Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر دولت اصلاحات گفت: هیچ راهی جز حضور در پای صندوق‌های رای و هیچ حرکت سیاسی جز از مسیر صندوق‌های رای لااقل برای مجموعه اصلاح طلبان وجود ندارد و این تنها راهی است که اصلاحات که زیر سقف جمهوری اسلامی می خواهند کار کنند، باید به آن با همه مشکلات توجه کنند.

به گزارش گروه سیاسی برنا، حجت الاسلام و المسلمین «عبدالواحد موسوی لاری» روز پنجشنبه در ششمین کنگره سراسری حزب همبستگی ایران اسلامی که در سالن تلاش برگزار شد گفت: همه شرایط برای ناامیدی افراد در فعالیت سیاسی فراهم است اما باید با همه این فضاها و شرایط ناامید کننده دوستان فعال باشند چرا که برای مجموعه اصلاح طلبان راهی جز صندوق های رای نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه گفت: یکی از بدیهی ترین کارها برای سیاست ورزی در شرایط امروز ایجاد تشکل‌های مدنی است که واسطه بین حاکمیت و توده های مردم  است و راهی جز آن وجود ندارد.

این فعال اصلاح طلب با طرح این سوال که آیا این مسئله بدیهی به راحتی انجام می‌شود و فعالیت حزبی در جامعه موثر است؟ گفت: برای اینکه ببینیم آیا فعالیت های حزبی موثر بوده است یا نه باید ببینیم که از چه زمانی این فعالیت‌ها شکل گرفته و امروز در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

وی با اشاره به اینکه ۲۴۰ حزب تایید و پروانه مجوز  دارند گفت: این تعداد کمی است؛ بیش از ۸۰ حزب خود را با قانون جدید همسو کردند اما واقعیت مسئله این است که آیا وجود احزاب متعدد به فعالیت حزبی کمک می‌کند؟

موسوی لاری افزود: آیا وجود این تعداد حزب نشانگر فعالیت مطلوب حزبی وجود دارد یا اینکه دچار یک نوع سلیقه گرایی گروهی و جمعی شده ایم که نمی توانیم در یک سطح خیلی وسیع با یکدیگر کار کنیم هر چند نفری که به واسطه دوستی یا روابط دیگر در کنار هم جمع می شوند یک حزب را تشکیل می دهند

وی بادامه داد: احزاب به صورت انفرادی ما را با مشکل مواجه می‌کند یعنی احزاب به این شکل راه رسیدن به نقطه مطلوب را ناهموار می کند. بنابرین  مجوز گرفتن احزاب  و به این موضوع که چون احزاب می‌توانند کنگره برگزار کنند بگویم که فضای فعالیت سیاسی مطلوب است.

وزیر کشور دوران اصلاحات گفت: باید بر این نکته تاکید کنیم که فعالیت جداگانه احزاب به جایی راه نمی‌برد، احزابی که مشترک‌های زیادی دارند و می‌توانند فعالیت کنند باید در قالب جبهه‌ای واحد حرکت کنند یعنی احزابی که با هر تعداد از حزب سیاسی اصلاح‌طلب یا اصولگرا باید به شکل جبهه‌ای حرکت کنند تا فعالیت سیاسی معنا پیدا کند.

وی یاد آور شد: ‌هنوز تا رسیدن به نقطه ای که احزاب سیاسی بتوانند به صورت موثر نقش‌آفرین باشند فاصله زیادی داریم اما این به معنای این نیست که نشود کاری کرد.

وی نکته دوم خود را در رابطه با موضوع اصلاح‌طلبی عنوان کرد، و گفت: ما از سال ۷۵ که فضای جدیدی در کشور رقم خورد، برای فعالیت‌های این مجموعه عناوینی مانند جریان خط امام و غیره برای این جریان فکری انتخاب کردیم.

موسوی لاری افزود: این جریان می‌دید همه چیز برای رسیدن به اهدافش آماده است و فکر می‌کرد حضورش کار خیر خوبی است و یا لااقل اگر کاری هم نمیکند می‌توانیم نگاهمان را در جامعه مطرح کنیم.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: از آن تاریخ واژه‌ای به نام اصلاحات به وجود آمد و این جریان که از سال ۷۶ توسط مردم با قدرت رسید جریان اصلاحات نامگذاری شد و گفته شد که این جریان می‌خواهد متناسب با مطالبات مردم در حوزه حکمرانی و اداره جامعه اصلاحاتی به وجود بیاورد که آن اصلاحات مطلوب مردم است واژه اصلاحات از آن تاریخ به بعد به این جریان گفته شد.

وی با بیان اینکه وقتی ما می‌گوییم اصلاحات، این اصلاحات زیر چتر جمهوری اسلامی است، گفت: به عنوان جریان اصلاحات میخواهیم نوع نگاهی که به مردم و فعالیت‌های اجتماعی سیاسی فرهنگی وجود دارد عوض شود و متناسب با مطالبات امروز مردم کارها پیش برود.

عضو شورای عالی اصلاح طلبان با بیان اینکه از آن تاریخ ۲۳ سال گذشته است و قاعدتاً باید نگاهی به راهی که طی شده است داشته باشیم، تاکید کرد: باید نگاهی به وضعیت موجود و به آنچه که در پیش رو داریم داشته باشیم، آیا تا به امروز ما توانستیم در روش‌ها و اداره جامع تاثیری داشته باشیم؟

وی ادامه داد: در مقطع ۸ ساله‌ دولت اصلاحات تا چه اندازه توانسته‌ایم که موفق باشیم؟ اگر توفیق نداشتیم چه مقدار کمی و کاستی هایی نیز وجود داشته است چه مقدار از این کم و کاستی ها مربوط به مشکلات درونی جریان اصلاحات بوده و چند درصد متوجه کارشکنی‌های جریان مخالف جریان اصلاحات بوده است اگر نتوانیم این ارزیابی را امروز داشته باشیم نمی توانیم با مخاطبین امروزمان وارد گفت‌وگو شویم.

موسوی لاری یادآور شد: عدم پایبندی به الزامات اصلاح‌طلبی توسط بعضی از اصلاح‌طلبان یکی از مشکلات این جریان طی سالهای گذشته بوده است یکی از مشخصه‌های اصلاح‌طلبی این بوده است که مشارکت مردم را در همه عرصه ها به عنوان یک اصل توجه کنند، اما باید دید که خود جریان اصلاح طلبی چقدر به این اصل پایبند بوده است؟!

وزیر دولت اصلاحات اظهار داشت: الان در چه شرایطی هستیم واقعاً فشارها یا خود ما در این فضایی که به وجود آمده نقش داریم آیا زمانی داریم که با نسل بعد از خودمان صحبت کنیم یا در مواجهه با مطالبات نسل جدید با مشکل مواجه هستیم یا زبان مفاهمه ما کند شده است؟ اگر چنین باشد اصلاح طلبان تمام شده اند.

وی ادامه داد: اگر معنای این باشد اصلاح‌طلبان باید در رفتار و حوزه مطالباتشان بررسی انجام دهند من نمی گویم تجدیدنظر  ولی واقع‌نگری بیشتری برای رسیدن به نتیجه داشته باشیم و این موضوع نیز باید از همین جا  شروع شود

موسوی لاری گفت : احزاب و تشکل‌های سیاسی باید از فرصت ها برای انجام این مسئله استفاده کنند،  البته شاید به من بگویند الان نزدیک انتخابات و شرایطی که هست وقت این حرف ها نیست الان وقت این است که ما تصمیم بگیریم

وزیر کشور دوران اصلاحات گفت: از نظر ما اصلاح طلبان برداشتهایی از قانون اساسی صورت گرفته است که به جای قانون اساسی نشسته اند که مشکل اصلی ماست.

وی گفت:  سال ۶۹ یا ۷۰ بحث  نظارت استصوابی مطرح شد نتیجه آن حذف  ۴۴ نفر از نمایندگان مجلس سوم و جلوگیری از ورود آنها از گردونه رقابت انتخابات شد.

موسوی لاری افزود : آن روز که این تفسیر از اصل  ۹۹ قانون اساسی شد خیلیها به این مسئله توجه نکردند بنابراین رسیدیم به جایی که فرماندار خودش به تنهایی حق ندارد معتمدین محلی  را دعوت کند بلکه باید به همراه دادستان و اداره ثبت معتمدین را به هیئت نظارت معرفی کند و هیئت نظارت هم اگر خواست تایید می کند و اگر نخواست تایید نمی‌کند

وی تصریح کرد: آماری که امروز و فردا، منتشر می شود نشان می دهد شکل گیری هیات‌های اجرایی  با توجه به شرایط و قانون جدید؛ نتیجه این خواهد بود که این بار هیئت های اجرایی افراد مختلف را رد صلاحیت کرده اند یعنی زحمت هیئت های نظارت تا خدی کم شده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:سال ۹۵ تغییر جزیی در قانون انتخابات دادند که براساس آن هیات های اجرایی  به گونه‌ای شکل گرفت که خود این هیئت های اجرایی عده زیادی را رد صلاحیت کردند. همین دعوایی که هیات‌های اجرایی با فرمانداری ها و مسئولین اجرایی داشتند احراز و عدم احراز صلاحیت بود یعنی این بحث دامنه داری که قریب بیست و چند سال است مطرح بوده که شورای نگهبان روی این مسئله حساس بود که باید احراز صلاحیت کنیم و چون احراز نکردیم بنابراین نمی‌توانیم که تایید کنیم این بار هیات های اجرایی به این مسئله پرداخته اند.

وی گفت: یکی از فرمانداران به من می گفت که با خیلی از اینها که بحث می کردیم می گفتند چون برای ما تایید فرد احراز نشده است، نمی‌توانیم رأی بدهیم. این کلمه احراز در مجلس پنجم برای شورای نگهبان به پیشنهاد دولت قانونی رفت مجلس آنجا تصویب شد شورای نگهبان ایراد گرفت رفت تشخیص مصلحت و به تایید مجمع رسید و ابلاغ شد.

موسوی لاری گفت: در آنجا گفته شد که رای گیری در شورای نگهبان برای عدم صلاحیت است یعنی تاکید شد که شورای نگهبان وارد بحث ابراز و عدم احراز شود. شورای نگهبان باید با مستندات رای دهد که فرد صلاحیت ندارد ولی چه زمانی به این قانون عمل شد و چرا احزاب و نمایندگان و تاثیرگذاران ما به این مساله نپرداختند که امروز علاوه بر شورای نگهبان هیات‌های اجرایی هم  دچار این موضوع شدند و دایره تعیین به مراتب تنگ تر شده است و بسیاری از افراد با عنوان عدم احراز از گردونه رقابت خارج شده‌اند.

وزیر دولت اصلاحات افزود: ما دو کار باید انجام دهیم یکی کار حزبی در قالب فعالیت های جبهه ای باید دنبال کنیم دوم این که روی این قوانین و مقررات حساسیت نشان دهیم یعنی فعالیت کنیم گزارش تهیه کنیم و کار کنیم. مطالبه کنیم قانونی که مجلس تصویب کرده مجمع تشخیص تایید کرده چرا اجرا نمی شود. مسوول این بی توجهی ها چه کسی است؟

موسوی لاری گفت: رسیدگی به مسایل مربوط به انتخابات آنقدر محدود شده است که دولتی که مجری انتخابات بوده است عملا در حد تدارکاتچی قرار گرفته است. حتی در معرفی معتمدین هم دیگر نمی تواند نقش داشته باشد چه برسد به بررسی صلاحیت ها بنابراین امیدواریم برگزاری این نشست ها کمک کند به همفکری و دقت نظر در راهی که طی شد و شرایطی که امروز داریم و با یک آهنگ خوبی بتوانیم آینده را ترسیم کنیم.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اصلاح طلبان انتخابات جمهوری اسلامی دولت اصلاحات مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۴۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، مهرداد محمدی ادوار حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در گفتگو با ایسکانیوز، با اشاره به نقش فعالیت تشکل‌ها و جریان دانشجویی در دانشگاه‌ها، گفت: این تشکل‌ها بستر بسیار خوب و مناسبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری دانشگاه در حوزه فعالیت‌های فرهنگی است و می‌تواند دانشجو را از انفعال در فعالیت دانشجویی و فرهنگی خارج سازد و آن را مهیای حرکت در جهت پیشرفت کشور نماید.

وی در ادامه به موضوع لزوم رقابت بین سایر تشکل‌ها و جریانات فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و تصریح کرد: وجود رقابت کاری در کنار حفظ دوستی‌ها و همکاری های مشترک باعث افزایش بهره‌وری و سطح کیفی برنامه‌های اجرایی خواهد شد چراکه همه این مجموعه‌ها دارای هدفی واحد و آن‌هم رشد و پیشرفت نظام آموزش عالی و به طبع آن کشور هستند و این امر بایستی مورد توجه این دست‌اندرکاران قرار گیرد که این رقابتِ درست منجر به پیشرفت در این حوزه‌ها خواهد شد.

مسئول اسبق حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه دانشجو نباید نسبت به اتفاقات اطراف خود منفعل و بی‌تفاوت باشد، گفت: تشکل‌های دانشجویی در مسیر فعالیت خود نباید تحت تاثیر جریان‌ها و فعالیت‌های سیاسی قرار گیرند و از گرفتار امر سیاسی‌کاری شدن پرهیز کنند که این موضوع آفتی بزرگ و تاثیرگذار بر فعالیت‌های دانشجویی است.

ادوار بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه ادامه داد: در نظام اسلامی، دانشگاه تنها محل ارائه و کسب آموزش‌های علمی نیست، بلکه محلی برای هویت‌سازی و آماده‌سازی فرد برای مراحل بعدی زندگی و دوران پسا تحصیل وی هست و این موضوع می‌طلبد که مسئولین نیز اهمیت تشکل‌ها و جریان دانشجویی را بیش‌از پیش درک کنند.

مهرداد محمدی با بیان اینکه دشمن همواره دانشگاه‌ها و قشر دانشجو را مورد هدف قرار داده و برای دست‌یابی به اهداف شوم خود همواره برای سوءاستفاده از محیط دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کرده است، بیان کرد: دشمنان همواره در تلاش هستند رشد علمی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی را متوقف کنند اما حضور جوانان مومن، معتقد و انقلابی در این مسیر، بیش از پیش دشمنان را مأیوس کرده است و این موضوع در جامعه و محیط اطراف نیز اثرات مطلوبی را برجای خواهد گذاشت.

وی در ادامه با اشاره به انتقاد مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی امسال خود با دانشجویان مبنی بر کمرنگ بودن پیشرفت‌های کشور در ذهن و مواضع دانشجویان، گفت: همانطور که معظم له بارها تاکید نمودند بایستی در کنار نگاه انتقادی منصفانه و همراه با راهکار به مسائل و مشکلات کشور، نگاه مفتخرانه به دستاوردها و پیشرفت‌های چشمگیر و پرشمار کشور در حوزه‌های مختلف را نیز داشت و علاوه بر این نگاه به تبیین آن‌ها نیز برای سایر قشر دانشجو در چارچوب تشکیلات و مجموعه‌های موجود پرداخت.

مسئول اسبق حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در ارتباط با محدودیت‌ها و چالش‌های تجربه شده در دوران مسئولیت در این دانشگاه ضمن قدردانی از همراهی مسئولین به نکاتی از جمله اجازه ندادن متولیان، وجود برخی ملاحظات خاص و محدودیت‌زا مبنی بر انجام فعالیت‌ها و صرف بودجه‌ها صرفا در محدوده دانشگاه اشاره کرد و افزود: وجود این دست از قوانین علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از ارتباط بیشتر محیط دانشگاه‌ با محیط برون دانشگاهی می‌شود در نهایت مانعی نیز بر انجام برخی فعالیت‌های بیشتر بوده و ایجاد محدودیت کرده است.

محمدی در پایان در خصوص فعالیت‌های حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در زمان مسئولیت خودت با بیان اینکه در شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا و همراه با محدودیت‌هایی مواجه بوده‌اند از فعالیت‌هایی نظیر برپایی مرکز واکسیناسیون کرونا در دانشگاه جهت دانشجویان و عموم مردم، ضدعفونی اماکن عمومی و دانشگاهی به‌منظور جلوگیری از شیوع این ویروس، برگزاری اردوی راهیان نور بصورت مجازی، کاروان‌های نیکوکاری و اروهای جهادی، برگزاری مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و بسیای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در آن زمان یاد کرد.

خبرنگار: نرگس نوری

انتهای خبر/

کد خبر: 1226830

دیگر خبرها

  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • وزیر اقتصاد راهی عربستان می‌شود
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!