Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی ــ عضو هیئت علمی گروه ژئوپلیتیک واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه فعالیت‌ها و تحرکات دیپلماتیک ایران به واسطه اعتراضات آبان‌ماه تفاوت چندانی پیدا نکرده و با مانعی مواجه نشده، گفت: طرف‌های غربی در اوایل این اتفاقات به واسطه تصورات نادرست سوء استفاده‌هایی کردند اما در ادامه به این نتیجه رسیدند که در ایران با یک تظاهرات و اعتراض رویکردها در سیاست خارجی تغییر نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالرضا فرجی‌راد، عضو هیئت علمی گروه ژئوپلیتیک واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر تأثیر اعتراضات آبان ماه در کنار افزایش فشارهای خارجی بر ایجاد رکود و انفعال در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی گفت: من تصور نمی‌کنم که فشارهای بیرونی برخی کشورهای اروپایی و سازمان‌های حقوق بشری در قالب بیانیه‌ها و اظهارنظرها خیلی بر حوزه سیاست خارجی کشور تأثیر گذاشته باشد.

تحرک و فعالیت دیپلماتیک با مانعی روبرو نیست 

وی ادامه داد: هم اکنون نیز اروپایی‌ها همچنان بر حفظ برجام تأکید دارند و حتی رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اینکه اعتراضات در ایران را محکوم کرد اما بیان کرد که برجام برای اروپا بسیار اهمیت دارد و باید هر طور که می‌شود آن را حفظ کرد. البته طرف‌های ایرانی هم پاسخ اروپایی‌ها را داده‌اند. لذا این مواضع دلیل بر آن نمی‌شود که ایران فعالیت‌ها و تحرکات دیپلماتیک خود را کم کند یا اینکه با مانعی برای افزایش این تحرکات روبرو باشد.

فرجی راد اظهار کرد: البته این اتفاقی که در داخل افتاد خوب نبود و به طور طبیعی بر سیاست خارجی کشور آثار منفی گذاشت اما این اثرگذاری به اندازه‌ای نیست که فعالیت‌های کشور را در این حوزه متوقف یا کند کند. اخیراً وزیر امور خارجه در کنفرانس دوحه شرکت کرد و با مسئولان و مقامات مختلف خارجی به ویژه کشورهای منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد. الان می‌توان با اروپایی‌ها همچنان به گفت‌وگوها ادامه داد و حتی اگر تأثیر کمی هم داشته باشد باید آن را ادامه داد.

فضای حاکم بر سیاست خارجی قبل و بعد از اعتراضات آبان تغییر نکرده است

فرجی‌راد در پاسخ به این سؤال که آیا اعتراضات داخلی اتفاقات مثبت در حوزه سیاست خارجی را با چالش مواجه نکرد، گفت: این‌گونه نبود که تا پیش از این اعتراضات فضای خیلی مثبت و متفاوتی نسبت به بعد از اعتراضات در سیاست خارجی وجود داشت. برای نمونه آقای مکرون تلاش‌هایی را برای گفت‌وگو و مذاکره ایران و آمریکا انجام داد اما در ادامه به این نتیجه رسید که نه آمریکایی‌ها حاضرند تحریم‌ها را لغو یا کاهش دهند و نه ایرانی‌ها قبل از لغو یا کاهش تحریم‌ها مذاکره خواهند کرد.

عضو هیئت علمی گروه ژئوپلیتیک واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: لذا این‌گونه نبوده که تا قبل از این اعتراضات داخلی فضایی در سیاست خارجی در حال باز شدن بوده که با این اتفاق بسته شده است. البته آمریکایی‌ها از فضایی که در داخل ایران به واسطه این اعتراضات شکل گرفت سوء استفاده کردند و بدنه حاکمیت در آمریکا تصور کرد اتفاقاتی در ایران در حال رخ دادن است در حالی که خود ترامپ به اعتقاد من چنین احساسی نداشت و اتفاقاً خیلی در داخل آمریکا به او انتقاد کردند، چرا موضعی نسبت به اتفاقات ایران نگرفت و در نهایت پس از انتقادات فراوان یک موضع‌گیری انجام داد. اگر هم حوزه سیاست خارجی در اوایل آن اتفاقات به واسطه برخی فشارهای خارجی دچار سکوتی شد اما دوباره به همان حالت آرامش و در عین حال تحرک برگشته است.

وی یادآور شد: البته طرف‌های خارجی دیگر متوجه شدند که در ایران با یک تظاهرات و اعتراض رویکردها در سیاست خارجی تغییر نمی‌کند. اما در عین حال باید در داخل مراقب بود که مسائل اقتصادی مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد و باید راه‌هایی را برای کاهش این مشکلات جست‌وجو که  این راه حل‌ها نیز تنها در گرو رابطه و مذاکره با غرب و آمریکا نیست و می‌توان با بسیاری از کشورهای جهان از جمله همسایگان فعالیت و همکاری اقتصادی بیشتر با سرعت بیشتر انجام داد و گشایش‌هایی را در حوزه اقتصاد ایجاد کرد تا فشارهای اقتصادی بر مردم کاهش پیدا کند در حالی که الان سرعت ما در این زمینه کم است.

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان بیان کرد: اولین اولویت کاری کشور در همه حوزه‌ها از جمله در سیاست خارجی جهت دادن به فعالیت‌ها با هدف خارج کردن مردم از فشارهای اقتصادی است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: سیاست خارجی دیپلماسی برجام اروپا امریکا اعتراضات آبان مذاکره ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۶۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: آواره شدن بیش از یک میلیون نفر در رفح ویرانگر خواهد بود

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: «شرکای اسرائیل و همسایگان می‌گویند رفح نباید مورد حمله قرار گیرد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد آواره شدن بیش از یک میلیون نفر ویرانگر خواهد بود.

وی ادامه داد: «ما از کابینه اسرائیل می‌خواهیم که به درخواست‌های جامعه بین‌المللی گوش دهد و در یک روند صلح سیاسی مشارکت سازنده داشته باشد.»

جوزپ بورل خواستار آتش‌بس در غزه، صرف نظر از حمله زمینی به رفح، افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه و آزادی بی‌قید و شرط همه اسرا شد.

پیشتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود نابودی بخش نظامی جنبش حماس مشکلات اساسی را حل نمی‌کند و ضروری است که به راه حلی سیاسی دست یافت.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بورل: آواره شدن بیش از یک میلیون نفر در رفح ویرانگر خواهد بود
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • لزوم همکاری بیش از پیش بانک مسکن در اجرای طرح‌های نهضت ملی
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • تشدید اعتراضات ضد صهیونیستی در کشور‌های غربی در حمایت از مردم غزه
  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تأثیر افزایش حقوق پاکبانان در نظافت پایتخت
  • حربه زنگ زده یهودستیزی
  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است