Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:23:04 GMT

کمربند ایمنی کارت‌های بانکی محکم بسته می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۴۷۹۵۵

کمربند ایمنی کارت‌های بانکی محکم بسته می‌شود

کلاهبرداران فضای مجازی و اینترنتی سعی می‌کنند همیشه از سوژه‌های خود یک گام جلوتر باشند، تا بتوانند به راحتی دست به دزدی و سرقت مال دیگری بزنند اما از سوی دیگر، حافظان امنیت در این حوزه هم با سپرهای امنیتی در برابر این دزدان محکم و استوار ایستاده‌اند. 

با توسعه کسب و کار در فضای مجازی و اینترنت و راحتی مردم برای خرید و فروش کالا، به تبع سر و کله دزدان و سارقان نیز پیدا می‌شود و در این حوزه "فیشرها" با اقدامات "فیشینگ " یا به تعبیری ماهیگیری و قلاب انداختن سعی می‌کنند سوژه‌های خود را به دام بیندازند و مال و منال آنها را سرقت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

فیشرها در برخی از روش‌های ساده خود، به طور مثال یک پیام روی گوشی فرد ارسال می کنند و از سوژه خود می‌خواهند در لینک ارسال شده وارد شوند و ثبت نام کنند و بلافاصله حساب سوژه را خالی می‌کنند.

این روزها درباره این شگرد دزدان و سارقان اخبارهای منتشر می‌شود که سوژه به راحتی رمز دوم و مشخصات کارت خود را در اختیار دیگری قرار داده است، که بلافاصله برداشت غیرقانونی از حساب او انجام شده است و حساب‌اش توسط دزدان و فیشرها خالی شده است.

اما این روزها برای مقابله با هرگونه سرقتی در حوزه بانکداری الکترونیک، فعال‌سازی رمزپویا(رمز دوم یکبارمصرف ) از اول دی‌ماه به عنوان یک راهکار برای مقابله با کلاهبرداری از حساب‌های بانکی مشتریان اجباری شده است.

با توجه به اهمیت بحث فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه اهمیت امنیت در فضای کسب و کار الکترونیک، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد با حضور دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها در استان، رییس پلیس فتا استان و کارشناس فناوری اطلاعات بانک میزگرد تخصصی تحت عنوان امنیت در فضای کسب و کار تجارت الکتروینک را برگزار کرد.

در این میزگرد حاضران ساده‌نگری، سهل‌انگاری در خصوص استفاده از فضای مجازی، بی ملاحظه بودن به محیط اطراف و همچنین پایین بودن سواد رسانه‌ای را مهمترین دلایل افزایش کلاهبرداری‌های اینترنی و مالی عنوان کردند.

استفاده از رمز یکبار مصرف امنیت کارت‌های بانکی را افزایش می‌دهد

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا)چهارمحال وبختیاری گفت: استفاده از رمز یکبار مصرف ضریب امنیت برای کاربران و مشتریان بانکی را افزایش می‌دهد.

سرهنگ مرتضی عسگری با اشاره به اینکه ۹۰ درصد کلاهبرداری‌های مالی با فعال ساختن رمز پویا از بین خواهد رفت، افزود: ۷۰ درصد پرونده‌های پلیس فتا در استان کلاهبرداری مالی است.

به گفته وی، ۸۰ درصد این پرونده‌ها کشف می‌شود، که برخی از این پرونده‌ها به دلیل زندانی بودن افراد و یا خارج بودن از استان زمان رسیدگی به این پرونده‌ها طولانی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در استان مجرم و کلاهبردار حرفه‌ای در این زمینه وجود ندارد، اظهار داشت: امنیت کارت‌ها و حساب‌های  بانکی مشتریان از دغدغه‌های مهم پلیس، قوه قضاییه و بانک‌هاست که با فعال شدن رمز یکبار مصرف تاحد زیادی کلاهبرداری‌های مالی کاهش پیدا خواهد کرد.

عسگری افزود: با فعال شدن رمز یکبار مصرف مشتریان با نصب این برنامه از بانک‌ها عامل در تلفن همراه یا کامپیوتر خانگی می‌توانند برای خرید یا عملیات بانکی الکترونیک یک رمز با فرصت یک دقیقه‌ای  دریافت کنند.

به گفته وی، با استفاده از این رمز، جرائم درگاه‌های جعلی کاهش و کلاهبرداری و سوء استفاده از حساب‌های  بانکی و سایر کلاهبرداری‌ها و فیشینگ کاهش ۹۰ درصدی خواهد داشت.

وی گفت: برخی افراد به دلیل ناآگاهی از برخی جرائم اینترنتی رمز دوم کارت خود را در اختیار افراد دیگر قرار می‌دهند که این امر باعث سوء استفاده از حساب کابران می‌شود.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان ، از مردم خواست به هیچ وجه به ترفنده‌های دیگران برای دراختیار گرفتن رمز کارت خود توجه نکنند.

به گفته وی، پایین بودن سواد رسانه‌ای برخی مشتریان و رعایت نکردن الزامات امنیتی توسط مشتریان بستر سوء استفاده کلاهبرداران را افزایش می‌دهد.

وی اظهارداشت: با فعال شدن رمز یکبار مصرف و همچنین سایر بسترهای امنیتی در بانک‌ها، همراهی نهادهای قضایی و امنیتی برای اجرایی شدن این طرح، همراهی و همدلی مردم و رسانه‌ها برای اجرایی شدن طرح رمز یکبار مصرف را می‌طلبد.

عسگری، به پایین بودن سطح سواد رسانه‌ای مشتریان تاکید کرد و گفت: فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی در این زمینه یک امر مهم است.

رییس پلیس فتا استان چهارمحال وبختیاری از مردم و کابران فضای مجازی خواست برروی هر لینک یا تبلغاتی کلیک نکنند.

وی به برخی کلاهبرداری‌ها در این روزها از سوی کلاهبرداران اینترنتی در زمینه اپلیکیشن بانک‌ها برای رمز یکبار مصرف اشاره کرد و گفت: کلاهبرداران با سوء استفاده از این فرصت با راه‌اندازی اپلیکیشن‌های جعلی قصد سوء استفاده از حساب مشتریان را دارند.

عسگری، از مشتریان خواست تا با حضوردر بانک‌های عامل و یا تایپ حرف به حرف آدرس بانک‌ها درخواست رمزیکبار مصرف کنند و اسیر ترفندهای فریبنده تبلیغات و اپلیکیشن‌های جعلی را نخورند.

وی افزود: مشتریان برای دریافت اپلیکیشن بانک به درگاه‌های معتبر مراجعه و از دانلود هرگونه نرم‌افزار از طریق شبکه‌های اجتماعی و هرسایت غیر ازسایت بانک خودداری کنند.

عسگری اظهار داشت: پلیس فتا به عنوان ضابط، همیشه کنار مردم است و در صورت بروز هرگونه کلاهبرداری، به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات چهارمحال و بختیاری، با اشاره به گسترش کسب و کارهای اینترنتی و استفاده از تکنولوژی و فناوری در کشور افزود: دسترسی راحت و سریع، بالابودن قدرت چانه‌زنی در انتخاب اجناس، کالا و خدماتی از مهمترین دلایل گسترش این فضا در بین مردم است.

به گفته وی، با برداشته شدن محدودیت زمان و مکان در خریدهای اینترنتی رغبت مردم به این سمت افزایش پیدا کرده است در حالی‌ که بحث سواد رسانه‌ای برخی از مشتریان افزایش پیدا نکرده است.

عسگری افزود: به دلیل پایین بودن سواد رسانه‌ای برخی از مشتریان وکابران فضای مجازی و اینترنتی استفاده بهینه از خدمات بانکداری اینترنتی و الکترونیک با وجود خدمات گسترده بانکی برای مشتریان به خوبی انجام نمی‌شود.

وی اظهار داشت: برخی از مشتریان بدون توجه به هشدارهای پلیس و رعایت نکات امنیتی بانک‌ها ، بی مهابا وارد فضای مجازی و دریافت خدمات گوناگون می‌شوند و این امر زمینه کلاهبرداری را افزایش می‌دهد.

عسگری، با تاکید بر اینکه رمز دوم یا سرور بانک به هیچ وجه هک نمی‌شود، گفت: برخی افراد به غلط می‌گویند حساب بانکی‌شان، هک شده است اما این امر امکان‌پذیر نیست در حالی که پرونده‌ها که بررسی می‌شود سادگی و سهل‌انگاری مشتری بانک‌ها باعث این امر می‌شود.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان، با اشاره به ارسال برخی پیامک‌های انبوه تبلیغاتی افزود: برخی پیام‌های تبلیغاتی انبوه جعلی و در قالب فیشینگ هستند و مردم و کاربران نباید به همه پیامک‌ها اعتماد و به هیچ عنوان روی هیچ پیامکی کلیک نکنند.

الزام استفاده ا ز رمزهای یکبار مصرف از اول دی‌ماه

دبیر شورای هماهنگی بانکهای استان چهارمحال وبختیاری بر الزامی بودن استفاده از رمزهای یکبار مصرف از اول دی‌ماه سالجاری برای خریدهای اینترنتی خبر داد.

احمدرضا صباغی افزود: رمزهای یکبار مصرف نقطه مقابل رمزهای ثابت و ایستا است و با توجه به اینکه یکبار استفاده می‌شود و زمان محدودی برای استفاده آن طراحی شده، روشی مناسب برای جلوگیری از سوء استفاده کلاهبرداران است.

وی، با اشاره به اینکه تجارت الکترونیک، کسب و کار در فضای اینترنتی و ارائه خدمات الکترونیک، استفاده از ابزار الکترونیک یکی از موارد سرعت بخشیدن به انجام کارها، کاهش هزینه‌ها از لحاظ جابجایی در جهان است ،گفت: رعایت اصول استفاده ازاین ظرفیت باید در بین مردن نهادینه و فرهنگ‌سازی شود.

به گفته وی، در فضای تجارت الکترونیک و خدمات بانکداری نوین با داشتن اپلیکیشن‌های مختلف، موبایل و کامپیوترخانگی همه کارهای تجاری بدون مراجعه به بانک امکان‌پذیر خواهد بود.

وی، با تاکید بر اینکه همه زیرساخت‌ها و خدمات الکترونیکی دربانک‌ها قابل ارائه است، افزود: در استان نیز همه زیرساخت‌های لازم از سوی بانک‌ها برای ارائه خدمات فراهم شده است.

صباغی، با اشاره به الزامی شدن استفاده از رمز پویا و یکبار مصرف به کاربران هشدار داد، برای دریافت هر گونه ابزار یا اپلیکیشن تولیدی رمزهای یکبار مصرف باید از طریق بانک‌ها و پس از گذراندن مراحل احراز هویت و از طریق سایت رسمی بانک دریافت فعال سازی شود.

وی، از مردم خواست به درگاه‌های غیرمعتبر و همچنین اپلیکیشن‌های نامعتبر و جعلی و پیامک‌های تبلیغاتی در این زمینه توجه نکنند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان، با تاکید بر اینکه هرگونه وجه از حساب مشتریان از طریق خرید با رمز دوم و اینترنتی، مراجعه مشتری به خودپرداز امکان پذیر است، افزود: مشتریان با تلفن کردن سارقان، به دستگاه‌های خودپردازها مراجعه نکنید تا دستورات فرد تماس گیرنده را برآورده کنند و یا اطلاعاترمز دوم خود را دراختیار اشخاص دیگر قرار ندهند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان چهارمحال وبختیاری گفت: استفاده از رمز یکبار مصرف به فرهنگ سازی بیشتراز سوی رسانه‌ها نیاز دارد.

صباغی، با تاکید بر اینکه امکان هک کردن سرورهای بانک و یا رمز دوم افراد وجود ندارد، افزود: ناآگاهی مشتریان در خصوص ارائه رمز دوم به افراد دیگر و پایین بودن سواد رسانه‌ای کاربران باعث سوء استفاده از حساب مشتریان می‌شود.

به گفته وی، از اول دی‌ماه نیز با اجباری شدن استفاده از رمز یکبار مصرف هرگونه کوتاهی از سوی مشتریان قابل پیگیری نیست.

فرهنگسازی در زمینه فعال سازی رمز یکبار مصرف

یک کارشناس فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک در چهارمحال و بختیاری نیز بر فرهنگ‌سازی از سوی رسانه‌ها و بانک‌ها برای اجرای طرح فعال‌سازی رمز یکبار مصرف به منظور کاهش جرائم مالی تاکید کرد.

امیر علی‌پور افزود: هم‌اکنون زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح در همه بانک‌ها فراهم شده است.

وی با تاکید براینکه اجرای این طرح از اواخر خرداد ماه می‌بایست اجرایی می‌شد، گفت: تمام مشکلات و کاستی‌های اجرای این طرح در چندماه گذشته رفع شده است و همه بانک‌ها آماده ارائه خدمات رمز پویا به مشتریان هستند.

به گفته‌ وی، هنوز برخی از مشتریان به این باور نرسیده‌اند که استفاده از رمز یکبار مصرف باعث ایمن شدن حساب بانکی و کاهش تخلفات اینترنتی و بانکی می‌شود.

علی‌پور اظهار داشت: هم‌اکنون استفاده از رمز یکبار مصرف از طریق پیامک و همچنین اپلیکیشن دربانک‌های استان امکان‌پذیر است.

وی گفت: در صورت بروز کلاهبرداری اینترنتی از حساب مشتریان از اول دی‌ماه سالجاری دستورالعمل خاصی برای پیگیری از سوی بانک مرکزی صادر نشده و و ۱۰۰درصد خود مشتری مقصر خواهد بود.

این کارشناس فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک اظهار داشت: با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای اجرای طرح و اطلاع‌رسانی‌های انجام شده، هرگونه کوتاهی مشتری در خصوص دریافت رمز یکبار مصرف برعهده مشتری است.

وی از مشتریان و کاربران فضای مجازی خواست برای تامین امنیت حساب بانکی خود رمز پویا را در اختیار هیچ کس قرار ندهند.

کارشناس فناوری بانک استان چهارمحال وبختیاری گفت: مشتریان در صورت داشتن چندین حساب از بانک‌های مختلف، ملزم به دریافت رمز پویا برای هر حساب بانکی نیستند و می توانند رمز پویا را برای یکی از حساب‌های بانکی با حداقل موجودی فعال کنند.

وی به نقشه و شگردهای مهندسی اجتماعی کلاهبرداران اینترنتی و سودجویان اشاره کرد و گفت:  این افراد با دسترسی پیدا کردن به کوچکترین نواقص، ایراد در اجرای طرح اقدام به اجرای شیوه‌های نو برای کلاهبرداری می‌کنند.

علی‌پور افزود: این افراد با استفاده از شیوه‌های مهندسی اجتماعی کدفعال سازی سامانه رمز پویا را از مشتری دریافت و به اطلاعات عمومی مشتریان و دست پیدا خواهند کرد.

وی از کاربران خواست پیامک و اطلاعاتی را از روز تلفن همراه را به افراد تماس گیرنده و یا هیچ شخص دیگر ارائه ندهند.

علی‌پور، از مشتریان خواست هرنرم‌افزاری را که در فروشگاه‌های اینترنتی دیده می‌شود خریداری نکنند، تا امکان دسترسی سودجویان به پیامک‌ها، اطلاعات شخصی افراد کاهش پیدا کند.

به گزارش ایرنا، اکنون می تواند گفت در فضای تجارت الکترونیک و کسب و کار در این حوزه رمز پویا بسان یک کمربندی ایمنی برای مردم است که آنها با خیال آسوده تر در این بخش که روز به روز نوآوری به همراه دارد، وارد می‌شوند.

برچسب‌ها چهارمحال وبختیاری میزگرد ایرنا رمز دوم پویا پلیس فتا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چهارمحال وبختیاری میزگرد ایرنا رمز دوم پویا پلیس فتا چهارمحال وبختیاری میزگرد ایرنا رمز دوم پویا پلیس فتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۷۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟

تولید فرآیندی است که اگر چرخ آن به درستی بچرخد قلب اقتصاد هم مرتب خواهد تپید، تپشی که البته نیاز به خون‌رسانی به موقع دارد و اگر این خون رسانی به درستی انجام نشود آهسته آهسته چرخ تولید هم بی رمق خواهد شد بی رمقی که به شکل مستقیم به سفره مردم رخنه خواهد کرد.

نام‌گذاری امسال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردمی» و سال گذشته «مهار تورم، رشد تولید» خبر از میزان اهمیت تولید می‌دهد، تولیدی که البته کم هم با چالش مواجه نیست! در همین راستا ابراهیمی یکی از تولیدکنندگان کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای واحد تولیدی خود نیازمند تسهیلات بودم، اما شرایط دشواری که برای دریافت این تسهیلات وجود داشت سبب شد منصرف بشوم.

در ادامه هم دیگر مخاطب باشگاه خبرنگاران جوان جعفری گفت: شرایط برای دریافت تسهیلات برای بخش تولید گاهی بسیار دشوار است اگر در این شرایط تسهیلگری شود گره از کار بسیاری از تولیدکنندگان باز خواهد شد.

اعتبارات بانکی به سمت تولید هدایت شود

هدایت اصولی تسهیلات به‌سمت تولید به‌عبارتی یکی از ارکان مهم خون رسانی به قلب تپنده اقتصاد است که اگر به درستی رخ ندهد سرعت چرخ تولید کاهش پیدا خواهد کرد. نکته‌ای که رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۵ اردیبهشت در دیدار با کارگران با اشاره به آن فرمودند: اعتبارات بانکی هم هدایت بشود به سمت تولید. امروز البته این جور نیست. باید بیشتر اعتبارات بانکی، تسهیلات بانکی به سمت تولید هدایت بشود که این را مسئولین بانکی باید به آن توجّه کنند.

اما چرا گاهی تسهیلات به سمت تولید هدایت نمی‌شود؟ در همین راستا سیاوش غیبی‌پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنگاه‌داری بانک‌ها سبب می‌شود منابع به سمت سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال نرود و علاوه بر شکل گیری ناترازی حتی می‌تواند آن را تشدید کند؛ ناترازی شبکه بانکی که می‌تواند قلب اقتصاد و تولید کشور را دچار مشکل کند.

همچنین در ادامه حجت‌الله فرزانی کارشناس امور بانکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: در رابطه با هدایت اعتبار به سمت تولید باید اشاره کرد که با توجه به این که سال گذشته توسط بانک مرکزی سیاست انقباضی پیش گرفته شد همین مسئله باعث شد کمی توان تسهیلات دهی بانک‌ها کاهش پیدا کند. توان تسهیلات دهی با توجه به افزایش میانگین سپرده قانونی بانک‌ها آن هم به میزان ۳ درصد طبیعی بود که حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کند و این موضوع سبب می‌شود یک سری از صنایع از روند تسهیلات جا بمانند و یا این که بانک‌ها تسهیلات بیشتری به بخش اقتصادی که اطمینان خاطر مطلوب‌تری نسبت به باز پرداخت دارند دهند.

بنگاهداری بانک‌ها چالشی مقابل هدایت تسهیلات به سمت تولید

این کارشناس امور بانکی همچنین گفت: موضوع دیگر بحث بنگاهداری است زمانی که بخشی از منابع بانک‌ها منجمد و در بنگاهداری خلاصه شده است در حالی که یکی از رسالت‌های آن رفع نیاز خانوار و تامین تسهیلات مورد نیاز آنها و بخش تولید است به تبع منابع به بخش دیگر تخصیص داده می‌شود و منابع بانک محدود می‌شود. منابع محدود شده بانک‌ها که می‌توانست به تولید و سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی تخصیص داده شود، اما به سوی دیگر می‌رود که این اقدام به بخش‌های تولیدی آسیب خواهد زد. بخش‌های تولیدی که میزان تسهیلات دریافتی آنها متناسب با رشد تورم نخواهد بود لذا توان واحد‌های تولیدی کاهش پیدا می‌کند. واحد‌های تولیدی به سبب این که سرمایه در گردش کوچک تری توانستند دریافت کنند و تامین بر اساس ظرفیت عملی آنها کافی نیست به ناچار ظرفیت تولید کاهش پیدا می‌کند و اگر به شکل کلی نگاه کرد در مجموع این فرآیند باطل به کل اقتصاد کشور آسیب خواهد زد.

فرزانی همچنین بیان کرد: موضوع دیگر این که حدود ۸ بانک بزرگ ما نزدیک ۳۰ درصد مطالبات از دولت‌ها دارند منابعی که اگر بازگردد می‌تواند به سمت تولید البته با نظارت هدایت شود.

راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید 

او در رابطه با راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید هم می‌گوید: لازم است که جدای از بحث‌های حمایتی، بانک‌ها بتوانند از بازگشت منابع خود به نوعی اطمینان خاطر مناسبی کسب کنند که این به اعتبارسنجی اصولی و با دقت لازم بازمی‌گردد. همچنین اکنون ابزار درستی برای نظارت بر مصرف تسهیلات در اختیار بانک‌ها نیست و این ضعف سبب چالش‌هایی در هدایت تسهیلات به سمت تولید شده است که می طلبد بانک مرکزی در این مسیر اقدامات لازم برای نظارت بر مصرف تسهیلات ایجاد کند.

فرزانی همچنین در ادامه اظهار کرد: موضوع دیگر که بانک مرکزی و وزارت صمت به جد به دنبال آن هستند بحث تأمین مالی زنجیره تأمین (Supply Chain Finance) است که این مسیر به تسریع و تسهیل فرآیند تأمین مالی سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی بسیار کمک خواهد کرد و کاهش انحراف منابع و افزایش کارایی تخصیص منابع مالی را به همراه دارد که توجه و پرداختن بیشتر به این مسیر هم می‌تواند در هدایت تسهیلات به سمت تولید موثر واقع شود.

سهم تزریق تسهیلات به بخش تولید که بنابر آخرین آمار بانک مرکزی، سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۳۵۲۴۴.۶ هزار میلیارد ریال معادل ۷۶.۴ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است.

همچنین سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ معادل ۱۳۷۲۸.۸ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۹.۰ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۳۵۲۴۴.۶ هزار میلیارد ریال) است و از ۱۶۷۴۳.۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۲.۰ درصد آن (مبلغ ۱۳۷۲۸.۸ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است.

در نهایت، هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید مطالبه مقام معظم رهبری است که می‌طلبد بانک‌ مرکزی و دیگر دستگاه‌های مربوطه در این مسیر گام جدی بردارند هدایت منابعی که اگر به‌درستی رخ دهد می‌تواند به پایداری شاخص‌های کلان اقتصادی کمک مناسبی کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • جزئیات طرح ماندگار بانک رفاه کارگران
  • تاثیر ظروف یکبار مصرف بر محیط زیست
  • دریافت هزار تراکنش حساب، با اینترنت‌بانک تجارت
  • جذب منابع پایدار با رویکرد حفظ و جذب مشتریان محقق می‌شود
  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • ­سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
  • سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
  • درباره کلاهبرداری به روش اسکیمر چه می‌دانید؟
  • واژگونی خودروی پژو پارس در «صفی‌آباد» یک مجروح برجا گذاشت
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