Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@21:46:47 GMT

کسی قصد پشت پا زدن به اسناد ملی گیلان را ندارد

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۶۹۱۰۱

کسی قصد پشت پا زدن به اسناد ملی گیلان را ندارد

ایسنا/گیلان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با بیان اینکه کسی قصد ندارد به اسناد ملی گیلان پشت پا بزند، گفت: فضاسازی ها انرژی مدیران را می گیرد و اجازه ارائه خدمات بهتر و بیشتر را نمی دهد.

ژاله حساس خواه امروز(پنجشنبه) در نشست با خبرنگاران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان، ساختن فردایی بهتر با بهره گیری از تاریخ و هویت ملی و فرهنگی را رسالت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دانست و اظهار کرد: این سازمان در جهت رفع دغدغه شهروندانی که خواستار حفظ و صیانت از میراث و اسناد هویتی هستند تلاش می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی سازمان اسناد و کتابخانه ملی را متولی حافظه ایرانیان دانست و افزود: این سازمان تنها دستگاه مرجعی است که برای پاسداری از هویت فرهنگی کشور توسط قانون به رسمیت شناخته شده و سعی می کند با تمام قوا در انجام رسالت ذاتی خود که همانا نگهداری از اسناد فرهنگی و هویتی سرزمین است اهتمام بورزد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان رویکرد این سازمان را آموزشی، پژوهشی، علمی و خدماتی دانست و تصریح کرد: سازمان اسناد در ۱۲ استان شعبه دارد و گیلان یکی از این شعبات است که طی تفاهم نامه ای بین رئیس وقت سازمان و استانداری گیلان و شهرداری رشت در سال ۹۱ راه اندازی شد. مدیریت استان نیز متعهد شده که نسبت به در اختیار قرار دادن مکان و امکانات در خور هویت ملی و منطقه ای گیلان با سازمان اسناد همکاری کند.

حساس خواه با بیان اینکه واحد ارزشیابی سازمان مسئول ارزشیابی و تعیین تکلیف بایگانی های راکد استان است، گفت: این واحد اسناد اداری که قابل امحاست را تشخیص می دهد و اسناد دارای ارزش ملی را به سازمان منتقل می کند. واحد تنظیم، توصیف و پردازش اسناد نیز اسناد دارای ارزش ملی را می خواند و با قرار دادن آن در سیستم اطلاع رسانی امکان دسترسی پژوهشگران به اسناد ملی را فراهم می آورد.

وی وظیفه واحد واسپاری کتب، نشریات و پایان نامه ها را نگهداری از یک نسخه چاپ شده در آرشیو ملی برای ثبت در تاریخ دانست و تصریح کرد: واحد تاریخ شفاهی سازمان نیز با شناسایی بزرگان تاریخ ساز هر منطقه اقدام به تهیه مصاحبه های صوتی – تصویری و تبدیل به مصاحبه ها به متن می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه واحد اطلاع رسانی و ارائه خدمات به درخواست پژوهشگرانی که در سیستم به دنبال اطلاعات خاص و اسناد ویژه هستند، پاسخ می دهد، یادآور شد: فرهنگ سازی شناسایی سند و اهمیت دادن به آن و صیانت از آن را در برنامه داریم و تاکنون اقدامات خوبی در این بخش صورت گرفته است. سازمان اسناد با تکیه بر حمایت های مدیریت عالی استان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی امیدوار است بتواند خدماتی درخور هویت مردم شریف گیلان ارائه دهد.

حساس خواه از بهسازی فضای اداری و به روزرسانی تاسیسات طی سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: تا پایان سال قفسه های مخزن اسناد و کتابخانه ریلی خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری ۱۰ ها نمایشگاه و نشست تخصصی و همایش تقویمی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: طرح آرشیویاران جوان را جهت فرهنگ سازی اسناد اجرا و از وجود دانش آموزان برای یاری سازمان استفاده کردیم. همچنین پویش «اهدای اسناد تاریخی؛ احیای هویت ملی» را دنبال می کنیم که یک فراخوان عمومی و سراسری است تا مردم اسناد هویتی در اختیار خود را تحویل آرشیو ملی دهند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون واگذاری بخشی از اسناد مشروطه استان به موزه مشروطه تبریز توسط مالک این اسناد، گفت: اسناد نهضت جنگل و مشروطه اسناد هویتی ماست و وظیفه داریم برای صیانت از آن کوشا باشیم.

وی با بیان اینکه راه اندازی موزه مشروطه از سوی شورای شهر رشت مطرح شده است، خاطرنشان کرد: موزه نیازمند اسناد و اشیا است و لذا برای راه اندازی این موزه به کمک سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیاز است لذا طبق مذاکرات مالک اسناد مشروطه گیلان با شورای شهر رشت، کار بررسی اصالت اسناد مذکور را آغاز کردیم. یک سند ملی طی دو مرحله ارزشیابی می شود؛ اول اصل بودن سند و دوم ارزش ملی سند است.

حساس خواه ادامه داد: سازمان اسناد گیلان اصالت اسناد مذکور را تایید کرد، اما برای ارزشیابی مرحله دوم باید تحویل کمیته ارزشیابی سازمان اسناد مرکزی می شد لذا مالک را معرفی کردیم. براساس قانون خرید و قیمت گذاری اسناد ملی و هویتی تنها باید توسط سازمان اسناد صورت بگیرد.

وی با اشاره به مخالفت مالک با قیمت پیشنهادی و پس گیری اسناد، اظهار کرد: متاسفانه به دنبال طرح راه اندازی موزه مشروطه در رشت فضاسازی رسانه ای و تحریک احساسات ملی گیلانیان شروع و سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان گرفتار بازی خبری اسناد و موزه مشروطه شد.

رئیس سازمان اسناد گیلان با بیان اینکه کسی قصد ندارد به اسناد ملی گیلان پشت پا بزند، گفت: فضاسازی ها انرژی مدیران را می گیرد و اجازه ارائه خدمات بهتر و بیشتر را نمی دهد.

وی با تاکید بر اینکه اسناد مشروطه گیلان هرگز به موزه تبریز فروخته نشده و نمی شود، تصریح کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی مکان امنی برای اسناد تاریخی و فرهنگی و هویتی است و سازمان گیلان نیز تلاش می کند استانداردهای لازم را داشته باشد، زیرا تاریخ آیینه تاریخ است و همواره به گذشته برای ساختن آینده نیازمندیم.

حساس خواه  با اشاره به انتشار خبر آب گرفتگی پایین ترین طبقه آرشیو ملی، عنوان کرد: آرشیو ملی ۱۱ طبقه دارد که پنج طبقه زیر زمین و شش طبقه روی زمین است لذا برخی از اتفاقات غیر ارادی ممکن است رخ دهد، اما اسناد جنگل و مشروطه مشکلی نداشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سازمان اسناد و كتابخانه ملي مشروطه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۹۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای

راهکارهای تقویت همکاری‌ها و حمایت‌های سازمان ثبت در تثبیت مالکیت‌های مادی و معنوی سازمان انرژی اتمی در دیدار رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دیدار با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای پیشانی اقتدار کشور است اظهار کرد: این حوزه در راه رسیدن به اهداف بزرگ خود شهدای زیادی را تقدیم کشور کرده است و باید با همه توان برای تسریع و تسهیل امور این سازمان و تلاشگران آن تلاش کنیم.

وی با اعلام آمادگی کامل سازمان ثبت برای تثبیت کامل مالکیت اراضی و املاک این سازمان و صدور اسناد آن‌ها گفت: آمادگی داریم با انعقاد تفاهم نامه جامع همکاری، خدمات مهمی را در حوزه املاک و کاداستر، ثبت شرکت‌ها و مؤسسات، ثبت مالکیت‌های معنوی و شناسه ملی اشخاص حقوقی با تسهیل و تسریع و ایجاد مسیر ویژه برای این سازمان و شرکت‌های زیرمجموعه و همکار آن ارائه دهیم.

محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت صیانت از اموال و دارایی‌های فکری این سازمان جهت توسعه و گسترش فعالیت‌ها بویژه در بخش نیاز شرکت‌های دانش بنیان و نوآور به خدمات حوزه طرح‌های صنعتی، علائم تجاری و اختراعات و تثبیت مالکیت آن‌ها افزود: مرتفع کردن این نیازها مرهون مساعدت‌های سازمان ثبت است و با امضاء تفاهم نامه مشترک می‌توان گام‌های بزرگ و عملی برای حفظ و صیانت از این دارایی‌ها برداشت.

وی با اشاره به توطئه‌های مداوم دشمنان برای ضربه زدن به دستاوردهای بزرگ هسته‌ای اظهار کرد: ۱۳ موسسه پژوهشی قدرتمند با منابع بسیار زیاد و برخورداری از ظرفیت رسانه‌ای و شبکه‌ای گسترده در غرب با رصد مستمر فعالیت‌های ما سعی در مخدوش کردن جریان اطلاع رسانی و اخبار پیرامون صنعت هسته‌ای کشور را دارند تا به جای خدمات گسترده این عرصه برای مردم و کشور، تصویری سیاسی و امنیتی از آن ارائه کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نیروگاه اتمی ۶۳ میلیارد کیلو وات ساعت برق به شبکه تزریق کرده است و طی ۱۰ سال موجب صرفه جویی ۱۰۳ میلیون متر مکعب سوخت فسیلی شده است.

در این دیدار رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و هیئت همراه از آزمایشگاه‌های تولید رادیو داروهای درمانی و مجموعه تولیدی کیت‌های رادیو دارویی این سازمان بازدید کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رونمایی از نخستین چاپ برگردان روزنامه ادب
  • تحقق ۱۳۱ درصدی صدور سند مالکیت شهری و روستایی در گیلان
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • صدور کیفرخواست برای باند جعل اسناد سازمان یافته املاک در قم
  • انهدام باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم
  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم شناسایی شد
  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم منهدم شد
  • ایجاد بانک اطلاعات خلیج فارس توسط سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای