Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-07@02:18:00 GMT

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات وجاهت قانونی ندارد

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۸۳۶۰۵

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات وجاهت قانونی ندارد

رئیس ستاد انتخابات کشور در واکنش به اظهارات کواکبیان گفت: در جریان اصلاحات فقط دو «جبهه هماهنگی اصلاحات» و «جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی» دارای مجوز فعالیت هستند و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات وجاهت قانونی ندارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، جمال عرف درباره اظهارات مصطفی کواکبیان در خصوص عملکرد هیئت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم اظهار کرد: کواکبیان به عنوان رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات موضع‌گیری کرده است در حالیکه من به عنوان رئیس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اعلام می‌کنم در جریان اصلاحات فقط دو «جبهه هماهنگی اصلاحات» و «جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی» دارای مجوز فعالیت هستند و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات وجاهت قانونی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در واکنش به انتقادات نسبت به نحوه تشکیل و عملکرد هیئت‌های اجرایی تصریح کرد: برخی اظهارات به دلیل جهل به قانون است. براساس ماده ۳۱ و ۳۲ قانون انتخابات مجلس اصلاحی در سوم خرداد سال۹۵، هیئت‌های اجرایی از معتمدین حوزه‌های انتخابیه تشکیل می‌شود. در این اصلاحیه، دادستان عضو حقوقی هیئت‌های اجرایی است.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: 30 نفر تأیید شده هیأت نظارت از میان خودشان هشت نفر را به عنوان عضو اصلی انتخاب می‌کنند که با فرماندار و دادستان و رئیس ثبت احوال, 11 نفر هیئت اجرایی می‌شوند و بررسی صلاحیت داوطلبان را رسیدگی می‌کنند. اعضای حقوقی هیئت اجرایی هم مثل هشت نفر دیگر فقط یک رأی دارد. یکی دو مورد در تشکیل هیئت اجرایی نتیجه‌ای حاصل نشده بود که در تهران مسئله را حل کردیم. با توجه به حساسیت تهران، در تشکیل هیئت اجرایی تهران دقت زیادی شد.

عرف با بیان اینکه هیئت‌های اجرایی 10 روز فرصت داشتند تا صلاحیت بیش از ۱۵هزار داوطلب را بررسی کنند، تصریح کرد: هیئت‌های اجرایی موظف هستند براساس نتیجه استعلام مراجع چهارگانه یعنی وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دادستانی و ثبت احوال، صلاحیت داوطلبان را تأیید کنند یا صلاحیت را تأیید نکنند.

وی افزود: برخی هیئت‌های اجرایی را متهم کرده‌اند که صلاحیت داوطلبان یک جریان را تأیید نکرده‌اند که این اظهارات غیردقیق، غیرکارشناسی و دور از انصاف است. حتی اظهار کرده‌اند که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب رد شده و اصولگرایانی که پرونده فساد اقتصادی دارند را تأیید کرده‌اند. آنها برای اثبات این اتهامات باید مدرک ارائه کنند در غیر این صورت، این اتهام از طریق مراجع قانونی قابل پیگیری است.

عرف ادامه داد: داوطلبانی که صلاحیت آنها تأیید نشده است، چهار روز فرصت شکایت به هیئت نظارت استان دارند و هیئت نظارت 20 روز فرصت دارد تا به شکایت رسیدگی کند. همچنین یک دوره 20 روزه دیگر هم فرصت برای شکایت به شورای نگهبان دارند.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به تأیید صلاحیت تمام نمایندگان فعلی مردم تهران که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند، گفت: با این حال برخی در عملکرد هیئت‌های اجرایی شبهه ایجاد کردند.

انتهای پیام/4034/

منبع: آنا

کلیدواژه: رئیس ستاد انتخابات کشور ماده 10 احزاب جمال عرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۳۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ساماندهی مسکن و اجاره‌بها تأیید شد

گزارشی ده طرح و لایحه و پنج اساسنامه و سه استعلام از دیوان عدالت ارایه می‌دهم.

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: طرح ساماندهی زمین و مسکن و اجاره بها ایراداتی که داشت برطرف شد و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری سپند مغایر شرع و قانون اساسی نبود، بیان کرد: طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور بررسی شد و نسبت به مواد آن ابهاماتی وجود داشت.

وی با بیان اینکه طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها خلاف شرع و قانون نبود.طرح استفساریه ماده پنج بیمه کارگران ساختمانی خلاف قانون و شرع نبود. لایحه دوفوریتی قانون تمدید پست جمهوری اسلامی ایران نیز هم خلاف شرع و قانون نبود.

طحان نظیف با اشاره به اینکه لایحه عفاف و حجاب را هشت فروردین به مجلس ارسال کردیم، افزود: اساسنامه ورزشکاران و قهرمانان مورد ایراد ما نیست و امیدواریم اتفاق خوبی برای ورزشکاران بیافتد.

وی با بیان اینکه اساسنانه صندوق نوآوری و شکوفایی هم خلاف شرع نبود، گفت: اصلاح اساسنانه مناطق آزاد تجازی کیش، اروند، آبادان، خرمشهر، ماکو و ارسباران مخالف شرع و قانون نبود.

طحان نظیف ادامه داد: سه استعلام از دیوان عدالت اداری داشتیم که حاصل شکایت شهروندان به دیوان است و در شورای نگهبان بررسی می‌شود. دو مورد خلاف شرع نبود و به دیوان ابلاغ شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: جمعه این هفته مرحله دوم انتخابات مجلس برای ۴۵ کرسی، در ۱۵ استان و در ۴۷ شهرستان برگزار می‌شود.

وی افزود: انتخابات مرحله دوم در حوزه انتخابیه تبریز آذرشهر و اسکو، حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس، حوزه آبادان، حوزه شیراز، حوزه کرمانشاه، حوزه خرم‌آباد، حوزه قائمشهر و حوزه ملایر به‌صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • کنایه به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره ردصلاحیت حسن روحانی
  • اعتراف کیهان: فقط ۱۶۵ نامزد اعتدالی و اصلاح طلب برای مجلس دوازدهم تایید صلاحیت شدند
  • خبر خوش؛ طرح ساماندهی مسکن و اجاره‌بها تأیید شد
  • واکنش شورای نگهبان به اظهارات روحانی
  • چرا پاسخ سخن‌گوی شورای نگهبان درباره رد صلاحیت رییس جمهور پیشین قانع کننده نیست؟
  • فیلم| طرح ساماندهی مسکن و اجاره‌بها تأیید شد
  • سخنگوی شورای نگهبان: رد صلاحیت حسن روحانی دلایل متعدد دارد / ایرادات به لایحه حجاب پابرجاست
  • واکنش شورای نگهبان به اظهارات روحانی درباره دلایل رد صلاحیتش
  • طرح ساماندهی مسکن و اجاره‌بها تأیید شد
  • تأیید طرح ساماندهی اجاره‌بها و تشکیل سپند توسط شورای نگهبان