Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌ گزارش ایلنا، مدیران و اعضای اتحادیه تعاونی‌های ایتالیا در قالب پروژه همکاری ایتالیا و ایران برای توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ۱۸ تا ۲۵ آذر به ایران سفر کرده‌اند و از پنج استان خوزستان، کردستان، فارس، تهران و کرمانشاه بازدید کردند. این گروه در  این بازدیدها از نزدیک به بررسی سایت‌های تاریخی و ظرفیت‌های فرهنگی‌تاریخی در این پنج استان کشور پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نشستی که امروز به میزبانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد، مهم‌ترین دستاوردهای این سفر و نتایج ارزیابی‌های گروه ایتالیایی مورد بررسی و جمع‌بندی قرار گرفت و در نهایت استان خوزستان به‌عنوان پایلوت اقدامات پژوهشی این گروه مورد تایید و تصویب قرار گرفت.

استفاده از تجربه ایتالیا در به‌کارگیری ظرفیت‌های محلی در سایت‌های تاریخی

محمدحسن طالبیان (معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) در این نشست در سخنانی با اشاره به اهمیت همکاری‌های فرهنگی ایران و ایتالیا گفت: بیشترین هدفی که از سفر گروه ایتالیایی به ایران داریم این است که چگونه می‌توانیم با همکاری گروه‌های محلی بهترین بهره‌برداری را از سایت‌های تاریخی داشته باشیم و بتوانیم از تجربیات ایتالیا و روش‌های آنان استفاده کنیم.

او افزود: این گروه ایتالیایی از چند استان و سایت‌های تاریخی در آن‌ها بازدید کردند، اما فکر می‌کنم خوزستان از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌‌تواند برای انتخاب به‌عنوان پایلوت همکاری‌های دو کشور، در اولویت باشد از این رو این استان را می‌توانیم پایلوت فعالیت‌های ایران و ایتالیا در پروژه همکاری ایتالیا و ایران برای توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی معرفی کنیم.

طالبیان ادامه داد: از همکاری ایران و ایتالیا در حوزه میراث‌فرهنگی استقبال می‌کنیم و برای تقویت و تداوم همکاری با کشور ایتالیا صددرصد آمادگی داریم.

معرفی چهره واقعی ایران به دنیا با تقویت همکاری‌های ایران و ایتالیا

فرهاد عزیزی (مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) نیز در این نشست در سخنانی با اشاره به اهمیت همکاری‌های ایران با کشورهای مختلف در حوزه میراث‌فرهنگی گفت: گروه ایتالیایی در سفر به ایران از چند استان کشور بازدید کردند و از نزدیک با میراث‌فرهنگی و آثار تاریخی و نیز جاذبه‌های گردشگری ایران آشنا شدند و اینک فرصت بسیار مناسبی برای همکاری ایران و ایتالیا بعد از این سفر آغاز شده است.

او افزود: تقویت همکاری‌ها در سطح بین‌المللی  نتایج بسیار خوبی را برای هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این وزارتخانه به‌دنبال خواهد داشت و می‌تواند به تبادل تجربیات و تقویت همکاری‌ها کمک کند.

و در ادامه گفت: برای ما بسیار خوشایند و مایه مباهات است که این همکاری‌ها را با گروه ایتالیایی انجام دهیم و امیدوارم این همکاری‌ها تداوم داشته باشد تا بتوانیم شاهد همکاری تمام علاقه‌مندان در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با این گروه باشیم.

عزیزی در ادامه گفت: همکاری در حوزه پژوهش و نیز مرمت آثار فرهنگی‌تاریخی و استفاده از تجارب گروه‌های بین‌المللی از جمله متخصصان ایتالیایی یکی از مهم‌ترین اهدافی است که در ارتباطات با کشورهای مختلف دنیا دنبال می‌کنیم و بسیار خرسندم که شاهد تقویت همکاری‌ها در سطح بین‌المللی با کشورهایی مانند ایتالیا هستیم.

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: متاسفانه برخی از رسانه‌های دنیا چهره واقعی و زیبای ایران را نشان نمی‌دهند و به همین خاطر برخی از کشورها از قابلیت‌های فرهنگی، تاریخی و جاذبه‌های گردشگری ایران اطلاعات اندکی دارند، در این میان یکی از کشورهایی که با وجود تحریم‌های ظالمانه، همکاری‌های بسیار خوبی در حوزه فرهنگی با ایران دارد، ایتالیاست و امیدواریم این همکاری بتواند به معرفی هرچه بهتر چهره واقعی ایران کمک کند.

همکاری ایران و ایتالیا نتایج خوبی به‌دنبال خواهد داشت

آگوستو دی‌جیاچینتو (رئیس بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا) نیز در این نشست با ابراز خرسندی از سفر به ایران و بازدید از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی بی‌نظیر ایران گفت: در سفر به ایران ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه میراث‌فرهنگی دیدم که برای من بسیار شگفت‌آور بود. ما در این سفر علاوه بر جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر، آثار فرهنگی‌تاریخی ارزشمندی دیدیم که به‌نظرم در دنیا کم‌نظیر است و این در حالی است که آداب، سنت‌ها و میراث ناملموس ایران نیز برای من بسیار زیبا و شگفت آور بود.

او با اشاره به برگزاری نشستی به مناسبت شصتمین سالگرد همکاری‌های ایران و ایتالیا که چندی پیش در ایران برگزار شد افزود: باید این پروژه همکاری را به فال نیک گرفت چرا که ایران و ایتالیا در حوزه میراث‌فرهنگی سابقه همکاری طولانی دارند و مطمئن هستم که همکاری‌های ایران و ایتالیا به نتایج خیلی خوبی خواهد رسید.

آگوستو دی‌جیاچینتو در ادامه با  اشاره به سفر خود و همکارانش به پنج استان ایران ادامه داد: در سفر به استان‌های مختلف ایران مثل همیشه شاهد مهمان‌نوازی مردم و مسئولان ایران بودیم و در کنار ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ارزشمند ایران در حوزه میراث‌فرهنگی یکی از موضوعاتی که من و همکارانم را شگفت‌زده کرد، پیشرفت‌های ایران در حوزه گردشگری و شیوه‌های جدید مهمان‌نوازی و اقامت گردشگران بود که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی بوم‌گردی‌ها و اسکان گردشگران در محیط‌های سنتی و زیبا اشاره کرد.

رئیس بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ویژگی‌های ایران در حوزه امنیت اشاره کرد و افزود: به‌ نظر من رسانه‌های دنیا تصویر مناسبی از ایران ارائه نمی‌دهند، برخی از رسانه‌ها تصویری که از ایران ارائه می‌دهند تصویر یک کشور نا امن است در حالی که در سفر به ایران از نزدیک امنیت ایران، مهمان‌نوازی مردم و صلح و صمیمیت آن‌ها را دیدیم.

او با بیان این که صنایع‌دستی ایران نیز از زیبایی خاصی برخوردار است، ادامه داد: به نظر من یکی از مهم‌ترین امتیازها در سفر به ایران این است که در کمال آرامش و با امنیت خاطر می‌توانید خرید کنید و هر گردشگر برای سوغات می‌تواند صنایع‌دستی زیبایی را از این کشور با خود ببرد.

او خطاب به معاون میراث فرهنگی کشورمان گفت: بعد از تعیین خوزستان به‌عنوان پایلوت این قول را به شما می‌دهم که گروه ما به همراه خانواده اولین گردشگرانی هستند که به سایت‌های تاریخی استان خوزستان از جمله شوش سفر خواهند کرد تا نتایج همکاری‌های ایران و ایتالیا را در این منطقه از نزدیک ببینند.

بهمن عسکری (معاون سرمایه‌گذاری صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار و بناهای فرهنگی تاریخی) نیز در این نشست با اشاره به وجود بناهای متعدد تاریخی در کشور گفت: این آمادگی را داریم تا با گروه‌های خارجی در خصوص سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی همکاری کنیم و در این میان از همکاری با گروه‌های ایتالیایی نیز استقبال می‌کنیم.

او سپس به تشریح بناهای تاریخی تحت نظارت صندوق احیا که برای سرمایه‌گذاری و تغییر کاربری آماده است، پرداخت و گفت: خانه پدری جلال در استان تهران، خانه ثقه‌الاسلام، قلعه مدرسه خیرآباد در استان خوزستان، خانه زرشکیان در کرمانشاه و... از جمله بناهایی است که این صندوق برای سرمایه‌گذاری گروه‌های بین‌المللی آمادگی کامل دارد.

دبورا ویولی (رئیس بخش میراث‌فرهنگی و گردشگری اتحادیه تعاونی‎های ایتالیا)، دی جیاچینتو (رئیس بخش مالی و بازرگانی سفارت ایتالیا) و ماری آنا د فالکو یکی از باستان‌شناسان ایتالیایی نیز در این نشست به تشریح نتایج بازدیدهای خود از سایت‌های تاریخی و آثار فرهنگی پنج استان کشور پرداختند و بر آمادگی کامل برای مشارکت در پروژه «همکاری ایتالیا و ایران برای توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» اعلام آمادگی کردند.

همچنین در این نشست نمایندگانی از معاونت صنایع‌دستی و نیز معاونت سرمایه‌گذاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تشریح قابلیت‌های موجود در این معاونت‌ها از اعلام آمادگی برای اجرای این پروژه خبر دادند.

پروژه «همکاری ایتالیا و ایران برای توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» یک پروژه یک ساله است که در سه فاز انجام خواهد شد که در فاز اول یک هیئت از متصدیان اتحادیه تعاونی‌های ایتالیا در سفر به ایران و حضور در پنج استان کشورمان از نزدیک به بررسی ظرفیت‌های فرهنگی‌تاریخی این استان‌ها پرداختند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایتالیا همکاری ایتالیا و ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۵۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود

صمد ابراهیمی نژاد، امروز در نخستین کنفرانس بین المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت کشور در برگزاری این کنفرانس ایفای نقش می‌کنند و این، اهمیت موضوع را نشان می‌دهد و دانشگاه محقق اردبیلی همواره در برگزاری این قبیل رویدادها پیشرو بوده است.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ما در وزارت علوم، وظیفه داریم در کنار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حفظ و انتقال میراث فرهنگی به آیندگان تلاش کنیم و موزه‌ها فقط محل بازدید اشیاء تاریخی نیستند بلکه مکانی برای تحقیق، ترویج و آموزش هویت پیشینیان ما به شمار می‌روند.

او ادامه داد: در دانشگاه‌ها نیز گنجینه‌هایی به شکل موزه داریم که باید حفظ و معرفی شوند و اگر به دنبال اشاعه تمدن ایرانی اسلامی هستیم باید ابتدا آگاهی کاملی نسبت به هویت و پیشینه خودمان داشته باشیم و آنها را به نسل‌های جدید منتقل کنیم.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: با عنایت به انقلاب تکنولوژی باید نگران ناآگاهی فرزندان از گذشته خود باشیم و لازم است برای حفظ و اشاعه موزه‌ها از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیل قدیمی‌ترین موزه ایران است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل هم در این کنفرانس گفت: قدمت موزه به تاریخ تمدن بشر بر می‌گردد و موزه‌ها در واقع موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و ریشه بسیاری از علوم، صنایع و هنرها همچون ابداع چرخ ارابه، تیر و کمان و کشف آتش که منشاء توسعه بوده، از تمدن‌های شرقی نشات گرفته و سپس به غرب راه یافته است.

حسن محمدی ادیب افزود: نخستین شکل از موزه در هزاره اول قبل از میلاد در بین النهرین متجلی شده در دو سده آخر قرن بیستم مکان‌هایی متاثر از اسطوره‌های رومی و یونانی و به عنوان موزه وجود داشته است و همزمان با قرن ۱۶ و بروز عصر صفویه در ایران، موزه تجلی بیشتری یافته است و احداث مکان‌هایی برای نشان دادن اشیاء تاریخی و نفیس در فرانسه رایج بوده است.

او با بیان اینکه از دوره قاجاریه و پهلوی واژه موزه در ایران رواج یافته است، گفت: بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی بر می‌گرداند و در دوره شاه عباس، نسخ خطی و تاریخی در موزه ای در اصفهان به نمایش گذاشته شده و شاه عباس با علاقه به اردبیل به عنوان پایتخت فکری و عقیدتی صفویان و زادگاه اجدادش، تصمیم گرفت عمارتی بی نظیر در جوار مرقد نیاکانش به دست مهندسی سرشناس بسازد که همان چینی خانه امروز بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل تصریح کرد: صحبت از موزه در ایران، بدون اشاره به اردبیل حق مطلب را ادا نمی‌کند و موزه چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از قدیم محل نمایش هدایای امپراطوران چین بوده است و آن را به عنوان موزه فرهنگی هنری و قدیمی ترین موزه ایران معرفی می‌کنیم و امیدواریم امانتداری امین برای هویت و میراث فرهنگی کشور باشیم.

اردبیل جزو ۱۰ استان برتر گردشگری است

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اردبیل نیز در این کنفرانس اظهار کرد: موزه‌ها برای جمع آوری و نشان دادن هویت فرهنگی جوامع مهم هستند و حماسه‌ها و کارکردهای حماسی و باورها و سنت‌های اجداد ما را نشان می‌دهند و در حوزه‌های سیاسی و امنیتی نیز کارکرد دارند.

کاظم دبیر افزود: موزه‌ها در انسان‌ها احساس خوش دقت در گذشته‌ها، خودباوری و تقویت اراده قومی و میهنی را خلق می‌کنند و این کنفرانس نیز در حقیقت، باز تولید همین ارزشهاست و استان اردبیل با تاریخ فاخر و قابل تامل، جزو ۱۰ استان برتر از حیث مقاصد اصلی گردشگران است.

ورود ۱۲۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس

رئیس کنفرانس بین المللی موزه‌ها نیز در این رخداد علمی و فرهنگی با اشاره به لغو پرواز برخی مهمانان خارجی و داخلی این کنفرانس گفت: به دبیرخانه این کنفرانس حدود ۱۲۰ مقاله ارسال شده که در بخش‌های مختلف به آن پرداخته می‌شود و جایگاه موزه‌ها در توسعه کشورها منحصر به فرد است و ما انسان‌ها گذشته ای داریم و امروز که زمان حال زندگی می‌کنیم، فرزندان ما و حتی خودمان از سیر تحول گذشته خود آگاهی کاملی نداریم.

جبرائیل رزمجو افزود: یکی از وظایف ما شناساندن آن سیر تحول است و این از کارکردهای موزه‌هاست و از همین رو در کشورهای توسعه یافته و مدرن، بیش از سایر ممالک به موزه‌ها ارزش و بها می‌دهند و از اینرو موزه‌ها در آن کشورها به عنوان یکی از مقاصد اصلی بازدید گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌آیند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • جومونگ در جزیره، آشوراده چوسان شد/ دستور رییس‌جمهور وتو می‌شود؟
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد