Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@07:29:03 GMT

فارس من| مشکلی در سلامت آب شرب اراک وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۳۳۳۶۴

فارس من| مشکلی در سلامت آب شرب اراک وجود ندارد

مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب استان مرکزی اظهار می‌کند: آزمایشگاه‌های استان بسیار معتمد و دارای نیروهای متخصص و ماهر است و علاوه بر این تجهیزات استان در آزمایشگاه‌ها بسیار برند، مناسب و هایتک هستند بنابراین با توجه به کالیبره شدن دستگاه‌ها در آزمایشگاه‌ها و نبود خطا با صراحت می‌توان گفت هیچ مشکلی در آب شرب اراک وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، استفاده از آب شرب سالم و مناسب یکی از مهم‌ترین نیازهای اولیه تمامی افراد است که تامین این آب یکی از وظایف اصلی و مهم دستگاه‌های متولی در این بخش است.

آبی بهداشتی و سالم است که کیفیت استاندارد آزمایشگاهی را داشته باشد، اما این استاندارد و سلامت آب از دیدگاه مردم به بی‌رنگ، بی بو بودن و شفافیت آب بستگی دارد.

در زمینه آب شرب اراک براساس اظهار نظر کارشناسان و متولیان این بخش هیچ گونه آلودگی و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما نارضایتی‌هایی در زمینه کیفیت آب شرب برخی مناطق اراک از جمله شهرک امین شهر اراک وجود دارد که بیشتر مربوط به رنگ این آب است.

کدورت رنگ آب سلامت ما را تهدید می‌کند

در این زمینه یکی از شهروندان اراکی ساکن در این منطقه می‌گوید: متاسفانه آب شربی که در ساختمان مسکونی ما مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای رنگ زرد است و این رنگ غیرطبیعی است وما مجبور به خرید آب معدنی از بیرون و پرداخت هزینه برای تامین آب شرب هستیم.

ماندانا محبی بیان می‌کند: این آب به دلیلی رنگی که دارد مناسب برای استفاده نیست و ما نگران هستیم سلامت ما را دچار تهدید و یا مخاطره کند البته تعدادی از همسایگان نیز دستگاه‌های تصفیه آب خانگی را در منازل خود مورد استفاده قرار داده‌اند.

خرید آب معدنی مقرون به صرفه نیست

شهروند دیگری می‌گوید: سال گذشته نیز ما با همین مشکل مواجه بودیم و اعتراضاتی نیز در زمینه نامطلوب بودن و غیرقابل استفاده بودن آب این منطقه  داشتیم که هیچ اتفاق خاصی تاکنون نیفتاده است.

زهره بهادری توضیح می‌دهد: رنگ آب به قدری کدر است که میل و رغبتی برای استفاده از این آب وجود ندارد بنابراین ترجیح می‌دهیم از این آب استفاده نکنیم اینکه بخواهیم هر روز هم برای خرید آب معدنی یا آب تصفیه هزینه کنیم برای ما مقرون به صرفه نیست بنابراین بهتر است متولیان این بخش در این زمینه اقدامات جدی‌تری را انجام دهند.

وی ادامه می‌دهد: ما نیز مانند سایر شهروندان این حق را داریم که از آب سالم و بهداشتی و به ویژه از آبی که از سد کمال صالح تامین می‌شود استفاده کنیم که متاسفانه از این نعمت محروم هستیم.

هیچ نوع آلودگی میکروبی و شیمیایی در آب اراک وجود ندارد

رئیس سلامت محیط کار مرکز بهداشت استان مرکزی در این زمینه می‌گوید: با توجه به اینکه آلودگی‌های آب شامل دو دسته آلودگی شیمیای و میکروبی می‌شود تاکنون آلودگی میکروبی در آب اراک مشاهده نشده است.

حسن مهرعلی بیان می‌کند: برای سنجش آلودگی شیمیایی آب نیز پارامترهای شیمیایی که حدود 18 مورد است آنالیز می‌شود و در این زمینه نیز هیچ مشکلی تاکنون در آب شرب اراک مشاهده نشده، اگر هم مشکلی وجود داشته باشد سریعا به آب و فاضلاب استان برای بررسی دقیق‌تر اطلاع رسانی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر رنگ آبی که از لوله خارج می‌شود زرد رنگ باشد این احتمال که شبکه آبرسانی  فرسوده باشد وجود دارد همچنین در برخی از موارد این احتمال که شکستگی در بخشی از شبکه آبرسانی  کیفیت آب را تحت تاثیر قرار دهد نیز دور از ذهن نیست.

  مدیر سلامت محیط کار مرکز بهداشت استان مرکزی ادامه می‌دهد: شاخص کیفیت کلر باقی مانده در آب اراک در حد مطلوب است و هم اکنون مسئله‌ای که در کارگروه سلامت و امنیت غذایی مد نظر است بحث آب به ویژه در مناطق روستایی به عنوان یک الزام بوده که این مناطق باید زیر پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار گیرند تا کیفیت آب در روستاها بالا برود.

مهرعلی بیان می‌کند: برخی از پارامترهای خاص مربوط به آب نیز در آزمایشگاه رفرانس انجام می‌شود و اگر موردی وجود داشته باشد به متولی امر اعلام خواهد شد تا درصدد اصلاح آن برآید اگر این اصلاح انجام نشود پیگرد قانونی انجام خواهد شد.

وی اظهار می‌کند: در زمینه تغییر کیفیت و رنگ آب تا نمونه‌برداری و آزمایش انجام نشود نمی‌توانیم بگوییم برای فرد مشکل‌زا است زیرا در برخی از مواقع بارندگی‌های شدید باران کیفیت آب را تغییر می‌دهد و سبب کدر شدن آب به دلیل تغییرات در سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود که این آب مقبول است و از نظر شیمیایی، میکروبی و بیولوژیکی هیچ مشکلی ندارد.

مدیر سلامت محیط کار مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح می‌کند: برای بررسی کیفیت آب شرب مناطق به صورت روتین 30 منطقه انتخاب می‌شود و آب این مناطق توسط 30 بازرس موردبررسی قرار می‌گیرد بعد از این اقدام به منظور صحت سنجی و اعتبار سنجی تعداد 4 نفر دیگر از آب این مناطق نمونه‌گیری می‌کنند و با نمونه قبلی مقایسه انجام می‌شود.

مهرعلی می‌گوید: علاوه بر این مورد یک بازرسی مشترک نیز وجود دارد و بازرسی دیگری نیز تحت عنوان بازرسی شکایات نیز برای بررسی کیفیت آب انجام می‌شود شهروندان برای بیان شکایات می توانند با شماره 190 تماس داشته باشند و مشکلات و مسائل مربوطه را بیان کنند.

وی می‌گوید: در تمامی مراکز جامع سلامت کارشناس بهداشت محیط مستقر است و می‌تواند در مورد کیفیت آب به صورت چشمی اظهار نظر کند همچنین تمامی مراکز بهداشت شهرستان‌ها می‌توانند آنالیز میکروبی را انجام و اظهار نظر دهند همچنین بخشی از آنالیز شیمیایی نیز در این مراکز می‌تواند انجام شود.

رئیس سلامت محیط کار مرکز بهداشت استان مرکزی اضافه می‌کند: آزمایشات تخصصی نیز در آزمایشگاه رفرانس معاونت بهداشت انجام می‌شود بنابراین می‌توان گفت 3 سطح آزمایشگاهی برای این مهم به دلیل حساسیت موضوع وجود دارد.

آب شرب اراک سالم است

مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب استان مرکزی نیز در این زمینه می‌گوید: این شرکت برای کنترل کیفیت آب تمامی مبادی ورودی و خروجی را کنترل می‌کند همچنین تمامی چاه‌ها و خروجی مخازن تحت نظارت شدید این بخش  قرار دارد.

غلامرضا احمری بیان می‌کند: تمامی اقدامات از جمله کلرسنجی، کدورت سنجی و استانداردسازی توسط آب و فاضلاب استان و بر اساس بخش نامه اداره کل استاندارد انجام می‌شود و نظارت‌های لازم نیز توسط مرکز بهداشت استان با جدیت صورت می‌پذیرد.

وی ادامه می‌دهد: در مناطقی که رنگ آب دارای کدورت است و آب با چنین کیفیتی تحویل مشتری داده می‌شود ممکن است شبکه آبرسانی فرسوده باشد که این مشکل قطعا در کیفیت، رنگ و طعم آب تاثیرگذار خواهد بود اگر چنین مشکلی وجود نداشته باشد برای اطمینان شستشوی شبکه انجام می‌شود و 30 درصد شبکه راشستشو می‌دهیم.

مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب استان مرکزی توضیح می‌دهد: هر 2 سال یک بار شستشوی شبکه‌ها انجام می‌شود و در صورت عدم رفع مشکل اگر یک ساختمان و تعداد زیادی از مشترکان نسبت به کیفیت و رنگ آب اعتراض داشته باشند تمام مخازن ذخیره را شستشو می‌دهیم.

احمری اضافه می‌کند: مشترکان در صورت تماس با شماره 122 می‌توانند مشکلات این چنینی را اطلاع‌رسانی کنند که قطعا رابطین نمونه بردار با مراجعه به درب منزل این افراد این مشکلات را پیگیری خواهند کرد علاوه براین اگر مشترکی نسبت به میزان کلر در آب شرب هم اعتراض داشته باشد ما موظف به سنجش آن هستیم.

وی خاطرنشان می‌کند: با تمامی موارد ذکر شده به دلیل اینکه آب تمامی مناطق از سد کمال صالح تامین نمی‌شود سختی آب در مناطق مختلف متفاوت است، اما ما توانسته‌ایم آن را مدیریت کنیم در حقیقت می‌توان گفت تغییر رنگ مربوط به آب مخلوط است.

مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب استان مرکزی اظهار می‌کند: آزمایشگاه‌های استان بسیار معتمد و دارای نیروهای متخصص و ماهر است و علاوه بر این تجهیزات استان در آزمایشگاه‌ها بسیار برند، مناسب و هایتک هستند بنابراین با توجه به کالیبره شدن دستگاه‌ها در آزمایشگاه‌ها و نبود خطا با صراحت می‌توان گفت هیچ مشکلی در آب شرب اراک از هیچ نظر وجود ندارد. 

به گزارش فارس این گزارش پس از ثبت سوژه‌های «آب آشامیدنی یک سوم از اراک خوب نیست» و «وضعیت نامناسب آب شرب شهرک امین» و «آب آشامیدنی روستای شهسواران بسیار نامناسب است»  در سامانه فارس من و با هدف پیگیری مطالبات مردمی انجام شده است.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: آب کیفیت سلامت اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۳۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد

ایسنا/فارس رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بر اهمیت و ضرورت تلاش برای توسعه اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس تاکید کرد.

سیدوحید حسینی امروز، ۸ اردیبهشت‌ماه در کمیته استانی بهداشت، تغذیه و ایمنی که با همراهی مسئولان بهداشت سازمان آموزش و پرورش فارس برگزار شد، تلاش برای تامین سلامت دانش‌آموزان را یک ضرورت خواند که در این زمینه والدین و معلمان، نقش بسیار مهمی دارد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون فعالیت در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری، نیز مواردی مطرح کرد و راهکارهایی در خصوص همکاری مشترک دو مجموعه در این زمینه ارائه داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست، ضمن بیان توضیحاتی درباره وظایف مشترک مجموعه سلامت با سازمان آموزش و پرورش، از مسئولان مدارس خواست تا در این راستا با مجموعه سلامت همکاری بیشتری داشته و بر مصرف مکمل‌های توزیع شده در مدارس نظارت کنند.

عباس رضائیان‌زاده ضمن قدردانی از اقدامات و تلاش‌های سلامت‌محور مسئولان آموزش و پرورش استان در مدارس، مطالبی درباره پیگیری برای مشارکت خیرین تامین سلامت فارس در تامین مکمل در مدارس؛ مدیریت سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد؛ اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف بهداشت دهان و دندان؛ پایش و غربالگری سلامت دانش‌آموزان و تلاش برای اجرای قوانین جوانی جمعیت و فرزندآوری عنوان کرد.

محمدرضا کریمی، معاون فنی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست ضمن قدردانی از تلاش مجموعه سلامت استان و سازمان آموزش و پرورش در راستای سلامت دانش‌آموزان درباره موضوعاتی نظیر چاقی و لاغری دانش‌آموزان؛ عوارض کم تحرکی و تغذیه نامناسب دانش‌آموزان؛ اجرای برنامه بهبود تغذیه و توزیع مکمل یاری آهن و ویتامین D در مدارس؛ ثبت مشخصات دانش‌آموزان در سامانه «سیب» در زمینه دریافت مکمل یاری و چالش‌های تأمین اعتبارات مالی برای تأمین مکمل دانش‌آموزان در مدارس، مطالبی عنوان کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد
  • واکنش کلوپ به درگیری اش با صلاح؛ مشکلی نیست!
  • واکنش کلوپ به درگیری‌اش با صلاح؛ مشکلی نیست!
  • بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت
  • ترجیح آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به تعطیلی مراکز تا ادامه فعالیت
  • در جست‌وجوی مزاج معتدل
  • آزمایشگاه‌های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • کیفیت هوای امروز شیراز در وضعیت قابل قبول
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در بین حرف پزشکی دارند