Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حسنی نگو یه دسته گل» نوشته مرحوم منوچهر احترامی، طنزپرداز و نویسنده قدیمی‌ ادبیات کودک و نوجوان با مجموع تیراژ چندمیلیونی همچنان یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های کودکان به‌شمار می‌رود.

سرور هادیان/

«حسنی نگو یه دسته گل» نوشته مرحوم منوچهر احترامی، طنزپرداز و نویسنده قدیمی‌ ادبیات کودک و نوجوان با مجموع تیراژ چندمیلیونی همچنان یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های کودکان به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همان دهه ۶۰ این کتاب شعر توسط هنرمند تئاتر مشهد به نمایش‌نامه تبدیل شد و توانست در جشنواره تئاتر فجر بدرخشد و عناوین برتر زیادی را کسب نماید.

اما این روزها این نمایش مجدد به نویسندگی و کارگردانی خسرو نایبی‌فرد برای کودکان و خانواده‌های آن‌ها در سالن نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد روی صحنه رفته است.

•        هنرمندان پیشکسوت در نمایشی کودکانه

نمایشی که در آن حالا رد سپیدی بر موهای هنرمندان آن نشسته است، اما آن‌ها همچنان برای آموزش و شاد کردن بچه‌ها به ایفای این نمایش پرداخته‌اند.

هنرمندان پیشکسوت شهرمان با تجربه بیش از پنج دهه هنوزهم برای کودکان شهرمان به ایفای نقش می‌پردازند.

نویسنده و کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: شخصیت‌های این نمایش از سه انسان در نقش‌های حسنی، پدر حسنی، سلمانی و سه عروسک فلفلی، قلقلی و اوستا قلی و همچنین سه تن‌پوش حیوان مرغ، خروس و الاغ تشکیل شده‌اند و من نیز خودم به ایفای نقش راوی می‌پردازم.

خسرو نایبی‌فرد می‌افزاید: من از ابتدا تا انتهای نمایش در صحنه حضور دارم و ریتم نمایش را برنامه‌ریزی می‌کنم و در واقع پل ارتباطی بین بچه‌ها و نمایش هستم.

یک نمایش با دو اجرا

وی می‌افزاید: این نمایش دارای دو شکل است در واقع یک شکل آن برای اجرای صبح در نظر گرفته شدهکه مختص کودکان است و اجرای عصر که مخصوص خانواده‌هاست. در اجرای عصر، علاوه بر بحث آموزشی این نمایش برای کودکان، برای والدین نیز صحبت‌هایی در نظر گرفته‌ایم.

•        آموزش غیرمستقیم

این هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر شهرمان توضیح می‌دهد: در بخشی از نمایش از کودکان می‌خواهم در پاسخ به سؤال من که «حسنی باید چکار کنه؟» همه یک صدا می‌گویند: «تمیز باشه، تمیز باشه» و...هدفم در طی نمایش این است که بچه‌ها درهنگام اجرای نقش دخیل شوند و از این رو مدام سؤال می‌پرسم تا نتیجه مورد نظرمان توسط خود بچه‌ها اعلام شود و آموزش غیرمستقیم داده شود و در واقع بچه‌ها از ابتدا تا انتهای نمایش با شخصیت‌های داستان ارتباط دارند و نظراتشان را اعلام می‌کنند و در تصمیم‌گیری و نتیجه و پایان خوب نمایش خود را سهیم می‌دانند.

•        کودک درون در کنار کودکان

این هنرمند تئاتر بیان می‌کند: خوشبختانه این نمایش مورد استقبال کودکان و همچنین بزرگترهاست و در اجرای عصر برای خانواده‌ها از پدر و مادرها می‌خواهیم کودک درونشان را رها سازند و با فرزندانشان همراه شوند.

استاد نایبی‌فرد درباره علت انتخاب این کتاب و تبدیل آن به نمایش‌نامه اظهار می‌کند: این نمایش دارای نکات آموزشی و تربیتی چون نظافت و رعایت بهداشت است که هیچ‌گاه این پیام کهنه نمی‌شود.

•        تمدید یکماهه اجرا

وی درباره گروهی که همه بازیگران آن بالای ۶۰ سال سن دارند و از پیشکسوتان برتر تئاتر مشهد هستند و بارها درعناوین مختلف در جشنواره‌های ملی معتبر تئاتر درخشیده‌اند و در این نمایش حضور دارند، بیان می‌کند: خوشبختانه همه اعضای گروه به دلیل سابقه حضور حرفه‌ای در تئاتر بسیار خوب می‌توانند با تماشاگر ارتباط برقرار کنند و حضور بسیار حرفه‌ای و خوبی در این نمایش دارند و این نمایش که از ۲۵ آبان به مدت یک ماه روی صحنه بود به دلیل استقبال مخاطبان، به مدت یک ماه دیگر تمدید شد.

•        استقبال در پایتخت

وی می‌افزاید: این نمایش نیز دو ماه در تهران اجرا داشته است که بسیار لهجه مشهدی آن مورد استقبال تماشاگران پایتخت قرار گرفت و همین استقبال بی‌نظیر سبب شد که این نمایش در تهران نیز در دو سانس اجرا شود.

وی می‌گوید: نمایش «حسنی نگو یه دسته گل» صبح‌ها در دو سانس ۹ و ۱۰ برای مهدکودک‌ها و مدارس اجرا می‌شود همچنین چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت ۱۸ برای خانواده‌ها اجرا می‌شود.

این نمایش در سالن نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد واقع در خیابان فلسطین ۲۶ برای علاقه‌مندان به تئاتر کودک در حال اجراست.

شایان ذکر است در این نمایش هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت تئاتر شهرمان علی آزادنیا، اصغر اشکری، علی جوانمرد، خسرو نایبی فرد، محرم نجف‌زاده، حمیده کبریتی، آتنا لشکری و کوهیار حسینیان حضور دارند.

این نمایش توسط گروه تئاتر هدهد هفت هنر اجرا می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: نویسنده کودک و نوجوان تئاتر شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۹۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فرزاد پریدار، این روز‌ها در نمایش «اسب قاتلین» نقش کشیش یا مانوس را بازی می‌کند.

پریدار درباره تجربه حضورش در «اسب قاتلین» به خبرنگار آنا گفت: در نسخه اصلی نمایشنامه؛ کشیشی به نام مانوس به واسطه طمع، خودش را به شیطان می‌فروشد. ولی در اجرای ما به صلاحدید کارگردان، مانوس در واقع فردی کلاهبردار است که خود را به جای کشیش جا زده است و این کار من را به عنوان بازیگر دچار چالش می‌کند، چون درواقع باید دو نقش بازی کنم، ولی وجه تمایر نقش من نسبت به بقیه نقش‌ها این است که یک تیپ را بازی می‌کنم و از آن‌جایی که من ذاتاً بازیگر تیپیکال هستم این نقش برایم جذاب است.

او ادامه داد: تماشاگر در نمایش «اسب قاتلین» با اعجاز نور، صدا و قاب‌های زیبایی روبرو می‌شود. وجه تمایز نمایش «اسب قاتلین» نسبت به نمایش‌های دیگر تغییر صحنه است، صحنه‌ها خیلی سریع و در تاریکی مطلق از این رو به آن رو می‌شوند و واقعا چیزی شبیه شعبده بازی اتفاق می‌افتد.

پریدار به اهمیت نور در این نمایش اشاره کرد و گفت: محمد هاشم زاده کارگردانی است که کار با نور را خیلی خوب می‌فهمد و در این نمایش هم به بهترین شکل از نوراستفاده کرده و در واقع نور جزئی از بازی و بازیگر‌های اصلی این نمایش است.


او با اشاره به اینکه نمایش «اسب قاتلین» روایت خطی ندارد توضیح داد: همین موضوع باعث می‌شود تماشاگر وقتی به خانه می‌رود هم ذهنش درگیر این نمایش می‌ماند، پازل‌ها را کنار هم می‌چیند و از کشف‌های جدیدش لذت میبرد. این به چالش کشیدن فکر تماشاگر به نظر من بسیار جالب است و خیلی از مخاطبان به ما گفتند یا برایمان نوشته‌اند که این نمایش را باید چند بار دید.

این هنرمند شیرازی اجرا در تهران را برای کسانی که از استان‌ها و شهرستان‌های دیگر می‌آیند رویدادی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: به هر حال تهران پایتخت است و هنرمندان بهتر دیده می‌شوند. مخاطبینی که در پایتخت تئاتر می‌بینند حرفه‌ای‌تر هستند، چون تئاتر‌های مختلف ازشهر‌های ایران و حتی خارج از کشور دیده اند و برای بازیگر اجرا در مقابل مخاطبی که تئاتر را می‌شناسد خیلی ارزشمند است و باعث می‌شود که بیشتر تلاش کند و در نتیجه اجرای با کیفیت تری ارائه کند.

پریدار افزود: هیچ سلبریتی نداریم، ولی نمایش اسب قاتلین در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر بیشتر جوایز را کسب کرد. متاسفانه بعضی اوقات، فقط حضور سلبریتی برای مخاطبین اهمیت دارد و خیلی‌ها به تماشای آثاری که چهره‌های شناخته شده ندارد نمی‌روند، درحالی که حضور یک بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون و تئاتر؛ به تنهایی تضمین خوب بودن آن اثر نیست و همچنین ممکن است تماشای نمایشی که هیچ چهره‌ای ندارد، تماشاگر را شگفت زده کند.

این بازیگر، حضور هنرمندان شهر‌های دیگر در تهران را در ارتقا سطح تئاتر کشور بسیار موثر دانست و گفت: در تهران سطح رقابت از سایر استان‌ها بالاتر است و وقتی هنرمندان شهر‌های دیگر برای اجرا به تهران می‌آیند سعی می‌کنند به بهترین خودشان تبدیل شوند و این انگیزه‌ای است که بازیگر، تلاش کند از لحاظ تجربه اجرا ومطالعه و سواد کاری؛ سطح خود را ارتقا بدهد و از مسئولین و دست‌اندرکاران حوزه نمایش درخواست می‌کنم از پتانسیل شهرستان‌ها بیشتر استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • برگزاری سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله در تبریز
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
  • تماشا خانه سیار کانون به استان فارس رسید
  • اجرای تئاتر عروسکی در مناطق کم برخوردار فارس
  • «روال عادی» به هفته پایانی اجرا در تئاتر شهر رسید 
  • اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر
  • «روال عادی» به هفته پایانی اجرا در تئاتر شهر رسید
  • نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
  • نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد