Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رژیم پهلوی با تصمیمات خود خسارت‌های فراوانی به اقشار مختلف کشور وارد کرد. از جمله طرح اصلاحات ارضی با تمام هزینه‌ها، نتیجه‌ای جز نابودی کشاورزی در بر نداشت.

شمس‌الدین مجابی در قسمتی از کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، با اشاره به نابودی کشاورزی در استان قزوین پس از اجرای قانون «اصلاحات ارضی» در دوران پهلوی می‌گوید: درباره اصلاحات ارضی که قرار بود با کمک اسرائیل در ایران انجام شود، ما معتقد بودیم یک مسئله ساختگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان‌طور که می‌دانیم این طرح زمانی در ایران مطرح شد که کِندی از حزب دموکرات در آمریکا حاکم بود و شاه بر اساس فشار دولت آمریکا اصلاحات ارضی را در ایران اجرا کرد.

شاه یکی از کمونیست‌های قدیمی به نام ارسنجانی را مأمور اجرای اصلاحات ارضی کرد. در زمان اجرای اصلاحات ارضی، در برخی از ادارات، اقداماتی به نفع کشاورزان انجام شد تا آن‌ها به سهمی دست یابند. امّا تأثیرات منفی این طرح بسیار زیاد بود.

زمین‌های مردم قزوین را به سرلشکر‌ها و سرتیپ‌های ارتش دادند

محمّد حنیف‌نژاد که در دانشکده کشاورزی کرج درس خوانده بود، گزارشی درباره فعالیت شرکت‌های اسرائیلی در دشت قزوین نوشته بود که من در همان زمان این یادداشت‌ها را خواندم و بسیار جالب بود. در این یادداشت نشان داده شده بود که چگونه زمین‌های کشاورزی را از صاحبان آن گرفته‌اند. این زمین‌ها را از مردم گرفته و به سرلشکر‌ها و سرتیپ‌های ارتش می‌دادند. امروز هم عوارض این کار در شهر قزوین مشهود است.

شرکت اسرائیلی باغستان قزوین را منهدم کرد!

اقدامات شرکت «کحال» اسرائیل موجب شد تمام باغ‌های جنوب قزوین خشک شود. آب کشاورزی را به دشت قزوین بردند. با سد شاهرود که توسط حکومت ساخته شد، آب باغستان‌های قزوین بسیار کاهش یافت؛ و باغ‌های پسته بزرگی که در قزوین بود منهدم شدند و این شهر از یک شهر کشاورزی که می‌توانست به خوبی مایحتاج مردم را تأمین کند، به یک شهر خشک و مصرف‌کننده تبدیل شود.

پس از انهدام کشاورزی قزوین اعلام کردند قزوین یک شهر صنعتی خواهد شد. این کار هم به زمان طولانی نیاز داشت؛ بنابراین بسیاری از خانواده‌ها از شهر قزوین مهاجرت کردند و بعد‌ها از آذربایجان و گیلان برای شهر صنعتی قزوین کارگر آوردند.

منبع:فارس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزی قزوین رژیم پهلوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۳۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در بازدید از برداشت گندم مزارع کشاورزی شهرستان ایرانشهر گفت:از دهه دوم فروردین امسال تاکنون بیش‌از ۲۱ هزار ۳۲۰ تن گندم از کشاورزان استان به ارزش ۳۶۰ میلیارد تومان خریداری شده است.
سید محمدرضا سید حسینی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است افزود: کار برداشت حدود۳۰ درصد از گندمزار‌های سیستان وبلوچستان به اتمام رسیده است.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰دستگاه دروگر برای برداشت گندم و ۱۶ مرکز خرید برای تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش بینی و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک میکنند.
سیدحسینی گفت: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در سیستان وبلوچستان گندم کشت شد و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل دادند.

دیگر خبرها

  • کشته شدن دوچرخه‌سوار قزوینی در تصادف با پراید
  • به هرگونه تجاوز علیه حاکمیت و تمامیت ارضی خود پاسخ می‌دهیم
  • ثبت رکورد تاریخی ورزشکاران قزوینی در مسابقات المپیک
  • کمک میلیاردی یک موسسه خیریه به نیازمندان قزوینی
  • اخبار ورزشی دوازدهم اردیبهشت استان قزوین
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد حماس را با اصلاحات به مصر داد
  • انعقاد ۴۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • خرید بیش از ۹۵میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی