Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@12:37:03 GMT

نخستین واکسن «زیکا» برای بارداران موفق عمل کرد

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۸۴۳۶۹

نخستین واکسن «زیکا» برای بارداران موفق عمل کرد

براساس یک مطالعه جدید، یک واکسن آزمایشگاهی علیه ویروس زیکا باعث کاهش میزان ویروس در یک نوع میمون باردار و بهبود نتایج جنین شد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از شینهوا،  براساس مطالعه‌ای که روز چهارشنبه در ژورنال «Science Translational Medicine» منتشر شد، یک واکسن آزمایشگاهی علیه ویروس زیکا باعث کاهش میزان ویروس در ماکاهای رزس باردار و بهبود نتایج جنین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالعه نخستین آزمایش واکسن زیکا است که قبل از شروع بارداری با قرار گرفتن در معرض ویروس در دوران بارداری داده شده است، از یک سناریوی در دنیای واقعی که در آن زنان می توانند ماه‌ها یا سالها قبل از بارداری واکسینه شوند، تقلید شده است.

دانشمندان موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده قبل از بارداری ۱۳ میمون ماده را با VRC5283، واکسن آزمایشی زیکا واکسینه کردند؛ سپس آنها را در فواصل زمانی که سه ماهه اول و دوم را در معرض ویروس این بیماری قرار دادند.

میمون‌های ماده واکسینه شده ویروس کمتری در خون خود داشتند و ویروس برای مدت زمان کمتری پس از قرار گرفتن در معرض واکسن زنده مانده بود؛ همچنین، دو حیوان واکسینه نشده در اوایل بارداری، جنین  خود را از دست داده بودند درحالیکه در گروه واکسینه‌شده‌ها هیچ خطری برای جنین وجود نداشت.

در پایان بارداری، 11 از 12 جنین در گروه کنترل واکسینه نشده، ویروس زیکا قابل تشخیص را داشتند و

این نشان می‌دهد که آنتی بادی‌های ضد ویروس Zika در حیوانات مادری واکسینه شده با محافظت در برابر ویروس ارتباط دارند.

نتایج حاصل از این مطالعات حیوانی می‌تواند به حمایت از پرونده برای تأیید واکسن کمک کند، در حالی که آزمایشات بالینی دیگری برای تعیین اثربخشی آن لازم است.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: واکسن جنین ویروس زیکا ویروس زیکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۴۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش بره تودلی در تهران قدیم و جنجال در مجلس شورای ملی

همشهری آنلاین- صفورا صادقی: شاید نام «بره تودلی» را کمتر شنیده باشیم. این واژه زمانی برای تهرانی‌های قدیم نامی آشنا و گاهی مشمئزکننده بود. در فرهنگ آشپزی ایرانی دیگر این خوراک فراموش شده است بره تودلی به جنین به دنیا نیامده گوسفند می‌گفتند که در فصل بهار با زاد و ولد گله‌های گوسفندی رایج بود. قصاب‌ها گوسفند باردار را با قساوت ذبح می‌کردند و بره را از دل مادرش بیرون می‌کشیدند و برای فروش به اعیان نشینان پایتخت می فروختند. هنوز هم بعضی از قصاب‌های قدیمی و سنتی این کار را انجام می‌دهند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

کسانی که بره تودلی را کباب کرده و خورده‌اند می‌گویند یکی از لذیذترین خوردنی‌هاست ، ولی عجیب است که از همین لذیذترین خوراک، از تار و پود این ناکام‌ترین جنین جهان، بهترین «تارها» هم ساخته می‌شود! قساوت کشتن یک جنین ناکام می‌شود آوای طرب، اهل فن می‌گویند اصل آن صدای شفاف «تار» به پوست همین بره تودلی برمی‌گردد.

بحث درباره بره تودلی زمانی یکی از مهم‌ترین و اعیانی‌ترین موضوعات مملکت بوده است، یک جلسه مجلس شورای ملی کلا به مسئله «بره‌کشی و بره تودلی» اختصاص یافته و لایحه «منع بره‌کشی و صدور پوست بره» در دوازدهم حمل ۱۳۰۱ شمسی، در مجلس چهارم، جلسه ۸۴ موضوع بحث داغ نمایندگان بود و جالب‌تر آنکه مرحوم آیت‌الله سیدحسن مدرس مخالف این لایحه بود، چون به نظر مدرس ممنوعیت بره‌کشی، باعث دخالت ماموران مالیه در زندگانی مردم می‌شد.

نصرالله حدادی، تهران شناس، در مورد این شغل خاص این گونه توضیح می دهد: «با فرا رسیدن بهار شغل فصلی‌ای راه می‌افتاد به نام «فروش بره تودلی». عده‌ای از قصاب‌ها گوسفندان باردار را سرمی‌بریدند و گوشت آن را کباب می‌کردند که به آن «شیشک» می‌گفتند و بسیار لذیذ بود. اما قسمت تلخ ماجرا این بود که بره تو شکم گوسفند را سالم در می‌آوردند و به قیمت گران می فروختند. این یکی از مشاغل اردیبهشت ماه بود که مشتری خاص خود را داشت و هر کسی حاضر نبود این غذا را بخورد.»

کد خبر 847468 برچسب‌ها مشاغل تهران قدیم

دیگر خبرها

  • نباید خطوط جوانی جمعیت را رد کنیم
  • تکثیر گاوهای پربازده با استفاده از فناوری تولید آزمایشگاهی جنین
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • دام‌ها در خوزستان به طور رایگان واکسینه می‌شوند
  • ۴۷ درصد زایمان‌های استان همدان طبیعی است
  • فروش بره تودلی در تهران قدیم و جنجال در مجلس شورای ملی
  • هزار حجاج استان سمنان برابر مننژیت واکسینه می‌شوند
  • وارفارین چیست و چه کاربردی دارد؟ + عوارض، استفاده در دوران بارداری و منع مصرف
  • شهرداری اصفهان نسبت به کنترل سگ‌های ولگرد اقدام کند
  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