بهرام شاهمحمدلو: اتفاقات خوبی در مسیر جشنواره قصه گویی است/محبوبترین قصه گوی من، مادرم بود
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۴۰۳۹۵
داور بخش ملی بیست و دومین جشنواره بینالمللی قصهگویی گفت: گرچه امروز من را با قصهها به یاد میآورند، اما مادر برای من شیرینترین خاطرهام از قصه است، زیرا از نخستین قصه گویان همراه من بوده که با هم به صورت اشتراکی قصه میگفتیم. در واقع مادرم محبوبترین قصه گو برای من است. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «بهرام شاه محمدلو» داور بخش ملی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاه محمدلو درباره اولین خاطرهاش از واژه قصه در گفتگو با فارس گفت: گرچه امروز من را با قصهها به یاد میآورند، اما مادر برای من شیرینترین خاطرهام از قصه است، زیرا از نخستین قصه گویان همراه من بوده که با هم به صورت اشتراکی قصه میگفتیم. در واقع مادرم محبوبترین قصه گو برای من است.
شاه محمدلو در ادامه درباره شیوه قصهگویی توضیح داد: هر عنصر و عمل خلاقانهای اگر با طبیعت انسان ارتباط مستقیم و واقعی داشته باشد، بر دل مخاطب مینشیند، حال این انسان در هر سنی که باشد، جذب میشود. ما شیوههای قصه گویی را به تناسب گروههای سنی مخاطب در نظر میگیریم.
زمانی مادربزرگها دور کرسی مینشستند و قصه گویی میکردند و به این شیوه مادربزرگ نماد قصه گویی شد، اما کودک امروز بنا به شرایط جدیدی که دارد، چندان مشتاق پذیرش این شیوه نیست. ارتباط انسانی به درک ما از مخاطب و آماده سازی خوراک مناسب برای روحش کمک میکند. نیازهای کودک باید شناخته شود تا امکان برقراری ارتباط نزدیک با کودک مهیا شود و بر این اساس قصه برای کودک گفته شود. در غیر این صورت قصه گویی نتیجه و تاثیر ندارد. اگر فاکتورهای لازم در قصه گویی رعایت شود، نیاز کودک با قصه شنیدن برطرف خواهد شد.
این قصهگو درباره تاثیر قصهگویی بر تربیت کودکان و نوجوانان تاکید کرد: قصه گویی به شدت بر تربیت کودکان در هر دورهای از تاریخ تاثیر داشته است. ابزار قصه گویی مغز انسان و بیان خلاق و توانمندیهایش در زمینه قصه گویی است. هر چه کار قصه گو غنی، به روز و مختص مخاطب باشد، آموزش از طریق قصه اثرگذارتر خواهد بود. در این دوران محتوای قصه باید بالاتر از میانگین فرهنگی زمانه باشد تا امکان تاثیرگذاری قصه بر شنونده بیشتر شود. ما امروز در حوزههایی که فراتر از سطح متوسط پیش میرویم، مخاطب را بیشتر جذب میکنیم و شیوههای تازه زیستی را به کودکان میآموزیم.
این هنرمند درباره ابزارهای جذب نسلهای جدید به قصه گویی گفت: قصه گو امروز باید از راههای مختلف مخاطبان خود را آگاه کند. نسل امروز باید قصه را به عنوان یک سرگرمی بشناسد. مسئولیت این آشنایی در بعد وسیع بر عهده رادیو، تلویزیون، شبکههای مجازی و صحنههای اجرا و همچنین جشنوارههایی مانند جشنواره قصه گویی است.
وی در ادامه افزود: البته پیش از هر اتفاق و اطلاع رسانی باید بدانیم که ما در این قصهها چه پیامی داریم و هدفمان از این پیامها چیست. اگر از نخستین عوامل لازم برای جذب مخاطب مورد نظرمان از جمله تناسب پیام، بیان و تنوع موضوع قصهها اطمینان داریم، در این صورت باید به فکر دیگر راههای جذب نسل جدید مانند، تبلیغات و رسانهها باشیم.
شاه محمدلو درباره تاثیر جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری بر جامعه اشاره کرد: جشنواره قصه گویی حتماً تاثیراتی بر جامعه خواهد گذاشت، گرچه به نظرم هنوز برای رسیدن جشنواره به نقطه مطلوب راه باقی است، اما با دست اندرکاری گروههای جدید، احساس میکنم اتفاقهای خوبی در راه است و در این دو دوره با نظم بیشتر و به نحوی جدیتر درباره این جشنواره اطلاع رسانی شده است.
وی همچنین یادآور شد: برپایی جشنوارهای مثل قصه گویی کمک میکند علاقه مندانی که میخواهند در این عرصه تجربیات جدید و جدیتری داشته باشند، بیاموزند و بیاموزانند و این فرصت برایشان فراهم شود تا بتوانند جایگاهی پیدا کنند و راه پیشرفتشان در این حوزه بازتر شود. واقعیت این است که قصه و قصهگویی متعلق به همه افراد و فرهنگهاست و همه حق دارند از فرصتهایی که در این زمینه ایجاد میشود استفاده کنند.
شاه محمدلو در پایان در رابطه با آنچه هنگام داوری آثار برایش اهمیت دارند، گفت: در جریان داوری برای من پیام قصه، بیان واضح و به روز بودن قصه، اهمیت زیادی دارد. نکته دیگری که به آن توجه دارم این است که قصه بتواند ارتباط نزدیکی با مخاطب برقرار کند.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: بهرام شاه محمدلو جشنواره قصه گویی شعر و ادبیات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۰۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیکتر میشود
برنامه «تهران ۲۰» ساختار و تعریف مشخصی برای مخاطب دارد و تلاش بر این است که مطالبات شهروندان تهرانی در آن بررسی، تشریح و پیگیری شود. مجتبی احمدی تهیه کننده تهران ۲۰ درباره این برنامه گفت: اینکه توانستیم بعد از سالها تلاش در چهار سال اخیر بیش از همیشه اعتماد مخاطب را به دست بیاوریم بسیار خوب است.
او ادامه داد: در حفظ ماموریت برنامه با تلاش همه همکارانم در سالهای اخیر به روندی رو به جلو در پیگیری خواستههای ساکنان استان تهران دست پیدا کردیم که به نظر اتفاق مهمی است.
وی ادامه داد: از اواخر سال گذشته بخش هشتگ تهران ۲۰ را فعال کردیم که محصول آن ارتباط تصویری با مخاطب بود و عملاً با باور اینکه برنامه میتواند در نمایش خواستههای مردم سهمی داشته باشد و آن را از طریق مسئولین مرتبط پیگیری کند هم استانیها را بر آن داشت که با امیدواری نسبت به ارسال ویدیویی از خواستههایشان در بخش هشتگ تهران ۲۰ با ما همراه شوند و تلاش برنامه هم بر این بود که با پخش ویدیوهای ارسالی مردم و روی خط آوردن و یا حتی در میز گفتگوی تهران ۲۰ به نقد و بررسی نشاندن آن موضوع، نسبت به نتیجه خواسته مخاطب اقدامی موثر داشته باشد.
احمدی درباره تغییرات فصل جدید توضیح داد: در فصل جدید تیم خبری برنامه تهران ۲۰ فعالتر از گذشته عمل میکند و با افتتاح روزنامه تهران ۲۰ که در حقیقت انعکاس تمام اخبار روز تهران و تحلیل و بررسی نقل قولهای مرتبط با موضوع روز است فرصتی را ایجاد کردهایم که در درباره موضوع هر شب جدا از نظر مهمان حاضر، نقل قولهای مرتبط و البته موافقین و مخالفین را از طریق روزنامه به مخاطب منعکس کنیم تا ضمن پربارتر ساختن میز تحلیل، از یک طرفه به قاضی رفتن در هر موضوعی خودداری کرده و فرصت را برای افراد مختلف مرتبط با سوژه و سناریوی موضوع اتاق فکر پیش ببریم.
وی فزود: در واقع اتاق فکر برنامه تهران ۲۰ در فصل جدید جدا از تامین محتوای مورد نیاز برنامه به دنبال رصد اخبار و انعکاس آن در کنار میز اصلی برنامه است و عملاً این اتفاق فرصت را ایجاد کرده است که مخاطب از زوایای مختلف در خصوص یک موضوع مطلع باشد و البته تا حدودی با دیدن برنامه تهران ۲۰ از اخبار و اتفاقات روز جامعه به ویژه اتفاقات استان تهران آگاه شود.
احمدی درخصوص دیگر ابعاد برنامه تهران ۲۰ عنوان کرد: همانطور که در گفتگوهای قبلی عرض کردم برنامه تهران ۲۰ جدا از ماموریتهایش در خصوص اتفاقات روز شهر تهران و استان تهران و واکنش به موقع در خصوص اتفاقات روز اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به دنبال این است که بتواند پروندههای ثابت روی میز را مدام پیگیری کند و محصول آن را به شکل مستمر در اختیار مردم و مسئولین قرار دهد.
این تهیه کننده ادامه داد: پروندههای مرتبط با ترافیک تهران، آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی، ساختمانهای نا ایمن، هزینههای مسکن، دلار و طلا، قیمت کالاهای اساسی و ... در کنداکتور ثابت محتوای برنامه جای دارند و با توجه به درخواست مخاطبان مدام تلاش داریم با اطلاع رسانی و تحلیل به موقع شهروندان و هم استانیهای عزیز را از وضعیت موجود و پیشرفتهای پیش رو مطلع کنیم.
او در پایان تصریح کرد: در فصل پیش روی تهران ۲۰ به دنبال تغییراتی اساسیتر با تغییر دکور و فرم و محتوای برنامه هستیم که به موقع در این خصوص نیز توضیح میدهیم.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون