Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24 - تندروهای ایرانی سکوت نسبی خود را درباره دلایل و پیامدها و ضرورت سفرروحانی به ژاپن را شکسته و این سو وآن سو از بی نتیجه بودن این دیدار برای باز شدن گره تحریم می گویند و می نویسند. درهمین حال گزارشگر دویچه ولاه درتوکیو باوردارد توانایی ها و امکانات نخست وزیر ژاپن برای میانجی گری منتج به نتیجه ملموس میان تهران وواشنگتن قابل اعتنا نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دویچه وله فارسی نوشته است : دیپلماسی میانجی‌گرانه ژاپن از فضای محدودی برای تحرک برخوردار است. توکیو از یک سو روابط حسنه خود با ایران را از انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون حفظ کرده است. ژاپن به‌شدت به نفت خاورمیانه وابسته است. ایران پس از عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سومین صادرکننده نفت این منطقه به ژاپن بود. از سوی دیگر اما این کشور باید حامی مؤتلف امنیتی خود آمریکا نیز باشد که سیاست فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند.این مخمصه خود را به‌وضوح در "ائتلاف امنیت دریایی" آمریکا نشان می‌دهد. اعضای این ائتلاف بایستی از طریق حضور نظامی در خلیج فارس و تنگه هرمز امنیت کشتیرانی تجاری در آب‌های این منطقه را تأمین کنند. این امر با منافع ژاپن نیز همخوانی دارد. اواخر بهار گذشته حملاتی منتسب به ایران به چندین نفتکش در این منطقه صورت گرفت که یکی از آنها حامل محموله‌های ژاپن بود.این در حالی است که ایران به‌شدت با ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا در خلیج فارس مخالف است. به گفته کازوتو سوزوکی، کارشناس علوم سیاسی از دانشگاه هوکایدو، «به همین دلیل ژاپن برای جلوگیری از تیره شدن رابطه با ایران در این ائتلاف شرکت نمی‌کند.»حال ژاپن می‌خواهد برای خروج از این تنگنا، مستقل از ائتلاف امنیت دریایی آمریکا، یک هواپیمای هلی‌کوپتربر با ۲۵۰ نیروی دفاعی را به همراه یک هواپیمای گشت‌زنی به خاورمیانه بفرستد.

تلاش دوباره

دیدار "تاریخی" رئیس جمهوری ایران و نخست‌وزیر ژاپن قرار است تحرکی دوباره به تلاش برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی ببخشد. اما از نظر مارتین فریتز، گزارشگر دویچه‌وله در توکیو، امکان مانور ژاپن در این میان محدود است.به گفته گزارشگر دویچه‌وله در توکیو، امکان مانور آبه در دیدار با روحانی برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا محدود است. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، آخرین کسی بود که برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا تلاش کرد. ابتکار او اما رها شد، زیرا اروپایی‌ها از رفتار ایران ناراضی بودند، به‌خصوص از این جهت که دو دانشمند فرانسوی بازداشت‌شده در ژوئن گذشته در ایران هنوز هم آزاد نشده‌اند.حال شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، دورخیزی مجدد برای میانجی‌گیری میان ایران و آمریکا کرده تا از گسترش مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی جلوگیری کند.قرار است جمعه آینده ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر) حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با رئیس دولت ژاپن در توکیو دیدار کند. به گفته محافل دیپلماتیک، قرار چنین دیداری با چراغ سبز آمریکا همراه بوده است.این نخستین دیدار یکی از رؤسای جمهوری ایران از ژاپن از پس از سفر محمد خاتمی به توکیو در سال ۲۰۰۰ میلادی و سومین دیدار آبه و روحانی در سال جاری است. سفر ژوئن گذشته آبه به تهران، اولین دیدار یک نخست‌وزیر ژاپن پس از ۴۱ سال از ایران بود. در ماه سپتامبر نیز رؤسای دولت دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند.شینزو آبه هفته پیش گفت، ژاپن می‌خواهد نقش بزرگتری در حل مناقشه ایفا کرده و رأسا به تلاش‌های خود در راستای کاهش تنش در خاورمیانه ادامه دهد.

فقط موضوعات اقتصادی

به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، روحانی در دیدار با آبه درباره گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور سخن خواهد گفت. توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام نیز در دستور کار خواهد بود. ربیعی هم‌زمان تأکید کرد که این دیدار هیچ ارتباطی با موضوع مذاکره ایران و آمریکا ندارد.در مقابل خبرگزاری دولتی ایرنا دوشنبه گذشته به نقل از عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، نوشت که "سفر روحانی به ژاپن بسیار فشرده و یک روزه" خواهد بود. عراقچی در آغاز ماه جاری (دسامبر) زمینه‌های دیدار توکیو را فراهم کرد.

ژاپن نفت ایران را نمی‌خرد

بر اساس گزارش رسانه‌های ژاپن، آبه در گفت‌وگوهای روز جمعه خود با روحانی از ایران خواهد خواست تا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ متعهد بماند. نخست‌وزیر ژاپن اما به جز روابط حسنه خود با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، مشوق چندانی برای عرضه ندارد.ژاپن از زمان خروج آمریکا از برجام خرید نفت از ایران را متوقف کرده است. افزون بر این، بخشی از پول‌های مسدودشده ایران در بانک‌های ژاپن از زمان پیش از برجام هنوز هم آزاد نشده است. این دو موضوع نفوذ ژاپن بر ایران را هر چه دشوارتر می‌کند.

کانال‌های دیپلماتیک خارج از اروپا

روحانی احتمالا می‌خواهد به مردم ایران ثابت کند که جمهوری اسلامی خارج از اروپا نیز از کانال‌های دیپلماتیک برای حل مناقشه برخوردار است. او ژوئن گذشته در جریان دیدار نخست‌وزیر ژاپن از تهران، از آبه خواست تا با تحریم‌های اقتصادی علیه ایران همراهی نکند. آبه اما این درخواست را بی‌پاسخ گذاشت.این تحریم‌ها پیامدهای سنگینی برای ایران داشته‌اند. افزایش سه برابری قیمت بنزین در ماه گذشته اعتراضات گسترده‌ای را به همراه داشت؛ اعتراضاتی که رژیم جمهوری اسلامی با سرکوب خشونت‌آمیز به آن پاسخ داد. سازمان‌های حقوق بشری از صدها قربانی خبر داده‌اند.

.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۹۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژاپن چگونه سیل را مدیریت می‌کند؟ (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: گرفتار شدن خودرو‌ها در سیل شدید خیابان‌های آنکارا (فیلم) سیل فاجعه‌بار در شهر مدینه عربستان (فیلم) جاری شدن سیل در شهر مدینه عربستان (فیلم)

دیگر خبرها

  • ژاپن چگونه سیل را مدیریت می‌کند؟ (فیلم)
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت
  • آموزش، نقطه مشترک بین ارتش و آموزش وپرورش است 
  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • آشتی داخلی، محور نشست فتح و حماس در پکن
  • گزارش جالب دویچه‌وله؛ روش های دور زدن تحریم ها ازسوی ایران و روسیه | چین در ظاهر هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ در عوض...
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • وزیر صنایع کوچک و متوسط آفریقای مرکزی با وزیر خارجه دیدار کرد
  • دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود