Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-04@17:12:14 GMT

انتقادات صادق زیباکلام از قانون اساسی

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۵۰۱۴

انتقادات صادق زیباکلام از قانون اساسی

صادق زیباکلام در نشست «بازنگری در قانون اساسی» که یکشنبه (۲۴ آذر) از سوی حامیان جامعه مدنی (حجم) و انجمن حقوق‌شناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: معتقدم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حقوقی نیست. بزرگترین اشکال قانون اساسی ایران این است که توسط حقوقدان‌ها نوشته نشده است.

وی افزود: اکثریت اعضای نخستین مجلس خبرگان که این وظیفه را داشتند شامل روحانیون بودند که تخصص فقه داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاصل، آن شد که قانون اساسی که به تصویب رسید و به همه‌پرسی گذاشته شد، سرشار از عباراتی بود که به اقتصاد و سیاست و اجتماع و فرهنگ و مجازات و ... اشاره داشت، بدون اینکه توانسته باشد راهگشای عملی باشد.

این فعال استاد دانشگاه ابراز عقیده کرد: بیش از ۴۰ سال از تصویب قانون اساس می‌گذرد و هیچ‌یک از بن‌بست‌های کشور را نمی‌توان با مراجعه به قانون اساسی حل کرد. نتیجه آن شده که به‌جای اینکه کشور بر اساس قانون اداره شود، بر اساس خواست حکومت اداره می‌شود.

زیباکلام تصریح کرد: در ایران به‌واسطه همان ایراد، اساساً حدود اختیارات حاکمیت روشن نیست و حکومت هر تصمیمی که بگیرد، درست بوده است.

وی خاطرنشان کرد: کلی‌گویی در مورد اختیارات حکومت، تنها نقص آن نیست. اصول حقوق شهروندی و پاسخگو بودن هم از جمله مواردی است که در مورد آن، اشکالاتی در قانون اساسی وجود دارد؛ گویی روحانیونی که این قانون را نوشته‌اند تصور می‌کردند که چون حکومت زیر نظر ولایت فقیه قرار می‌گیرد، نیاز به پاسخگو و محدود بودن اختیارات نیست.

زیباکلام افزود: بسیاری از اصول بنیادی در خود قانون اساسی مغفول مانده است‌. یکی از اصلی‌ترین مواردی که قانون اساسی تعریف کرده، حکومت و حاکمیت است. بالاخره صاحب مملکت کیست؟ آیا صاحب، رأی مردم طبق اصل ششم قانون اساسی است یا ولی‌فقیه طبق اصل پنجم قانون اساسی؟

این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در پایان گفت: یکی از مهمترین اموری که در قانون اساسی کشورهاست، حقوق ملت و شهروندان است و یکی از مهمترین حقوق ما مالکیت است و در اصل ۴۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی یک خط راجع به مالکیت گفته است.

برچسب ها: صادق زیباکلام ، قانون اساسی ، خانه اندیشمندان علوم انسانی

منبع: خرداد

کلیدواژه: صادق زیباکلام قانون اساسی خانه اندیشمندان علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۵۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در زمانه ای که حکومت حاکمان به نام دین بود، امام صادق (ع) چه کردند؟

گفتاری از آیت الله العظمی جوادی آملی

 

حجم ویدیو: 15.58M | مدت زمان ویدیو: 00:02:27 دانلود ویدیو

دیگر خبرها

  • در زمانه ای که حکومت حاکمان به نام دین بود، امام صادق (ع) چه کردند؟
  • وعده صادق آب به خانه مورچه ریخت/ نمایش باطن حقوق بشر آمریکایی
  • اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر، منصوب و معرفی شدند
  • شوراهای شهر و روستا نقش اساسی و مهمی در کشور دارند
  • شوراهای شهر و روستا نقشی اساسی و مهمی در کشور دارند
  • اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر معرفی شدند
  • اژه‌ای: حکومت وظایف و مسئولیت‌هایی را در قبال کارگران بر عهده دارد
  • معرفی اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر
  • سند تحول قضایی به مثابه قانون اساسی و نقشه راه دستگاه قضایی است
  • واکنش رسانه اصولگرا به گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی و موضع گیری زیباکلام