Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه شاید بتوانیم گروهک فرقان را به خوارج صدر اسلام تشبیه کنیم، گفت: رفتارهای کسانی که در حوزه های فکری و اندیشه ای وارد می شوند رفتارهای هیجانی باشد این خطر وجود دارد که به چنین نتایجی منجر شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، حجت الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز چهارشنبه شب در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد به سالروز شهادت دکتر مفتح به دست گروهک فرقان و چگونگی شکل گیری این گروهک اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر این گروهک، جوان 20 ساله ای بود که چند صباحی هم در حوزه درس خوانده بود و علیرغم این معلومات اندک حوزوی تفسیر قرآن می کرد و گروهی را تشکیل داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: نتیجه این اقدام او بر اساس فهم اندک و سطحی این شد که بزرگانی همچون سرلشکر قرنی ، شهید مطهری و برخی افراد دیگر به شهادت رسیدند.
رئیس دانشگاه قم اضافه کرد: کسی که در مسائل دینی و برخی رشته های حوزوی تخصص کافی ندارد و در خصوص آنها نظریه پردازی می کند و اقداماتی را هم آغاز کند این مسئله خطرناک است.
وی عنوان داشت: از ویژگی های دیگر این گونه افراد معمولا انعطاف ناپذیری آنها در برابر اندیشه های صاحبنظران همان رشته است زیرا آنها به نوعی دگماتیسم می رسند و حاضر به برگشتن از اشتباهاتی که خود به آن رسیده اند نمی باشند.
حجت الاسلام دیرباز افزود:  اینگونه افراد تواضع علمی ندارند و حاضر نیستند استدلال های دیگران را بشنوند و دیدگاه خودشان را در معرض نقد قرار دهند.
وی خاطرنشان شد: شاید بتوانیم این گروه ها را به خوارج صدر اسلام تشبیه کنیم زیرا آنها هم به یافته های خود از دین چنان پایبند بودند که حکم به کفر امیرالمومنین علیه السلام دادند و بر اساس این حکم حضرت را به شهادت رساندند.
عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: اگر رفتارهای کسانی که در حوزه های فکری و اندیشه ای وارد می شوند رفتارهای هیجانی باشد این خطر وجود دارد که به چنین نتایجی منجر شود.
وی در ادامه با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: در این خصوص شما را به اندیشیدن در خصوص چند نکته دعوت میکنم، اینکه اصولا مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه چیست و چه تصوراتی را می توان از این مسئله داشت،راه های وحدت حوزه و دانشگاه و ضرورت این امر چیست و همچنین باید بررسی کنیم چه برکات و ثمراتی در این وحدت نهفته است.
حجت الاسلام دیرباز ادامه داد: با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب باید بررسی کنیم الان در چه وضعیتی هستیم و این ایده که هم امام راحل و رهبر معظم انقلاب پیگیری می کنند تا کجا پیش رفته است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۵۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه نخبگانی آمریکا علیه تفکر غیرتوحیدی/ برخوردهای دوگانه در مواجهه با آزادی بیان

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه خیزش دانشجویی آمریکا در حال شکستن و نابودی همه زیرساخت های فکری مادی و غیرتوحیدی غرب است، گفت: آمریکا دو سال پیش با همه توان رسانه ای و دیپلماتیک خود سعی در حمایت از آشوبگران داخل ایران داشت اما امروز در مقابل دانشجویان حامی غزه سرکوب را به حد نهایت رسانده است.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به خیزش ضدصهیونیستی دانشجویان در آمریکا اظهار کرد: در شرایطی سخن می گوییم که یک جنبش بزرگ و همه جانبه فرهیختگان در اتاق ها و صحن و سرای دانشگاه های آمریکا در مخالفت با جنایات ۲۵۰ ساله آمریکا و ۷۵ ساله رژیم صهیونیستی مشاهده می شود.

مخالفت جامعه نخبگانی آمریکا با زیرساخت‌های تفکر غیرتوحیدی

وی افزود: در واقع حرکت های اخیر جامعه نخبگانی آمریکا مخالفتی روشن و شفاف با همه زیرساخت های فکری لیبرال دموکراسی در غرب محسوب می شود؛ البته اندیشمندان حوزه سیاسی در دهه‌های گذشته موضوعی به نام نئولیبرالیسم را مطرح کردند و لیبرالیسم غربی را زیر سوال بردند اما جنبش اخیر در حال شکستن و نابودی همه زیرساخت های فکری مادی و غیرتوحیدی غرب است.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل تصریح کرد: حقیقت موضوع این است که امروز بازگشت به فطرت در حوزه نخبگی آمریکا به میزانی مشاهده می شود که انتظار آن توسط مخالفان فکری لیبرال دموکراسی در غرب وجود نداشت و آنها تصور می کردند پس از فروپاشی تفکر لیبرالیستی بر اساس یک عدالت نسبی تفکر نئولیبرالیستی در غرب به وجود بیاید اما فطرت های بیدار و آگاه جهان که در ماه های اخیر به دلیل خون های به زمین ریخته مظلومان غزه بیدار شده بود، چنان حرکتی را ایجاد کردند که هیچ‌یک از تئوریسین‌های لیبرالیسم و نئولیبرالیسم نتوانسته اند درباره آن تئوری پردازی کنند.

سکوت در مقابل سرکوب جنبش

وی ادامه داد: در طول هفته های اخیر که این جنبش نخبگی در بیش از ۷۰ دانشگاه معروف و صاحب نام آمریکا و تعدادی از دانشگاه های اروپایی و کانادایی و برخی دانشگاه های قاره آسیا به وجود آمده است، تئوریسین های مذکور فقط به صورت مبهم و مبهوت مجبور به نظاره‌گری آن هستند؛ البته این نظاره‌گری فقط در مورد حرکات جنبش دانشجویی و نخبگی در کشورهای یاد شده نیست بلکه این سکوت در مقابل سرکوب شدید جنبش، توسط پلیس و ماموران آمریکایی نیز کاملاً مشهود است.

صدرالحسینی تاکید کرد: متاسفانه در مناطقی از آمریکا پلیس با همه امکانات خود دست به دامان پلیس فدرال شده و حتی در بعضی دانشگاه ها صحبت از گارد ملی و قوای ارتش به میان آمده است.

وی در ادامه شرایط کنونی آمریکا را با شرایط انتهای جنایات آمریکا در ویتنام و جنبش وال استریت مقایسه کرد و افزود: تفاوت عمده جنبش کنونی، سردمداری اساتید، نخبگان و فرهیختگانی است که از نظام سرمایه‌داری آمریکا خسته و از کمک‌های بی حساب آمریکا به جنایتکاران صهیونیست آزرده خاطر شده اند.

سرکوب دانشجویان موجب افزایش حضور آنها خواهد شد

این کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در خصوص آینده این جنبش اذعان کرد: به نظر می رسد در شرایط کنونی امکان هیچگونه پیش بینی آینده در این رابطه وجود ندارد و هرچقدر که سرکوب دانشجویان این جنبش در دانشگاه های مختلف افزایش یابد میزان حضور دانشجویان و اساتید در مخالفت با اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز افزایش می یابد تا جایی که حتی مجبور به تعطیلی دانشگاه ها شدند و این تعطیلی نیز نتوانست دانشجویان را از حضور در محوطه دانشگاه ها و محیط های پیرامونی آنها منصرف کند.

وی ادامه داد: در هر حال امروز شرایط داخلی آمریکا از جهت تبلیغات انتخاباتی مخالفان جدی بایدن و عدم تحمل شنیدن حرف مخالف توسط مقامات ارشد این کشور، آمریکا را به نقطه ای نامعلوم سوق می دهد که به طور مشخص امکان پیش بینی برای آینده نزدیک وجود ندارد.

برخوردهای دوگانه آمریکا در مواجهه با آزادی بیان

صدرالحسینی تاکید کرد: نکته مهم این است که آمریکا در شرایطی از همه امکانات خود برای سرکوب جنبش دانشجویی و فرهیختگان استفاده می کند که کمتر از دو سال پیش با همه توان رسانه ای و دیپلماتیک خود سعی در حمایت از آشوبگران داخل ایران داشت و از کسانی که به مراکز علمی، صنعتی، تجاری، مالی و بانکی ایران خسارت های قابل توجهی وارد کرده بودند، حمایت می کرد اما امروز در مقابل دانشجویانی که در محوطه دانشگاه ها و محیط های پیرامونی آن شعار «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر لیبرالیسم» و حمایت از مردم مظلوم غزه سر می دهند سرکوب را به حد نهایت رسانده است.

وی خاطر نشان کرد: آمریکا یک‌بار دیگر ثابت کرد که برخوردهای دوگانه این کشور در حوزه های مختلف سیاسی، فکری، اندیشه ای، اقتصادی و جهانی به عنوان یک عنصر دائمی و قوام بخش برای تفکر لیبرالیسم و حاکمان آمریکا محسوب می شود.

کد خبر 749533

دیگر خبرها

  • وحدت اعضای شورا با شهرداران باعث رونق امور شهری می‌شود
  • اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی در گرو تلاش هدفمند معلمان است
  • کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار شد
  • جامعه نخبگانی آمریکا علیه تفکر غیرتوحیدی/ برخوردهای دوگانه در مواجهه با آزادی بیان
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • آیت الله مطهری مسایل مربوط به حجاب را عالمانه بیان می کرد
  • ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها
  • اجرای اندیشه های شهیدمطهری فرهنگ کشور رادربرابرتهاجمات حفظ می کند
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری