Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@23:18:20 GMT

امامت جماعت و تبلیغ دین شغل نیست و حقوق ندارد

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۵۷۴۱۴

امامت جماعت و تبلیغ دین شغل نیست و حقوق ندارد

رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) معتقد است نباید برای تبلیغ و فعالیت دینی رابطه شغلی ایجاد کنیم، بلکه آن، رابطه‌ای تکلیفی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان: «میثم لطیفی» در برنامه بدون توقف، درباره نقش روحانیون در مساجد، گفت: در ادبیات امامین انقلاب اسلامی چند عبارت معادل مسجد قرار داده شده است، از جمله اینکه در جایی می‌فرمایند مساجد دژهای مستحکم و یا پایگاه اسلامند و در جای دیگری می‌فرمایند مسجد سنگر اسلام و یا مسجد قرارگاه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه یادآور شد: من می‌خواهم از همه این مفاهیم مخرج مشترک بگیرم؛ به نظر می‌رسد مسجد محل ساماندهی فعالیت‌های اجتماعی اعضای آن محله با محوریت امام جماعت است؛ پس امام جماعت به تعبیری فرمانده این قرارگاه است که شایستگی‌هایی را نیاز دارد و این فرد باید قابلیت‌هایی داشته باشد که این اتفاق را رقم بزند. امام جماعت تنها پیشنماز نیست که نمازی بخواند و برود. اگر قرار شد که فراتر از پیشنمازی عمل کند، باید یکسری از اقدامات برایش رقم بخورد؛ از جمله اینکه می‌فرمایند امام جماعت پدر محله است، یعنی بزرگتر محله است.

 

این پژوهشگر دینی افزود: پدر در خانه چه کار می‌کند؟ پدر با مدیریتی که دارد، اجازه می‌دهد افراد خانواده مشارکتی در امر منزل داشته باشند. بخش عمده‌ای از مشکلاتی که در بخش مشارکت جوانان در مسجد مطرح می‌شود، به این دلیل است که یا امام جماعت و یا افرادی که دست‌اندرکار مدیریت مسجدند، متوجه نباشند که ما به عنوان پدر و بزرگتر باید عمل کنیم که اجازه دهیم جوان‌ترها هم وارد این فضا شوند؛ مثلاً اگر قرار است که جوانان را وارد پایگاه بسیج کنیم، باید انگیزه ایجاد کرده و درگیری‌های داخل مسجد را به حداقل برسانیم؛ این یک واقعیت است که ما اکنون در مجموعه مسجد گاهی اوقات بین عناصر مسجد درگیری‌هایی داریم.

 

لطیفی با تأکید بر اینکه امام جماعت را باید به عنوان مدیر و فرمانده این قرارگاه و نیز پدر افراد این محله بپذیریم، اظهار کرد: البته شاید در جاهایی امام جماعت حرف‌هایی  بزند که به مذاق بنده خوش نیاید، اما چون قرار است که یک نفر حرف آخر را بزند، اقتضای کار تشکیلاتی این است که زیر بار این موضوع برویم؛ پس به نظر می‌رسد امام جماعت از این بابت نقش مهمی می‌تواند داشته باشد.

 

این پژوهشگر در پاسخ به این سؤال که «مسؤلیت امام جماعت چیست، آیا این مسؤلیت می‌تواند شغل محسوب شود» گفت: ما در ادبیات دینی موضوعی به نام مکاسب مُحرّمه داریم؛ یعنی اگر به عنوان کسب و کار به آن نگاه کنیم، حرام است. یکی از مصادیقش که برای ما عجیب است، معلمی قرآن است. کسی برای تعلیم قرآن حق ندارد دستمزد تعیین کند؛ به دنبال آن هر کاری که تبلیغ دینی است همین طور است.  قرآن هم می‌فرماید «من اجری بابت کار دینی از شما نخواهم گرفت.» امام جماعتی هم شغلی نیست که برای آن اجری تعیین شود، یعنی دستمزد و حقوقی برای آن تعیین شود، من با کلمه و حقوق و دستمزد کمی مشکل دارم.

 

لطیفی همچنین در خصوص حمایت مادی و معنوی از ائمه جماعت تصریح کرد: از طرف دیگر نکته‌ای داریم که تأمین رزق برای همین معلم قرآن از وظائف ما است، بنابراین بخشی از این مورد تحت عنوان خمس و سهم امام تعیین شده که جنبه تکلیفی هم دارد، البته نه اینکه به زور از کسی بگیریم، اما هر کسی که مؤمن است و نسبت به دین تکلیف دارد، باید نسبت به این موضوع حساس باشد، پس ردیف شغلی نمی‌توانیم برای آن تعریف کنیم.

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: نباید برای این تبلیغ و فعالیت دینی رابطه شغلی ایجاد کنیم، بلکه رابطه‌ای تکلیفی است هم به عنوان منِ عالم که به تعبیر روایی در برابر امت نباید بی‌تفاوت باشم و باید به آن سمت بروم و تا می‌توانم مردم را هدایت کنم و از آن طرف هم من امت باید توجه داشته باشم که نسبت به امام جماعت خودم بی‌تفاوت نباشم و مسؤلیت من هم متوجه است؛ در واقع می‌توانیم طرحی داشته باشیم که هم امام جماعت بودن کاری تخصصی باشد و هم شغل محسوب نشود؛ یعنی می‌توانیم کاملاً کار تخصصی بکنیم و ضمناً آن را شغل محسوب نکنیم.

 

وی در پایان در خصوص اینکه برخی از ائمه جماعت مساجد در ایام ماه محرم برای دریافت هدیه در مساجد دیگر منبر می‌روند، یادآور شد: در مورد تبلیغ در ایام محرم می‌خواهم طور دیگری نگاه کنم. گاهی اوقات امام جماعت استدلالش این است که من 355 روز در این محله منبر رفتم، زیرا فضا در این ایام تغییر می‌کند و فرد دیگری باید در مسجد بیاید؛ مثل اینکه در بحث‌های منابع انسانی به عنوان گردش شغلی از آن نام می‌بریم که این گردش سبب می‌شود هم افراد آن مسجد حرف نو بشنوند و هم افراد مسجد محله ما و صرفاً موضوع دریافت هدیه و دستمزد نیست.

 

 

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد وحدت حوزه و دانشگاه بارندگی و سیلاب کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد قرآن کریم حوزه علمیه طرح ملی فهما امام جماعت مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۷۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ بیست و پنجم شوال سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری ششمین امام شیعیان حضرت امام جعفرصادق (ع) است.

«ابوعبدالله جعفر بن محمد» (۸۳-۱۴۸ق) معروف به امام صادق(ع)، فرزند امام باقر و امام ششم شیعیان است. ایشان در سن ۳۱ سالگی به امامت رسید، مدت امامت آن حضرت ۳۴ سال و طول عمر ایشان ۶۵ سال بود.

امامت امام صادق همزمان با سال‌های پایانی حکومت بنی امیه و سال‌های ابتدایی حکومت بنی‌عباس بود.

از آنجا که در این سال‌ها حکومت بنی‌امیه رو به ضعف و سقوط می‌رفت، بنی‌عباس استقرار پیدا نکرده بودند و علاوه بر آن در ابتدای حکومت خود برای جلب نظر بیشتر منش سرکوب نداشتند، به امام صادق علیه السلام فرصتی دست داد که نهضت علمی و مذهبی بزرگی را شروع و مبانی علمی مکتب شیعه را محکم کند.

شخصیت امام صادق (ع) به اندازه‌ای جامع و برجسته است که اعلاوه بر شیعیان، عالمان و عارفان اهل تسنن نیز توجهی ویژه به آن حضرت داشته و برتری علمی و شخصیتی ایشان را ستوده و از آن حکایت‌ها نقل کرده‌اند.

سیره علمی امام صادق (ع) باعث شد تا مبانی اصیل اسلام به شکلی عقلانی و منطقی در جامعه گسترش پیدا کند و تأکیداتی که ایشان بر حفظ سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) داشتند، باعث رشد و گسترش مبانی اصیل اسلام ناب شد.

امام جعفر صادق (علیه السلام) با تربیت شاگردانی دانشمند، ذخیره علمی بزرگی برای امت و گنجینه‌ای از علم و معرف از خود بجای گذاشت.

مرقد مطهر ایشان در قبرستان بقیع واقع در مدینه منوره در کنار قبر پدر، پدربزرگ و عمویش امام حسن مجتبی (علیه السلام) قرار دارد.

سالروز شهادت مظلومانه ششمین خورشید پرفروغ سپهر امامت و ولایت و رئیس مذهب جعفری، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را به تمامی مسلمانان جهان تسلیت می‌گوییم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • امام صادق (ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه بود
  • علم‌الهدی : اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد، به او ظلم نمی‌شد/ امامت سیاسی دشمن دارد
  • امامت سیاسی دلیل نفرت دشمنان اهل بیت (ع) بود
  • احیای جایگاه مرجعیت علمی اهل‌ بیت در مکتب امام صادق (ع)
  • مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • امام جمعه جدید ششتمد معرفی شد
  • ارزش‌های دین اسلام و انقلاب را باید تبلیغ و تبیین کنیم
  • برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق(ع) در قشم اعلام شد