Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سید حیدر میرفخرالدینی امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش درسازمان فنی و حرفه ای برگزار شد، گفت: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با ۱۸۰ آموزشکده و دانشکده در ۱۱۰ شهر و ۳۱ استان فعال بوده و حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰‌ هزار دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه مهارت محور بوده و بخش آموزش و تحقیقات این دانشگاه با سایر دانشگاه ها متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف‌ دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای پرورش تکنسین

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: هدف‌ دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای پرورش تکنسین و نیروی آچار به‌دست است و تمام تحقیقات در این دانشگاه کاربردی و متناسب با نیاز صنعت است.

وی ادامه داد: هفته پژوهش در آموزشکده و دانشکده های این دانشگاه یک هفته قبل از مراسم مربوط به این هفته برگزار می شود و برآیند مراسم استان‌ها در هفته جاری از ۲۶ تا ۳۰ آذر، در نمایشگاه بین‌المللی نمایش داده خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: در نمایشگاه هفته پژوهش علاوه بر ارائه دستاورهای تحقیقاتی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متناسب با نیازهای جامعه را در دستور کار داریم.

برگزاری مسابقه دست‌ساخته های دانشجویی

وی به مسابقه دست‌ساخته های دانشجویی اشاره کرد و گفت: امسال مسابقه دست‌ساخته های دانشجویی در دو بخش استادان و دانشجویان برگزار می شود این دست ساخته‌ها براساس نیاز صنعت و دانشگاه بوده و با توجه به شرایط تحریم مورد استقبال قرار گرفته است. مراسم هفته پژوهش دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در ۲‌بخش ۲۶ تا ۳۰ آذر و ۱۰ دی ماه برگزار می‌شود.

میرفخرالدینی همچنین یادآورشد: امسال یکی از طرح های خاص وزارت علوم که در این هفته رونمایی خواهد شد مربوط به این دانشگاه است که نام طرح عصای نابینایان هوشمند است.

وی ادامه داد:  مراسم مربوط به ۱۰ دی ماه، مخصوص دانشگاه فنی و حرفه ای‌است در آن از دانشجویان و کارآفرینان برتر تجلیل خواهد شد. ۳‌دست‌ساخته برتر در هر استان انتخاب‌ شده و در نهایت ۱۰۰ دست‌ساخته در نمایشگاه ۱۰ دی به نمایش در خواهد آمد. رویکرد دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای در نمایشگاه فن بازار، پژوهش‌های کاربردی است و سعی کرده‌ایم با توجه به شرایط تحریم در حوزه تولید ملی فعال باشیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای ۲‌ هزار و ۲۸۰ کارگاه و آزمایشگاه ثبت شده در کشور است؛ افزود: بر اساس آمار رسمی بیش‌ترین جذب فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ به بازار کار، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است، علت اصلی آن را می‌توان در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های این دانشگاه جستجو کرد.

اختصاص ۲۰ میلیارد تومان ویژه ارتقای آزمایشگاه ها

میرفخرالدینی با بیان اینکه ۷۰ درصد سرفصل های دروس ما مهارتی هستند افزود: کارگاهها در حال حاضر تجهیز شده‌اند؛ اما نیازمند توجه هستند و باید در راستای بروزرسانی آن تلاش کرد؛ قطعا کمبودهایی در این حوزه وجود دارد. حدود ۲۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده که تنها صرف ارتقای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها خواهد شد.

انتقال تکنولوژی موتورهای هیبریدی به کشور توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای

وی از انتقال تکنولوژی موتورهای هیبریدی به کشور توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: تمام استان‌ها به جز ایلام مجهز به موتورهای هیبریدی بوده در حال حاضر ۲‌ نفر از هر استان مشغول آموزش کار کردن با این موتورها هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: در بخش پوشاک نیز با توجه به رشته‌ها، تجهیزات صنعت پوشاک و دوخت حدود ۲۰ میلیارد تومان تخصیص بودجه داشتیم و با کمک آن انواع تجهیزات این رشته در زمینه چرخ خیاطی و طراحی دوخت تجهیز شده است.

وی با اشاره به سرانه بودجه دانشگاه‌ فنی‌وحرفه‌ای گفت: سرانه بودجه دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های کشور کمتر از یک چهارم است؛ باید این نکته را مد نظر داشت که هزینه‌های آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای‌ بیشتر است.

تخصیص اعتبار ارزی توسط وزارت علوم

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه به روابط بین المللی دانشگاه اشاره کرد و افزود: دانشگاه فنی و حرفه ای ارتباطات بین المللی بسیار خوبی دارد در این مسیر تخصیص اعتبار ارزی خوبی نیز توسط وزارت علوم داشتیم و همچنین از گرنت‌های مراکز تحقیقاتی نیز برای انجام برخی از  پروژه‌ها استفاده خواهیم کرد.

راه اندازی و توسعه شرکت های دانشگاهی

وی در ادامه به توسعه شرکت های دانشگاهی اشاره کرد و یادآور شد: شرکت‌های دانشگاهی با مشارکت بخش خصوصی، فارغ التحصیلان و اساتید راه اندازی می شود و ۴۹ درصد سهام آن دانشگاهی و ۵۱ درصد سهام آن مربوط به بخش خصوصی است با راه اندازی این شرکت ها فارغ التحصیلان به کارآفرینان تبدیل می شوند. ۱۶ مرکز رشد و ۲۷ کانون شکوفایی و خلاقیت در دانشگاه راه اندازی شده است که این کانون ها می توانند به مراکز رشد تبدیل شوند، تا سقف ۱۰ میلیارد تومان وام ارزان قیمت با کارمزد ۴ درصد نیز ارائه می شود.

وی درباره فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای تنها دانشگاهی است که می‌تواند با مدرک کارشناسی ارشد عضو هیئت علمی جذب کند و شرط دانشگاه طی کردن آزمون حرفه ای و مهارتی است.

فرصت مطالعاتی ۶ تا یکسال اساتید فنی و حرفه ای در صنعت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: حتی برخی از استادان با مجوز هیئت امنا با مدرک کاردانی تدریس می‌کنند، چون از اساتید خبره آن رشته هستند و در آیین نامه استخدامی نیز در حال پیش بینی این موضوع هستیم تا از آنها استفاده کنیم، برای فرصت مطالعاتی در صنعت نیز اساتید ما ۱۰۰ درصد ملزم به گذارندن این فرصت در صنعت هستند. تمام اساتید ۶ ماه به صورت پیوسته و و یکسال به صورت متناوب باید فرصت مطالعاتی را در صنعت طی کنند.  

وی درباره تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت افزود: برای ارتباط بهتر با صنعت باید روی اعتمادسازی کار کنیم، با صنایع مختلف ارتباط داریم، با صنایعی که مزیت نسبی ما هستند ارتباط برقرار کرده‌ایم. در تجهیز کارگاه‌ها هم از صنعت استفاده می‌کنیم. استان‌ها را نیز تشویق کرده ایم تا با صنایع استان خود همکاری کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه از برگزاری همایش اشتغال در این دانشگاه خبر داد و گفت: در این همایش فارغ التحصیلان متقاضی کار با صنایع  آشنا شده و می توانند در آن صنایع جذب شوند.

وی در ادامه به راه اندازی نشریه دانشگاه فنی و حرفه ای تحت عنوان کار آفن اشاره کرد و گفت: این نشریه با نشریات دیگر متفاوت بوده و بخشی از نشریه مهارتی بوده و موضوع و آموزش های مهارتی را ارائه می دهد.

تولید محتوا برای سرفصل های جدید فنی و حرفه ای

میرفخرالدینی ادامه داد: ۴۲ سرفصل دانشگاهی تاکنون بازنگری و قرار شده تولید محتوای جدید برای سرفصل ها داشته باشیم. با انتشارات معتبر سمت هماهنگی هایی نیز صورت گرفته و در بخش تخصصی نیز کمیته های تخصصی دانشگاه محتوای جدید تولید خواهند کرد.

کد خبر 4799323 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه فنی و حرفه ای هفته پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه ها روز دانشجو سازمان سنجش وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه های ایران آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت مسعود سلیمانی دانشگاه پیام نور دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس حسین توکلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۲۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز پژوهش، فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور در دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح شد.

روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌نیان رئیس‌جمهور با بیان این که تربیت و پرورش نیروی انسانی اثرگذار، اولین وظیفه ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم است، گفت: اطلاع رسانی و تبلیغ برای جذب سالانه حداقل دو هزار نفر در حوزه کوانتوم در دستور کار ستاد است.

وی در همین راستا افزود: همچنین از ۱۰ دانشجوی پسادکتری توسط ستاد کوانتوم برای فعالیت در این مرکز نوآوری حمایت می‌شود تا کمکی به تسهیل فرآیند تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی حوزه کوانتوم صورت بگیرد.

دهقانی با اشاره به نقش برجسته و‌ پررنگ علم و فناوری در اقتدارآفرینی و امنیت کشور عنوان کرد: عملیات غرورآفرین «وعده صادق» که یکی از مصادیق توانمندی و اقتدار کشور در عرصه دفاعی و نظامی است که بزرگی و هژمونی این عملیات بر دو رکن مهم اتکا دارد.

وی افزود: در حقیقت مصداق واقعی «العلم سلطان» به وضوح‌ در این عملیات، نمایان بود و جهان، توانمندی دانشی و فناورانه ایران و توانمندی در کاربردی سازی آن را به وضوح دریافت.

دهقانی ادامه داد: دومین رکن این عملیات را می‌توان بهره مند بودن کشورمان از موهبت فرماندهانی دارای شجاعت، وتدبیر و درایت استفاده و‌ به کارگیری این توانمندی دانست. فرماندهان توانمندی که به مدد رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی از چنین شجاعتی برخوردارند و این دو رکن در کنار هم، برای دوستان ایران مقتدر، امری تحسین برانگیز و برای دشمنانش، موضوعی هراسناک است.

معاون علمی رئیس جمهور، دانشگاه علم و صنعت را یکی از پیشران‌های توسعه علم و فناوری در صنعت کشور دانست و افزود: ورود این دانشگاه به عرصه حمایت و‌ توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین و پیشران، موضوعی دلگرم کننده و زمینه‌ساز تربیت نیروی انسانی متخصص و مجرب برای حرکت در توسعه و کاربردی‌سازی فناوری‌های تحول آفرینی همچون کوانتوم، به واسطه شرکت‌های دانش بنیان است.

وی ادامه داد:  در همین راستا، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از تحقیقات، پروژه‌های تحقیق و توسعه و شکل‌گیری شرکت‌های نوپای این دانشگاه و تعریف پروژه های جدید حمایت می‌کند.

معرفی ۱۱۰ استاد شاخص در تربیت نیروی انسانی با اعطای «جایزه شیخ مفید»

رئیس بنیاد ملی نخبگان ضمن تبریک روز معلم به تمامی معلمان و آموزگاران گفت: آن چه امروز از شرکت های دانش بنیان و دستاوردهای فناورانه و نواورانه در عرصه های مختلف در اختیار داریم را مرهون دانشگاه‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: بعضا کم لطفی و بی مهری هایی نسبت به دانشگاه ها صورت می‌گیرد و جایگاه آن‌ها در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کم اهمیت تلقی می‌شود، این در حالی است که رشد و رونق امروز زیست بوم دانش بنیان کشورمان را مرهون دانشگاه‌های کشور هستیم.

وی در همین راستا ادامه داد: انعقاد موافقت‌نامه های معاونت علمی و دانشگاه ها پیمانی است از سوی معاونت علمی با دانشگاه های مطرح کشور که در مسیر تقویت و تسهیل فعالیت های فناورانه، شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی و رشد و بالندگی فعالیت‌های فناورانه و‌نوآورانه گام برمی‌دارند.

 معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: دانشگاه فراتر از آن‌که که کارخانه تولید علم، تولید و توسعه فناوری باشد، کارخانه تربیت نیروی انسانی متعهد و توانمند است ولی این موضوع و نقش فاخر در دانشگاه قدری کمرنگ شده است.

وی افزود: امسال جایزه ای تحت عنوان جایزه شیخ مفید تعریف شده است که با کمک دانشجویان نخبه دانشگاهی و بدون اعلام هیچ فراخوانی، استادانی را که انتخاب اول دانشجویان هستند و نقش اثرگذاری در تربیت و اعتلای نیروی انسانی دانشجو دارند مورد تقدیر و حمایت قرار می‌دهد.

دهقانی با اشاره به اعطای یک بسته حمایتی ۱۰ میلیارد ریالی به برگزیدگان این جایزه عنوان کرد: این جایزه شامل ۱۰۰۰ امتیاز است که تا ۴۰۰ امتیاز آن قابل دریافت به صورت نقدی بوده و بخش دیگر آن شامل استفاده از گرنت‌های خدمات شبکه آزمایشگاهی، پژوهانه‌ها و دریافت حمایت‌های دانشجویان مانند تسهیلات سربازی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت صنعتی در دانشگاه آزاد همدان
  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت در دانشگاه آزاد همدان
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز جوار کارگاهی در دستور کار سازمان فنی‌وحرفه‌ای است
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • تربیت نیروی ماهر در گرو ارتباط دانشگاه و صنعت
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • ارتباط صنعت و دانشگاه، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای