متهم ناکارآمدی مجلس کیست؟
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۸۳۹۹
بی شک برای آحاد کسانی که داوطلب نشستن بر کرسی نمایندگی ملت شده اند، «آسیب شناسی» عملکرد پارلمان یک ضرورت است. اساساً از رهگذر همین نقد و ارزیابی ها است که افکار عمومی در انتخابات اسفندماه می تواند به تصویر روشن از وضع موجود و مطلوب نهاد پارلمان دست یابد و صف مدعیان مدعیان اصلاح و کارآمدی را از یکدیگر تمییز دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در کار آسیب شناسی، شاید ساده ترین راه این باشد که همه تقصیرها در ماجرای افول نقش مجلس را بر گردن یک فرد یا نهاد بالادستی بیندازیم اما آیا واقعیت های درون مجلس بویژه اتفاقات 4 سال بهارستان نیز چنین حکم می کند؟
ترجیع بند تحلیل های جنابعالی این است که مجلس در نقش آفرینی در معادلات تصمیم گیری کشور جایگاه «راس امور بودن» را از دست داد.
این گزاره ای درست و نزدیک به واقعیت است، و کمتر کسی از فعالان عرصه سیاست و افکار عمومی در این نکته تردید می افکند که پارلمان ایران از ایفای بسیاری از نقش ها و استیفای حقوق مردم در دو عرصه قانونگذاری و نظارت بازمانده است اما سخن بر سر راههای برون رفت از چالش و ارائه طریق است.
تا آنجا که محتوای مصاحبه ها، یادداشتها و مکاتبات شما را مرور کرده ام جنابعالی بر این باورید که علت تامه تضعیف مجلس، رهبری و یا نهادهای منسوب به این مقام هستند.
در این میان، متاثر از حوادث چند ماه اخیر در دو حوزه سیاست خارجی و اقتصادی(ماجرای FATF و قیمت گذاری بنزین) بیش از همه پیکان اعتراضات شما متوجه مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
بر پایه مطالعات و تخصص خویش برآنم ابتدا به ابهام ها و شبهات مطرح شده از سوی جنابعالی در خصوص آنچه در روابط مجلس با این مرجع گذشته است، پاسخ دهم و آنگاه زوایای دیگری از قصه ناکارآمدی مجلس را بر اساس تجربه پارلمانی خویش بازگو کنم.
مثال نخست، لایحه پیوستن به FATF
همه آنها که از سیر طولانی تدوین و تصویب این لایحه در دولت و مجلس مطلع هستند می دانند که کمترین فرصت برای کارشناسی و گفت و گو با مراجع و نهادهای تصمیم گیر حول این رشته از سیاست کلان نظام مصرف شده است بویژه دو لایحه پالرمو و پولشویی با شتابزدگی باور نکردنی به مجمع تشخیص ارسال شده است شما از هیات رئیسه محترم و کمیسیون های تخصصی بپرسید چه اندازه حول محتوا و مفاد این لوایح کلیدی مطالعه و بررسی صورت گرفته است. اساساً سوال این است که چرا مجلسیان به راحتی از وظیفه ذاتی و حرفه ای خویش در واکاوی این لوایح و تصویب آنها فروگذار کردند و عجیب ترین تصمیم را که احاله اصل و فرع این لوایح به نهاد بالادستی است را پیش گرفتند. آیا این اتفاق خود نشانه ای بارز از ناکارامدسازی و انفعال مجلس بدست صاحبان خانه ملت نیست؟
متاسفانه این سکوت و انفعال مجلس در موارد پرشمار دیگر نیز رخ داده است.
به عنوان کسی که به امر تحقیق و آسیب شناسی حوزه قانونگذاری و نظام حقوقی اشتغال دارد، عرض می کنم که بیش از ۱۸۳ نهاد و مرجع در کشور به وضع مقررات لازم الاجرا مبادرت می کنند و خروجی کار این نهادها اغلب در تقابل با شأن قانونگذاری مجلس است. در عملکرد بسیاری از این نهادها موارد کثیری از قوانین مجلس نقض و یا معطل گذاشته شده است اما چرا سهم این همه نهاد نقض کننده یا تضعیف کننده جایگاه قانونگذاری مجلس را مغفول می گذارید و آیا این رشته از تقابل ها و اغتشاش ها در نظام قانونگذاری را هم رهبری باید پاسخ دهند؟
مثال دوم، شورای هماهنگی قوای سه گانه
شکل گیری مرجعی بنام هماهنگی قوای سه گانه از سازوکارهای حاکمیت بود که در وضعیت اضطراری تحریم ظالمانه آمریکا علیه ایران و برای شکستن بن بست های جدی در مسیر تصمیم سازی نظام اندیشیده شد اما چنان که می دانیم بعد از تصویب طرح جدید قیمت بنزین در این مرجع بود که باب مناقشه ها و مجادلات حول کارکرد آن گشوده شد. اما از جنابعالی به عنوان عضو شاخص مجلس انتظار می رود قبل از همه شخص ریاست مجلس را هدف این پرسش قرار دهید که چرا از صلاحیت حقوقی خویش و صلاحیت ذاتی مجلس فروگذارکرد؟ و چرا کلید معمایی که پاسخ آن نزد مقام عالی پارلمان است را در نهادهای بالادستی می جویید؟
به عنوان فردی که پیگیر روند سیاستهای کلان نظام است، می پرسم، مجلس دهم که اکنون بسیاری از دوستان در پی یافتن متهم و مقصری برای ناکارآمدی آن در بیرون از بهارستان هستند، چه اندازه برای تعامل برای نهادهای مختلف حاکمیت و ارکان ذیربط در امر قانونگذاری گام برداشت؟ آیا از دوستان هیات رئیسه مجلس پرسیده اید که چرا راه بدیهی و ضروری«تعامل و گفت و گو با نمایندگان نهادهایی مثل مجمع» را طی نکردند؟ اساساً از مجموعه ای که رغبت و همتی برای تعامل با نهادها و اجزای حکومت نشان نداده می توان انتظار گره گشایی در معضلات سیاسی و اقتصادی کشور را داشت؟ نتیجه طبیعی بسته بودن راه تعامل چیزی جز تشدید بدبینی و واگرایی نیست یعنی همان چیزی که متاسفانه نصیب مجلس دهم در پایان دوره چهار ساله شد.
تقاضا دارم بر آنچه در مطالعه و بررسی برخی مراکز تحقیقی در خصوص اغتشاش و تناقض قوانین در دوره مجلس دهم صورت گرفته است، نگاه بیفکنید. این بررسیها به صورت مستند نشان می دهد که چرخه قانونگذاری در این چهار سال به جای گشودن گره بسیاری نیازها و معضلات جامعه و حکومت خود در موارد بسیار به بروز نابسامانی تازه منجر شده است.
جناب مطهری، نگاهی به قانون مدنی با بیش از یک هزار و 300 ماده بیندازید. این قانون براساس شرایع اسلام و توسط تیم تخصصی علما و حقوقدانان تهیه شده و بیش از ۹۰ سال ادامه حیات داده است. اما چرا هر ماده و یا تبصره آن را تغییر دادیم به جای اصلاح امور بر انسجام آن آسیب زدیم. آیا 4 سال فرصت کافی نبود تا دوستان بهارستان نشین این رویه خسارت بار در نظام قانونگذاری کشور را تغییر دهند؟
اینجانب به دور از مجادلات جناحی و تعصبات سازمانی، نسبت به آنچه بر مجلس شورای اسلامی بویژه در دوره دهم رفته است دغدغه خاطر دارم و بر خود فرض می دانم آنچه در مطالعات خویش از حوزه آسیب شناسی نظام قانونگذاری فهم کرده ام را با دوستانی که اندیشه احیای جایگاه مجلس به عنوان رکن مردمسالاری دینی دارند به بحث و اشتراک بگذارم . اعتقاد دارم که مجلس یازدهم صرفاً با تکیه بر بحث و مناقشات کارشناسی و نه سیاسی و تبلیغاتی می بایست قبل از هر چیز برای اعاده اعتبار و احیای نقش ذاتی این نهاد در هدایت سکان قانونگذاری کشور تقلا کند . در پایان سرفصلی از آنچه به عنوان راهبرد در مجلس پیش رو تدوین کرده ام را معروض می دارم
مجلس آینده در صورتی می تواند به عنوان و عیار کارآمدی زینت بگیرد که :
1-در گام نخست برای الغا و تنقیح قوانین تکراری، قوانین مبهم و قوانین معارض که سرچشمه های اصلی سوء استفاده از قدرت و منشاء رانت و فساد هستند را همت گمارد
2- تیم های کارشناسی مجلس می بایست طرح و پیشنهادات نمایندگان و مصوبات این نهاد را با سه معیار؛ نیازهای واقعی مردم، همچنین ظرفیت ها و اصول اجرا نشده قانون اساسی و سیاست های کلان رهبری انطباق دهد
3. با تعیین حدود و ثغور صلاحیت نهادهایی که به وضع مقررات می پردازند روح انسجام و بالتبع اقتدار را بر مسیر مغشوش قانونگذاری کشور بازگرداند
منبع: تابناک
کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم آنفلوانزا آلودگی هوا محسن پورسیدآقایی هفته پژوهش طرح ملی مسکن مجید بهرامی گاز مرکاپتان ال کلاسیکو زهرا امیرابراهیمی مجلس ناکارآمدی علی مطهری مجمع تشخیص مصلحت نظام علی احمدی انتخابات مجلس یازدهم آنفلوانزا آلودگی هوا محسن پورسیدآقایی هفته پژوهش طرح ملی مسکن مجید بهرامی گاز مرکاپتان ال کلاسیکو زهرا امیرابراهیمی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۸۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ساترا رقیب است یا شریک تولیدات تصویری؟/ ۷۰۰ تقاضا در انتظار مجوز
به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین جلسه از سلسله نشستهای نقد و بررسی نظام تنظیمگری شبکه نمایش خانگی در ایران با حضور سعید مرادی مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامههای تصویری ایران به میزبانی خبرگزاری مهر برگزار شد.
مرادی در ابتدای این نشست و در پاسخ به این سوال که با وجود دنیای آزاد اطلاعات چه الزامی به حضور نهاد تنظیمگر وجود دارد، گفت: همانگونه که ما در محیط خانوادگی خود برای رفتار اعضا محدودهای را تعیین میکنیم، در دنیا نیز سازمانها و دولتها به دنبال این هستند که رفتار همسو و همگن را ایجاد کنند تا از ایجاد آسیبهای اجتماعی برحذر بمانند.
وی افزود: در اروپا و آمریکا حوالی دهه ۱۹۷۰ موضوع تنظیمگری در فیلم و سریال ایجاد شد. به عنوان مثال هیچکاک درباره برخی تولیدات خود میگوید که «من حق نداشتم فرضا سرویس بهداشتی را در فیلم خود به تصویر بکشم». در کشور ما نیز از نیمه دوم دهه ۷۰ این مساله دارای اهمیت شد.
مرادی عنوان کرد: موضوع این است که در تولیدات رسانهای و تصویری ما به دنبال تجارت و اقتصاد هستیم. زمانی که نگاه اقتصادی بر محصولات فرهنگی چیره شود، سازندگان به دنبال جذب مخاطب میروند. در این زمینه نیز لاجرم باید از جاذبههای تصویری استفاده شود که گاه بسیار برای جامعه مخرب است.
خشونت، خیانت و جاذبههای تصویری در آثار غرب
وی افزود: در غرب نیز این جاذبههای تصویری مانند خشونت، خیانت، موضوعات جنسی، مشروبات الکی و … در آثار تولیدی به وفور استفاده شده است و آثار آن در جوامع شان دیده میشود. در کشور ما نیز متاسفانه در برخی موارد استفاده از همین قواعد در تولیدات رسانهای انجام شده است.
این فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به نقش ساترا در تنظیمگری تولیدات رسانهای و تصویری تصریح کرد: از سال ۱۳۹۵ که ساترا ایجاد شد، ۲ نقش مهم برای آن توسط سیاستگذار در نظر گرفته شد. اولاً ساترا باید بهعنوان یک نهاد ناظر بر تولیدات فرهنگی و رسانهای کشور نظارت و کیفیت سنجی میکرد و دوم اینکه ساترا باید ریلگذاری مناسب را برای تولیدات فرهنگی کشور انجام میداد تا فرضا ۱۰ سال آینده مخاطب ایرانی از نقطه فعلی به یک نقطه متعالیتر برسد.
مرادی ادامه داد: در واقع تا پیش از سال ۹۵ به این دلیل که تولیدات سینمایی و سریالی کشور توسعه و تعدد زیادی نداشت، وزارت ارشاد میتوانست به تنهایی بر این تولیدات نظارت داشته باشد اما امروز با توجه به رشد غیرقابل مقایسه تولیدات، سیاستگذار فرهنگی تشخیص داد که باید قدرت تنظیمگری خود را آرام آرام افزایش دهد. به همین منظور در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این مساله دیده شد که یک نهاد مجزا مسؤولیت مرکزی را بر عهده گیرد و سایر نهادهای فرهنگی کشور نیز در امر تنظیمگری به کمک آن بیایند.
۷۰۰ تقاضا برای دریافت مجوز به ساترا داده شده است
وی در پاسخ به این سوال که «یکی از تهیهکنندگان مطرح کشور ادعا کرده است که ساترا تنظیمگر نیست، بلکه سد راه تولیدات هنری کشور است» عنوان کرد: این جمله قطعاً درست نیست. تاکنون ۷۰۰ تقاضا به ساترا برای دریافت مجوز تولید داده شده و این نهاد درخواستها را کمتر از ۱ ماه پاسخ میدهد. بنابراین ساترا بیش از ۹۵ درصد درخواستها را در کوتاهترین زمان پاسخ میدهد و احیاناً اگر نیاز به اصلاح داشته باشد بهصورت مشخص موارد اصلاحی را اعلام میکند تا سازندگان بتوانند با رعایت آن موارد، مجوز خود را دریافت کنند.
مرادی گفت: به نظر من بهعنوان یک فعال صنفی، ساترا در این سالها توانسته است تعامل و ارتباط خوبی را با جامعه سازندگان برقرار کند. در واقع سه وجه مهم برای تعاملات ساترا تنظیم شده بود و ساترا توانست هر ۳ بخش یعنی «حمایت از حقوق کاربران»، «حمایت از تولیدکنندگان و بخش خصوصی» و «حمایت از سفارشدهنده و سکوها» را به خوبی هماهنگ کند.
این تهیه کننده با تشریح اقدامات ساترا در ایجاد گفتوگو و آگاهی در بین تولیدکنندگان محتوا افزود: ساترا توانست اثبات کند این جمله که «رقیب نمیتواند ناظر نیز باشد» از اساس اشتباه است. زیرا ساترا اساساً رقیب نیست و بهعنوان یک شریک در تولیدات رسانهای و تصویری کشور نقش آفرینی میکند. این نهاد در سالهای گذشته به واقع توانست در کنار بخش خصوصی باشد و با ایجاد گفتو گو بهعنوان یک بخش همدل دغدغه تمام طرفین را لحاظ کند.
در پایان مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامههای تصویری گفت: برنامه ساترا فعال کردن بخش خصوصی و ظرفیتهای خاموش است. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که این چه نفعی برای ساترا دارد؛ باید در پاسخ بگویم زمانی که نگاه به ارتقای کمی و کیفی آثار تولیدی باشد، ساترا کمک میکند که بخش خصوصی مشغول و فعال در زمینه تولیدات باشد و این نهاد نگاه ایجابی به بخش محتوا و آثار دارد.
ویدیوی این نشست را می توانید از اینجا دریافت کنید.
اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامههای تصویری بزرگترین نهاد صنفی در حوزه محصولات سریالی و سینمایی است که بیش از ۱۰۰ شرکت تولیدکننده در آن عضویت و حضور دارند.
کد خبر 6088910