Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مرتضی رحمانی موحد» روز پنجشنبه در آستانه سفر «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران به ژاپن در گفت و گو با ایرنا افزود: مناسبات جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار در غرب آسیا که از منابع طبیعی سرشار برخوردار است با ژاپن به عنوان یک کشور مهم و صنعتی در شرق آسیا، می­ توانند مکمل یکدیگر باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار امیدواری کرد از مشارکت و همراهی کشور ژاپن به عنوان یکی از کشورهای دوست، در عبور از مسیر ناهموار کنونی به‌خوبی بهره‌مند شویم و شاهد گسترش بیش‌ از پیش مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه در کنار مناسبات خوب سیاسی دو جانبه باشیم.

روابط تهران و توکیو بر پایه اعتماد استوار است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن با بیان اینکه سفر «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران به توکیو در پاسخ به سفر خرداد ماه «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به تهران تنظیم شده است اظهار کرد روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و ژاپن همواره بر پایه اعتماد متقابل استوار بوده است.

او افزود: در این دیدار که سومین دیدار روسای دو کشور در سالجاری خواهد بود  قرار است مواردی که در سفر آبه به تهران و در راستای تقویت هرچه بیشتر روابط دوجانبه و کمک به کاهش تنش در منطقه مطرح شد، مورد پیگیری قرار گیرند.

رحمانی موحد  افزود: این سفر که در روزهای پایانی نودمین سالگرد برقراری روابط رسمی میان دو کشور صورت می­گیرد، می­ تواند فصل جدید در روابط حسنه و دیرینه ایران و ژاپن رقم بزند.

راهکارهای تعمیق روابط 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن در مورد راهکارهای تعمیق روابط میان تهران و توکیو گفت: دو کشور در حوزه های مختلف با یکدیگر همکاری­ های خوبی دارند امسال ما شاهد گرامی­داشت نودمین سالگرد برقراری روابط رسمی میان دو کشور بودیم و مراسم های متعددی نیز در این خصوص در توکیو و تهران برنامه ­ریزی و اجرا شد.

وی به فعالیت های دو کشور در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: علاوه بر عهدنامه مودت در سال ۱۳۱۸ و موافقت­ نامه فرهنگی در سال ۱۳۳۶ میان دو کشور منعقد شده است بیش از یکصد یادداشت تفاهم همکاری­ علمی و آکادمیک میان دانشگاه ­های دو کشور نیز منعقد شده است.

رحمانی موحد تصریح کرد: با امضای دو یادداشت تفاهم همکاری در حوزه گردشگری و ورزشی در آینده نزدیک ما شاهد توسعه هرچه بیشتر همکاری ­های دوکشور در حوزه ­های یادشده نیز خواهیم بود.

سفیر ایران در ژاپن در ادامه در مورد حوزه های اقتصادی و تجاری نیز اظهار کرد در حوزه اقتصادی موافقت نامه همکاری­ های فنی و اقتصادی در سال ۱۳۳۷ و موافقت­ نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه­ گذاری در سال ۱۳۹۴ میان دو کشور منعقد شده و انعقاد موافقت­نامه همکاری ­های فنی نیز در دست اقدام است و در سال ۱۳۹۳ نیز معاهده انتقال محکومین به حبس میان دو کشور امضاء شده است.

رحمانی موحد تصریح کرد ایران همواره یکی از کشورهای عمده تامین کننده انرژی مورد نیاز ژاپن بوده و ژاپن نیز در صنعت انرژی ایران حضور پررنگی داشته است ما معتقدیم که   ظرفیت­ های زیادی برای تعمیق هرچه بیشتر روابط حسنه تهران و توکیو وجود دارد آمادگی داریم در حوزه های مورد علاقه به تقویت و گسترش  هرچه بیشتر همکاری­ها بپردازیم.

طرح صلح هرمز «امید» بهترین گزینه برای امنیت دریانوری

سفیر ایران در زاپن در بخش دیگری از سخنانش در مورد فشار آمریکا بر ژاپن برای پیوستن این کشور به ائتلاف دریایی گفت: اقدامات خصمانه دولت آمریکا علیه ملت ایران، نقض معاهدات و موازین بین المللی و ترویج یکجانبه ­گرایی دولت ترامپ موجب ناامنی در جهان بویژه در منطقه خاورمیانه شده است آمریکا به بهانه تامین امنیت کشتیرانی در منطقه به دنبال تحمیل هزینه بر کشورهای واردکننده انرژی از کشورهای خلیج فارس است.

رحمانی موحد امنیت خلیج فارس برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای عمده عرضه کننده انرژی را حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: ایران همواره بر گفت و گوهای منطقه ­ای و حل مسائل دو جانبه از طریق مذاکره و مسئولیت‌ پذیری و در نظر گرفتن منافع جمعی تأکید کرده و این روش را تنها روش موفق برای صلح، ثبات و امنیت جمعی و پایدار می ­داند و برعکس ادعایِ آمریکا هرگونه ائتلافی با بهانه حمایت از امنیت دریانوردی در منطقه تنها برشدت بحران می ­افزاید.

وی افزود: طرح صلح هرمز "امید" جمهوری اسلامی ایران که بر پایه مشارکت کشورهای منطقه استوار است نه‌تنها می‌تواند امنیت دریانوردی را تامین نماید بلکه می‌تواند باب مذاکره جهت حل مسائل میان کشورهای منطقه را نیز فراهم آورد.

غرب آسیا با برجام از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود

رحمانی موحد در مورد حمایت ژاپن از برجام نیز گفت: ما معتقدیم با برجام منطقه غرب آسیا از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود و به سهم خودمان در این خصوص تلاش خواهیم کرد.

وی استمرار برجام را با تعادل در اجرای تعهدات از سوی تمامی طرف‌ها، مقدور دانست و گفت: ایران از تلاش و ابتکارات مثبت ژاپن و نخست وزیر این کشور برای کاهش تنش استقبال و از تلاش‌های ژاپن به‌عنوان یکی از اعضای جامعه بین‌المللی که نسبت به حفظ برجام اهتمام ویژه‌ای دارد، قدردانی می­ کند.

او افزود: تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام بخشی از آن است در قبال اجرای تعهدات هسته ­ای جمهوری اسلامی ایران متقابلاً متعهد هستند تا در جهت انتفاع اقتصادی ایران از برجام، مشارکت و همکاری داشته باشند.

سفیر ایران در ژاپن با بیان اینکه در صورتی که برجام به صورت متوازن اجرا نشود ضرورتی برای حفظ آن وجود ندارد تاکید کرد ایران برای تمامی رفتارهای طرف های مقابل برنامه ریزی و ابتکار عمل دارد و براساس حقوق مصرح خود در برجام و سایر مقررات و حقوق بین­ المللی عمل خواهد کرد.

«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن خرداد ماه سال جاری به عنوان اولین نخست وزیر این کشور در ۴۰ سال گذشته، به تهران سفر کرد، او در این دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.

«حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای اسلامی موسوم به «سران کوالالامپور ۲۰۱۹» در مالزی بسر می برد قرار است روزهای ۲۰ و ۲۱ دسامبر برابر با ۲۹ و ۳۰ آذر سال جاری به توکیو سفر کند.

برچسب‌ها برجام تهران ژاپن شینزو آبه خلیج فارس حسن روحاني منطقه خاورمیانه پروندهٔ خبری زنگ دیپلماسی در شرق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام تهران ژاپن شینزو آبه خلیج فارس حسن روحاني منطقه خاورمیانه برجام تهران ژاپن شینزو آبه خلیج فارس حسن روحاني منطقه خاورمیانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۳۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بار ترانزیتی افغانستان بدون مجوز از ایستگاه تهران عبور کرد

راه آهن با اعلام اینکه لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان توسط کنسرسیوم توسعه ریلی در مرز شمتیغ رها شده بود، از حرکت بدون مجوز این محموله به سمت مرز رازی خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: با وجود عدم اخذ مجوزات لازم و‌ عدم هماهنگی با راه آهن، 10 واگن محموله صادراتی کشور افغانستان به ترکیه که لکوموتیو آن توسط مجموعه موسوم به کنسرسیوم جدا شد و در مرز شمتیغ رها شده بود، روز پنجشنبه 13 اردیبهشت، توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و با همراهی مرزبانی کشور به سمت مرز رازی در غرب کشور حمل شد.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت حمل قطار دوم محموله تجاری پس از انجام تشریفات گمرکی و مرزبانی توسط صاحبان بار و شرکت فورواردر اعلام می کند.

تاکید می شود متاسفانه مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان بدون طی روال قانونی اعم از اخذ مجوزات مرزبانی و گمرک و همچنین عدم اخذ مجوز از راه آهن جمهوری اسلامی ایران بعنوان متولی حمل و نقل ریلی کشور، اقدام به ارسال تعدادی واگن با محموله تجاری به مرز شمتیغ و سپس رها کردن این 10 واگن در شمتیغ کرد و تلاش نمود با فشارهای رسانه ای و توسل به برخی ادعاهای بعضا کذب، نسبت به عبور این بار از مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

در این راستا راه آهن جمهوری اسلامی ایران برغم ناپختگی و بی صداقتی صورت گرفته از سوی کنسرسیوم، با لحاظ کردن مصالح ملی و با حسن نیت، حمل بخش اول محموله تجاری را روز پنجشنبه 13 اردیبهشت آغاز کرد و این محموله روز گذشته (شنبه 15 اردیبهشت) از تهران نیز عبور کرد و اکنون در مسیر مرز رازی واقع در شمالغرب کشور است. همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود جهت حمل محموله تجاری بعدی را پس از کسب مجوزات لازم از سوی مراجع ذیربط از جمله مرزبانی و گمرک اعلام می کند.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تاکید میکند برقراری خط دائمی تبادلات تجاری ریلی با کشور افغانستان به ایران مستلزم انجام اصلاحات لازم بر روی خطوط ریلی افغانستان جهت رسیدن به استانداردهای مورد نیاز و همچنین انجام روال اداری و تشریفات قانونی لازم شامل اخذ مجوز‌های مربوطه از مرزبانی، گمرک و راه‌آهن توسط فورواردرها خواهد بود.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ارتباط با همسایگان، ضمن تاکید مجدد بر تمایل خود برای گسترش هرچه بیشتر حمل ریلی محموله‌های تجاری کشور افغانستان به صورت صادرات، واردات یا ترانزیت آمادگی خود جهت کمک به بهسازی و بازسازی خطوط مربوطه و تسریع در برقراری مبادلات تجاری ریلی میان دو کشور ایران و افغانستان را اعلام می‌دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز /با خرابکاری در نطنز، این سایت چند ماه از کار افتاد /ایران زمین بازی را عوض کرده است
  • کشتیرانی: تحقق توسعه دریامحور فرمانده واحد می‌خواهد
  • بیش از ۸۰ درصد نیاز ناوگان دریایی در داخل تأمین می‌شود
  • سفیر نیوزلند در ایران: از سفر به قزوین هیجان زده شده ام
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • بارگیری غیراستاندارد محموله افغانستان توسط کنسرسیوم ریلی+عکس
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران
  • بار ترانزیتی افغانستان بدون مجوز از ایستگاه تهران عبور کرد