Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد در حالی بخش‌های راکد بافت تاریخی یزد می‌تواند با فراهم کردن حداقل زیرساخت‌های مورد نیاز بازدید گردشگران از بناهای تاریخی این منطقه رونق یابد که هنوز این محدودیت‌ها و کمبودها از سوی متولیان برخی از بناهای ارزشمند و فاخر این محدوده مرتفع نشده است.

گاهی مرز بین خوبی و بدی، زیبایی و زشتی یا رفاه و فقر تنها یک خط باریک و بعضاً هم به پهنای یک خیابان می‌شود، داستان از سال ۱۳۱۰ یعنی زمان پهلوی اول و تشکیل نهضت راه متشکل از تعدادی فرد غیرمتخصص آغاز می‌شود، آن هنگام که در قالب این نهضت، ایجاد خیابان‏‏‌ها در شهرهای بزرگ و کوچک را برنامه‌ریزی کردند و به صورت علامت ضرب و جمع و بدون هیچ مطالعه‌ای خیابان ایجاد می‏‏‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایادی رضاخان برای ایجاد این خیابان‌ها علاوه بر تصرف املاک مردم در عین نارضایتی، بسیاری از آثاری تاریخی را نیز در برخی شهرها مانند یزد تخریب کردند، به عنوان نمونه با ایجاد خیابان قیام کنونی که حد فاصل میدان امیرچخماق تا میدان بعثت کنونی در شهر یزد است، بافت تاریخی و بازار قدیمی به هم پیوسته یزد را تکه تکه کردند و حتی بخش اعظم قرینه میدان امیرچخماق ملقب به میدان شاه عباسی که اکنون به عنوان میدان بعث معروف است را نابود کردند.

البته تاثیر این اقدام غیرکارشناسی در سال‌های اخیر به ویژه پس از ثبت جهانی بیشتر و بیشتر برای همگان مشهود می‌شود چرا که در طی این سال‌ها بخش‌هایی از بافت تاریخی یزد که در محدوده تقریباً شرق خیابان قیام یعنی در اطراف مسجد جامع یزد واقع شده مانند محله‌های فهادان، مسجد جامع، دارالشفاء و لب خندق رونق چشمگیری پیدا کرده‌اند و در مقابل محلات سوی دیگر خیابان قیام مانند گلچینان، میرقطب و یعقوبی با وجود بناهای فاخر و ارزشمند روز به روز نه فقط از رونق افتاده که ابه دلیل نبود زیرساخت‌های گردشگری و محرومیت به بخشی کم سکنه و عمدتاً در انحصار اتباع خارجی تبدیل شده، در حالی که تنها یک خیابان از بافت جهانی یزد فاصله دارد این روزها به محل بروز آسیب‌های اجتماعی مختلف تبدیل شده است.

این بی‌رونقی در حالی در منطقه غرب خیابان قیام اتفاق افتاده که این بخش از شهر بی‌بهره از آثار تاریخی و فاخر نیست و ابنیه‌ای ارزشمند متعددی مانند بیت شهید صدوقی(ره)، خانه‌های تاریخی رسولیان و مرتاض، میدان و مدرسه تاریخی خان، مجموعه بازارهای سنتی و بانک‌شاهی، مسجد تبریزی‎ها، مصلی و مسجد ملااسماعیل، آستان مقدس امام‌زاده جعفر(ع) و امام زاده سهل ابن علی(ع) را در خود جای داده است. 

البته شاید وجود همین بناهای تاریخی نیز تاکنون مانع نابودی و از رونق افتادن کامل این منطقه شده، هرچند بعضاً متولیان همین بناهای تاریخی به اهمیت رونق گردشگری ابن بخش از بافت تاریخی نیز آگاهی و اشرافیت اطلاعاتی لازم را ندارند، نمونه بارز این موضوع را می‌توانیم در مورد ممنوعیت ورود و بازدید گردشگران از خانه‌های تاریخی و دارای معماری شاخص رسولیان و مرتاض که اکنون در قالب یک فضای آمورزشی یعنی دانشکده‌های هنر و معماری و دانشکده شهرسازی دانشگاه یزد فعالیت دارند، اشاره کرد.

و نکته جالب این است که در حالی گردشگران از بازدید از این دو بنای ارزشمند تاریخی و فاخر که هویت شهر جهانی یزد را در خود جای داده‌اند، محروم هستند که عموم مردم و گردشگران می‌توانند از بیت سومین شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی(ره) به عنوان یکی از پایگاه‌های ارزشمند مردمی و سیاسی دوران انقلاب اسلامی با معماری منحصر بفرد به سهولت بازدید کنند.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در مورد محدودیت حضور گردشگران و حتی خبرنگاران و عکاسان در این دو خانه تاریخی که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده‌اند، می‌گوید: خانه‌های تاریخی مذکور از بناهای نفیس و ارزشمند میراثی یزد هستند اما محدودیت بازدید باعث شده تا گردشگران نتوانند از آن‌ بهره‌مند شوند و از تماشای زیبایی‌های این مجموعه تاریخی محروم بمانند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از متولیان دانشگاه یزد می‌خواهد تا شرایطی فراهم کنند تا امکان بازدید گردشگران از این بنا مانند سایر دانشگاه‌ها و موسساتی که در ابنیه تاریخی فعال هستند، مهیا شود.

البته «قاسم برید لقمانی» رییس دانشگاه یزد در گفت‌وگو با ایسنا از وجود برنامه‌هایی در این رابطه خبر می‌دهد و می‌گوید: امکان بازدید گردشگران از این بنای فاخر در ساعات غیراداری  به زودی در قالب طرحی فراهم خواهد شد.

«محمد جعفر احرامپوش» مدیر پشتیبانی دانشکده هنر و معماری که به عنوان تهیه ‌کننده طرح بازدید از این مجموعه تاریخی معرفی شده است، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این طرح در قالب دو نوع بازدید طراحی شده که طی آن در ساعات اداری قابلیت بازدید تخصصی با ارائه مدارک و معرفی‎نامه و در ساعات غیراداری قابلیت بازدید برای عموم به ویژه گردشگران فراهم می‌شود.

وی اجرای این طرح را برای اواخر دی ماه یا اوایل بهمن ماه وعده می‌دهد و اضافه می‌کند: طرح ابتدایی در این باره ارائه شده و در حال تهیه طرح کاربردی بازدید گردشگران از دانشکده هستیم که قرارداد و روند قانونی آن باید طی شود.

این مسئول از ویژگی‌های قابل قبول این طرح در رونق گردشگری منطقه یاد می‌کند و در پایان می‌گوید: قرار است در اجرای این طرح سایر خدمات مورد نیاز به گردشگران نیز ارائه شود و موزه نمایشگاهی برای ارائه دست بافته‌ها و آثار دانشجویان به منظور فروش و نمایش هم دایر گردد تا از این طریق دانشکده نیز به زنجیره گردشگری وارد شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری گردشگري دانشکده هنر و معماری دانشگاه يزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۵۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: همانطور که می‌دانید استان ایلام یکی از زیباترین استان‌های کشور با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی به حساب می‌آید که در حصار کوه‌های زاگرس و جنگل‌های انبوه با جاذبه‌های طبیعی زیبا و متنوعش عنوان عروس زاگرس را از آن خود کرده است.

این استان چهار فصل دارای جاذبه‌های فراوان، غنی، تاریخی و طبیعی است، به نحوی که هر نقطه از آن با جاذبه‌های طبیعی مانند جنگل، کوه و دریاچه چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. اگر اهل سفر و طبیعت باشید حتماً می‌دانید که روستای طولاب از توابع دهستان میشخاص در بخش مرکزی شهرستان ایلام، یکی از روستاهای زیبای ایران است که با طبیعتی بکر و دست نخورده، آب و هوای دل انگیز و سالم، خوراکی‌های مخصوص، آداب و رسوم جذاب و اهالی مهمان نواز همواره در تمام فصول سال میزبان گردشگران بسیاری از اقصی نقاط دنیا می‌باشد.

برای بازدید از این روستای زیبا و تاریخی، باید پس از عزیمت به استان ایلام حدود ۳۰ کیلومتر را به سمت جنوب شهر ایلام طی کنید، مهم‌ترین راه ارتباطی این روستا محور ایلام_ ملکشاهی می‌باشد که با درختان زیبا و سبز زرد آلو و گردو پوشیده شده که زیبایی خاص و دل انگیزی به ارمغان آورده است.

شایان ذکر است، روستا طولاب یکی از روستاهای کوهستانی استان ایلام می‌باشد که ارتفاعات آن از درختان جنگلی از جمله درخت تنومند بلوط پوشیده، به گونه‌ای که این جنگل‌ها با باغ‌های در هم آمیخته زیبایی خاص و منحصر به فردی به این روستا داده است.

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری روستای طولاب

محمد کریمی از ساکنان روستای طولاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روستای گردشگری طولاب در منطقه‌های قرار گرفته که از سه طرف با کوه محصور شده است و وجود همین کوه‌ها باعث گردیده چشمه‌های آب فراوان، مراتع سر سبز، جنگل‌ها و باغات در منطقه شکل بگیرد.

وی افزود: کوهستانی بودن منطقه در شکل گیری بافت روستا تأثیر بسزایی داشته است به گونه‌های که در حال حاضر این روستا دارای شیب نسبتاً بالایی است.

مرضیه نوری از دیگر روستاییان به خبرنگار مهر گفت: روستای طولاب به لحاظ کوهستانی بودن و بالا بودن نزولات جوی، پوشیده از جنگل‌های طبیعی است که توسط جنگلبانان محیط زیست مورد حفاظت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این جنگل‌ها چشم اندازهای زیبایی از طبیعت روستای طولاب به نمایش می‌گذارند، افزود: سکونت در این روستا نزدیک به ۲۰۰ سال قدمت دارد که ابتدا به صورت موقت و ییلاق و قشلاق و بعد از آن به صورت خانه‌های خشت و گل و سنگ به صورت سنتی و نزدیک به ۲۵ سال است که از ساختمان‌های امروزی جهت سکونت استفاده می‌کنند.

ضعف زیرساخت‌های گردشگری

مجید جباری از دیگر اهالی روستا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: گردشگری روستایی یا روستاگردی یکی از شاخه‌های گردشگری است که امروزه به علت جاذبه‌های طبیعی، صفا و صمیمیت روستایی‌ها خیلی رایج شده و طرفداران زیادی دارد.

وی افزود: روستای طولاب نیز با جاذبه‌های منحصر، غذاهای محلی، صنایع دستی و سوغات و محصولات کشاورزی پتانسیل بالایی در حوزه جذب گردشگر و توسعه این صنعت دارد.

این روستایی ادامه داد: با این حال موانعی از قبیل عدم دسترسی به راه ارتباطی مناسب، کمبود اقامتگاه‌های بومگردی و ضعف زیرساخت‌ها مشکلاتی را برای گردشگران و توسعه صنعت گردشگری در این روستا به همراه داشته است.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری در روستا طولاب

فرزاد شریفی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روستای طولاب به خاطر موقعیت کوهستانی و بهره‌مندی از فضای سبز و آب و هوای ییلاقی به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان ایلام شناخته شده است.

وی افزود: هر فصل برای این روستا زیبایی خاص خود را دارد؛ بهار با سبزیش، تابستان و هوای مطبوعش، پاییز با درختان هزاررنگش و زمستان با درختان پوشیده از برف همه و همه از جاذبه‌های دیدنی این روستا هستند، که برای گردشگران از جذابیت بالایی برخوردارند.

شریفی با بیان اینکه روستای طولاب علاوه بر ایام نوروز در سایر فصول نیز میزبان گردشگرانی از اقصی نقاط کشور خودمان و همچنین کشور عراق است، ادامه داد: متأسفانه استان ایلام در حوزه صنعت گردشگری از لحاظ زیرساخت‌ها با ضعف و مشکلاتی مواجه بوده، با این حال اقدامات اساسی در خصوص توسعه صنعت گردشگری در تمام استان به ویژه روستای طولاب لحاظ شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام ادامه داد: با اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات ملی به مبلغ ۳۵ میلیارد ریال، عملیات تکمیل و بهسازی راه‌دسترسی به منطقه تفریحی روستای هدف گردشگری طولاب واقع در بخش سیوان شهرستان ایلام انجام می‌شود.

شریفی در پایان گفت: به منظور اسکان و راحتی گردشگران نیز اقامتگاه‌های بومگردی و مراکز تفریحی گردشگری در این روستا راه اندازی شدند که بدون شک با تلاش‌ها و رایزنی‌های انجام شده شاهد افزایش آنان در آینده خواهیم بود.

منطقه روستایی طولاب فرصتی برای ایجاد فضاهای توریستی و گردشگری است که باید به طور اساسی مورد توجه مسئولان در دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

کد خبر 6089446

دیگر خبرها

  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • مهجوریت تفتان در سایه بی مهری مسوولان
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان