Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@03:38:43 GMT

باغ شهر ایران نفس نمی‌کشد/ تراژدی روزهای خاکستری

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۴۵۸۸۰

باغ شهر ایران نفس نمی‌کشد/ تراژدی روزهای خاکستری

قصه آلودگی هوا غصه‌ای بی‌پایان و بی‌نتیجه اکثر کلان‌شهرها و مناطق صنعتی کشورمان و در این میان شهر تبریز است که به‌خاطر بی‌تدبیری مسوولان و دست‌اندرکاران این حوزه و دستگاه‌های ذی‌ربط همچنان ادامه دارد و در ایام فصل سرما نیز به اوج می‌رسد.

خبرگزاری فارس از تبریز- موسی‌ کاظم‌زاده: امسال با شروع فصل سرما به دلیل پدیده وارونگی، آلودگی هوا مسئله چالش‌انگیز کلان‌شهرهای چون تهران، اصفهان، تبریز، اراک و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. شده است، از این رو این شهرها به دلیل صنعتی بودن، شمار زیاد وسایل نقلیه دودزا، حجم بالای جمعیت و  نبود آمایش سرزمین در ساخت و سازهای شهری بیشتر روزهای سال را با هوای ناسالم و آلوده سپری می‌کنند.

از سویی، شهر تبریز نیز که از گذشته از این شهر به عنوان باغ شهر ایران نام می‌بردند، با ایام فصل سرما سیمای بهتری نسبت به سایر کلان‌شهرهای کشورمان پیدا نمی‌کند.  

بنابراین، دوشنبه 25 آذرماه هم بنا به تصویب مدیریت بحران استان آذربایجان‌‌شرقی مدارس پنج شهر آذربایجان‌شرقی (تبریز، خسروشاه، اسکو، ایلخچی و سهند) به علت افزایش آلایندگی هوا در تمام مقاطع صبح و بعد ظهر تعطیل می‌شود.

در هر حال هوای کلان‌شهر تبریز با آغاز فصل سرما اگر بارندگی و وزش باد در آن نباشد در اکثر مواقع در وضعیت هشدار و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار می‌گیرد به‌طوریکه این وضعیت بحرانی هوای شهر تبریز در آن ایام به حدی می‌رسد که آموزش و پرورش استان مجبور می‌شود به‌علت تداوم آلودگی هوا، مدارس تمامی مقاطع تحصیلی مناطق شهری و روستایی نواحی پنج‌گانه تبریز و دیگر شهرهای همجوار را در نوبت صبح و بعداز ظهر تعطیل اعلام کند.
 

 

واقعیت این است که این روزها شـهر تبریـز بـا دارا بـودن جمعیـت نزدیک به دو میلیـون نفـر، تــردد نزدیک به 500 هــزار انواع خــودرو و با مصـرف سوخت 1,2 میلیـون لیتـر بنزیـن و به‌ویژه داشتن مراکـز صنعتـی مهمــی همچون نیــروگاه حرارتــی، مجتمــع پتروشــیمی، پالایشــگاه، ماشین‌ســازی و تراکتورسـازی و ده‌هــا کــوره آجرپــزی، موقعیـت توپوگرافـی و عـدم پراکنـش مؤثـر آلاینده‌هـا به عنــوان یکــی از 10 شــهر آلــوده کشــور بــه شــمار مــی‌رود.

با این حال نباید فراموش کرد، براساس اطلاعات موجود تـا سـال 1384 صنایـع بیشـترین سـهم را در آلودگـی هوای شهر تبریز داشـتند اما این روزها بـا گازسـوز شـدن قسـمت اعظـم واحدهـای صنعتـی از جمله نیــروگاه حرارتــی بیشـترین سـهم آلودگـی این شـهر مربـوط بـه خودروها بوده که این امر هم بــه دلیــل فرســودگی آنهــاست.

در همین راستا بــراســاس مطالعات صورت گرفته در سال‌های اخیر سـهم عمده آلودگــی هــوای کلان‌شــهر تبریــز یعنی بیش از 70 درصد آن، مربوط به منابع متحرک یا همان وســایط نقلیــه بــوده و در حدود 28 درصــد بقیـه را منابـع ثابـت از جمله صنایـع، مناطـق مسـکونی و تجـاری) بـه خـود اختصـاص داده اسـت.

همچنیـن بـراسـاس طـرح بررسـی میـزان هیدروکربن‌هـای فـرار در هـوای تبریــز؛ ســهم منابــع مختلــف شــامل 43,8 درصــد ســهم حمــل و نقــل، 41,3 درصــد ســهم جایگاه‌هــای ســوخت‌گیری، 14,3 درصــد ســهم صنایــع، 0,6 درصــد ســهم منابــع خانگــی و تجــاری بوده است.

با این وجود، کارشناسان محیط زیست مهم‌ترین علت تشدید آلودگی کلان‌شهر و به‌خصوص شهر تبریز را این روزها، وارونگی دما و هوا، کیفیت نامطلوب سوخت و خودروهای فرسوده  بیان می‌کنند، نکته در خور تأمل دیگر در این زمینه اینکه در حال حاضر این شهر به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم صنعت کشورمان به حساب می‌آید و صنایع مهمی چون نیروگاه حرارتی، پالایشگاه، مجتمع پتروشیمی، ماشین‌سازی، تراکتورسازی و ... را در خود جای داده که به خاطر وجود همین صنایع، امروزه این شهر به عنوان دومین شهر آلوده ایران مطرح است.

روزگاری نه‌چندان دور شهر تبریز به علت وجود داشتن باغ‌های فراوان و زیبا در داخل و حاشیه‌های کنار این شهر به‌عنوان «باغ شهر ایران» معروف بود که این روزها  فقط نام این باغ‌ها در تابلو‌های معابر عمومی، کوچه‌ها، شهرک‌ها، محلات و خیابان‌های شهر اولین‌ها بر جای مانده است که به یقین تخریب این باغ‌ها، روز به روز بر شدت آلودگی هوا در شهر اولین‌ها افزوده است.

با این اوصاف، در اثر عوامل متعددی که به بخشی از این‌ها اشاره شد، بحران آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی کشورمان چون تبریز و دیگر کلان‌شهرهای دیگر ایران در اکثر مواقع سال از شرایط پاک خارج و در وضعیت ناسالم و خطرناک قرار می‌گیرد.

 

حال آنچه در این زمینه اهمیت دارد اینکه، معضل آلودگی هوای کلان‌شهرها و به‌ویژه شهر تبریز طی دهه اخیر و به‌ویژه چند سال گذشته، باوجود تمام تشدید اقدامات مسوولان و دستگاه‌های ذی‌ربط در این ارتباط چون معاینه فنی خودروها، تعطیلی ادارات، سازمان‌ها و مدارس، کنترل هوشمند، اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد، آب‌پاشی، نصب فن و پنکه و ...، باز هم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشورمان به‌عنوان یک چالش اصلی و بسیار مهم برای سلامت شهروندان به حساب می‌آید.

البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت و آن اینکه، با وجود این معضل که در چندین دهه در کلان‌شهرها حاکم است، هنوز دستگاه‌ها، سازمان‌های ذی‌ربط، مسوولان و دست‌اندرکاران این امر، راهکار عملیاتی و مفید برای کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها ارائه نکردند و یا به سخن دیگر تاکنون هیچ‌گونه اقدام مناسبی برای کاهش این معضل انجام نشده است.

به هر حال آنچه در این خصوص مهم است، این است که ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻫﻮﺍ ﺩﺭ ﺩﺭﺍﺯﻣﺪﺕ ﻣﻰ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻛﺸﻨﺪه ﺑﺎﺷــﺪ؛ ﺑﻪ‌ﻃﻮﺭ ﻛﻠﻰ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻫﻮﺍ، ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻣﺠﺎﺭﻯ ﻫﻮﺍﻳﻰ ﻭ ﺗﺸﺪﻳﺪ ﺁﺳﻢ می‌شود ﻭ ﻫﺮﭼﻪ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺍﺯﻥ ﻫﻮﺍ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺑﻴﺸﺘﺮﻯ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺁﺳﻢ ﻣﻰ‌ﺷــﻮﻧﺪ.

ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺗﻤﺎﺱ ﺩﺭﺍﺯﻣﺪﺕ ﺑــﺎ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻫﻮﺍ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺮﻭﺯ ﺑﺮﻭﻧﺸــﻴﺖ ﻣﺰﻣﻦ ﻭ ﺁﻣﻔﻴﺰﻡ ﻣﻰ‌ﺷــﻮﺩ. ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻫــﻮﺍ ﺑﺎ ﮔﺎﺯ ﺭﺍﺩﻭﻥ (ﻧﺎﺷــﻰ ﺍﺯ ﺳﻮﺧﺖ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﻯ ﺩﻳﺰﻟﻰ ﻭ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺳﻨﮕﻴﻦ) ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻋﺚ ﺳــﺮﻃﺎﻥ ﺭﻳﻪ ﻣﻰ‌ﺷــﻮﺩ.

ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻫﻮﺍ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﺮگ ﻭ ﻣﻴﺮ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﺷــﺪه ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﻣﻀﺮ ﺍﺳــﺖ ﻭ ﻋﻼﻭه‌ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ عفونت‌های ﺗﻨﻔﺴــﻰ ﻣﻰ‌ﺷــﻮﺩ. ﺣﺘﻰ ﺁﻟﻮﺩﮔــﻰ ﻫﻮﺍ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻏﻴﺮﻗﺎﺑﻞ ﺟﺒﺮﺍﻧﻰ ﺑﺮ ﺁﺛﺎﺭ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﻰ ﻭ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ ﺩﺍﺭﺩ.



این مرگ و میر به طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس، حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.
از سوی دیگر، مهم‌ترین مسئله‌ای که در این خصوص از سوی کارشناسان این حوزه به عنوان مهم‌ترین چالش پیش روی کلا‌شهرها مطرح است، اینکه سالیانه 3 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که 90 درصد آنان در کشورهای توسعه یافته و در بعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می‌دهند، بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است.

فرجام سخن اینکه، قصه آلودگی هوا غصه‌ای بی‌پایان و بی‌نتیجه اکثر کلان‌شهرها و مناطق صنعتی کشورمان و در این میان شهر تبریز است که به‌خاطر بی‌تدبیری مسوولان و دست‌اندرکاران این حوزه و دستگاه‌های‌ذی‌ربط همچنان ادامه دارد و در ایام فصل سرما نیز به اوج چالش‌انگیز آن می‌رسد، به طوریکه مردم این شهرها برای رهایی از آن و نفس کشیدن دست به دعا می‌شوند که رحمت الهی شامل بارش برف و باران و وزش باد حال آنان را خوب نماید!

 نکته قابل تأمل دیگر در این راستا اینکه همیشه و در همه حال، دستگاه‌های ذی‌ربط و به‌ویژه مسوولان و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست می‌گویند، تاکنون اقدامات بسیاری را در زمینه طرح جامع کاهش آلودگی هوا در هشت کلان‌شهر کشور شامل تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان صورت گرفته است.

اما به راستی چرا با وجود همه این تدبیرها و اقدامات صورت گرفته در این راستا، از جمله استاندارد کردن سوخت و معاینه فنی خودروها و بسیاری از کارها و اندیشه‌های دیگر، باز هم میزان آلودگی در کشور روز به روز بیشتر و دستیابی به هدف‌های تعیین شده و نتایج مطلوب آنگونه که باید میسر نمی‌شود؟

نکته حائز اهمیت دیگر در این مقوله اینکه، اکنون هنوز سوالات بی‌شماری در این خصوص برای شهروندان کلان‌هرها و به‌خصوص شهروندان شهر تبریز مطرح است و اینکه کارشناسان و مسوولان شهری و محیط زیست چه نسخه‌ای را برای کاهش آلودگی هوا در نقاط مختلف کشورمان و در راس آنها در کلان‌شهر تبریز پیچیده‌اند؟

آیا این آلودگی هوا هر روز بهتر از دیروز در شهرهای بزرگ صنعتی و پرجمعیت ایران خیمه خواهد زد؟

انتهای پیام/ 60023 /س

منبع: فارس

کلیدواژه: هوای تبریز کلان شهر ناسالم صنعتی هشدار تعطیلی مدارس کاهش الودگی هوا تهران تبریز اراک نفس کشیدن معضل گزارش فارس تبریز خبرگزاری فارس باغ شهر کلانشهر صنعت آلودگی هوا محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۵۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز پر اتفاق اتاق تبریز در نمایشگاه ایران اکسپو

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: استان آذربایجان شرقی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در سومین روز از ششمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران، ایران اکسپو ۲۰۲۴، رویدادهای مهم و متنوعی را پشت سر گذاشتند.

 با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی، یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز و مقامات اقتصادی از کشور سوریه، تفاهم‌نامه‌های همکاری فی‌مابین استانداری آذربایجان شرقی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز و فدراسیون اتاق‌های بازرگانی سوریه و ستاد اقتصادی ایران در کشور سوریه برگزار شد. در پی امضای این تفاهم‌نامه اتاق بازرگانی تبریز ‌همکاری‌های خود با این کشور را گسترش می‌دهد و توانایی مشارکت در ظرفیت‌های تازه‌ و استفاده نشده کشور سوریه را به دست خواهد آورد.

همچنین در رویدادی دیگر با حضور استاندار آذربایجان شرقی آیین افتتاح واحد تولید انواع کفش و کفی ورزشی با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت تکین فراوران راه ابریشم و برند نینوس ژاپن در منطقه ویژه اقتصادی سهلان برگزار شد.

همچنین با حضور مقام عالی استان تفاهم‌نامه همکاری برای تولید اکسل خودرو بین کارخانه محورسازان نورمک از استان آذربایجان شرقی با یک شرکت از کشور ترکیه در منطقه آزاد ارس برگزار شد.

از سوی دیگر تفاهم‌نامه ایجاد شهرک صنعتی ویژه شیشه استان آذربایجان‌شرقی هم در روز دوشنبه در ایران اکسپو ۲۰۲۴ امضا شد.

لازم به ذکر است ششمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران، ایران اکسپو ۲۰۲۴، از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

 

دیگر خبرها

  • سد بزرگ ایران پر شد | هشدار مهم : از رودخانه فاصله بگیرید
  • تمجید آنروا از شجاعت خبرنگاران فلسطینی در پوشش تراژدی غزه
  • مسجد کبود تبریز؛ معماری زیبا و تاریخی ایران
  • مافیا از هر اتوبوس داخلی چند هزار یورو به جیب می‌زند!  | «یک فرد خاص مانع ورود اتوبوس برقی به ایران شده ...»
  • تیم رباتیک فرزانگان ۴ تبریز به جام جهانی هلند راه یافت 
  • اصفهان رکورددار آلودگی هوا/ هوای ۲۰ کلان‌شهر سالم و پاک ثبت شد
  • روز پر اتفاق اتاق تبریز در نمایشگاه ایران اکسپو
  • نقش حمل‌ونقل عمومی در کاهش ترافیک کلان‌شهر مشهد
  • نقش حمل‌ونقل عمومی در کاهش ترافیک کلان‌شهرها
  • درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن