Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/بوشهر سال ۹۸ تا امروز سال سخت و پرچالشی برای مردم بوده است که وضعیت معیشتی را با مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری گره زده است، در حالی که با اعلام افزایش قیمت بنزین، چالش تازه‌ای در زندگی مردم ایجاد گردیده که روز به روز بر نرخ بیکاری و افزایش شکاف طبقاتی دامن می‌زند.

گرچه این مسائل برای مردم تازگی نداشته و از چند سال گذشته به این سو، وضعیت نامساعد و دشواری‌های تأمین معاش مردم که ناشی از بحران‌های نامتوازن اقتصادی است، مهم‌ترین دغدغه‌ی جامعه‌ی ایرانی را شکل داده است، اما مردم کوچه و بازار از کارگر، کارمند و بازنشسته گرفته تا کسبه‌ محلات و بازار، همه طعم تلخ و گزنده‌ی گرانی‌های لجام گسیخته و مهارنشدنی را بیش از پیش حس کرده و هر روز بر نگرانی‌هایشان افزوده می‌شود؛ هر چند شرایط حاضر برای دلالان، صاحبان سرمایه و همچنین سوداگران و تروریست‌های اقتصادی چندان تفاوتی ندارد و این اقشار و خانواده‌های کم درآمد هستند که هر چه می‌گذرد بیشتر آسیب دیده و شکننده‌تر و درمانده‌تر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

چنین به نظر می‌رسد که رشد سرطانی و افزایش سرسام آور قیمت‌ها به مراتب فراتر از نرخ تورم بوده و دستمزد دریافتی مردم به هیچ وجه کفاف مایحتاج آنان و خانواده‌هایشان را نمی‌دهد؛ این چنین که تورم به میزانی خاص گزارش می‌شود اما گرانی‌ها تا چندین برابر پیشروی می‌کنند؛ افزون بر این نیز باید گفت نظارت جدی‌ای بر بازار کالا، مصرف و خرید و فروش اجناس و قیمت گذاری‌ها دیده نمی‌شود. اما آنچه در این بحبوحه بیش از هر چیز مطرح می‌شود، وضعیت معاش و سفره‌های مردم در سال جاری است. بر همین اساس به میان مردم رفتیم تا با آنان از مشکلات و چشم اندازشان در آینده گفت‌وگو کنیم...

کوچک شدن سفره‌ی مردم و لمس گرانی های لجام‌گسیخته

مریم یک زن خانه دار است که در خصوص شرایط اقتصادی خانواده اش به ایسنا می‌گوید: «ما در ماه فقط می‌توانیم یک بار و به اندازه‌ی یک کیلو گوشت بخریم که آن هم خودم و شوهرم نمی‌خوریم و فقط بچه‌ها هر کدام می‌توانند چند تکه‌ی کوچک سهم داشته باشند. مگر حقوق بازنشستگی چقدر است که با این هزینه‌های سنگین زندگی بتواند کفاف مخارج یک خانواده‌ی شش نفره را بدهد؟»

مهدی نیز بیان می‌کند: «پدر و مادر من مدت‌ها است که خیلی از اقلام و مواد غذایی را از لیست خریدشان کم یا به کلی حذف کرده‌اند؛ مثلاً اگر تا یک سال پیش ماهی دو بار گوشت و مرغ می‌خریدند حالا دو ماهی یک بار می‌خرند و بیشتر در غذاها حبوبات و سبزیجات مصرف می‌کنیم یا مثلاً دو سال است که آجیل از سبد خریدمان حذف شده است.»

عباس که به گونه‌ی دیگری نیز این گرانی‌ها را لمس کرده اذعان می‌کند: «دولت نتوانسته اقتصاد نابه‌سامان کشور را درست کند و همه چیز فقط در حد حرف و وعده باقی مانده است. من یک رستوران کوچک داشتم که با این وضعیت تورم و گرانی مجبور شدم آن را تعطیل کنم؛ حالا من یک شغل دیگر داشتم که نان زن و بچه‌ام را بدهم اما آن چند نفری که در رستوران کار می‌کردند بیکار شدند.»

ماهیانه باید یک میلیون و ۸۰۰ تومان پول بنزین بدهم

احمد که از راه تدریس خصوصی روزگار می‌گذراند هم بی‌نصیب نمانده است: «من هر روز مسافت عالی‌شهر تا محل کارم که در بهمنی قرار دارد را باید طی کنم؛ قبلاً ماهی ۶۰۰ هزار تومان پول بنزین می‌دادم اما حالا باید ماهی یک میلیون و ۸۰۰ تومان بدهم که همین باعث می‌شود بسیاری از مایحتاج و نیازهایم را از خریدهای ماهیانه حذف کنم.» او ادامه می‌دهد: «نمی‌دانم این وضعیت تا کجا می‌تواند دوام بیاورد اما اینطور که دارد پیش می‌رود هیچ آینده‌ای در انتظارمان نیست و فقط باید همینطور بدویم تا بتوانیم یک لقمه نان در بیاریم.»

مشکلات تنها به اینجا ختم نمی‌شود و مردم بسیاری هم هستند که با درآمدهای ناکافی قادر به خرید میوه نمی‌باشند.

در صدای سارا می‌توان ناراحتی را به وضوح حس کرد: «ما تقریباً هر زمان مهمان ویژه‌ای داشته باشیم میوه تهیه می‌کنیم یا هر وقت که میوه‌ی ارزان و مناسبی ببینیم، آن هم نه هر نوع میوه‌ای. اما می‌دانم خانواده‌هایی هستند که همین را هم نمی‌توانند بخرند؛ چند وقت پیش آقایی را دیدم که می‌گفت بچه‌های من از عید نوروز به این طرف اصلاً رنگ میوه ندیده‌اند.»

ما اجاره‌نشین ها باید چه کنیم؟

علی هم دردمندانه شکوه می‌کند: «بدبختی برای ما از هر طرف می‌بارد و دولت هم که فقط بلد است حقوق کارمندها را چند درصدی بالا ببرد؛ پس ما بیچاره‌ها که شغل و درآمد درست و حسابی نداریم و اجاره‌نشین هم هستیم باید چکار کنیم؟ بچه‌ام امروز توی مدرسه دوستش بهش موز داده و آمده خانه برای موز گریه می‌‎کند....»

کاسب یکی از محلات بوشهر نیز در همین خصوص می‌گوید: «وضعیت معیشت مردم در همه‌ی اقشار از خیلی وقت پیش بد شده و روزبه‌روز هم بدتر می‌شود و چیز جدیدی نیست. تا یکی دو سال پیش قیمت‌ها نصف بود ولی الان همه چیز سه برابر شده که باعث پایین آمدن قدرت خرید مردم شده است؛ مثلاً ما تا دو سه سال پیش هر وقت میوه می‌آوردیم سریع فروش می‌رفت اما الان اگر دو سه جعبه میوه بیاوریم، نهایتاً سه مشتری بیشتر ندارد.» وی ادامه می‌دهد: «بیشتر مشتری‌های ما کارمند هستند که مشغله‌ها و گرفتاری‌های مالی زیادی دارند و چون دستشان تنگ است، اکثراً قرضی خرید کرده و قرض‌هایشان را هم نیمه‌کاره می‌دهند.»

مردم زود همه چیز یادشان می‌رود

پرسشم را برای شهروندی دیگر تکرار می‌کنم؛ حرفی می‌زند که مرا به تأمل بیشتر وامی‌دارد: «من فکر نمی‌کنم وضعیت معیشت مردم خیلی بد باشد چون مردم اول برای هر چیز سر و صدا می‌کنند و بعد خودشان را با شرایط وفق می‌دهند و همه چیز یادشان می‌رود؛ مصداقش هم همین گرانی بنزین!»

