Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- نتایج تازه‌ترین نظام رتبه‌بندی بین المللی تایمز حاکی از آن بوده است که 31 دانشگاه ایرانی در چهار شاخه علمی علوم زیستی، علوم فیزیکی، روانشناسی و علوم بالینی و سلامت در جمع برترین‌های جهان قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری آریا، نظام بین المللی رتبه بندی تایمز (timeshighereducation) رتبه بندی چهار شاخه علمی علوم زیستی، علوم فیزیکی، روانشناسی و علوم بالینی و سلامت را برای سال 2020 منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تایمز در این بررسی 821 دانشگاه برتر در علوم زیستی، یک هزار و 54 دانشگاه برتر در علوم فیزیکی، 494 دانشگاه برتر در روانشناسی و 775 دانشگاه برتر در زمینه های علوم بالینی، کلینیکی و سلامت را رتبه بندی کرده است.

نظام رتبه بندی تایمز در این رتبه بندی هم از شاخص های کلی استفاده می کند اما در برای هر یک شاخه های علمی شاخص های اختصاصی نیز به کار می گیرد.

در حوزه علوم زیستی 13 شاخص عملکردی از جمله علوم زیستی، علوم دامپزشکی، کشاورزی و جنگلداری و علوم ورزشی مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

این رده‌بندی شامل 821 دانشگاه است که نسبت به تعداد 751 دانشگاه سال گذشته‌، افزایش داشته است.

دانشگاه کمبریج برای اولین بار توانسته رتبه اول را کسب کند و دانشگاه هاروارد را به رتبه دوم برساند. سایر رتبه ها تغییری نداشته اند. دانشگاه آکسفورد سوم، موسسه فناوری ماساچوست MIT در رتبه چهارم و دانشگاه استنفورد در رتبه پنجم قرار دارند.

با وجود سقوط از رتبه 10 به 15 اما دانشگاه شینهوا (Tsinghua) چین همچنان بهترین نهاد آسیایی این رتبه بندی به شمار می‌رود. 14 دانشگاه آسیایی علی‌رغم رقابت سخت توانسته‌اند پیشرفت کنند.

تعداد کمی از موسسات در رده‌بندی امسال دستاوردهای قابل‌توجهی کسب کرده اند که از آن جمله رشد رتبه دانشگاه موناش استرالیا و ورود دانشگاه بن آلمان برای اولین بار است.

10 دانشگاه برتر دنیا در رده بندی تایمز 2020 حوزه علوم زیستی

دانشگاه کمبریج از انگلستان، دانشگاه هاروارد از آمریکا، دانشگاه آکسفورد از انگلستان، موسسه فناوری ماساچوست MIT از آمریکا، دانشگاه استانفورد از آمریکا، موسسه فناوری کالیفرنیا از آمریکا، دانشگاه جان هاپکینز از آمریکا، دانشگاه پرینستون از آمریکا، دانشگاه ییل از آمریکا، دانشگاه UCL از انگلستان.

14 دانشگاه برتر ایران در رده بندی تایمز 2020 حوزه علوم زیستی

در حوزه علوم فیزیکی 13 شاخص عملکردی از جمله شیمی، فیزیک و نجوم، علوم زمین و دریا، ریاضیات و آمار ، زمین شناسی و نجوم مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

این رتبه بندی شامل یک هزار و 54 دانشگاه است. سال گذشته تعداد 963 دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفته بودند.

در رتبه بندی سال 2020 علوم فیزیکی دانشگاه پرینستون برای سومین سال متوالی در رده اول قرار دارد و انستیتوی فناوری کالیفرنیا به مقام دوم صعود کرده است و دانشگاه شیکاگو تنها ورودی جدید در بین 10 دانشگاه برتر است.

دانشگاه پکن چین بالاترین رتبه در میان دانشگاه های آسیایی را دارد. دانشگاه هایی از جمله اکول پلی تکنیک فرانسه، دانشگاه توکیو ژاپن و دانشگاه Scuola Normale Superiore di Pisa ایتالیا در رتبه بندی پیشرفت چشمگیری داشته اند.

10 دانشگاه برتر دنیا در رده بندی تایمز 2020 حوزه علوم فیزیکی

دانشگاه پرینستون از آمریکا، موسسه فناوری کالیفرنیا از آمریکا، دانشگاه کمبریج از انگلستان، دانشگاه استانفورد از آمریکا، دانشگاه هاروارد از آمریکا، موسسه فناوری ماساچوست MIT از آمریکا، دانشگاه آکسفورد از انگلستان، موسسه فناوری زوریخ سوئیس، دانشگاه کالیفرنیا برکلی از آمریکا، دانشگاه شیکاگو از آمریکا

31 دانشگاه برتر ایران در رده بندی تایمز 2020 حوزه علوم فیزیکی

در حوزه علوم روانشناسی نیز 13 شاخص عملکردی از جمله روانشناسی آموزشی، ورزشی، تجاری، حیوانی و بالینی ارزیابی شده اند.

این رتبه بندی شامل 494 دانشگاه است و بار دیگر، دانشگاه استنفورد صدرنشین این رتبه بندی است. دانشگاه میشیگان و دانشگاه بریتیش کلمبیا برای اولین بار به جمع 10 دانشگاه برتر پیوسته اند.

دانشگاه ملی سنگاپور به عنوان بالاترین موسسه آسیایی با صعود 7 رتبه در کنار 8 موسسه آسیایی دیگر در میان 100 دانشگاه برتر حوزه روانشناسی قرار دارد.

10 دانشگاه برتر دنیا در رده بندی تایمز 2020 حوزه روانشناسی

دانشگاه استانفورد از آمریکا، دانشگاه پرینستون از آمریکا، دانشگاه پنسیلوانیا از آمریکا، دانشگاه UCL از انگلستان، دانشگاه شیکاگو از آمریکا، دانشگاه هاروارد از آمریکا، دانشگاه ییل از آمریکا، دانشگاه میشیگان آن آربور از آمریکا، دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس از آمریکا، دانشگاه بریتیش کلمبیا از کانادا.

در حوزه روانشناسی تنها دانشگاه ایرانی دانشگاه تهران با رتبه جهانی 301–400 است.

رتبه بندی دانشگاه های جهان در نظام رتبه بندی بین المللی تایمز در سال 2020 با موضوع: بالینی، کلینیکی و سلامت نشان می دهد که دانشگاه های پیشتاز در پزشکی، دندانپزشکی و سایر موضوعات سلامت رتبه بندی شده اند.

این رتبه بندی شامل 775 دانشگاه است. سال گذشته تعداد 721 دانشگاه بررسی شدند.

دانشگاه آکسفورد برای نهمین سال متوالی در رده اول قرار دارد. دانشگاه تورنتو کانادا یک دانشگاه پیشرو است و امسال به رتبه ششم صعود کرده است اما دانشگاه ملبورن با سقوط به رتبه 14 از میان 10 دانشگاه برتر خارج شده است.

بالاترین موسسه دارای رتبه برتر آسیا، دانشگاه ملی سنگاپور است اما سایر دانشگاه های این قاره از جمله دانشگاه های توکیو و کیوتو ژاپن و دانشگاه پکن چین نیز پیشرفت های چشمگیری داشته اند.

10 دانشگاه برتر دنیا در رده بندی تایمز 2020 حوزه بالینی و سلامت

دانشگاه آکسفورد از انگلستان، دانشگاه هاروارد از آمریکا، دانشگاه کمبریج از انگلستان، امپریال کالج لندن از انگلستان، دانشگاه استانفورد از آمریکا، دانشگاه تورنتو از کانادا، دانشگاه جان هاپکینز از آمریکا، دانشگاه UCL از انگلستان، دانشگاه ییل از آمریکا، دانشگاه کلمبیا از آمریکا.

9 دانشگاه برتر ایران در رده بندی تایمز 2020 حوزه علوم پزشکی، بالینی و سلامت

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۵۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه برتر در حوزه های عمران، حقوقی و فرهنگی توسط منطقه آزاد اروند

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، در همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور که با حضور «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدیران عامل، معاونین و مدیران این مناطق در مشهد برگزار شد، «اروند» توانست در حوزه های حقوقی، عمران و زیربنایی و فرهنگی عنوان برتر را کسب نماید.

دیگر خبرها

  • خلیج فارس یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمدنی ماست/ نسل جوان باید با گذشته پرافتخارمان آشنا شود
  • داشتن مردمانی آشنا به علوم جدید می‌تواند در دامنه وقف قرار گیرند
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • کسب رتبه برتر در حوزه های عمران، حقوقی و فرهنگی توسط منطقه آزاد اروند
  • واکنش وزیر علوم به یورش پلیس آمریکا به دانشجویان
  • تحصن دانشجویان آمریکا علیه اسرادیل دنیا را بیدارتر می‌کند/ حالا معادلات یورش به غزه تغییر خواهد کرد/کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • برگزاری مجدد کنکور در منطقه سیل زده