Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:12:37 GMT

یلدا؛ پرستش مهر یا شاهکار محاسبات نجومی

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۷۵۰۷۸

یلدا؛ پرستش مهر یا شاهکار محاسبات نجومی

«ندا جعفری» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مهرپرستان شب یلدا را شب تولد «ایزدمهر» ، «میترا» می‌‎پنداشتند و به همین دلیل این شب را جشن می‎گرفتند. گفته شده که در این شب میترا (ایزد خورشید) از دل سنگی درون غاری به دنیا آمد. تندیس میترا معمولاً در حال قربانی کردن گاو نر ترسیم شده است.

مدیر مرکز نجوم آوااستار خاطر نشان کرد: شب یلدا در نیکره شمالی آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال است و مردمان باستان، این شب را بسیار شوم و نامبارک می‌دانستند؛ از این رو تا سپیده‌دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر، خود را سرگرم می‌کردند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی، روحیه آنان را تضعیف نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفری گفت: از یلدا به عنوان «شب چله» نیز یاد می‌کنند، چرا که چهل روز پس از آن، دهم بهمن، جشن سده برگزار می‌شود. ایرانیان در این شب با فراهم آوردن خوراکی‌های گوناگون تا بامداد به انتظار دیدار نخستین پرتوهای خورشید بیدار می‌نشستند و روز اول دی «خرم‌روز یا خور روز یا روز خورشید» از گرامی‌ترین روزهای ایرانیان و یکی از جشن‌های آیین زرتشتی بوده است.

وی تاکید کرد که زنده نگه داشتن آیین‌های کهن در گرو عدم اعمال تغییرات و برگزاری آن‌ها مشابه نیاکانمان است.

دلایل نجومی شب یلدا

مدیر مرکز نجوم آوااستار گفت: از منظر علمی موضوع از این قرار است که اگر لحظه دقیق انقلاب زمستانی نزدیک زمان اذان ظهر روز اول دی باشد، طبق محاسبات طول شب در تاریخ ۳۰ آذر و اول دی برابر می‌شود.

جعفری ادامه داد: برای ما که بر روی زمین قرار داریم، این‌طور به نظر می‌رسد که خورشید در حرکتی سالیانه در آسمان جابه‌جا می‌شود. به مسیر حرکت ظاهری خورشید در زمینه آسمان در مدت یک سال خورشیدی، دایرة‌البروج گفته می‌شود.

به گفته جعفری، محور دوران وضعی زمین بر صفحه گردش زمین به دور خورشید عمود نیست بلکه از حالت قائم به اندازه ۲۳.۵ درجه انحراف دارد و در همان حالی‌که زمین به دور خودش می‌چرخد، به دور خورشید نیز گردش می‌کند، بنابراین استوای سماوی که امتداد استوای زمین در فضا است نیز با دایرة‌البروج هم‌صفحه نیست و زاویه ۵/۲۳ درجه می‌سازد. برای ما که بر روی زمین زندگی می‌کنیم، همین زاویه عامل پدید آمدن فصول است.

وی ادامه داد: استوای سماوی و دایرة‌البروج همدیگر را در دو نقطه قطع می‌کنند که به آنها نقاط اعتدالین گفته می‌شود. در روز اول پاییز که اعتدال پاییزی است، خورشید دقیقاً در شرق طلوع می‌کند و دقیقا در غرب غروب می کند و طول روز هم ۱۲ ساعت است. اما هر چه به انتهای فصل پاییز نزدیک می‌شویم، خورشید به جنوب استوای سماوی می‌رود و برای ساکنین نیمکره شمالی، روزها کوتاه‌تر می‌شود  و نه تنهافاصله خورشید از استوای سماوی کمتر می‌شود و طول روز (فاصله بین طلوع تا غروب خورشید) کمتر می‌شود  که محل طلوع خورشید کمی به سمت جنوب تغییر می‌کند. هرچه عرض جغرافیایی بیشتر باشد، این جابجایی نیز بیشتر است.

به گفته مدیر مرکز نجوم آوااستار ، این  وضعیت در اول دی ماه که انقلاب زمستانی است، به اوج خود می‌رسد، خورشید از جنوب‌شرقی‌ترین حالت ممکن طلوع می‌کند و در جنوب‌غربی‌ترین حالت ممکن غروب می‌کند پس در انقلاب زمستانی طول روز به کمترین مقدار خود در مناطق نیمکره شمالی زمین می رسد و طول شب بیشترین مقدار ممکن می شود. تغییر طول روز و همچنین کاهش زاویه تابش خورشید موجب سرد شدن آب و هوای کره زمین در نیمکره شمالی و گرم شدن آن در نیمکره جنوبی کره زمین می شود.

جعفری خاطر نشان کرد: طول شب یلدا در مناطق مختلف کره زمین متفاوت است. در تهران این مقدار حدود ۱۴ ساعت و ربع است و هر چه به شهرهای شمالی (با عرض جغرافیایی بالاتر) برویم، مقدار آن افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها نجوم شب یلدا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نجوم شب یلدا نجوم شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۵۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودنمایی لوکس‌ترین خودروی خیابان‌های تهران؛ شاهکار ۱۰ میلیاردی! | فیلم

ویدیویی از خودنمایی لوکس‌ترین میباخ موجود در ایران مدل S۵۸۰ مرسدس بنز منتشر شده است؛ خودرویی که حداقل ۱۰ میلیارد تومان در بازار قیمت دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آخرین شاهکار لاپورتا: دستمزد نجومی لواندوفسکی!
  • راه اندازی سامانه نظارت مردمی دیوان محاسبات مازندران
  • گزارش دیوان محاسبات از ترک فعل سازمان تامین اجتماعی
  • ماه در وضعیت اوج زمینی قرار می‌گیرد
  • تصاویری خیره‌کننده از فوران‌های خورشیدی
  • برخورد ۲ شراره خورشیدی قوی به زمین
  • برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین
  • خودنمایی لوکس‌ترین خودروی خیابان‌های تهران؛ شاهکار ۱۰ میلیاردی! | فیلم
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟
  • تصاویر نجومی شانزدهم اردیبهشت (۵ مه)