Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:13:36 GMT

چهار تن صمغ گیاه دارویی آنغوزه از بافق صادر شد

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۳۸۲۹۴

چهار تن صمغ گیاه دارویی آنغوزه از بافق صادر شد

کمال کریمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به ارزش ارزی این مقدار صادرات ، بابیان اینکه تولید گیاهان دارویی به ویژه آنغوزه، ارز آوری خوبی برای کشور برخوردار است، اظهارداشت: بخش زیادی از شیره تولید شده آنغوزه به کشورهای هند، حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی صادر شد.

وی زمان برداشت شیره آنغوزه را اواخر فصل بهار( قبل از خشک شدن گیاه ) در مراتع منطقه و تا اواخر تابستان و در نقاط سردسیر  شهرستان تا نیمه‌های فصل پاییز ذکر کرد و گفت: هنگام برداشت ، بوته آنغوزه از انتهای ساقه بریده می شود و در هر فصل بوته گیاه، ۲۰ بار تیغ زده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریمی متوسط برداشت شیره را ۸۰ گرم از هر بوته ذکر کرد. 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق با بیان اینکه ۵۰ بهره بردار در این حوزه فعالیت دارند، قیمت هر کیلوگرم محصول آنغوزه را ۱۸۰ هزار تومان در بازار داخلی عنوان کرد و افزود: در هر هکتار ۱۴ میلیون تومان نصیب بهره برداران می‌شود.

به گفته کریمی، آنغوزه یک گیاه دارویی به شمار می‌رود که در منظر طب سنتی مصرف آن برای مادران پس از زایمان مفید است و خواص آنتی بیوتیکی نیز دارد همچنین ناراحتی های تنفسی و یبوست را رفع و درمان می‌کند و شیره گیاه آنغوزه در صنایع عطرسازی و دارویی نیز کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: با شناسایی و ساماندهی این ظرفیت‌ها علاوه بر حفاظت از مراتع، می توان به افزایش تولید و اشتغالزایی در حوزه گیاهان دارویی و مرتعی، نیز کمک کرد.

این مسوول در ادامه با اشاره به اهمیت مراتع تاکید کرد که سه سال گذشته در اجرای طرح جنگلانه در سطح ۲۳۰ هکتار مراتع شهرستان بذرپاشی انجام شد.

کریمی تصریح کرد: امسال در اجرای این طرح بیش از ۱۰۰ هکتار مراتع حاشیه روستای « خودیان » بافق با گونه‌های گیاهی « اُشترک»، آنغوزه، بادام کوهی و شنبلیله بذرپاشی شد.

وی هدف از اجرای طرح یادشده را استفاده از گونه‌های بومی منطقه و جلوگیری از رویش گیاهان مهاجم بیان کرد و افزود: از گیاهانی که منفعت بیشتری دارند باید بهره‌برداری اصولی صورت گیرد.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری بافق اظهار کرد: بر پایه بررسی‌های صورت گرفته حدود ۶۰ درصد از بذرهای کشت شده در مراتع شهرستان در حال رشد و نمو هستند .

طرح جنگلانه با مشارکت جوامع محلی، انجمن ملی دانشگاه یزد و انجمن طبیعت گردی «گلبو» در ۱۰۰ هکتار از مراتع حاشیه روستای خودیان انجام شد و با این اقدام حدود ۴۰ درصد از ایجاد گرد و خاک و ورود ریزگردها به روستاها ، جاده و تاسیسات منطقه جلوگیری می‌شود.

مساحت شهرستان بافق یک میلیون هکتار است که حدود ۵۵۰ هزار هکتار آن به مراتع شهرستان اختصاص دارد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

برچسب‌ها برداشت محصول گیاهان بافق صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برداشت محصول گیاهان بافق صادرات غیر نفتی برداشت محصول گیاهان بافق صادرات غیر نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۸۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آغاز کشت نیشکر در استان گفت: همه ساله ۲۹ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت نیشکر می‌رود.

او با بیان اینکه شهرستان‌های صومعه سرا و لنگرود قطب تولید نیشکر در گیلان هستند، افزود: زمان کشت این محصول از نیمه اول اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و زمان برداشت آن در آذر ماه هر سال است و فرآوری تا دی ماه ادامه داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین تصریح کرد: نیشکرکاران در زمان کاشت، داشت و برداشت محصول از هیچ‌گونه سم و کودی استفاده نمی‌کنند.

به گفته محمدی، شکر سیاه تولید شده از کیفیت و بازارپسندی مناسبی برخوردار بوده و در قالب محصول سالم عرضه می‌شود.

او همچنین گفت: استان گیلان حدود ۱۸۰ بهره بردار در زمینه کشت محصول نیشکر دارد و روش پخت شکر سیاه به صورت سنتی در کارگاه‌های محلی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: سال گذشته به ازای هر هکتار ۱۴۰۰ کیلوگرم شکر خشک به ارزش اقتصادی ۹۵ میلیارد ریال تولید شد. 

محمدی تصریح کرد: شکر سیاه، دوشاب و کف شکر از جمله تولیدات نیشکرکاران با استفاده از محصول برداشت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • کرفس کوهی، دارویی نهفته در دل طبیعت؛ گنجی که به تاراج می‌رود
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • تجلیل از معلمان بازنشسته شهرستان بافق
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • رویش دشت شقایق در اردستان
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی