Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- چند مقام آمریکایی گفته‌اند دولت این کشور در حال رصد صادرات آب سنگین ایران است و ممکن است مشتریان خارجی این محصول را تحریم کند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، برخی مقام‌های دولت آمریکا به تازگی به یک نشریه آمریکایی گفتند که دولت این کشور در پی تحریم خریداران خارجی آب سنگین تولید شده در ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یک مقام ارشد دولت آمریکا که مایل به افشای نامش نبود، در گفت‌وگو با نشریه «واشنگتن فری بیکن» گفت که مقامات آمریکایی نگران گزارش‌هایی در زمینه تعاملات هسته‌ای ایران هستند و به همین دلیل در پی تعیین «ناقضان تحریم‌های ایران» خواهند بود.
اشاره این مقام آمریکایی به «تحریم»، ممنوعیت‌هایی است که آمریکا به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و توافق هسته‌ای، علیه خرید آب سنگین از ایران وضع کرده است.
به نوشته فری بیکن، ایران در ماه‌‌های اخیر ذخایر آب سنگین خود را افزایش داده است. در حالی‌که دولت آمریکا محدودیت‌ها بر صادرات آب سنگین ایران را شدت بخشیده، بازرسان بین‌المللی اخیرا متوجه شدند که ایران در چهار نوبت آب سنگین خود را از ماه مه (اردیبهشت) به یک خریدار بین‌المللی فروخته‌ است.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفت که خریداران آب سنگین ایران ممکن است با تحریم مواجه شوند.
این مقام آمریکایی در این زمینه گفت: «ما گزارش‌هایی مبنی بر ادامه فروش آب سنگین از سوی ایران به خریداران بین‌المللی دریافت کرده‌ایم. ما به طور واضح گفته‌ایم که چنین تعاملاتی به طور بالقوه قابل تحریم هستند. ایران دلیل موجهی برای فعالیت در تولید آب سنگین ندارد. رژیم ایران از برنامه هسته‌ای خود برای تحت فشار گذاشتن جامعه بین‌المللی و تهدید امنیت منطقه‌ای استفاده می‌کند. "مایک پامپئو" وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده که شدت یافتن موضوع هسته‌ای نه تنها مواضع ایران را تقویت نمی‌کند بلکه بیشتر به انزوا و فشار این کشور منجر می‌شود.»
به نوشته این وبگاه، کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا تاکنون به هویت خریداران آب سنگین ایران اشاره نکرده‌اند.
ایران بر اساس توافق هسته‌ای سال 2015 اجازه یافت تا آب سنگین هسته‌ای مازاد خود را بدون این که با تحریمی مواجه شود به بازار بین‌المللی بفروشد. در زمان دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا، واشنگتن دستکم 8.6 میلیون دلار آب سنگین از ایران خریداری کرد.
این وبگاه در خاتمه بر اساس اخبار تایید نشده کارشناسان هسته‌ای نوشت که به احتمال بسیار زیاد «روسیه» خریدار آب سنگین ایران است.

احتمال استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه!
با انجام یک توافق بین یک عضو کمیته روابط خارجی سنا با دولت ترامپ، به‌نظر می‌رسد زمینه‌ای فراهم شده تا واشنگتن به‌رغم خروج از برجام، مدعی اجرای مکانیسم ماشه شود.
معامله بین «تد کروز»، عضو کمیته خارجی روابط خارجی آمریکا و مایک پامپئو به روندی منجر شده که می‌تواند باعث شود آمریکا مدعی مکانیسم ماشه یا همان مکانیسم حل اختلافات ذیل برجام شود.
بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، وزارت خارجه آمریکا در برابر دست کشیدن کروز، سناتور تندروی جمهوری‌خواه و دارای مواضع شدیدا ضدایرانی از مخالفت با انتصاب «استفان بیگان»، به‌عنوان نفر دوم وزارت امور خارجه، با انتشار بخشی از یک «نظر حقوقی» وزارت امور خارجه آمریکا که می‌گوید به رغم خروج واشنگتن از برجام، این کشور همچنان حق استفاده از مکانیسم ماشه را دارد، موافقت کرده است.
مکانیسم ماشه، بخش نهایی از ساز و کار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل را که بر اساس قطعنامه 2231 تعلیق شده بودند، باز گرداند.
انتصاب بیگان از آن جهت برای دولت ترامپ مهم است که از یک‌سو، انتصاب «جان سالیوان»، نفر دوم وزارت خارجه آمریکا به‌عنوان سفیر این کشور در سوریه تائید شده و از دیگر سو، احتمال دارد که مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا قصد شرکت در رقابت‌های انتخاباتی مجلس سنا را داشته باشد.
این در حالی است که مردادماه گذشته، «برایان هوک»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران اذعان کرده بود که این کشور قادر به استفاده از مکانیسم ماشه نیست. وی در پاسخ به سوالی اظهار داشته بود: «در خصوص مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها (مکانیسم ماشه) باید بگویم ما دیگر داخل آن توافق (برجام) نیستیم. طرف‌هایی که هنوز داخل توافق هستند باید تصمیم خودشان را بگیرند که می‌خواهند از مکانیسم حل اختلاف استفاده کنند یا خیر؟ تردیدی وجود ندارد که ایران در حال نقض توافق هسته‌ای است ولی این تصمیمی است که آنهایی که داخل توافق هستند باید بگیرند.»
نکته مهمی که در خصوص لزوم انتصاب بیگان وجود دارد آن است که با منصوب شدن معاون وزیر خارجه آمریکا به عنوان سفیر این کشور در روسیه، نفر سوم وزارت امور خارجه کسی نیست جز «دیوید هیل»، کسی که در جریان تحقیقات در مورد استیضاح ترامپ بر سر رسوایی اوکراین‌گیت نامش مطرح بود و پشت درهای بسته شهادت هم داد. حالا اگر پامپئو به‌خاطر رقابت در انتخابات سنا کنار برود و بیگان هم منصوب نشده باشد، این هیل است که سکان وزارت امور خارجه آمریکا را به‌عنوان سرپرست در دست می‌گیرد.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، قرار است کروز و دیگر مخالفان برجام در سنا از نظر حقوقی که در اختیار آنها قرار گرفته برای استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کنند.
این نظر حقوقی می‌گوید: «از آنجا که ایالات متحده یکی از مشارکت‌کنندگان اولیه در برجام [ذکر شده در قطعنامه شورای امنیت] بوده است، یک بحث حقوقی وجود دارد که ما می‌توانیم مکانیسم ماشه را با ثبت یک اطلاع در شورای امنیت ذیل قطعنامه 2231 در خصوص موردی که از نظر آمریکا به منزله نقض آشکار [برجام] است، به جریان بیندازیم.»
تد کروز در دوران رقابت‌های انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه در سال 2016، که در آن شکست خورد هم گفته بود که به محض رسیدن به ریاست‌جمهوری برجام را پاره خواهد کرد.

هوک:تحریم‌های ایران برای تضمین امنیت ملی آمریکاست
این گزارش در حالی منتشر می شود که دو روز پیش «برایان هوک» نماینده دولت آمریکا در امور ایران، در گفت‌وگویی کوتاه با شبکه خبری «الجزیره» قطر، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای «تضمین امنیت ایالات متحده آمریکا» دانست.
هوک که در دوحه است در حاشیه «سمینار دوحه» گفت: اقدامات ایران بر خلاف منشور سازمان ملل متحد است. تحریم‌های آمریکا علیه ایران نه برای مجازات این کشور بلکه برای تضمین اهداف امنیت ملی ما است تا به سلاح اتمی دست پیدا نکند. همچنین برای مقابله با اقدامات خصمانه ایران در منطقه و ادامه گروگان‌گیری این کشور است.
اشاره هوک به «گروگان‌گیری»، بازداشت افراد مرتبط با آمریکا در ایران است که عموما به اتهام جاسوسی بازداشت و محاکمه می‌شوند.
این مقام آمریکایی در ادامه گفت، «ما آماده‌ایم که تحریم‌های ایران را برداریم و روابط دیپلماتیک با آن را از سر بگیریم در صورتی که به توافقی بهتر با آن دست پیدا کنیم که بتواند با تهدیدهای این کشور برای امنیت و صلح منطقه مقابله کند».
هوک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سیاست فشار حداکثری چقدر بر ایران موثر بوده گفت، «ایران یک سال و نیم مقابل دو گزینه بود. اینکه به میز مذاکره باز گردد یا شاهد باشد که اقتصادش فرو می‌پاشد... یکی از گزینه‌هایی که سمینار دوحه بر آن متمرکز است، همین گفت‌وگوست... ایران به انتخاب گزینه‌های غلط ادامه می‌دهد و گزینه فروپاشی اقتصاد را انتخاب کرد».
او در پاسخ به سوالی دیگر درباره تبادل زندانیان با ایران گفت، کشورش از این اقدام خرسند است و امیدوار است که این، گامی برای آزادی زندانیان دیگر باشد و گفت که چهار یا پنج آمریکایی دیگر در ایران بازداشت هستند... اما این مسئله به ایران باز می‌گردد. شیوه ما با ایران از دو طریق است. یک از طریق دیپلماسی و دوم از طریق اقتصادی و فشار بر ایران تا بتوانیم به توافقی خوب دست پیدا کنیم.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برجام ایران آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۸۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تأمین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیداً انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضد تروریست ایرانی، صرفاً به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیداً محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریع‌ترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سوال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

کد خبر 6089698 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم
  • مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد