Web Analytics Made Easy - Statcounter

شب یلدا، شبی برای نشاندن لبخند بر لبان نیازمندان است ومی‌توان با اندکی صرفه‌جویی شب یلدا را برای همه مردم به یلدای مهربانی تبدیل کرد.

خبرگزاری شبستان- گیلان، پاییز چمدان خود را بسته و با کوله‌باری از خاطره جایش را به زمستانی سرد می‌دهد، زمستانی که آرام آرام با صدای پای یلدا فرا می‌رسد.

یلدا؛ سنت دیرینه ایرانیان، آخرین شب آذر و طولانی‌ترین شب سال است، شبی که صبحش آغاز فصل زمستان بوده و بسیار مورد احترام مردم است و با برپایی جشن‌ها و شب‌نشینی‌های مختلف گرامی داشته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شب یلدا که به شب چله نیز مشهور است فرصتی برای به جا آوردن صله رحم است که باعث افزایش روزی و طولانی شدن عمر انسان می‌شود. در واقع جشن یلدا با شب‌نشینی اقوام و خانواده در کنار یکدیگر برگزار می‌شود، اعضای خانواده گردهم آمده و به شعرخوانی و داستان‌خوانی بزرگ‌ترها گوش فرا می‌دهند، قصه‌هایی غیر واقعی و کوچک که قهرمان‌های آن پریان هستند که در مبارزه با تاریکی و ظلمت پیرور میدانند.

اما امروزه سنت‌های قدیمی یلدا رو به فراموشی است، تجمل جای خود را در سفره‌های یلدا باز کرده و شاهد کم فروغ شدن سنت‌های دیرینه و کهن این شب هستیم. از سوی دیگر برگزاری جشن‌های یلدا در رستوران‌ها و هتل‌ها موجب تک‌محور شدن جشن‌ها و انزوای بزرگترها در طولانی‌ترین شب سال شده است، در حالی که اولویت نخست شب یلدا دورهم بودن خانواده‌ها و بزرگان بود نه جشن‌های رستورانی و بازی‌های موبایلی!

در سال‌های اخیر سایه تجمل‌گرایی بر رسم دیرینه و کهن یلدا موجب هزینه‌های میلیونی برای تزیین سفره شب یلدا و اسراف بیش از حد اقشار غنی جامعه در برپایی یلدایی لوکس شده و از قصه‌های مادربزرگ زیرکرسی و حافظ خوانی پدربزرگ خبری نیست.

امروز یلدا درگیر چشم‌و هم‌چشمی‌ها شده و هرکس درصدد است تا سفره‌ای لوکس‌تر از دیگری برپا کند در حالی که اقشار مختلفی از جامعه به دلیل وضعیت اقتصادی توان برپایی سفره‌ایی کوچک برای خود و خانواده‌شان را ندارند و یلدای مهربانیشان سرد و تاریک است.می‌توان با اندکی صرفه‌جویی شب یلدا را برای همه مردم به یلدای مهربانی تبدیل کرده و در شادی نیازمندان سهیم باشیم.

حجت الاسلام«محمدعلی رضوانی نژاد» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با اشاره به فرا رسیدن شب یلدا به‌عنوان سنت دیرینه ایرانیان گفت: خانواده‌های ایرانی، بلندترین شب سال را گرامی داشته و با حضور نزد بزرگان فامیل این شب را گرامی می‌دارند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان با اشاره به سوگند خداوند در قرآن به شب که آن را مایه آرامش بشر شمرده است افزود: ایرانیان نیز بزرگ‌ترین شب سال را که مبدا، انقلاب خورشیدی و آغاز بلندتر شدن روزهاست را با سنتی زیبا و پایدار گرامی داشته و با آداب و رسوم متفاوت این شب بلند را در تاریخ ماندگار کردند.

وی با تاکید بر صله رحم که محور شب یلداست اظهارداشت: دورهم جمع شدن اعضای خانواده و تکریم پدر و مادر محور زنده نگه‌داشتن آیین شب یلداست که بزرگ‌ترین افراد خانواده در بلندترین شب سال، جایگاه و منزلت خاص در این سنت زیبا دارند و این تکریم و عمل به تأکیدات دینی صله ارحام و معاشرت با خویشان در دین اسلام بسیار سفارش شده است.

حجت الاسلام رضوانی‌نژاد از دیگر سنت‌های خوب در این شب را پذیرایی با آجیل و میوه که مصرف به اندازه آن تاثیر زیادی در سلامت خانواده دارد، دانست و بیان کرد: با توجه به این برجستگی‌ها و نمادهای دینی شایسته است این شب را به شب مهربانی و کمک به یکدیگر تبدیل کنیم و با کمی توجه، قناعت و پرهیز از برخی اسراف‌ها می‌توانیم سهمی برای خانواده‌های آبرومندی که دچار تنگی معیشت هستند در نظر بگیریم و آنها را نیز در این شادی شریک کنیم.

وی با اشاره به تهیه بسته‌های یلدا در برخی کانون‌های مساجد استان جهت ترویج فرهنگ مهربانی اظهارکرد: از جمله رسم‌های زیبایی که برخی اصحاب مسجد در این ایام اجرا می‌کنند تهیه بسته‌های یلدایی برای خانواده‌های پیرامون مسجد است تا آنان را نیز در این سنت حسنه شادمان کنند.

حجت الاسلام رضوانی‌نژاد خاطرنشان ساخت: بزرگ‌ترین شکرانه آرامش شب و شادمانی در کنار والدین، توسعه این مهربانی و شریک کردن خانواده‌های نیازمند است که باید مورد توجه ویژه قرار گرفته و در کنار اصحاب مسجد ما نیز سهمی هر چند اندک در تهیه بسته‌های اهدایی داشته باشیم.

مساجد و موسسات خیریه استان نیز با برپایی جشن‌های شب یلدا و تهیه بسته‌های حمایتی شریک یلدای مهربانی نیازمندان شدند تا با مهر و محبت این شب سرد را گرم نگه دارند چراکه هدف از شب یلدا در آئین کهن ایران زمین، روشن کردن شبی تاریک و گرم کردن شبی سرد بود که از فردا نوید خورشید مهر، روشنایی و گرما را می‌داد.

کانون فرهنگی و هنری شهدای گمنام لنگرود با برگزاری دورهمی شب یلدا میزبان اعضای کانون و خانواده‌های پیرامون مسجد فاطمه الزهرا(س)است تا در دورهمی مهربانی به شعرخوانی و خاطره‌گویی پرداخته و لحظاتی شاد و مفرح را برای اعضای کانون فراهم کند.

اجرای طرح شب‌های مهربانی در این کانون به منظور تبریک شب یلدا و اهدا بسته‌های میوه و غذا به نیازمندان از دیگر اقدامات نیکوکارانه این کانون در یلدای مهربانی است.

حسینیه هنر رشت در اقدامی نیکوکارانه به پیشواز یلدای مهربانی با میزبانی از بزرگ‌مردان کوچک شهر رشت رفت تا لحظاتی شاد و مفرح را برای این کودکان کار فراهم کند ضمن اینکه سالن نیروی انتظامی رشت نیز پذیرای جشن چله مهربانی ویژه کودکان شهر باران بود که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت و با مشارکت سازمان های مردم نهاد برگزار شد.

کمیته امداد گیلان نیز در اقدامی با جذب مشارکت‌های نیکوکاران، اقلام مورد نیاز جهت اهدا به خانواده‌های تحت پوشش در شب یلدا را جمع‌آوری می‌کند.

«عباس اهرابی» با بیان اینکه هرساله با نزدیک شدن شب یلدا تمام تلاش و همت خود را به کار می گیریم تا با تهیه بسته‌های غذایی یلدای شادی را برای نیازمندان رقم زنیم گفت:۲۱  هزار و ۷۶۹ نیکوکار حمایت ایتام و محسنین کمیته امداد استان را بر عهده گرفته اند که در طول سال و مناسبت های مختلف کمک های خود را برای رفع مشکلات آن ها اهداء می کنند.

مدیرکل کمیته امداد گیلان بابیان اینکه کمک‌های خیران و نیکوکاران می‌تواند در قالب اهداء میوه، شیرینی و آجیل باشد افزود: مردم نیکوکار گیلان می‌توانند کمک‌های نقدی خود را هم به دفاتر کمیته امداد در سراسر استان و مراکز نیکوکاری اهداء کنند.

وی با بیان اینکه با مؤسسات خیریه همسو و همچنین خیران و نیکوکاران بسته‌های شب یلدا برای پر کردن سفره نیازمندان تهیه و بین خانوارهای تحت حمایت با اولویت ایتام، زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست توزیع می‌شود اعلام کرد: مردم نوع‌دوست گیلان می‌توانند از طریق شماره‌گیری کد *۸۸۷۷*۰۱۳#  کمک‌های خود را برای تهیه بسته‌های شب یلدای نیازمندان پرداخت کنند.

آری، امشب شب یلداست، شبی برای نشاندن لبخند بر لبان نیازمندان و اگر درخرید شب یلدامان به فکر نیازمندان و نگاه معصوم کودکان نباشیم عشق معنایی ندارد چراکه در کنار آنان بودن به یلدا رنگ و بوی الهی و عاشقی می‌دهد.

 

 

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد طرح ملی فهما شب یلدا روزنامه فعالیت های مسجدی انتخابات انتخابات نماز جمعه پژوهش یلدای مهربانی شب یلدا کانون های مساجد گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۵۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرآیند تهیه ترشی سیر به روش سنتی یک خانواده روستایی آذربایجانی (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کباب کردن ۱۲ کیلو گوشت توسط بانوی آذربایجانی (فیلم) پخت ماهی خاویاری به سبک آشپز آذربایجانی (فیلم) فرآیند پخت بره و ده‌ها مرغ زیر یک بشکه بزرگ فلزی (فیلم)

دیگر خبرها

  • افزایش ۸۲ درصدی توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان زنجانی 
  • فرآیند تهیه ترشی سیر به روش سنتی یک خانواده روستایی آذربایجانی (فیلم)
  • خبر‌هایی از توزیع بسته های معیشتی بین نیازمندان بیارجمند
  • پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران
  • «پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم
  • ‍ بازدید مدیر کل از نحوه فعالیت مراکز نیکوکاری درخدمت رسانی به نیازمندان خراسان شمالی
  • ۱۲۰۰ بسته گوشت قربانی میان نیازمندان یزد توزیع شد
  • توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • توزیع ۱۰۰۰ بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • پاسخ مسئولان به مطالبات مردم در شبکه باران