Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری در نشست هم‌اندیشی با نمایندگان تشکل‌های کارگری استان‌ها و مدیران ستادی ‌و اجرایی سازمان تامین اجتماعی که در محل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد، افزود: مسیر طی شده در پرداخت کمک معیشت از عدالت محورترین روش‌ها برای پرداخت یارانه در کشور است. 

وی ادامه داد: در ادوار گذشته کمک‌های یارانه‌ای به اقشار خاصی از جامعه پرداخت می‌شد و با توجه به اینکه درآمد در بین افرادی که در یک قشر خاص هستند، می‌تواند بسیار متفاوت باشد، برای برقراری عدالت بیشتر سازو کار آزمون وسع جایگزین پرداخت یارانه به اقشار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شریعتمداری افزود: پرداخت کمک معیشت به اقشار هرچند می ‌تواند تا حدودی عدالت را برقرار کند اما پرداخت یارانه از طریق سازوکار آزمون وسع بسیار دقیق‌تر و کارآمدتر است. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در پرداخت یارانه به اقشار به عنوان مثال معلمان، بازنشستگان، کارمندان، کشاورزان و سایر اقشار جامعه فارغ از میزان تمکن مالی پرداخت انجام می‌شود اما در ساز و کار آزمون وسع توان خانوار برای خرید و هزینه کردن مبنای پرداخت یارانه است. 

شریعتمداری، سرمایه اجتماعی را مهمترین و ارزشمندترین سرمایه کشور برشمرد و گفت: سرمایه اجتماعی کشور ما مرهون جامعه کارگری است و کارگران عزیز با نجابت در همه شرایط و سختی‌ها همراه و پشتیبان نظام اسلامی هستند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تشکل‌های کارگری را حلقه وصل جامعه کارگری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست.

وی با بیان اینکه جامعه کارگری با وجود همه مشکلات همواره  با اصول انقلاب همراه بوده است افزود: بخش اعظمی از سرمایه اجتماعی مرهون جامعه کارگری کشور است .

شریعتمداری با اشاره به افزایش ۳۶ درصدی افزایش دستمزد کارگران در سال گذشته تصریح کرد: با وجود این افزایش ولی همچنان اختلاف بین درآمد هزینه و دستمزد کارگران وجود دارد.

وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی از جامعه کارگری به عنوان جامعه نجیبی نامبرد که شایسته تقدیر است و  افزود: وظیفه نمایندگان جامعه کارگری است که امید و نشاط را به جامعه کارگری منتقل کنند.

وی با بیان اینکه نتیجه  تحریم ها و فشارهای ظالمانه نظام سلطه ،   استقلال مردم ایران است اظهار داشت: افتخار ماندگاربرای ملت ایران، استقلال آن است.

شریعتمداری با اشاره به موضوع شفافیت در مجموعه این وزارتخانه تصریح کرد: باید بحث شفافیت را با جدیت دنبال کرد.

 وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی افزود:  با ایجاد شفافیت دارایی های جامعه کارگری بهتر اداره می شود.

وی با بیان اینکه خدمات بسیار ارزنده ای برای جامعه کارگری در دست اجراست تصریح کرد: کارهای زیربنایی در این زمینه در دست انجام است که ثمرات این اقدامات را خواهیم دید.

شریعتمداری  با تاکید بر حضور پر رنگ جامعه کارگری در انتخابات پیش رو افزود: حضور و مشارکت بالای جامعه کارگری در انتخابات وظیفه  ای است که باید پای آن بایستیم .

وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی به جامعه کار گری توصیه کرد: با مشارکت فعال در انتخابات ، با شناخت درست ، افراد شایسته و دست پاک را انتخاب کنند.

وی ، فراکسیون کارگری مجلس را با اهمیت خواند و افزود: در صورتی که نمایندگان در فراکسیون کارگری افراد شایسته ای باشند می توانند منافع کارگران و کار فرمایان را بهتر تامین کنند.

شریعتمداری ، قانون کار را دارای ظرفیت های ناشناخته دانست و افزود: این قانون ، دارای ظرفیت های نا شناخته ای است که در صورت شناخت آن میتوان در ارتقای امور از آن بهره برد.

وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی بر اهمیت مقوله سه جانبه گرایی تاکید کرد و افزود: با یک نگاه سه جانبه گرایانه و با مشارکت نظرات  کارشناسی شرکای اجتماعی می توان مفادی از قانون  که نیازمند مترقی شدن و در برگیرنده منافع کار گران و کارفرمایان  باشد را اصلاح کرد.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه تغییر و تحول باید حتما سه جانبه گرایانه باشد تصریح کرد: با نگاه علمی و کارشناسی و با مذاکره و گفت و گو  بین شرکای اجتماعی ، کارها نتایج مطلوب تری را به همراه دارد.

شریعتمداری  با بیان اینکه در بحث آینده کار به هیچ وجه نباید به شکل فانتزی نگاه کرد افزود: با تغییرات در ماهیت مشاغل  در آینده ، باید خود را با شرایط جدید منطبق کنیم.

وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه  هوش مصنوعی دارای جایگاه خاصی است تصریح کرد: تامین مالی در حوزه دیجیتال ، حجم بسیار زیادی از اشتغال را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت امر مهارت آموزی اظهار داشت : جامعه کارگری باید به سمت مهارت آموزی پیش بروند .

شریعتمداری  افزود: در حوزه مهارت اگر جامعه کارگری، کارگر ماهر تربیت کند از خطرات نظام سلطه در حوزه فعالیت های اقتصادی مصونیت می یابد.

وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی  با تاکید بر این که  حرکت به سمت مهارت باید خواست جامعه کار گری باشد تصریح کرد : افراد مهارت یافته در درون اقتصاد جذب می شوند.

وی تصریح کرد: نهضت مهارت افزایی بخش عمده آن به عهده جامعه کارگری و کارفرمایی است.

وزیر کار درباره بحث رعایت سه جانبه گرایی در مجموعه این وزارتخانه گفت: در تصمیم گیری ها همواره تلاش شده است این مهم رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با جامعه کارگری بیگانه نیستند و همراه و همفکر هستند افزود: ما به سه جانبه گرایی باور داریم و در مسیر آن  قدم بر می داریم.

شریعتمداری در مورد بحث همسان سازی اظهار داشت :  همسان سازی یک حق به علت محدویت منابع مالی است ولی  همواره به دنبال اجرای آن هستیم.

وزیر کار موضوع خروج از بنگاهداری را با اهمیت خواند و افزود:  ما در     موضوع  واگذاری ها ، وکلای جامعه کارگری در اداره این اموال هستیم و  واگذاریها باید در جهت کاهش هزینه ها باشد.

وی بحث امنیت شغلی کار گران را با اهمیت دانست و اظهار داشت: در قانون کار در این زمینه مفادی وجود دارد ولی به نظر ناقص است که باید با ایجاد کارگروه های مشترک در حوزه های قانون کار و تامین اجتماعی به دنبال ارائه راهکارهای عملی در این زمینه باشیم.

وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور افزود: این آیین نامه ، باید با توجه به واقعیت های موجود و با در نظر گرفتن منافع کارگر و کارفرما اجرا شود.

شریعتمداری همچنین با تاکید بر  تجدید نظر درتایید صلاحیت  اعضای هیات های تشخیص و حل اختلاف افزود: تجدید نظر در مورد صلاحیت در مراجع حل اختلاف و تشخیص امری ضروری و درجهت دادخواهی عادلانه در دفاع از حقوق واقعی کارگران است.

وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی بر استقلال نهاد های مدنی و مجامع تاکید کرد و افزود: نهاد های مدنی و مجامع نباید دنبال منابع دولتی باشندولی در عین حال می توان با رعایت عزتمندی فعالیت جامعه کارگری کشور ، گام هایی درجهت رفع مشکلات آنهابرداشت.

وی همچنین از رشد ۶۹ درصدی تعداد تشکل های کارگری و کار فرمایی در دولت تدبیر و امید خبرداد و افزود: بخش بزرگی از این تعداد را تشکل های کارگری تشکیل می دهد.

شریعتمداری در این نشست همچنین از رونمایی از طرح شناسه ملی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در این طرح هر فرد ایرانی دارای شناسه ملی می شود .

وی در خصوص سامانه جامع روابط کار اظهار داشت: در حال حاضر این سامانه در ۲۳ استان قابلیت اجرایی دارد.

وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی همچنین از اقدامات این وزارتخانه در حوزه مسکن کارگری و حوزه مصرف کارگری افزود: به زودی تفاهم نامه ای با وزارت مسکن برای تامین مسکن جامعه  کارگری منعقد خواهیم کرد و در زمینه مصرف جامعه کارگری نیز  درصدد هستیم در قالب تعاونی های کارگری ، گام هایی در جهت رفاه جامعه کارگری برداشته شود.   

شریعتمداری  بر ضرورت رفع نواقص در زمینه بازرسی کار تاکید کرد و افزود: در سال جاری ۴۲۰ هزار بازرسی از کار گاه های تولیدی انجام شد که رقم قابل ملاحظه ای است ولی با این حال باید در این حوزه دنبال راه حل های جدید باشیم.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم واحد های تولیدی دارای شرایط مطلوب تری باشند تاکید کرد : باید از مشارکت دیگران با ارائه آموزش های لازم در امر بازرسی کار بهره گیریم.

حسین کمالی، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تحولات بازار کار بایستی مورد توجه تشکل‌های کارگری باشد تا کارگران بتوانند متناسب با نیاز آینده بازار کار آموزش دیده و مهارت لازم برای مواجهه با تغییرات را به دست آورند. 

وی آموزش فنی و حرفه‌ای، روابط کار و امنیت شغلی را در بازارهای کار آینده متفاوت با شرایط فعلی دانست و تأکید کرد: باید از امروز به فکر این تحولات باشیم تا در آینده دچار غافلگیری و شگفتی نشویم و بتوانیم خود را با تحولات تطبیق دهیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: محمد شریعتمداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۸۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش بیشتری برای کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه خواهیم کرد

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: امسال با تلاش و جدیت بیشتری برای کاهش نرخ بیکاری استان اقدام خواهیم کرد.

مختار احمدی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، امروز( هشتم اردیبهشت) در دیدار نمایندگان جامعه کارگری با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، با اشاره به کاهش دو درصدی نرخ بیکاری استان در سال گذشته، افزود: اگرچه کاهش دو درصدی نرخ بیکاری استان در سال گذشته امیدوارکننده است، اما کافی نیست و قرار است امسال با جدیت بیشتری در این زمینه کار کنیم.

وی گفت: سال گذشته بیش از هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزا از محل های مختلف شامل بند ب تبصره ۱۶، تبصره ۱۸، تسهیلات سفر ریاست جمهوری، مشاغل خانگی، نهادهای حمایتی و ... در استان پرداخت شده است.
 
وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۶ تعاونی با اشتغالزایی ۱۸۵۰ نفر در استان تشکیل شد، گفت: همچنین سال گذشته در حوزه مشاغل خانگی هم ۱۲ هزار مجوز به صورت برخط و آنلاین صادر شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به انجام حدود هشت هزار بازرسی توسط بازرسان اداره کار در سال گذشته، گفت: عمده این بازرسی ها در راستای کاهش حوادث ناشی از کار انجام شده که منجر به کاهش ۲۳ درصدی حوادث ناشی از کار در استان در سال گذشته شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی رخ می‌دهد، افزود: انتظار داریم شهرداری و نظام مهندسی برای کاهش حوادث ناشی از کار همکاری بیشتری با هم داشته باشند.

احمدی با بیان اینکه هیئت های حل اختلاف استان کرمانشاه در سال گذشته هفت هزار رای در جهت حمایت از جامعه کار و کارگری صادر کردند، گفت: ۳۰ درصد این رای ها به صورت سازشی حل و فصل شده که رضایتمندی بیشتر جامعه کار و کارگری استان را به همراه داشته است.

