Web Analytics Made Easy - Statcounter

در هوش مصنوعی از ابزارهای متنوعی استفاده شده است از آنجا که تجزیه و تحلیل انسانی با این حجم از داده‌ها عملی نیست، حضور هوش مصنوعی برای عملکرد کارآمدتر اینترنت اشیا ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یا AI فناوری و شاخه‌ای در علوم کامپیوتر است که به مطالعه و توسعه نرم‌افزار و دستگاه‌های هوشمند می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان برجسته هوش مصنوعی، این رشته را با عبارت «مطالعه و طراحی عناصر هوشمند» توصیف می‌کنند که در آن یک عنصر یا عامل هوشمند سیستمی است که محیط را درک کرده و اقداماتی را برای حداکثر کردن احتمال موفقیت خود انجام می‌دهد.

در هوش مصنوعی از ابزارهای متنوعی استفاده شده که شامل نسخه‌هایی از بهینه‌سازی تحقیق و ریاضیات، منطق، روش‌های مبتنی بر احتمالات و اقتصاد و بسیاری موارد دیگر می‌شود. این رشته مبتنی بر این ادعا است که توانایی اصلی انسان، هوش را می‌توان به گونه‌ای دقیق توصیف کرد که دستگاه‌ها هم قادر به شبیه‌سازی آن باشند.

توانایی اتصال میلیاردها دستگاه که بدون دخالت و بی‌تعامل با بخش سوم، با یکدیگر در ارتباط هستند و داده جا به جا می‌کنند، اینترنت اشیا را به یکی از جذاب ترین مباحث روز تبدیل کرده است. از آنجا که تجزیه و تحلیل انسانی با این حجم  از داده‌ها عملی نیست، حضور هوش مصنوعی برای عملکرد کارآمدتر اینترنت اشیا ضروری به نظر می‌رسد. 

کارشناس هوش مصنوعی مایکروسافت اخیرا در یک فایل صوتی مربوط به اجرای هوش مصنوعی افشا کرد که مایکروسافت به بالا بردن ارزش داده‌های جمع آوری شده توسط دستگاه های IoT علاقه‌مند است. 

این موضوع شرایط را برای راه‌اندازی کسب و کارهایی با محصولات و خدمات کارآمد تر که انتظارات مشتریان را برآورده می‌کنند، فراهم می‌کند.   

توجه به علاقه مایکروسافت به ارتباط بین IoT و AI به تنهایی می‌تواند نشانه واضحی از قابلیت بالای ترکیب این دو فناوری باشد. بنابراین به این مطلب می‌پردازیم که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند اینترنت اشیا را بهبود بخشد.

ترموستات هوشمند

مدیریت کردن دمای خانه از طریق گوشی هوشمند و یا سایر کنترل‌های اینترنت اشیا در حال رایج شدن است. ادغام هوش مصنوعی و اینترنت اشیا امکان ساخت دستگاه‌هایی را می‌دهد که می‌توانند از طریق تجربه کاربری (user experience)، یاد بگیرند و عملکرد بهتری داشته باشند.

  Nests lab نسل جدیدی از ترمسوتات‌های خودیادگیرنده ساخته است که می‌توانند به طور خودکار شرایط سردی و گرمی (سرما یا گرما) خانه را مدیریت کنند. این دستگاه برای یادگیری و فهمیدن شرایط مطلوب هوایی کاربر و زمان‌بندی دمای خانه او تنها به چند هفته زمان نیاز دارد. 

ترموستات هوشمند اطلاعاتی مانند دمای مطلوب کاربر برای هر زمان از شبانه روز را جمع آوری می‌کند و با توجه به اطلاعات به دست آمده، دمای اتاق را مطابق میل کاربر و طبق اطلاعات تعیین می کند.

اتوموبیل‌های خودران تسلا

با اینکه استفاده عملی از ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیا یک مفهوم نسبتا جدید است اما در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌های پیشرفته به سختی تلاش می‌کنند تا بیگ دیتا و اطلاعات را برای توسعه محصولات بهتر به کار گیرند. کمپانی تسلا در حال به کارگیری مجموعه‌ای از حسگرها، رادارها، دوربین‌ها و مکان یاب‌ها است تا شرایطی امن را برای رانندگی خودکار(auto-driving) فراهم کند. در حال حاضر ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به اتومبیل‌های تسلا این امکان را می دهد تا در شرایط مختلف ترافیکی یادگیری(دریافت اطلاعات) داشته باشند و خود را با شرایط هماهنگ کنند که موجب می‌شود ما یک اتومبیل خودران تمام توماتیک وخودکار داشته باشیم.

بهترین بخش این داستان این است که تمام اتومبیل‌های تسلا قادر خواهند بود به تعامل با یکدیگر بپردازند و با هم ارتباط داشته باشند تا عملکرد یکدیگر را بهبود بخشند.  

جلوگیری از انقراض گونه‌ها

ما غالبا طبیعت را در نظر نمی‌گیریم و فراموش می‌کنیم که بیشتر منابع الهام لازم برای پیشرفت‌های فناوری در طبیعت یافت شده‌اند. برای جلوگیری از انقراض گونه‌هایی که به دلیل سهل‌انگاری  یا اثر مستقیم ما از بین می‌روند، متخصصان محیط زیست از انواع ابزارها و شیوه‌ها استفاده می‌کنند.

Wild track روشی برای رد یابی حیات وحش است که شامل استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل داده‌های دریافت شده است که از عکس‌ها و سایر موارد کسب اطلاعات، برای کمک به ما در جهت شناخت و پیگیری گونه‌های در معرض انقراض کمک می‌کند.

محققان نسبت به کارایی این فناوری در حفظ حیات وحش خوشبین هستند خصوصا برای گونه‌هایی که به سادگی نمی توان آن‌ها را نشانه‌گذاری و پیگیری کرد.

مدیریت کارکنان خطوط هوایی

بویینگ یکی از بزرگترین شرکت ها در صنعت هواپیمایی است. این شرکت توجه زیادی به استراتژی تخصیص منابع انسانی خود دارد. مدیریت خدمه هواپیمایی مسئولیتی چالش برانگیز است چرا که شما احتیاج دارید برای هر پرواز تیمی متخصص، پرانرژی، باانگیزه، مناسب و متناسب با پرواز در اختیار داشته باشید. یکی از شرکت های فرعی زیر مجموعه بوییینگ نرم افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده است که از داده های IoT برای واگذاری ماموریت ها به کارکنان استفاده می کند.

مزیت این پلتفرم ایجاد مدیریت یکپارچه ی کارکنان است و به مشتریان امکان می دهد همواره از کارآمد ترین خدمه استفاده کنند.  همین اصل و توجه به تخصیص منابع می تواند برای هر صنعتی اعمال شود.

در حال حاضر، اینترنت اشیا به شرکت‌های حمل و نقل و تدارکات اجازه می‌دهد تا اطلاعات را به صورت زنده و مستقیم در اختیار داشته باشند و همچنین این امکان را به شرکت می‌دهند که تصمیمات بهتری بگیرند و از ضرر جلوگیری کنند. با ادغام هوش مصنوعی، صاحبان این کسب و کارها، خصوصا شرکت‌هایی با وسایل نقلیه زیاد و برنامه‌های زمان بندی شلوغ، می توانند داده‌ها را سریع‌تر تجزیه و تحلیل کنند و بازخورد مفیدتری دریافت کنند.

اجرای هوش مصنوعی می‌تواند به مسیر‌های موثرتری نیز منجر شود. هوش مصنوعی می‌تواند هزینه‌های عملیاتی و انسانی را کاهش دهد و بدون دخالت انسان، کار را به صورت خودکار واگذار کند. 

اگر ما اتومبیل‌های خودران را نیز جزوی از این پروژه بدانیم، می‌توانیم شرکت های حمل و نقلی را مشاهده کنیم که به طور کامل با همکاری هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و تاثیرات این دو اداره می شوند.

این 5 روش برخی از روش‌هایی است که می توانیم از هوش مصنوعی در ترکیب با اینترنت اشیا استفاده کنیم و قابلیت دستگاه‌های هوشمند را بهبود بخشیم. احتمالا به زودی شاهد خانه‌های تمام اتوماتیکی که با نیاز ها و عادات ما متناسب شده‌اند نیز خواهیم بود.

انتهای پیام/4133/

منبع: آنا

کلیدواژه: هوش مصنوعی علوم کامپیوتر اینترنت اشیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۰۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: مجموعه ارزشمندی از اشیاء باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران وارد کرمان شد که همزمان با هفته میراث فرهنگی در موزه‌های استان به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، سعید شاهرخی امروز _جمعه چهاردهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران از ورود مجموعه ارزشمندی از اشیا باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران به کرمان خبر داد و اظهار کرد: این اشیا که از موزه ملی ایران (موزه مادر) انتخاب شده است، امروز به کرمان انتقال یافت و هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش در خواهد آمد.

وی افزود: بخشی از اشیای این مجموعه انتقالی، حاصل کاوش‌های علمی باستان‌شناسی در تپه‌ها و محوطه‌های کلیدی استان کرمان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان ارزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه چهل خورشیدی به دست آمده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اشیا مجموعه انتقالی، اشیا حاصل حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی جیرفت است که در دهه اوایل دهه هشتاد از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه از حراج آن در حراجی‌های لندن جلوگیری و به کشور بازگشته است.

وی ادامه داد: بخشی از اشیا مجموعه نیز متعلق به تپه گاوکشی در اسفندقه جیرفت است که در نتیجه کاوش‌های علمی باستان شناسی در این تپه حاصل شده است که این اشیا به دوره نوسنگی و حدود ۸۸۰۰ سال پیش از این تعلق دارند.

کد خبر 750276

دیگر خبرها

  • عادت های روزمره ای که نمی دانستید دلیل ترش کردن معده هستند
  • شب سیاه در لیگ دو فرانسه: مرسی سیتی! (عکس)
  • پیشرفت ۹۵درصدی پروژه آبرسانی به جوانرود باهدف کاهش تنش آبی این شهرستان
  • کاهش فروش آیفون در چین همزمان با شدیدترین افت درآمد سالانه اپل
  • عادت‌های روزمره‌ای که نمی‌دانستید دلیل ترش کردن معده هستند
  • استفاده محققان از باد به عنوان ابزاری برای جابجایی اشیا
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت
  • سقوط بزرگ فروش چین در انتظار اپل
  • پیش‌بینی‌های ناامیدکننده فروش آیفون در چین