Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@04:33:03 GMT

گرایش به کتابخوانی در استان اصفهان افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۶۳۴۶

گرایش به کتابخوانی در استان اصفهان افزایش یافت

امیر هلاکویی روز دوشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: با توجه به افزایش برنامه‌های فرهنگی در سه سال گذشته، میزان عضویت در کتابخانه‌های استان اصفهان به ۲ برابر افزایش یافته است، چنانکه جمعیت ۱۰۰ هزار نفری اعضای فعال کتابخانه‌ها به ۲۰۰ هزار نفر رسید.

وی با اشاره به رتبه نخست استان اصفهان در زمینه امانت کتاب در کشور بیان کرد: برای نخستین‌بار میزان امانت کتاب در یک‌سال گذشته از مرز سه میلیون جلد گذشته است که آمار بسیار خوبی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل انجمن کتابخانه‌های عمومی اصفهان اضافه کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی مانند نشست‌ها و مسابقه‌های کتابخوانی و قصه‌گویی از یک‌هزار مورد در سال‌های گذشته به ۱۵ هزار مورد در سال ۹۷ رسید و از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز ۱۴ هزار برنامه به اجرا درآمده است.

وی با اشاره به محدودیت و گرانی‌ها در حوزه کاغذ و کتاب کشور اظهارداشت: برگزاری جشنواره نذر کتاب با عنوان بهار کتاب اتفاق تازه دیگری در این راستا بود و در بازه زمانی سه ماهه نزدیک به ۱۵۰ هزار جلد کتاب با ارزش ۱۵ میلیارد ریال از سوی مردم، خیران و ناشران به کتابخانه‌های استان اهدا شد.

هلاکویی از برگزاری ۲ جشنواره دیگر در حوزه کتاب تا پایان امسال در استان خبر داد و گفت: برگزاری این جشنواره‌ها با هدف ایجاد موجی به منظور ترغیب مردم به سوی کتاب و کتاب‌خوانی است و بر این اساس جشنواره کتاب‌شناسی همراه با اجرای دوره‌های آموزشی ویژه کارکنان انجمن کتابخانه‌ها و مردم، رونمایی از کتاب و برنامه‌های دیگر اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تبدیل کتابخانه‌ها به فرهنگ‌سراهایی با فعالیت‌های مرتبط تاکید کرد که در این راستا فعالیت‌هایی در سه حوزه در استان اصفهان تعریف شده است.

مدیرکل انجمن کتابخانه‌های عمومی اصفهان افزود: حوزه نخست ایجاد انگیزه و برنامه‌ها در راستای ارتقای درک جامعه از ارزش کتاب و کتاب‌خوانی بود؛ چنانکه مردم در زندگی به کتاب نه به عنوان کالایی تشریفاتی، بلکه به عنوان ابزاری در راستای برطرف کردن مشکلات نگاه کنند.

وی بیان کرد: حوزه دوم ایجاد دسترسی بود، به طوری که شرایطی فراهم شود تا مردم به کتاب و کتابخانه دسترسی داشته باشند و در این راستا هفت باب کتابخانه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌جاری راه‌اندازی شد و ۱۵ کتابخانه جدید نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

هلاکویی اضافه کرد: حوزه سوم ایجاد مهارت بود که واژه کتابخوانی در این راستا به فعالیت‌های مهارت محور از جمله مهارت‌های انتخاب کتاب، کتابخوانی، خلاصه کردن، نقد کردن و تندخوانی کتاب تقسیم‌بندی شده است.

وی یادآور شد: استان اصفهان از نظر تعداد اعضای کتابخانه‌ها پس از تهران در رتبه دوم کشور است؛ چنان که در زمان حاضر ۲۰۰ هزار نفر عضو فعال دارد و مجموع عضویت‌ها در سال به ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد.

به گفته مدیرکل انجمن کتابخانه‌های عمومی اصفهان، این استان بیشترین تعداد کتابخانه را در کشور دارد.

۱۸۹ کتابخانه عمومی نهادی، ۱۱۲ کتابخانه عمومی مشارکتی و پنج کتابخانه مستقل با سه میلیون و ۷۰۰ هزار جلد کتاب در استان پنج میلیون نفری اصفهان فعال است.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 اجرای برنامه های فرهنگی استان اصفهان جامعه دوره های آموزشی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۶۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، احتمال می‌رود مواد شیمیایی که برای ایجاد رنگ در جلدهای سبز زمردی کتاب‌های قرن نوزدهمی استفاده شده‌اند، حاوی مواد سمی باشد و کتابخانه ملی فرانسه با شناسایی این کتاب‌ها، آن‌ها را قرنطینه کرده است.

به این منظور کتابخانه ملی فرانسه ۴ عنوان کتاب قرن نوزدهمی را که تصور می‌شود روی جلد سبز زمردی آنها با آرسنیک پوشانده شده باشد، از قفسه‌های خود حذف کرد.

این کتابخانه روز پنجشنبه خبر داد دست زدن به این کتاب‌ها که چاپ بریتانیا هستند، احتمالاً فقط آسیب جزیی ایجاد می‌کند؛ اما برای بررسی بیشتر از رده کتاب‌های در دسترس خارج می‌شوند. متصدیان کتابخانه گفته‌اند این آثار را در قرنطینه قرار داده‌اند تا در یک آزمایشگاه خارجی تجزیه و تحلیل شوند و میزان آرسنیک موجود در هر جلد تعیین شود.

مؤسسه پاریس پس از اینکه محققان آمریکایی دریافتند ناشران در دوره ویکتوریا از آرسنیک برای رنگ‌آمیزی صحافی‌های کتاب استفاده می‌کردند، نسخه‌های دربردارنده آن‌ها را شناسایی کرد. رنگدانه‌های سبز حاوی آرسنیک به نام یک شیمیدان آلمانی‌الاصل با عنوان سبز پاریسی، سبز زمردی یا سبز شِل نامیده می‌شدند.

محققان دانشگاه دلاوِر از سال ۲۰۱۹ با آزمایش صدها جلد کتاب برای تعیین میزان فلزات سنگین به کار رفته در آن‌ها، فهرستی از کتاب‌های بالقوه خطرناک را تهیه کرده‌اند.

کتابخانه ملی فرانسوی در بیش از ۱۶ میلیون عنوان خود، ۴ نسخه از کتاب‌های موجود در این فهرست را یافت که شامل ۲ جلد از «تصنیف‌های ایرلند» اثر ادوارد هیز که در سال ۱۸۵۵ منتشر شد، یک گلچین دو زبانه از شعر رومانیایی توسط هنری استنلی در سال ۱۸۵۶ و کتاب «انجمن سلطنتی باغبانی ۶۳-۱۸۶۲» است.

کتابخانه ملی فرانسه اعلام کرد که دیگر کتاب‌های دارای جلد سبز را که در فهرست پروژه کتاب سمی جای ندارند نیز بررسی خواهد کرد.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آرسنیک و بیشتر استفاده از آب آشامیدنی و غذای آلوده، می‌تواند منجر به ایجاد زخم‌های پوستی و سرطان پوست شود. درباره کاربرد اشیای حاوی آرسنیک چیزی گفته نشده است.

برمبنای نتایج به دست آمده از «پروژه کتاب سمی» صحافی‌های سبزی که با آرسنیک پوشیده شده برای کتابداران، کتاب‌فروشان، گردآورندگان و محققان خطرات سلامتی ایجاد می‌کنند و باید در استفاده از آن‌ها جانب احتیاط را رعایت کرد.

کد خبر 6089030

دیگر خبرها

  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • کتابخانه سیار، روشی خلاق برای ترویج کتابخوانی