وی اضافه کرد: میانگین زمان رسیدگی به پرونده های شکایتی حوزه کار و کارگری در استان در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۳ روز بوده که این عدد در پایان سال ۱۴۰۲ به ۴۰ روز رسیده است.

تشکیل شورای توسعه تعاون استان، بهره مندی حدود ۳۰۰۰ نفر از مقرری بیمه بیکاری، بهره مندی ۱۸ هزار نفر از کارگران ساختمانی از بیمه تامین اجتماعی، اجرای طرح کالابرگ در قالب طرح فجرانه و اتصال بیش از ۳۵۰۰ فروشگاه استان به طرح کالابرگ الکترونیکی و ... از دیگر اقدامات مجموعه کار، تعاون و رفاه اجتماعی در استان در سال گذشته بود که احمدی از آن‌ها یاد کرد. 

 اولیا علی بیگی دبیر خانه کارگر کرمانشاه نیز با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: معتقدم اگر در طول این سال‌ها به فرامین رهبری بیشتر توجه می‌شد، همانطور که در ابعاد نظامی توانستیم هیمنه دشمنان را بشکنیم، در حوزه‌های اقتصادی هم می‌توانستیم موفق تر عمل کنیم.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که در حوزه اقتصادی مشکلات فراوانی داریم که باید برای حل آنها چاره اندیشی شود.

علی بیگی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات جامعه کارگری، گفت: برای بهتر کردن حال جامعه کارگری باید در وهله اول کرامت جامعه کارگری را حفظ کرده و نشان بدهیم همانطور که دین اسلام برای کارگران احترام و ارزش قائل است، مسئولین هم به این قشر اهمیت می دهند و در این راستا باید رسیدگی به مشکلات جامعه کارگری در اولویت مسئولین قرار بگیرد.

وی  با بیان اینکه نداشتن امنیت شغلی و داشتن قراردادهای موقت موضوع دیگری است که جامعه کارگری را آزار می دهد، گفت: بیش از ۹۸ درصد جامعه کارگری با قراردادهای یک ماهه و سه ماهه و بعضا شش ماهه کار می کنند که اصلا شایسته نیست.

وی با تاکید بر اینکه تامین امنیت شغلی کارگران وظیفه مسئولین است، گفت: جامعه کارگری خواهان این است که امنیت شغلی آنان تامین شود.

 دبیر اجرایی خانه کارگر کرمانشاه در ادامه ایمنی و بهداشت را خواسته دیگری جامعه کارگری در استان برشمرد و گفت: توجه به سلامت و بهداشت جامعه کارگری باید به دید سرمایه گذاری نگاه شود، نه هزینه.

جهانبخش شکری رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت  استان کرمانشاه نیر با اشاره به افزایش حدود دو برابری هزینه نگهداری واحدهای تولیدی در مقایسه با سال گذشته، گفت: اگر بانک ها برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پای کار نباشند، این واحدها نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی تاکید کرد: باید با در نظر گرفتن تسهیلات ارزان قیمت و نیز معافیت های مالیاتی در جهت تقویت واحدهای تولیدی استان تلاش شود، چون اگر واحدهای تولیدی حمایت نشوند قاعدتا نمی توانند حقوق و مزایای کارگران خود را هم بالا ببرند.

انتهای پیام
 

دیگر خبرها

  • پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کالا در استان بوشهر
  • بررسی ۱۰ هزار پرونده شکایت کارگران در کردستان
  • کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند
  • اعلام نتایج آزمون ورودی جامعه الزهرا (س)
  • انجام ۷ هزار و ۸۷۵ بازدید از مراکز کارگری چهارمحال و بختیاری
  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ
  • نشست نماینده ولی فقیه در کردستان با تشکل های کارگری و کارفرمایی
  • داستان شفافیت (۲)؛ بیم و امید یازدهمین مجلس برای شفاف شدن
  • تلاش بیشتری برای کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه خواهیم کرد