Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@21:18:39 GMT

غلبه آرامش بر خشونت در بغداد

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۲۴۶۷

غلبه آرامش بر خشونت در بغداد

میدان تحریر در مرکز بغداد به دنبال بیش از ۷۵ روز اعتراض مردمی، امروز یکشنبه شاهد یکی از آرام ترین روزهای اعتراضی خود بود، اگرچه هنوز نمی توان آینده و روند اعتراض ها را پیش بینی کرد اما وقایع چند روز اخیر در سردی فضای کنونی اعتراض ها نقش مهمی داشته است.  

حادثه قتل وحشتناک و فجیع نوجوان ۱۶ ساله عراقی «سید هیثم علی اسماعیل» در پنجشنبه گذشته (۲۱ آذرماه) که دل افکار عمومی و محافل سیاسی، فرهنگی و دینی از جمله مرجعیت عالی دینی عراق را آزرد، در کاهش رغبت مردم به حضور در میان معترضان نقش انکار ناپذیری ایفا کرده حتی این واقعه سبب شد خیلی از معترضان به خانه هایشان برگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید هیثم ،‌نوجوان بی گناهی بود که قربانی اعتراض به حضور معترضان مقابل خانه اش شد. او خواستار آرامش و امنیت در محل زندگی خود شده بود که ابتدا گروه های موسوم به جوکرها خانه اش را آتش زدند ،‌سپس او را بیرون کشیدند و با ضربات قاچو کشتند و به این هم اکتفا نکردند و در جنایتی هولناک جسدش را به دار آویختند.

به باور بسیاری از تحلیل گران با مشخص شدن ماهیت و اهداف شوم گروه های ناشناس مسلح در میدان تحریر از جمله باند موسوم به «جوکرها» که فضای ناامنی را بر مکان اعتراضات در مرکز بغداد مستولی کرده به عنوان یکی از عواملی یاد شده که رفتن به میان و صفوف معترضان را به ماجراجویی دلهره آوری تبدیل کرده است.

باندهای جوکر گروه های خشن ناشناسی اند که وابستگی آنها به آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه که دنبال اهداف طایفه ای و کشاندن عراق به بحران هستند، محرز شده است.

این باندها متهم اول قتل، آدم ربایی، آتش زدن ساختمان های دولتی و خصوصی، درگیری با نیروهای امنیتی، ایجاد هرج و مرج و ناامنی و خشونت پراکنی تحت عنوان اعتراضات مردمی هستند.

منطقه محل برپایی اعتراضات اجتماعی در مرکز بغداد در حال حاضر خالی از نیروهای دولتی است و فقط باندهای جوکر مسوولیت حفاظت از آن را برعهده دارند.

یک فعال اجتماعی عراقی در توصیف مکان برپایی اعتراضات گفته است: «هیچ اثری از دولت، نظام و نیروهای امنیتی در منطقه وجود ندارد و فقط برخی گروه های مسلح، منطقه را بین خود تقسیم بندی کرده اند.»

«علی ولی» در صفحه شخصی خود نوشته است: «بی نظمی از شاخصه های اصلی منطقه برپایی اعتراضات است و فقط صدای بلند آهنگها و ترانه های حماسی از هر طرف به گوش می رسد و رقص و پایکوبی لحظه ای در میدان تحریر رخت برنمی بندد.»

این کاربر عراقی گفته است: «مکان برپایی اعتراضات در مرکز بغداد، تبدیل به جامعه ای جدید شده که از مختصات آن داشتن یک نیروی نظامی (گروه های مسلح مختلف) و رسانه خاص و هرج و مرجی است که بر عموم منطقه مستولی است.»

علی ولی با اشاره به حادثه قتل نوجوان عراقی در پنجشنبه گذشته خاطر نشان ساخته است: «دولتی که قرار است از دامن این اعتراضات برخاسته و متولد شود، بدون شک عراق را از دولت احزاب سیاسی به دولت گروه های مسلح و بی نظمی و کشتار سوق می دهد.»

با وجود این بدگمانی ها که به تدریج در جامعه عراق نسبت به روند اعتراضات در حال شکل گیری است همچنان برخی هستند که از اعتراض ها حمایت می کنند و خواستار ادامه این وضع هستند.

حتی کار به جایی رسیده که برخی چهره های رسانه ای مانند مجری معروف شبکه تلویزیونی «الشرقیه» عراق، برای دفاع از اعتراضات مردمی، دست به تحریف و توجیه حادثه قتل نوجوان عراقی زد و در حالی که مردم و همه شخصیت های سیاسی و دینی کشور جنایت را محکوم کردند وی به بهانه اینکه نوجوان مقتول تعادل روانی نداشته به روی تظاهرکنندگان تیراندازی کرده بنابراین قتل او را مشروع جلوه داد.

حال این که نهادهای امنیتی و حقوق بشر عراق، ادعاها در خصوص عدم تعادل روانی هیثم علی و همچنین تیراندازی به سمت تظاهرکنندگان را تکذیب کرده و گفته اند که در محل حادثه، غیر از جسد این نوجوان، جسد هیچ کس دیگری را نیافته اند.  

گرچه وزارت کشور عراق امروز یکشنبه اعلام کرده است که پنج متهم را در ارتباط با قتل نوجوان عراقی دستگیر کرده است اما این باند دستگیر شده تنها یکی از باندهای جوکری است که در میدان تحریر شناسایی شده است.   

از سوی دیگر علاوه بر گروه مسلح ناشناس که پنجشنبه گذشته نوجوان عراقی را به طرز فجیعی در میدان «الوثبه» (همجوار میدان تحریر) به قتل رساند، یک گروه مسلح ناشناس دیگر با عنوان «گروه صفا السرای» به تازگی در میدان تحریر اعلام موجودیت کرده است.

این گروه جدید در بیانیه ای که به صورت نوار ویدئویی در شبکه های اجتماعی عراقی منتشر شده، تهدید به خشونت کرده است.

رقابت های شدید مسلحانه بین باندهای جوکر در منطقه برپایی اعتراضات بر سر اماکن حضور و همچنین تقسیم قدرت، نفوذ و ثروت، بیش از پیش نوعی ترس و نگرانی را در بین عامه مردم برای رفتن به میدان تحریر و شرکت در اعتراضات ایجاد کرده است.

یکی از شدیدترین اختلافات بین باندهای جوکر که به درگیری مسلحانه و قتل و زخمی شدن دهها نفر منجر شد، در ۱۶ آذرماه در میدان الخلانی در ضلع شمالی میدان تحریر اتفاق افتاد.

در این درگیری مسلحانه، باندهای جوکر بر سر تصاحب یک ساختمان چند طبقه (پارکینگ میدان السنک) در نیمه شب جمعه ۱۶ آذرماه با هم درگیر شدند که وزارت کشور عراق تعداد قربانیان این حادثه را ۴ کشته و ۸۰ زخمی و کمیسیون حقوق بشر این کشور شمار آنان را ۹ کشته و ۸۵ زخمی ذکر کرده است.

حوادث مختلف آدم ربایی و قتل برخی از فعالان اجتماعی اکنون بیش از پیش فضای ترس و وحشت را بر میدان تحریر و خیابان های پیرامون آن مستولی کرده موضوعی که این روزها در کاهش جمعیت معترضان نقش اساسی داشته است.

یک گزارش منتشر شده به نقل از منابع رسمی عراق فاش ساخته است که از ابتدای شروع اعتراضات تاکنون ۱۲ نفر در تمامی اماکن اعتراضات در سراسر عراق ربوده شده اند که بخش زیادی از آنها متعلق به بغداد هستند.

طبق این گزارش تاکنون ۳۵ نفر در ارتباط با اعتراضات مردمی در عراق ترور شده و نیروهای دولتی نیز بیش از سه هزار نفر را به اتهام های مختلف دستگیر و دو هزار و ۷۰۰ نفر را نیز آزاد کرده اند.

بر همین اساس مرجعیت عالی دینی در دو خطبه اخیر جمعه خود بر ضرورت دور کردن تخریب گران و گروه های نفوذی از صفوف اعتراضات مسالمت آمیز مردمی تاکید کرده است.

آیت الله سیستانی در خطبه جمعه گذشته خاطر نشان ساخت که شرط تحقق مطالبات اجتماعی این است که فضای مسالمت آمیز اعتراضات حفظ شود.

در عین حال مرجعیت عالی دینی بر ضرورت تامین امنیت اعتراضات مسالمت آمیز توسط نیروهای امنیتی تاکید کرده و گفته است که دستگاه های ذیربط باید به مسوولیت های خود در قبال اعتراضات مسالمت آمیز عمل کنند.

این اعتقاد وجود دارد که اگر نیروهای دولتی بار دیگر امنیت مستقیم اعتراضات مردمی را به دست نگیرند و همچنان امنیت این اعتراضات به باندهای جوکر ناشناس واگذار شود، آینده این اعتراضات به شکست می انجامد.

تاکنون تنها گروهی که به طور رسمی خروج خود را از محل برپایی اعتراضات در بغداد اعلام کرده، گروه «سرایا السلام» شاخه نظامی جریان صدر است که به دستور مقتدا صدر، جمعه گذشته از میدان تحریر و دیگر اماکن تحت نفوذ و تصرف خود در خیابان های پیرامون

آن عقب نشینی کرد. 

اعتراضات مردمی عراق با هدف مبارزه با فساد، بهبود شرایط معیشتی مردم و حل مشکل بیکاری و اصلاح قانون اساسی و قانون انتخابات در اول اکتبر (نهم مهرماه گذشته) آغاز شده و هنوز این اعتراضات در بغداد ادامه دارد.  

این اعتراض ها تاکنون صدها کشته و زخمی بر جا گذاشته است.

برچسب‌ها آیت الله سیستانی میدان تحریر ایالات متحده آمریکا قانون انتخابات قانون اساسی رژیم صهیونیستی پروندهٔ خبری اعتراض در عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آیت الله سیستانی میدان تحریر ایالات متحده آمریکا قانون انتخابات قانون اساسی رژیم صهیونیستی آیت الله سیستانی میدان تحریر ایالات متحده آمریکا قانون انتخابات قانون اساسی رژیم صهیونیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۲۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از حمله موشکی مرگبار به عراق؛ هدف میدان گاز بود

یک منبع امنیتی عراقی امروز جمعه گزارش داد میدان گازی «کورمور» در شهر «چمچال» در استان سلیمانیه بمباران شد و تلفات انسانی برجای گذاشت.

وزارت نیروی عراق هم اعلام کرد در پی حمله به میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه، گازرسانی به پمپ بنزین‌های این منطقه متوقف شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

شهردار شهر چمچمال نیز درباره این حمله گفت: این حمله با یک پهپاد مین‌گذاری شده هدایت شونده از راه دور انجام شد که به ساختمان در حال ساخت داخل میدان گازی کورمور برخورد کرد.

تاکنون گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است که بر اثر آن ۴ تن زخمی شدند.

این اولین حمله راکتی به میدان گازی کورمور، بزرگ ترین میدان گازی عراق تحت مدیریت دو شرکت اماراتی دانه گاز در سال ۱۴۰۳ و هفتمین حمله از ابتدای سال ۱۴۰۱ است. با گذشت بیش از دو سال از اولین حمله راکتی به این میدان گازی، تا این لحظه به طور دقیق مشخص نشده است که چه گروهی در پشت این حملات قرار دارد.

 

دیگر خبرها

  • (ویدئو) لحظه اصابت پهپاد انتحاری به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • ببینید |‌ لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمورِ عراق
  • لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمور عراق + فیلم
  • فیلم| لحظۀ حملۀ پهپادی به میدان گازی کورمورِ عراق
  • تصاویری از حمله موشکی مرگبار به عراق؛ هدف میدان گاز بود
  • حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق
  • برگزاری بیش از ۲۵ تظاهرات در ادلب برای سرنگونی «الجولانی»