اما چه باید کرد؟ عوامل این بحران چیست و چه توجیهی برای این نرخ‌های بی‌مهار می‌توان یافت؟

شوربختانه سیستم حل مشکلات در کشور صرفاً منحصر به پاک کردن صورت مسئله و راهکارهای غیرعملی شده و تلاش چندانی جهت سنجیدن وضعیت حاضر و بازبینی و اصلاح قوانین و مقررات صورت نمی‌گیرد.

پیامدهای گرانی بر زندگی اجتماعی انسان‌ها

سید ابراهیم مساوات، دکترای جامعه شناسی در رابطه با تبعات رویدادهای اقتصادی چون تورم و گرانی در جامعه بیان می‌کند: «این ماجرا را می‌توان از زوایای مختلف بررسی کرد. از جمله اینکه پیامدهای گرانی و تورم بر زندگی اجتماعی انسان‌ها ترس و احساس عدم اطمینان آنان نسبت به آینده و شرایط جامعه است و این دلهره و نگرانی نسبت به اینکه فردا قرار است چه اتفاقی رخ دهد و آینده‌ی شغلی و زندگی فرد چه خواهد شد، وجود دارد.»

این مدرس دانشگاه می‌افزاید: «مورد بعد این است که مقوله‌های سرمایه‌ی اجتماعی مثل اعتماد، مشارکت افراد، برقراری ارتباطات مناسب و تعهد و مسئولیت پذیری در چنین جامعه‌ای که تورم و گرانی بیداد می‌کند، به شدت کاهش می یابد.»

وی می‌افزاید: «مهم‌ترین نکته‌ای که شاید در بسیاری از تحلیل‌ها و مسائل مربوط به این قضیه به آن توجه نشده باشد، بحث شاخص فلاکت است. شاخص فلاکت مجموعه‌ای از نرخ تورم به علاوه‌ی نرخ بیکاری است. بسیاری اوقات تورم و افزایش نرخ قیمت‌ها، تأثیرات مستقیمی بر بیکاری می‌گذارند. اگر بیکاری در جامعه یک واحد افزایش یابد، جرم و جنایت دو برابر افزایش پیدا می‌کند و جالب است بدانید اگر تورم و بیکاری در کنار هم یک واحد افزایش پیدا کنند، میزان جنایت و جرم در جامعه ۴.۵ برابر می‌شود.»

رفتن در میان زندگی مردم و کنکاش در سفره ها و وضعیت معیشتی آنها شاید احساسات خوشایند و ناخوشایند زیادی را در انسان بیدار کند اما با بررسی وضعیت و صحبت با لایه های زیرین جامعه که فشار بیشتری را بر دوش نحیف خود تحمل می کنند شاید بتواند به بهبود شرایط کمک حداقلی نماید.

لازم است که کارشناسان اقتصادی و مسئولان امر در این خصوص و با در نظر گرفتن تمام ابعاد رویدادهای اقتصادی و اجتماعی و همچنین رفاه حال مردم تصمیمات مقتضی را اخذ و اجرایی نمایند تا بیش از این شاهد آرزوهایی چون خرید لباس و گوشت و مرغ و میوه نباشیم...

گزارش از «ایرن واعظ‌زاده»؛ خبرنگار ایسنا بوشهر  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی نرخ تورم گراني بیکاری بنزين سهمیه بندی بنزین سفره مردم میوه گوشت قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۲۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟

ایمان ربیعی- بازار مسکن حالا به یکی از پردردسرترین و پرمشکل‌ترین بازارها در ایران بدل شده است. افزایش شدید قیمت مسکن و فراتر رفتن بهای یک متر خانه از هشتاد میلیون تومان، سبب شده است مسکن، این کالای سرمایه‌ای از دسترس خانوار ایرانی خارج شود. در نتیجه این اتفاق بازار اجاره با رشد شدید قیمت روبروست و برسی‌ها نشان می‌دهد رشد اجاره‌بها تورم را پشت سر گذاشته است.

با نزدیکی فصل جابه‌جایی در بازار مسکن یعنی خرداد تا شهریور ماه، بار دیگر این بازار با داغی بیش از حد روبروست. از همین روزها، افزایش شدید قیمت‌ها در بازار مشاهده می‌شود به طوری که اغلب خانه‌ها با قیمت‌هایی پنجاه درصد بیشتر از سال قبل در فضای مجازی فایل شده‌اند.

گزارش میدانی خبرآنلاین نیز نشان از آن دارد که امسال نیز چون سال‌های قبل مستاجران، با بحران شدید افزایش قیمت روبرو هستند و این رشد قیمتی، رفاه خانوار ایرانی را نشانه رفته است.

عظیمی، شهروند ساکن منطقه پنج در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت اجاره بها در سال جاری گفت: صاحب خانه‌ی ما قیمت را بیش از توان من بالا برده ست. او افزایش نزدیک به چهل درصدی اجاره را پیشنهاد داده و من قادر به تامین این رقم نیستم از این رو تصمیم گرفتم جابه‌جا شوم اما متاسفانه خانه‌هایی کوچکتر از خانه‌هایی به مراتب کچکتر از خانه‌ی فعلی ما با اجاره‌هایی به مراتب بالاتر فایل شده‌اند و من چاره‌ای جز تغییر محل زندگی‌ام ندارم.

وی گفت: هیچ مرجعی جوابگوی ما نیست. دولت سامانه‌ای به نام خودنویس راه انداخته که فقط باعث شده هزینه مشاور املاک را ندهم اما جوابی ندارد که به من بگوید من خانه را از کجا پیدا کنم و بعد در خودنویس ثبتش کنم که هزینه اجاره بها پرداخت نشود.

او گفت: من سال‌هاست در تهران مستاجر هستم اما هنوز نتوانسته‌ام وام ویعه مسکن دریافت کنم.

به گفته وی کوچکترین واحدها رهن چهارصد تا پانصد میلیون تومانی و اجاره بالاتر از پنج میلیون تومان دارند که از توان من خارج است.

کار کساد است

یک فعال صنفی در منطقه هفت تهران نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در خصوص اینکه وضعیت اجاره بها در سال جاری چگونه است؟ گفت: کار ما این روزها به شدت کساد است. هر کسی هر جایی نشسته، با صاحبخانه خود در حال توافق است. مردم کمتر ریسک جابه‌جایی دارند مگر کسانی که قصد دارند خانه را بازسازی کنند یا وضعیت را کلا تغییر دهند.

او به افزایش شدید اجاره‌بها اشاره کرد و گفت: به طور نسبی پنجاه درصدی روی قیمت اجاره‌ها رفته است.

او درباره خرید وفروش نیز گفت: این بازار به شدت راکد است، کسی قادر به خرید وفروش نیست تنها معدود کسانی که بخواهند در این فضا تبدیل به احسن کنند وارد بازار می‌شوند و کسی در این میان قادر نیست خانه بخرد.

او گفت: در این رکود قیمت‌ها اندکی پایین آمده اما باید توجه داشت کاهش قیمت نه ناشی از مهار تورم بلکه در اثر کاهش شدید قدرت خرید رخ داده است از این رو بیم آن می‌رود که با افزایش قدرت خرید باز هم خانه راکدتر از قبل شود. او

مستاجری با طعم تورم

یک شهروند در منطقه پنج تهران نیز در خصوص وضعیت جستجو برای اجاره خانه گفت: خانه‌های زیادی برای اجاره فایل شده‌اند اما شکل اینجاست که قیمت‌ها دیگر از دسترس مستاجران خارج شده و ما مانده‌ایم چه کسانی قادر به اجاره این خانه‌ها هستند.

وی گفت: در حقیقت من با افزایش صد در صدی قیمت نسبت به سال قبل هم روبرو بودم و متاسفانه هیچ برنامه‌ای هم برای حمایت از ما نیست.

اجاره از تورم پیشی گرفت

اخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی نرخ اجاره بها در اسفند ماه سال گذشته نسبت به ماه مشابه در سال قبل از آن افزایشی ۴۴.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

در عین حال باید در نظر داشت که رشد اجاره در مناطق شهری در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم اسفند ماه ۴۱ درصد گزارش شده است.

کارشناسان معتقدند سیاست‌های دولت سیزدهم قادر به حل بحران مسکن نبوده و در صورت تداوم این روند در سال جاری مسکن بار دیگر به نقطه بحرانی سبد هزینه کرد خانوار تبدیل خواهد شد.

بیت الله ستاریان پیش از ین در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرده است هر سیاستی در بازار مسکن تاثیر خود را طی پنج تا ده سال آینده به جا می‌گذارد پس باید در نظر داشت که در شرایط فعلی چاره‌ای جز تحمیل این فضا بر مستاجران و خریداران مسکن وجود ندارد. او تاکید کرد: وقتی افزایش قیمت بیش از توان مستاجر شود، رشد قیمت‌ها سبب می‌شود خانوارها برای تحمل وضعیت مجبور به تغییر محل زندگی خود باشند و محل‌هایی ارزان‌تر را انتخاب کنند. این وضعیت زمینه را برای کوچ به حاشیه شهرها مهیا می‌کند و همین امروز می‌توانید اثیر این اتفاق را بر رشد فزاینده قیمت‌ها رد شهرک‌های اقماری تهران ببینید. این وضعیت بدان معنی است که حتی در خاشیه شهرها نیز قدرت مردم در حال تحلیل است و این تورم سبب می‌شود افراد قادر به تامین و اداره زندگی خود نباشند.

در عین حال فردین یزدانی نیز معتقد است سال گذشته که تا حدی رشد قیمت ملک متوقف شد، اما رشد بازار اجاره‌بها داشت و حتی به نسبت بیشتر از تورم هم بود، زیرا باید اجاره‌ها در مکانیزم بازار باید تا حدی افزایش پیدا کند که مطابق با ارزش دارایی ملک هم باشد.

وی با بیان این‌که این انطباق هنوز به صورت کامل صورت نگرفته است، افزود: بر این اساس، می‌توان پیش‌بینی کرد که کماکان تورم در بخش اجاره بالاتر از تورم در سایر کالاهای مصرفی خواهد بود. به تبع آن، فشار اجاره‌بها هم بر روی خانوار و به خصوص خانوارهای کم‌درآمد بیشتر خواهد بود.

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا سیاستی را می‌توان به کار برد که جلوی رشد قیمت‌ها در بازار اجاره را بگیرد؟ تصریح کرد: خیر، یک مشکل بخش مسکن این است که در بخش تولید با رکود و تورم رو به‌رو هستیم و در عین حال، عدم تعادل بین قیمت‌ها و درآمد خانوار را شاهد هستیم. این عدم تعادل، بنیان اقتصاد کلان است و بنیان درون‌بخشی به آن شکل که می‌توان گفت، ندارد.

حال باید دید آیا دولت قادر است در پانزده روز باقیمانده تا فصل جابجایی تدبیری برای حل مشکل بازار مسکن نه در سال جاری که در سال‌های آینده را بیاندیشد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902717

دیگر خبرها

  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • افشاگری همتی از نرخ تورم بانک مرکزی/ همتی: تورم فروردین ۱۴۰۲ «۶۳ درصد» بوده است/ پشت‌پرده گرانی ارز هم مشخص شد
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • امام صادق(ع) علوم الهی را بسط داد و انسان‌های شایسته‌ای را تربیت کرد
  • قشر ضعیف جامعه در گرانی های افسارگسیخته تحت فشار است
  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند