Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-07@18:05:35 GMT

ماجرای عهدی که شیخ زکزاکی با امام خمینی(ره) بست

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۵۷۳۷۴

ماجرای عهدی که شیخ زکزاکی با امام خمینی(ره) بست

رهبر جنبش اسلامی نیجریه پس از سفر به ایران و دیدار با امام خمینی(ره)، به خودش قول داد که پیام معمار کبیر انقلاب برای بازگرداندن اسلام به نیجریه را به گوش علمای این کشور برساند.

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: شیخ ابراهیم زکزاکی که در سال ۱۹۵۳ میلادی چشم به جهان گشود، رهبری است که محبوبیت ویژه‌ای در نیجریه دارد و علاوه بر شیعیان، اهل سنت و مسیحیان این کشور نیز ارادت خاصی به وی دارند و از وی پیروی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر شیعیان نیجریه اواخر دهه ۷۰ دوران دانشجویی خود را هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گذراند و این تحول مهم تأثیرات زیادی بر شخصیت وی بر جای گذاشت.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه دانش‌آموخته رشته اقتصاد است و چندین‌بار در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی به زندان افتاد. وی روز قدس را در نیجریه احیا کرد و این خط مشی باعث شد تا سه پسرش در راهپیمایی روز قدس ۲۰۱۴ میلادی به‌وسیله پلیس نیجریه شهید شوند. شیخ زکزاکی فعالیت‌های خود را از دهه ۱۹۸۰ آغاز کرده است و در این مدت حدود ۱۲ میلیون نیجریه‌ای شیعه شده‌اند و این موضوع باعث حملات شدید برخی گروه‌های افراطی علیه وی شده است.

ارادت و اخلاص شیخ زکزاکی به امام خمینی(ره)

ابراهیم زکزاکی در یکی از مصاحبه‌هایش درباره اینکه چگونه شیعه شده و مسلمانان این کشور را به مذهب تشیع دعوت کرده است، گفته بود: زمان انقلاب اسلامی ایران در تصاویر و اخبار به‌ویژه  از رسانه‌های غربی رویدادهای این کشور را می‌دیدم. ما در دانشگاه به فعالیت‌های اسلامی می‌پرداختیم و سازمانی به نام «انجمن اسلامی سوره نیجریه» تشکیل دادیم که من دبیرکل آن بودم. در اواخر دهه ۷۰ میلادی معاون امور بین‌الملل این انجمن نیز شدم و در سال ۱۹۸۰ میلادی برای نخستین سالگرد انقلاب اسلامی به ایران آمدم.

وی افزود: پیش از آمدن به ایران به‌عنوان یک مسلمان به فعالیت‌هایی مشغول بودم و آرزو می‌کردم کشور اسلامی داشته باشیم و بتوانیم کنترل کشور خود را به دست بگیریم؛ زیرا حکومت ما کمونیستی بود، اما بعد از اینکه از ایران دیدن کردم، تمام دیدگاه‌هایم تغییر کرد. ما به یک الگوی ایرانی و تعلیمات امام خمینی(ره) احتیاج داشتیم. الحمدلله در دهه ۸۰ میلادی جنبش اسلامی در نیجریه آغاز شد. این جنبش از انجمن اسلامی سوره جدا شده بود و آنها وظیفه داشتند انجمن را به سوی جهان اسلام سوق دهند.

روایت دختر زکزاکی از وفای به عهد پدرش

زکیه، دختر شیخ زکزاکی درباره تاریخچه شکل‌گیری جنبش اسلامی نیجریه گفت: شیخ زکزاکی زمانی که دانشگاه بود جریان اسلامی و جذب مردم به اسلام را آغاز کرد. وی ابتدا به ایران آمد و با امام خمینی(ره) ملاقات کرد و به خودش قول داد که پیام امام را به مردم نیجریه برساند.

زکیه زکزاکی، دختر رهبر جنبش اسلامی نیجریه

وی افزود: پدرم آن زمان 23 سال داشت که به نیجریه آمد و به علمای اهل تسنن و ... گفت «من یک پیام از عالمی بزرگ دارم و ما باید اسلام را به نیجریه برگردانیم». 200 سال پیش شخصی به نام «عثمان دن فودیو» انقلاب کرده بود و انگلیسی‌ها آن قیام را از بین برده بودند. علمای اهل تسنن از آن موقع ترسیده بودند که با حکومت درگیر شوند. شیخ زکزاکی چند بار دستگیر و هر بار آزاد شد کارش را ادامه داد؛ زیرا با امام عهد بسته بود.

دختر رهبر شیعیان نیجریه در این باره تصریح کرد: زکزاکی در ابتدا به مردم کشورش نگفت شیعه شوند؛ زیرا در نیجریه شیعه‌ وجود نداشت و وی نخستین شیعه کشور بود. روز قدس سال 2014 سه فرزند شیخ کشته می‌شوند و سال 2015 به حسینیه حمله و کشتار می‌کنند. شیخ را دستگیر کردند و به زکزاکی چند تیر اصابت کرد و یک چشمش را کاملا از دست داد. به مادرم نیز چند تیر اصابت می‌کنند. بعد از مرخص شدن از بیمارستان شیخ را در خانه‌اش نگه می‌دارند که حتی در حیاط خانه‌ نمی‌توانست برود. یاران شیخ زکزاکی تقریباً روزی نیست که در نیجریه تظاهرات نکنند.

زکیه زکزاکی آخرین وضعیت جسمانی پدرش را بسیار وخیم توصیف کرد و گفت: وی مدتی است که نمی‌تواند بخوابد و احساس می‌کند روغن داغ روی تمام بدنش می‌ریزند. باید برایش دعا کنیم و هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم.

وی درباره جنبش اسلامی در نیجریه گفت: این جنبش در همه اقشار و سنین دیده می‌شود، به‌عنوان نمونه اگر تولد حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) باشد، خانم‌ها خودشان برنامه برگزار می‌کنند. «گروه ابوالفضل» برنامه‌هایی را برای کودکان برگزار می‌کنند. اخلاق شیخ زکزاکی همه را جذب کرده است و وی خیلی زود ناراحت و عصبانی نمی‌شود، حتی به مردم هدیه می‌دهد. رفتارشان با خانواده خیلی خوب است و به مردم توصیه می‌کند که درس بخوانند. مادرم در نیجریه یک شهرک سینمایی مدیریت و به‌ این وسیله کار فرهنگی می‌کرد.

زکیه زکزاکی عنوان کرد: از آن جهت که شیخ زکزاکی به نهضت امام حسین(ع) توجه دارد، مردم می‌فهمند که مصیبت‌هایشان در برابر مصیبت امام حسین(ع) ناچیز است و همیشه انگیزه دارند. ما شیعیان دیگری هم در نیجریه داریم اما زکزاکی تنها کسی است که جلوی ظلم ایستاده است. اینها دلایل استقامت جنبش اسلامی مردم در نیجریه است.

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: امام خمینی ره رهبر جنبش اسلامی نیجریه ابراهیم زکزاکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۷۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۲۷ میلیارد تومان جهیزیه بین مددجویان لرستان

مدیرکل کمیته امداد امام‌ خمینی(ره) لرستان از توزیع ۴ هزار و ۲۶۵ سری جهیزیه بین نوعروسان این استان خبر داد. - اخبار استانها -

جلال شیخ‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، گفت: ترویج گسترش فرهنگ ازدواج‌های آسان، کم‌هزینه و پایدار یکی از اهداف نهاد کمیته امداد است.

او با اشاره به طرح‌های مختلف کمیته امداد برای توانمندسازی مددجویان اضافه کرد: این نهاد با مشارکت خیرّان و کمک به نوعروسان زمینه‌های سبک زندگی ساده را فراهم کرده‌است.

توزیع 62 میلیارد تومان بسته معیشتی بین نیازمندان لرستان

مدیرکل کمیته امداد امام‌ خمینی(ره) لرستان اعلام کرد: 4 هزار و 265 سری جهیزیه با مبلغ 127 میلیارد تومان بین مددجویان این استان در سال 1402 توزیع شده‌است.

شیخ‌پور بیان کرد: جهیزیۀ توزیع‌شده بین نوعروسان لرستان شامل یخچال، تلویزیون، ماشین لباس‌شویی، جاروبرقی و اجاق گاز است که بین مددجویان در تمام شهرهای این استان توزیع شده‌است.

او خاطرنشان کرد: هیچ نوعروس پشت نوبتی برای دریافت جهیزیه در لرستان وجود ندارد و تلاش می‌کنیم که لوازم ضروری زندگی برای مددجویان را در امسال نیز تأمین کنیم.

مدیرکل کمیته امداد امام‌ خمینی(ره) لرستان با تأکید به کمک به ایتام، زنان سرپرست خانوار و ایجاد اشتغال‌ برای مددجویان این استان یادآور شد: 12 هزار و 585 مورد فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شده‌است.

شیخ‌پور با اشاره به اقدامات کمیته امداد برای محرومیت‌زدایی خاطرنشان کرد: 922 میلیارد تومان فرصت شغلی در سرفصل‌های کشاورزی دامپروری، صنایع‌دستی و خدمات برای مددجویان لرستان ایجاد شده‌است.

انتهای پیام/ 644

دیگر خبرها

  • حضور ۵ هزار نفری کرمانشاهیان در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)
  • روش تربیتی امام خمینی(ره) و نقطه اوج حکومت مهدوی
  • تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (ره)
  • دستگاه‌های کردستان شرایط لازم را برای سفر زائران حرم امام خمینی(ره) فراهم کنند
  • نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)
  • فیلم/ نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • توزیع ۱۲۷ میلیارد تومان جهیزیه بین مددجویان لرستان
  • ماجرای متن حاج صادق آهنگران در نماز جمعه و پیامی که امام خمینی (ره) به او داد؟