Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان مدیرکل ثبت احوال استان همدان گفت: سال گذشته ۹۲۵۷ واقعه ازدواج و ۲۶۱۹ واقعه طلاق و امسال ۸۹۷۶ واقعه ازدواج و ۲۵۱۶ واقعه طلاق در سطح استان به ثبت رسیده است.

اسد حسن‌زاده‌زورمند صبح شنبه ۳۰ آذر در شورای راهبردی جمعیت استان همدان، با بیان اینکه در هشت ماهه امسال ۸۸۵۷ نوزاد پسر و ۸۱۶۸ نوزاد دختر در استان متولد شده است، افزود: در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته واقعه ولادت ۲۶۸۸ مورد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تعداد ولادت های ثبت شده در سال های ۶۰ تا ۹۷، خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی نرخ خام ولادت ۱۶ در هزار بوده که در سال ۶۰ این میزان ۱۷.۷ درصد بوده است.

حسن‌زاده‌زورمند با بیان اینکه بیشترین آمار زایمان در سنین ۲۵ تا ۲۹ سال است، ادامه داد: تعداد وفات ثبت شده در هشت ماهه سال گذشته ۶۸۰۴ مورد بوده که در سال ۹۸ به ۷۱۸۰ نفر رسیده و میانگین سن متوفیان در مردان ‌۶۲ سال و در زنان ۶۸ سال ثبت شده است.

وی در مقایسه آمار ازدواج و طلاق در هشت ماهه سال های ۹۷ و ۹۸ نیز بیان کرد: ازدواج در سال گذشته ۹۲۵۷ مورد و در سالجاری ۸۹۷۶ مورد بوده و طلاق در سال گذشته ۲۶۱۹ مورد و در سالجاری ۲۵۱۶ مورد بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه نسبت ازدواج به طلاق ۳.۶ درصد بوده به طوریکه به ازای هر چهار ازدواج یک طلاق ثبت شده است، تأکید کرد: نرخ خام ازدواج در سال ۸۰ حدود ۱۱.۲ درصد بوده که این نرخ در سال ۹۷ به ۷.۷ درصد رسیده است. تعداد ازدواج ها در سال ۹۷ به ۱۳ هزار و ۵۶۳ مورد رسیده در حالیکه این آمار در سال ۸۰ حدود ۱۸ هزار ۷۱۰ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ طلاق نیز یک درصد بوده که به ۲.۳ درصد رسیده است، تصریح کرد: میانگین سن ازدواج از ۲۲ سال در زنان به ۲۴ سال رسیده که این آمار در مردان از ۲۷ به ۲۹ سال افزایش یافته است.

حسن‌زاده‌زورمند با بیان اینکه میانگین سن ازدواج در میان روستایی ها پایین است، اظهار کرد: سن زنان روستایی ۱۹ سال و سن مردان ۲۲ سال برای ازدواج بوده که در سال ۹۷ سن زنان به ۲۶ سال و سن مردان به ۲۷ سال رسیده است.

علل و دلایل کاهش موالید و افزایش طلاق به ریز پیگیری شود

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان نیز با بیان اینکه در این جلسات باید محتوا بررسی شود و رئیس مجمع نمایندگان و امام جمعه نیز در جلسات حضور داشته باشند، گفت: جلسه ای برای بررسی علل و عوامل کاهش موالید و افزایش طلاق در استان برگزار شده و حواشی به کنار رفته و به اصل موضوع پرداخته شود.

مصطفی آزادبخت با تأکید بر افزایش ساعت جلسات، خاطرنشان کرد: ساعت جلسه دو ساعت باشد و با حضور کارشناسان و صاحب نظران دانشگاهی برگزار شود همچنین دسته بندی نکردن مباحث باعث بی نتیجه ماندن جلسات می شود که این مورد نیز نیاز به مدیریت دارد. جلسات به صورت شفاف برگزار شود و افراد سخنران و صاحبن ظر را از قبل مشخص باشند.

فرزندآوری در افراد تحصیلکرده کمتر است

مدیرکل دفتر امور بانوان و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز گفت: نرخ باروری کل پنج سال منتهی به ۹۵ در کل کشور ۲.۱ درصد است.

شهلا نوری با بیان اینکه سن بارداری در کشور بالا رفته است، ادامه داد: با وجود اینکه فشارهای اقتصادی بر مردم زیاد است اما با این حال کاهش باروری در افراد تحصیلکرده بیش از سایر افراد است.

وی ادامه داد: بیشترین تعداد موالید در سال ۶۰ حدود دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر بوده که در سال ۹۰ با رسیدن موالید دهه ۶۰ به سن باروری افزایش و دوباره در سال های اخیر کاهش یافته به طوریکه موالید سال ۹۸ به یک میلیون و ۲۱۰ نفر رسیده است.

نوری عمده طلاق ها را در پنج سال اول زندگی عنوان و تصریح کرد: همدان ششمین استان در کشور است که سالخوردگی در آن زیاد به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه طرح تحقیقاتی کاهش شیوع ناباروری در استان همدان انجام شده است، گفت: سقط های غیرقانونی به علت تعیین جنسیت جنین در سال های اخیر باعث افزایش سقط و در نتیجه کاهش موالید شده است.

نوری با بیان اینکه ۴۷۳۰ خدمت ناباروری در سطح استان انجام شده است، تأکید کرد: بخشنامه های قبلی مورد بازبینی مجدد قرار می گیرد؛ به طور مثال در گذشته فاصله فرزندان سه سال درنظر گرفته شده بود که با تدابیر بهداشتی، امکان فرزندآوری مجدد پس از ۱۸ تا ۲۴ ماه فاصله به زوجین پیشنهاد داده می شود همچنین ترس از اینکه فرزندآوری برای بانوان بالای ۳۵ و ۴۰ سال پرخطر است، برداشته می شود تا با مراقبت های پزشکی تمایل به فرزندآوری کمتر نشود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ازدواج طلاق موالید استانی اجتماعی ثبت احوال باروري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۳۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است / کاهش جمعیت در مرکز استان

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا مهرعلیان ظهر یکشنبه در نشست قرارگاه جوانی جمعیت که در فرمانداری قزوین برگزار شد اظهار کرد: متأسفانه نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است و شاهد کاهش جمعیت در شهرستان قزوین هستیم.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین با تاکید بر اینکه باید بحران جمعیت در قزوین را جدی گرفت، افزود: تشویق جوانان به ازدواج در افزایش موالید و رشد جمعیت مؤثر است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های اشتباه پیشین تفکراتی مانند «فرزند کمتر، زندگی بهتر» در بین جامعه نهادینه شده و باعث کاهش جمعیت در استان و کشور شده است.

مهرعلیان با بیان اینکه باید از فرصت باقیمانده برای پنجره جمعیت به بهترین شکل استفاده کرد، تصریح کرد: تغییر باورهای فرهنگی مردم و تشویق به ازدواج جوانان و فرزندآوری برای خلق یک زندگی با نشاط می‌تواند رشد جمعیت را در استان باعث شود.

وی بیان کرد: ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری نیازمند همراهی همه دستگاه‌ها و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در شهرستان قزوین است و همه باید خود را در این حوزه مسؤول بدانند.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین تاکید کرد: یکی از ابزارهای ازدواج موفق و فرزندآوری آموزش مهارت‌های صحیح زندگی به نوجوانان و جوانان است.

وی در پایان یادآور شد: باید از همه ظرفیت‌ها برای جبران سال‌های از دست رفته در حوزه جمعیت استفاده کرد.

کد خبر 6097442

دیگر خبرها

  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • قطار ۵ستاره تابستان امسال به همدان می‌رسد
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • کاهش رشد منفی موالید سالیانه در گیلان
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است / کاهش جمعیت در مرکز استان
  • ضرورت افزایش مراکز معاینه فنی خودرو در شهرستان‌ها
  • شیب سقوط آزاد کاهش موالید کم شده | 76 هزار ماما داریم و فقط 7 هزار پروانه فعال مامایی
  • تفاوت طلاق رجعی و بائن چیست؟
  • کاهش کم سابقه نرخ زاد و ولد در آلمان