Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با قصه‌گویی گیتی خامنه، اجرای قصه‌گویان و برگزاری جشن تولد بهرام شاه محمدلو آغاز همراه بود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، صبح سه‌شنبه ۲۶ آذرماه در حالی آغاز به کار کرد که علی رغم تعطیلی مدارس و آلودگی هوا، استقبال خوبی از این دوره جشنواره شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، باران صبحگاهی سبب شده بود که والدین علاقمند به این جشنواره، کودکان خود را همراه بیاورند تا قصه‌های قصه‌گویان را از دست ندهند. مصطفی جعفری خوزانی به عنوان اولین قصه‌گو، اجرای قصه «آلن کوچولو و جعبه ابزار» آغازگر جشنواره بیست و دوم بود و پس از جعفری خوزانی، فاطمه غفاری سروستانی قصه «آرزوی بزرگ» را اجرا کرد.

یکی از نوستالژی‌های جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، حضور ایرج طهماسب و بهرام شاه محمدلو است که اتفاقاً از اعضای هیئت داوران ملی جشنواره به همراه آزیتا حاجیان، رویا نونهالی و حمیدرضا شاه‌آبادی هستند. بویژه اینکه سالروز تولد بهرام شاه محمدلو که معروف به آقای حکایتی است، همزمان با اولین روز گشایش جشنواره قصه‌گویی باشد. به همین دلیل دست اندرکاران جشنواره قصه‌گویی تصمیم گرفتند آقای حکایتی را غافلگیر کنند و جشن تولد 70 سالگی او را در فضایی صمیمی جشن بگیرند. هدیه ای که به این قصه‌گوی قدیمی اهدا شد، یکی از آثار برگزیده دوسالانه نقاشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که پس از اهدای آن، بهرام شاه محمدلو از برگزاری این جشن خودمانی و این هدیه ارزشمند تشکر کرد.

قصه‌گویی گیتی خامنه از دیگر اتفاقات جالب توجه در روز اول جشنواره بیست و دوم قصه‌گویی بود که بسیار مورد توجه و استقبال حاضران در سالن قرار گرفت و همراهی کودکان با این مجری و گوینده باسابقه تلویزیون و رادیو جالب توجه بود. قصه گیتی خامنه فضایی سورئال داشت و او در این قصه سعی کرد کودکان را با تجربه‌های بزرگسالان آشنا کند.

یکی از نکات جالب توجه در این دوره جشنواره قصه‌گویی، حضور داوران نوجوان است و گل سرسبد آنها نیز سجاد اسماعیل‌بیگی است که سال گذشته نیز حضوری پررنگ در اجراهای جشنواره داشت. علی سلیقه، آتنا چراغی، زحل موذن و سارا پورعبدالله نیز سجاد اسماعیل بیگی را در هیات داوران ملی نوجوان همراهی می‌کنند.

از جذاب‌ترین بخش‌های جشنواره قصه‌گویی که از سال گذشته طرفدارانی داشت، حرکت کارناوال عروسکی از مقابل در ورودی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به سمت پارک لاله است که هر روز در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود. این کارناوال با ۸عروسک غول پیکر و ۶عروسک تن پوش با اجرای موسیقی زنده بومی استان‌های کشور و پخش موسیقی آثار تصویری برجسته حوزه کودک برگزار می‌شود. در کارناوال روز اول، جمعیت زیادی با کارناوال همراه شدند و حتی به تصویربرداری کردند.

در عین حال، کودکان به عنوان مخاطبان اصلی این کارناوال، هیجان زده از حرکت عروسک‌های غول پیکر به همخوانی با موسیقی‌ها سرگرم بودند. این اجرا بر اساس قصه‌های فولکلور و با پیام همدلی هر روز در پارک لاله اجرا خواهد شد.

در روز اول از بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی، ۱۵ قصه‌گو، قصه‌های خودشان را اجرا می‌کنند و یک کارگاه تخصصی و نشست با عنوان «قصه گویی به منظور تحت تأثیر قرار دادن روح و جان افراد» و «قصه گویی مدرن با روش‌ها و رویکردهای نو» در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در نشست تخصصی «قصه گویی مدرن با روش‌ها و رویکردهای نو» که توسط پوپک عظیم پور عضو هیات علمی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران برگزار شد، نقاط ضعف و قوت قصه گویی مدرن با روش‌ها و رویکردهای نو مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست که مخاطبان آن را اولیای تربیتی، دانشجویان و علاقمندان قصه گویی تشکیل می‌دادند، همچنین در مورد تکنیک‌های جدید قصه گویی و قصه‌گویی‌های مشارکتی صحبت شد.

کارگاه آموزشی «قصه گویی به منظور تاثیر بر روح و جان» نیز اختصاص به سخنان دکتر ساره قصیر از لبنان درباره این موضوع داشت و او در باب اهمیت قصه گفت: هر کدام از ما حرکات جسم، روح و احساسات مختلفی داریم و هر کداممان باید به قصه‌های کودکی‌مان برگردیم. اگر از شما بپرسند که از خودتان بگویید، قطعاً به قصه‌ای می‌رسیم. قصه باید به دل بنشیند اما هر قصه ای به دل نمی‌نشیند. قصه و قصه‌گو باید در نشستن قصه بر جان مخاطب موثر باشد و این مسئله مهم به دو عامل قسمت اجرای قصه گو و مضمون قصه برمی‌گردد.

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تا ۳۰ آذرماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایرج طهماسب بهرام شاه محمدلو جشنواره قصه گویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۹۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی آغاز شد

زهرا آب‌سوران مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی گفت: با تشکیل دبیرخانه استانی جشنواره نوزدهم ۲۰ اثر به این دبیرخانه ارسال شد که پس از پایش، ۱۰ گروه نمایشی طی روز‌های هشتم و نهم اردیبهشت در سالن آمفی تئاتر مجتمع شهید فرخی ارومیه به رقابت می‌پردازند.

وی ادامه داد: مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی با هدف عمومی و مردمی‌سازی نمایش در جامعه و فضا سازی و ارتقای ظرفیت نمایش به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی و با شعار «این صحنه خانه ماست» برگزار خواهد شد.

مدیرکل کانون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی گفت: این استان ماه‌ها قبل آمادگی برگزاری این جشنواره را داشت و در این راستا تلاش شد تا داورانی از جنس هنر و تجربه برای داوری این رقابت‌های هنری انتخاب شوند.

وی اضافه کرد: دبیرخانه جشنواره؛ عباس پویان، فاطمه برمال و سمیه حسین نژاد به عنوان داوران مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری معرفی کرده است.

نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی روز‌های هشتم و نهم اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد
  • تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی
  • جشنواره «عروسکخونه» برگزیدگان خود را شناخت/ تجلیل از حسن دادشکر و عادل بزدوده
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی آغاز شد
  • زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی آغاز شد