

 در گزارش هندرسون که خبرگزاری 'اسپوتنیک' روسیه آن را نقل کرده، گفته شده بود که بر اساس آزمایش ها و بازدید انجام شده از مکان حادثه، به احتمال زیاد مخازن و کپسول ها از آسمان پرتاب نشده و توسط افراد بر روی زمین کار گذاشته شده بود.

 گروهی از کارشناسان به ریاست هندرسون آزمایش هایی را انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که وضعیت مکان حادثه در شهر دوما با آثار حمله تناسب ندارد، زیرا با توجه به سوراخ شدن سقف بتنی در محل حادثه باید مواد سمی در محل یافت می شد و در مکانی دیگر نیز یک مخزن مواد شیمیایی بر روی یک تخت قرار گرفته بود و حتی چاشنی آن سالم بود و این موضوع پس از برخورد با سقف غیرممکن است.

بر این اساس، کمیته مهندسی وابسته به گروه حقیقت یاب نباید در سال گذشته به طور قطع اعلام می کرد که این کپسول ها از آسمان (از سوی نیروهای سوری) پرتاب شده، زیرا وضعیت مکان با وضعیت محلی که از آسمان مورد حمله شیمیایی قرار گرفته، متفاوت بود.

سناریو جدید حملات شیمیایی در ادلب الان با دو منظور انجام شده است، دلیل اول حمایت از آخرین بازماندگان تروریست ها در سوریه (استان ادلب) می باشد و دلیل دوم مرگ «جیمز لامرژار» بنیانگذار انگلیسی کلاه‌ سفیدها می باشد.

آمریکا و همپیمانانش در سال های اخیر بارها به بهانه های واهی به سوریه حمله کرده اند که سناریو سازی حملات شیمیایی از آن جمله است؛ بهانه هایی که هرگز ثابت نشده و فقط در ظاهر مجوزی برای سران آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای کشتار مردم سوریه بوده است؛ با شکست گروه تروریستی داعش  در اواخر آبانماه سال ۱۳۹۶ و  خالی شدن دست آمریکا در سوریه، یانکی ها تلاش می کنند گروهک تروریستی تحریرالشام را به هر قیمتی حفظ کنند از این رو سناریو اخیر نیز در همین راستا طراحی شده است.

برچسب‌ها ترکیه گروه تروریستی داعش سوریه جنگ سوریه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ترکیه گروه تروریستی داعش سوریه جنگ سوریه ترکیه گروه تروریستی داعش سوریه جنگ سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۰۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / ۲ تروریست به هلاکت رسید

به گزارش صدای ایران از فارس،غروب امروز طی عملیات پهپادی نیرو‌های امنیتی در منطقه شورو به سمت سرجنگل در محدوده شهرستان زاهدان، خودروی تروریست‌ها هدف قرار گرفت.


طی این عملیات موفق ۲ تروریست به هلاکت رسیدند.

 
جزئیات تکمیلی متعاقباً اعلام می‌گردد.

دیگر خبرها

  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • کشته شدن ۲ تروریست در حمله پهپادی در اطراف زاهدان
  • هلاکت ۲ تروریست در حمله پهپادی نیروهای امنیتی در شهر زاهدان
  • تصاویر حمله پهپادی به تروریست‌ها اطراف زاهدان
  • حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها + جزئیات
  • حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / ۲ تروریست به هلاکت رسید
  • پیام‌های حمله به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • پیام های حمله به پایگاه های آمریکا در شرق سوریه