Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@06:52:31 GMT

یلدا، شب هنرنمایی بخشی های شهیر کُرمانج

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۸۵۵۳۹

یلدا، شب هنرنمایی بخشی های شهیر کُرمانج

مادر خانه یک بار دیگر به میز داخل پذیرایی نگاه می اندازد تا کم و کسری نداشته باشد، انارهایش را هم که با زحمت دانه کرده و برای آخرین بار قبل از آمدن فرزندان، نوه ها و نتیجه ها از بودن دیوان حافظ در کنار سفره شب یلدا مطمئن می شود.

خبرگزاری شبستان _شیروان؛  مادر خانه یک بار دیگر به میز داخل پذیرایی نگاه می اندازد تا کم و کسری نداشته باشد، انارهایش را که با زحمت دانه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آجیل را ھم در ظرف ھای آجیل خوری ریخته است، ھندوانه قرمز ھم در وسط سفره اش دلبری می کند، چندین نوع میوه را ھم کنار سفره گذاشته و برای آخرین بار قبل از آمدن فرزندان، نوه ھا و نتیجه ھا از بودن دیوان حافظ در کنار سفره شب یلدا مطمئن می شود. سپس بر روی صندلی می نشیند و ھمراه شوھرش که پدر خانواده محسوب می شود، منتظر صدای زنگ در حیاط می مانند تا خانه شان در بلندترین شب سال، حال و ھوای متفاوتی بگیرد. شبی که ھرچند فقط یک دقیقه از شب قبلش طولانی تر است اما ھمان یک دقیقه برای خانواده ھایی که حضور ھمه اعضایشان گرمابخش دورھمی شان است، غنیمتی گران بھاست.

 

رسم و رسوم زيبای كردهای شمال خراسان در شب يلدا

در گذشته خوراک ویژه «بجیرک » شامل ترکیب مقوی و انرژی بخشی از دانه های گندم بود که عنوان نمادی از این شب شناخته می شد. نقل روایت های امیرارسلان نامدار و نشستن بخشی های نامدار کُرد چون مرحوم سلطان رضا بخشی و رحیم بخشی و علی بابا رستمی و … بر تکیه گاه و برافروختن آتش در اجاق ها و شنیدن حکایات متعدد و منظوم عاشقانه کردی از دیگر برنامه های شب چله بود.

 

خوردن قارمه و اوونگ های میوه و بازی های فکری

در این شب، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ابراز محبت بر نوه ها و فرزندان را اکمل و مادربزرگ ها با نگاهی از سر اغماض به بساط انبارهای ها.!. دست و دل بازی را آشکار کرده و هر آنچه در اندرونی قرار داشت تقدیم مجمع ها که نوعی سینی مسی بزرگ بود، از تنقلات که به اصطلاح کوردی دنه می گویند پُر و در وسط نهاده تا میل شود.

 

پدر بزرگ های باسواد نیز از خواندن شاهنامه برای کودکان دریغ نورزیده و بساط شاهنامه خوانی داغ بود و آونگ های انگور و گلابی ها و هندوانه ها یا همان قرپوزها را که زیر کاه های کاهدان ها قرار داشت از راه می رسید و چشمان کودکان، قلب هندوانه ها را نشانه می رفت و قبل از اینکه بخورند آب از دهانشان جاری می شد و برخی نیز با قرار دادن سیب زمینی های زیر ذغال حجت را بر خوردنی ها تمام می کردند؛ خلاصه شبی بود از شب ها که بازی های فکری نیز رایج بود و بیشتر شامل چیستان ها می شد.

 

پا در تنور

از آنجا که کدبانوی خانواده احتمال می داد که شب چله جمع خانواده جمع و نان تازه باید بر سر سفره قرار گیرد تنور را با ریختن هیزم روشن و پخت نان را شروع می کرد. پخت نان بیشتر در غروب صورت می گرفت تا نان تازه و گرم بماند، غروب شب چله کودکان روستا و محله با دیدن روشنایی تنورها بر کناره های تنور رفته و پاهای خود را داخل تنور گذاشته تا توسط حرارت بجای مانده از پخت نان گرم شود و از این فرصت کوتاه تا زمانی که بدنشان گرم بود کنار تنور می نشستند و گل می گفتند و صدای خنده شان انرژی بخش زمین و زمان بود، هیچ قهر و کینه ای در کار نبود و تدوام دوستی بود و مهربانی.

 

شب شنیدن چیروک

داستان های کُردی که به چیروک معروفند جایگاه خاصی را در ادبیات مردم شمال خراسان دارد، در شب چله هنر چیروک گویان بر همگان بیشتر ثابت می شد چراکه قصه گویی و سخنوری در جمع، کار هرکسی نبود چه بسیار کهنسالانی که قصه بلد نبودند و از شنیدن چیروک از زبان روایان چیروک ها لذت می بردند و صد البته بچه ها بیشتر استفاده می‌کردند.

 

چله بردن برای عروس

یکی از رسوم زیبای کردهای شمال خراسان در شب یلدا این است که در این شب کسانی که نامزد هستند برای نامزد خود طَبَق‌هایی به نام “سرچلگی بوکان” می‌فرستند که معمولا این کار از طرف خانواده داماد انجام می‌شود. درون خوانچه‌ها شیرینی، پرتقال، سیب، انار، هندوانه، آینه و پارچه قرار داده شده که با پولک و تور تزیین می‌شود، هنگام غروب، زنان فامیل برای کمک به منزل داماد می‌روند و در این مراسم، شادی و پایکوبی هم می‌کنند.

 

پس از آن طَبَق‌های آماده بر سر افرادی گذاشته می‌شود تا روانه خانه عروس شود و مادر عروس پس از تحویل گرفتن طبق‌ها، هدایایی مانند پول یا شیرینی به کسانی که طَبَق ها  را حمل کرده ​اند، می‌دهد و فردای این شب، مادر دختر تمام طبق‌ها را در اتاق مهمان می‌چیند و از زنان فامیل دعوت می‌کند تا برای صرف شیرینی و میوه به منزل‌شان بیایند.

 

 

پایان پیام/641

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد انتخابات شب یلدا کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان همدان طرح ملی فهما روزنامه مسجد شب یلدا شیروان آداب و رسوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۵۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

بعداز ظهر پنجشنبه پس از ورود بخشی از روان آب جاری از دامنه های کوه صاحب الزمان به بخشی از محوطه گلزار شهدای کرمان این محوطه پاکسازی و هیچ گونه خسارتی به گلزار شهدا وارد نشده است.

دریافت 8 MB

دیگر خبرها

  • روز خاص ورزش با رویداد هم‌مسیر اتیسم(عکس)
  • دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • بخشی از تکامل در پورشه (فیلم)
  • بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی
  • توصیه های انتخاباتی استاندار/تنور انتخابات را گرم نگه داریم
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم به میزبانی ۳ شهر
  • برگزاری رویداد «هم‌مسیر اوتیسم» در ۳ شهر ایران
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • تلفیق هنرنمایی طبیعت با فناوری نوین، نجات کشاورزی کم بازده دیم
  • فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب