Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@02:51:59 GMT

شب چله؛ جشن گیاه‌خواران

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۷۹۹۰۸

شب چله؛ جشن گیاه‌خواران

همشهری آنلاین- علی خوشتراش: «یلدا» واژه‌ای است که ریشه در بن فعل عربی «ولد» دارد به معنای متولد شدن. میلاد هم از واژه‌هایی است که از همین ریشه زبانی ساخته شده است. البته دکتر میرجلال‌الدین کزازی، شاهنامه‌شناس معتقد است که واژه یلدا برآمده از زبان باستانی سریانی است.

اگر روی واژه یلدا و معنای آن بیشتر دقت کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که این تعبیر به تولد حضرت عیسی (ع) بیشتر نزدیک است تا شب چله ایرانی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که تولد این پیامبر مسیحیان سه روز بعد از شب چله ایرانی اتفاق می‌افتد. گفتنی است تعبیر تولد خورشید از طولانی‌تر شدن تدریجی طول روز از فردای شب چله باید تعبیری شخصی و به اصطلاح عامیانه باشد و هیچ پایه علمی ندارد و به هیچ وجه هم در مستندات تاریخی  نیامده است.

تاریخ ایران از عصر باستان تا امروز نشان می‌دهد آیین‌ها و جشن‌های زیادی پدید آمدند که برخی برجای ماندند و برخی منسوخ شدند و برخی هم فقط در مناطقی از کشور به صورت یک خرده‌آیین برگزار می‌شوند. بسیاری معتقدند آیین‌های باستانی و قدیمی را فرهنگ‌مداران و دولت‌مردان اعصار مختلف پدید آورده‌اند و تغییرات سیاسی و فرهنگی و همچنین پیدایش عصر جدید در منسوخ شدن آنها بی‌تاثیر نبوده‌اند. اگرچه این ادعاها قابل قبول است، اما به‌تنهایی نقشی در منسوخ شدن یا زنده ماندن آیین‌ها ندارند. بی‌شک آیین‌های مردمی را خود مردم پدید می‌آورند و آنها را حفظ می‌کنند و اشاعه می‌دهند.

 تجربه تاریخی نشان داده است که نبض آیین‌های زنده در بازارها می‌زند. هیچ جشن و آیینی  بدون گردش مالی و داد و ستدهای کلان نمی‌تواند دوام پیدا کند. نگاهی به جشن نوروز خود گویای آن است که گردش‌های مالی عظیم در این آیین چقدر در باشکوه و پرعظمت بودن آن تاثیر دارد. با توجه به همین مساله، اگر گردش مالی در جشن شب چله رخ نمی‌داد، این رسم هم مانند خیلی از رسم‌ها از جمله جشن‌ سده و مهرگان فراموش می‌شد. تا چند دهه پیش، بسیاری از مردم  برای برگزاری مراسم شب چله به خرید یک هندوانه، یکی-دو کیلو انار و مقداری آجیل بسنده می‌کردند، اما چند دهه است که رویکردها تغییر کرده. سفره ویژه شب چله اکنون به یکی از هزینه‌های سالیانه خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است و دراین شب مردم برای مهمانی دادن و دید و بازدید بیشتر اهمیت می‌دهند که البته این تغییر نگاه تحت تاثیر جاذبه‌ بازار است. به هر حال، شب چله از رسم‌های زیبا و دوست‌داشتنی ایرانی است و از زوایای مختلف می‌توان به آن توجه کرد. این آیین و جشن حتما  آینده روشن‌تری در مقایسه با شرایط کنونی‌اش خواهد داشت و این ظرفیت را دارد که از مرزهای ایران بگذرد و تبدیل به جشنی جهانی شود، درست همان‌طور که جشن ولنتاین همه مرزها را در جهان درنوردیده است.

شب چله از معدود جشن‌های دنیاست که همه تنقلات و خوراکی‌های آن گیاهی است و در همه نقاط ایران در این شب مردم گیاه‌خواری می‌کنند. اگر دوستداران سبک گیاه‌خواری در دنیا  از وجود چنین جشنی باخبر شوند، به شب چله به چشم جشن گیاه‌خواران نگاه می‌کنند و هیچ بعید نیست که آن را به فهرست جشن‌ها و عیدهای خود اضافه کنند.

شب چله ظرفیت فرهنگی و اقتصادی بالایی دارد، اما این ظرفیت‌ها نه کشف و نه شناسانده شده‌اند. این همان نقطه‌ای است که باید فرهنگ‌مداران و پس از آن دولتمردان پای کار بیایند و این آیین را با ویژگی بارزش که در بالا معرفی شد، به دنیا معرفی و آن را ثبت جهانی کنند. در این رابطه تاکنون بازار هوشمندی خود را در قبال جشن شب چله نشان داده و وارد مسیری نشده که ماهیت گیاهی اقلام مورد مصرفی در شب‌نشینی این جشن را تغییر دهد. اگر این جشن با آن ظرفیتی که دارد به دنیا معرفی شود، بی‌شک نام ایران و فرهنگ ایرانی در بالای فهرست نهضت گیاه‌خواری دنیا قرارخواهدگرفت، البته به غیراز این شان فرهنگی، دروازه‌های تازه‌ای به روی بازار کالاهای ایرانی باز خواهدشد و اقتصاد ایران را یک گام از وابستگی نفتی دورتر خواهد کرد.

کد خبر 471260 برچسب‌ها مجله یلدا شب یلدا استان گیلان تهران استان تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شب یلدا استان گیلان تهران استان تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۹۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهی مفید برای مشکلات معده

آفتاب‌‌نیوز :

از ریشه شیرین بیان در اکثر فارماکوپه‌ها به عنوان دارو یاد شده است. گلیسریزنیک اسید با توانایی مهار باکتری هلیکوپیلوری در درمان زخم معده، مشکلات مخاطی معده و کاهش اسید معده مؤثر است. شیرین بیان بر سیستم غدد درون ریز بدن نیز تأثیرگذار است و مصرف آن ممکن است مقدار تستوسترون خون را کاهش دهد. همچنین اثبات شده است که لیکوریک یا ریشه خشک شیرین بیان اثرات افزایش ترشح سرتونین و پروستاگلندین در معده را دارد و اثرات ضدتورم معده را از این طریق اعمال مینماید.

نتایج پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که فلاوونوئید‌های موجود در این گیاه باعث نابودی هلیکوباکتری پیلوری می‌شود. باید بدانید که این باکتری عامل زخم معده است. می‌توان از شیرین بیان برای درمان آفت‌ها و زخم‌های دهانی نیز بهره برد.

از این گیاه در ترکیب شربت‌های ضد سرفه استفاده می‌شود. این گیاه برای دستگاه گوارش و همچنین تقویت دستگاه ایمنی بدن موثر عمل می‌کند؛ چون حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی متعدد مورد نیاز بدن است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • ببینید | گیاه مرگباری که باعث خودکشی کردن قربانی می‌شود!
  • تمایل عجیب و تمام نشدنی زمین خواران به محدوده جنوبی تهران | مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز ادامه دارد
  • توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • سایه برج ها از سر باغ گیاه شناسی کوتاه می شود