Web Analytics Made Easy - Statcounter

بحث در خصوص شخصیت و عملکرد «یارمحمدخان کرمانشاهی» بسیار زیاد است. انتظار می‌رود که در خصوص این شخصیت سیاسی و تاریخی مسئولان فرهنگی و سیاسی استان با مداقه و دقت بیشتری رفتار کنند.

خبرگزاری فارس-کرمانشاه-محمد امین بهرامی: چند ماهی هست که نامی بر سر زبان‌ها افتاده است و کسی از گوشه تاریخ نشانه گرفته شده است با نام «یارمحمد خان».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در باب او بیش از هر چیز گفته شد آن بود که او جزو دلاوران مشروطه بوده است و یار و همراه ستار خان و باقرخان بوده و آنان در وصف او چنین و چنان گفته اند و ...

بر مبنای همین تبلیغات طرحی در نظر گرفته شد. مسولان استانی از استانداری و تا شورای شهر و... برای همراهی با قافله تبلیغاتی، ناشناخته در مدح او حماسه سرایی فرمودند. سوال این است که این بزرگان چه شناختی از یارمحمدخان داشتند و این اقدامات بر چه مبنایی بوده است و آیا در این مجموعه‌ها یک نفر نبوده است که بخواهد در باره این شخص که بلواری به نامش شد و قرار شد میلیاردها تومان درباره‌اش از بیت المال صرف شود، تحقیق کند؟ آیا این بزرگانِ مسئول همین گونه نسبت به خرج بیت المال عمل می‌کنند؟

نگارنده نه ادعای تاریخ دانی دارد و نه قصد دارد خدایی ناکرده بزرگی را پایین بکشد. آنچه سبب شد در این زمینه روزها و شب‌ها وقت خود را اختصاص دهد و دیگر اولویت‌ها را کنار بگذارد نگرانی از جعل تاریخ و تاریخ سازی‌ای بود که متاسفانه توسط برخی بزرگان عرصه نویسندگی در کرمانشاه رخ داده است و همین امر موجب شده که مسولان هم بی محابا پا در این راه گذارند و از بیت المال میلیاردی هزینه کنند و برای چنین شخصی اعتبار بسازند.

نگارنده ضمن احترام قلبی نسبت به بزرگانی چون «اردشیر کشاورز» و «محمد علی سلطانی» و با عرض پوزش از آنان نسبت به مطالبی که در این خصوص آورده‌اند انتقاد دارم و برایم عجیب است که این بزرگان چگونه در مورد «یارمحمد خان» شور و شیرین و نمک و شکر را با هم مخلوط کرده اند و در نهایت آن عسل را درآورده اند؟

امیدوارم چنانچه در این مطالب نقص و کاستی‌ای هست از باب اصلاح تاریخ کرمانشاه بیان کنند و مسئولان امر هم متنبه گردند. پیش از ورود به بحث زندگی نامه‌ای کوتاه درباره‌ی یارمحمد خان که تقریبا اکثر آن در کتب آقایان اردشیر کشاورز و محمدعلی سطانی درج شده است را برای خوانندگان محترم می آورم تا خوانندگان بیشتر با او آشنا شوند.

خلاصه زندگی و اقدامات یار محمدخان/ کمی این غذا شور شده است!

یارمحمدخان در ماجرای انحلال مجلس و جنگ تبریز به کمک ستارخان و باقرخان می رود و در آنجا با آن‌ها همراه شده و کمک‌های ارزنده‌ای به آنها می‌کند. پس از فتح تهران، جذب «حزب دموکرات» یعنی طیف مقابل ستارخان و باقرخان که جزو هواداران اعتدالیون بودند می‌شود.

حزب دموکرات را می توان در یک کلام جزو ایران ستیزترین، غرب گراترین و خون ریزترین گروه‌های سیاسی آن دوران دانست. امثال «تقی‌زاده» و «رسول زاده» از تئوریسین‌های اصلی این جریان بودند.

از شاهکارهای حزب دموکرات آن هم در فاصله زمانی کوتاهی پس از فتح تهران می توان به ترور «آیت الله بهبهانی» اشاره کرد که جزو چهره‌های مشروطه خواه بود و گناهش این بود که مطابق میل دموکرات ها عمل نکرد. این ترور نشان می‌دهد که برخلاف تصور، این فرقه نه تنها دموکرات نبود بلکه از هیچ ترفند و جنایتی برای پیشبرد اهدافش کوتاهی نمی‌کرد.

البته پس از این ترور، اعتدالیون به جبران ،افرادی را از حزب دموکرات ترور می‌کنند و همین مساله آتش اختلافات را برافروخته تر می‌کند.


مراسم گرامیداشت «یارمحمدخان کرمانشاهی» به حضور چهره‌های سیاسی و فرهنگی استان در محل دفن او برگزار شد

 

یکی از اتفاقات شگفت انگیز دیگر در همان اثنا فاجعه پارک اتابک است. دموکرات‌ها که افرادی افراطی بودند پس از آنکه قدرت در اختیار فردی متمایل به آنان قرار گرفت برای دفع رقیب، از آنان خواسته شد که اسلحه‌های خود را تحویل دهند و پس از ممانعت ستارخان و باقرخان از تحویل اسلحه به این افراد، با لشگرکشی آنان را تارومار کردند.

طبق نظر نویسندگان، یارمحمدخان نیز جزو کسانی بوده است که در تارومار ساختن ستارخان و باقرخان و لشگر تبریز نقش داشته است اما عجیب اینجاست که جناب اردشیر کشاورز با این توجیه که نویسنده مذکور در آن زمان در تهران نبوده است این نقل را رد و این مورد را در چند جای کتاب استفاده می‌کند.

در حالی که اگر آن نویسنده در آن زمان تهران نبوده و فرضاً در شهر دیگری بوده خود جناب اردشیر کشاورز که تا بیش از سی سال بعد نیز به دنیا نیامده بوده است که کتاب «گرد کرد» را بنویسد و اگر قرار باشد اینگونه به سراغ تاریخ رفت و آن را زیر سوال برد دیگر هیچ مورخی نمی تواند درباب گذشتگان سخنی بگوید.

از دیگر اقدامات تروریستی حزب دموکرات در این برهه، ترور احمد علاءالدوله است. او نیز مدعی هواداری مشروطه بود اما در گروه اعتدالیون قرار داشت که طبیعتا مورد بغض حزب دموکرات بود . بنابراین تصمیم بر این شد که کلک او نیز کنده شود که قهرمان ماجرا در اینجا یارمحمد خان است و عجیب است که جناب کشاورز در کتاب از آن تعبیر به اعدام انقلابی علاءالدوله می‌کند.

پس از اینکه سپهدار اعظم به رییس دولتی رسید با توجه به نزدیکی سپهدار به اعتدالیون و آگاهی از اقدامات دموکرات‌ها و ظلم‌های آنان به مشروطه خواهان، یارمحمد خان، حیدر عمواوغلی و رسول زاده را دستگیر و تبعید کرد.

در زمان رسیدن یارمحمد به ملایر(کرمانشاه)، ظاهرا از دست نیروهای حکومتی فرار می‌کند و تحت تعقیب قرار می‌گیرد ولی به دلیل درخواست‌های از سوی افراد صاحب نفوذ مبنی بر وضعیت خاص کرمانشاه و احتمال پیش امد مشکلات، حکم تبعید او به خارج از کشور برداشته می‌شود.

مثلا انجمن ولایتی در تلگرافی چنین درخواست می کند که «ما کاری به تقصیر یا غیر تقصیر او نداریم. شهر در انقلاب است. تعرض به این شخص را فعلا متوقف دارید و شهر را دستی نباید خراب کرد.»

مدتی بعد سالارالدوله مرد فتنه انگیز دوران قاجار با محمد علی شاه پیمان می بندد که او را دوباره به قدرت برگرداند. در کرمانشاه و شهرهای دیگر نیروهایی فراهم می‌کند. دولت از حزب دموکرات می‌خواهد به کمک بیایند و نهایت یاران سالار الدوله در نبرد باغشاه شکست می‌خورند.

پس از شکست باغشاه، سالارالدوله به کرمانشاه حمله و آن را تصرف می‌کند. حکومت از یارمحمدخان می‌خواهد که با کمک فرمانفرما که حکم ولایت کرمانشاه را به او سپرده اند همکاری کند. او با فرمانفرما همراه می شود. لازم به ذکر است که فرمانفرما به هر دلیلی در جنگ شرکت نمی‌کند و با شجاعت یار محمدخان، سالارالدوله می‌گریزد و در این ماجراست که او اعظم الدوله را که در کنسول انگلیس در کرمانشاه مخفی شده بود را آزاد می کند و پس از آن برادر محمد مهدی مجتهد، به جرم همکاری و همراهی با سالار الدوله به دار آویخته می‌شود.

این اقدام و دستگیری و آزار علمای کرمانشاه که توسط یارمحمد خان و ایادی او صورت گرفت به حدی بود که در مدت کوتاهی صدای آن به علمای نجف رسید و آنان از دولت خواستند که در این زمینه کاری انجام دهد که منجر به عذرخواهی دولتمردان شد.

دولت این اقدامات را «اخبار موحش کرمانشاهان و ترتیبات خودسرانه» و «حرکات ناگوار یک مشت تجددپروران صوری» خواند و قول داد شر این اشرار را کم کند.

یارمحمدخان در ماجرای انحلال مجلس و جنگ تبریز به کمک ستارخان و باقرخان می رود و در آنجا با آنها همراه شده و کمک های ارزنده ای به آنها می کند. پس از فتح تهران، جذب حزب دموکرات یعنی طیف مقابل ستارخان و باقرخان که جزو هواداران اعتدالیون بودند می شود.

نکته مهم در این ماجرا آن است که برخی مورخان اعلام کرده اند که اعدام «شیخ محمود»، توسط یارمحمد صورت می‌گیرد، اما آقای اردشیر کشاورز قصد دارد با توجیهاتی آن را به اعظم الدوله منتسب کند و می گوید او حاکم بوده است. در حالیکه با توجه به اینکه اعظم الدوله توسط یارمحمدخان آزاد و دوباره به کار گماشته شده و با توجه به دوستی سابق او با محمد مهدی مجتهد اگر او خود این کار را نکرده باشد قطعا با این کار موافق بوده است و گرنه اعظم الدوله جرات انجام این کار را نداشت.

با عدم حضور فرمانفرما در کرمانشاه، سالارالدوله دوباره و پس از 15 روز به کرمانشاه باز می‌گردد و یار محمد خان می‌گریزد. با تصرف کرمانشاه، فرمانفرما به جنگ با سالارالدوله بر می خیزد و در «شورجه» دو سپاه با هم درگیر می شوند. دولت با تطمیع یارمحمدخان و برخی دیگر، شرایط آنان را می پذیرد و به کمک فرمانفرما آمده و در جنگ سالارالدوله را شکست می‌دهند.

پس از حاکم شدن فرمانفرما بر کرمانشاه او نامه‌هایی به تهران می‌نویسد و از جلسات مخفی و کارشکنی‌های یارمحمد خان شکایت می‌کند. یارمحمد خان و هوادارنش نیز به همراه برخی بختیاری‌ها به بهانه عدم توجه دولت به درخواست‌های آنان، اعتراضاتی را صورت  می‌دهند. از طرفی سالارالدوله در کردستان قرار دارد و فرمانفرما در این زمان به قصد جنگ با او عازم کردستان می شود. در کامیاران یارمحمد خان از فرمانفرما جدا شده و به کرمانشاه باز می‌گردد و شهر و عمارت دولتی را به تصرف خود در می آورد و عملا به فرمانفرما خیانت می‌کند.

یارمحمد خان در شهر بر علیه رییس دولت ناصرالملک اعلامیه منتشر می‌کند و عدم گشایش مجلس را بهانه نافرمانی خود معرفی اعلام می‌کند.

نکته مهم ماجرا آنجاست که حزب دموکرات با سالارالدوله به تفاهم رسیده و این اقدام یارمحمد خان به همین دلیل بوده است و پس از چند روز سالارالدوله با استقبال یارمحمد خان که به فرمانفرما خیانت کرده بود به کرمانشاه وارد می شود. از عجایب روزگار آن است که سالارالدوله نیز این زمان طرفدار دموکراسی و رای مردم می شود و از دولت پایبندی به مشروطه و بازگشایی مجلس را طلب می‌کند!

فرمانفرما در کردستان و سالارالدوله و یارمحمد خان در کرمانشاه هستند. سالارالدوله یارمحمد خان به سوی کردستان لشگرکشی می‌کنند اما فرمانفرما که ظاهرا از خالی بودن شهر مطلع گردیده از راه دیگری به کرمانشاه وارد می‌شود.

یارمحمد با دستور کمیته مرکزی حزب دموکرات و با هماهنگی با سالارالدوله به کرمانشاه حمله ور می شود و در راستای دستورات حزب دموکرات و منافع و مطامع حزب و سالارالدوله پس از کش و قوسی کشته می‌شود.

این مطلب مختصری بود از زندگی یارمحمدخان که نشان می‌دهد که او چقدر اهل معامله و تغییر مسلک بوده است و بدون پایبندی به قواعد و مرامی خاص، صرفا منفعت و دستورات مرکزی کمیته مرکزی حزب دموکرات راه را برای او مشخص کرده بود.

تحلیل زندگی یک جنگاور/ گم شدن برخی در تاریخ بی علت نیست

پیوند ناگسستنی یارمحمد با حزب دموکرات، عملا ما را از تحلیل تفکرات سیاسی‌اش بی نیاز می‌کند. حزبی که تقی زاده سمبل غرب گرایی در تاریخ معاصر رهبری آن را به عهده داشت؛ آنچنان فاسد العمل بود که صدای علمای مشروطه خواه نجف چون آیت ا... آخوند خراسانی را درآورد و او و برخی دیگر از علما، تقی زاده را دارای مسلک سیاسی فاسد دانستند.

عملکرد فجیع او نهایتا دولت را مجبور کرد او را به خارج از کشور تبعید کند. خوش خدمتی‌های تقی زاده به استبداد و استعمار و امضای قرارداد ننگین و نفتی 1933 در زمان رضا خان نشان داد که نه تنها بویی از میهن دوستی نبرده بود بلکه در آزادی خواهی نیز هیچ گونه صداقتی نداشت.

دکتر حسین آبادیان از اساتید صاحب نظر مشروطه که آثار ارزشمندی را با رویکرد تحلیلی- تاریخی درباب مشروطه و پس از آن به رشته تحریر در آورده در کتاب «بحران مشروطیت ایران» با تایید برخی نقل ها درباره ی یار محمد چنین می نویسد:«تروریست‌ها عمدتا عناصری بودند از طبقات پایین جامعه. نمونه آنها یارمحمد خان کرمانشاهی بود.»

همین فرد در زمان حضور نیکسون پس از کودتای 28 مرداد در تهران و پس از شهادت سه دانشجوی ایرانی، به مدح و ثناگویی از نیکسون پرداخت و در مدح او شعر گفت تا همگان یقین یابند که از زمان شروع سیاست ورزی‌اش در مشروطه که ترور مخالفان را در پیش گرفت و تا آخر عمر نیز هیچ گاه آزادی خواه نبود و جز به قدرت نمی‌اندیشید. از سوی دیگر رسول زاده مرامنامه نویس حزب دموکرات است که او نیز به ترکیه تبعید شد و در آنجا روی دیگر وطن فروشی خود را نشان داد و چنان در افکار پان ترکی غرق شد که خواستار استقلال ترک‌های ایران گردید و بر علیه یکپارچگی ایران نوشت.

تحلیل عملکرد یار محمد خان آشکار است. او مجری دستورات رسول زاده و آلت فعل این تئوریسین‌ها بود و به همین دلیل برای او تفاوتی نداشت که یک روز با ستار خان و باقر خان باشد و یک روز در مقابل آنها. یک روز در رکاب فرمانفرما و والی دولت مشروطه باشد و یک روز در مقابل او. یک روز در مقابل سالارالدوله ضد مشروطه و مستبد باشد و یک روز در کنار او بجنگد. البته الت فعل بودن در مرام حزب دموکرات بود، همچنان که تقی زاده که مدعی روشنفکری و آزادی خواهی بود پس از فرار رضا خان، خود را آلت فعل او دانست و وقتی تقی زاده‌ی روشنفکر و متفکر و ازادی خواه چنین باشد چرا یارمحمد خان اینگونه نباشد؟

با این توصیفات بیراه نیست اگر یارمحمد خان را همراه حیدر عمواوغلی و افراد اوباشی چون کریم دواتگر و... بال نظامی و تروریستی حزب دموکرات بدانیم.

یارمحمد اگر در ترور سید عبدا... بهبهانی نقش مستقیم نداشته قطعا با آن مخالف نبوده است. اگر بر فرض بعید به سوی باقرخان و ستار خان تیر شلیک نکرده است قطعا با آن مخالف نیز نبوده است و البته برخوردهای دولت متمایل به اعتدالیون با او این ظن را تقویت می‌کند که در همه‌ی این اقدامات تروریستی نقش مهمی را به عهده داشته است.

این مجری افرادِ ناباب حزب دموکرات، صرفا از باب از میان برداشتن مخالفانِ حزب دموکرات دست به هر اقدامی می‌زند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ترور احمد خان علاءالدوله که مشروطه خواه هم بود اشاره کرد.

چنانکه اشاره شد اعدام برادر محمد مهدی مجتهد، یکی دیگر از اقدامات او بود آن هم به جرم همراهی با سالارالدوله‌ای که چند ماه بعد یار محمد هوا خواهش می‌شود و خود را در رکابش به کشتن می دهد. 

طبق آنچه در آثار هواداران او بیان شده، در جنگ شورجه او و همراهانش چندین زن و بچه را در قلعه‌ای کشتند و یا در نقلی دیگر، صرفا در یک ماجرا در همان همدان یارمحمد خان به تنهایی بیش از هفتاد نفر را کشته است. ( گرد کرد صفحات 146 و 147) و یا چنان که خود او نقل کرده است او در تهران و تبریز مثل گنجشک آدم کشته است. ( تاریخ مفصل کرمانشاهان، محمد علی سلطانی، ج 4 ص 655)

دکتر حسین آبادیان از اساتید صاحب نظر مشروطه که آثار ارزشمندی را با رویکرد تحلیلی- تاریخی درباب مشروطه و پس از آن به رشته تحریر در آورده در کتاب «بحران مشروطیت ایران» با تایید برخی نقل ها درباره ی یار محمد چنین می نویسد:«تروریست‌ها عمدتا عناصری بودند از طبقات پایین جامعه. نمونه آنها یارمحمد خان کرمانشاهی بود.»

 

او در هنگامه مجلس اول همراه برادرش از کرمانشاه برای کمک به مشروطه خواهان عازم تهران بود که در قم خبر انحلال مجلس را شنید پس به تبریز رفت. یار محمد خان «جوانی بی سواد و ساده لوح» بود که بعدا وارد حزب دموکرات شد. «به رهبر آن حزب ایمان پیدا کرد و کورکورانه و بدون آنکه از خود اراده داشته باشد از دستورات کمیته ( مرکزی) حزب اطاعت کرد و قطعنامه‌هایی که از طرف کمیته صادر و منتشر می شد وحی منزل می دانست.»

پس از تغییر دولت‌ها و بر سرکار آمدن مسئولانی که متمایل به اعتدالیون بودند بنا به فتوای علمای نجف که سید حسن تقی زاده دارای مسلک سیاسی فاسد معرفی می‌کنند او تبعید می‌شود و قرار می‌شود که یارمحمدخان نیز تبعید شود.

با این تفاسیر، مایه‌ی حیرت است که در تعابیر نویسندگان کرمانشاهی درباب او و اقداماتش با تعابیری چون سردار مجاهد، قیام ملی و شهادت استفاده شده است. شگفت انگیز آنجاست که مرگ در راه مطامع حزب منحرف دموکرات و در رکاب سالارالدوله نام قیام ملی و شهادت به خود گیرد و شگفت انگیز تر مسئولان بزرگوار امروز کرمانشاه که آنگونه در تکریم و گرامیداشت او از یکدیگر سبقت گرفتند.

بحث در خصوص شخصیت و عملکرد «یارمحمدخان کرمانشاهی» بسیار زیاد است. نقد و بررسی کتاب «گرد کرد» به تنهایی نیازمند چند جلسه تخصصی در حوزه تاریخ مشروطه است. از این رو انتظار می‌رود که در خصوص این شخصیت سیاسی و تاریخی مسئولان فرهنگی و سیاسی استان با مداقه و دقت بیشتری رفتار کنند. 

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: کرمانشاه خان مشروطه کتاب تاریخ مشروطه فارس کرمانشاه زندگی نامه گرد کرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۶۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سی‌ان‌ان: سرکوب اعتراضات و حمایت از صهیونیست‌ها آرای بایدن را می‌خورد

به گزارش قدس آنلاین، پایگاه شبکه «سی.ان.ان» گزارش کرد: گسترش خشم دانشجویان آمریکایی به خاطر سرکوب دانشجویان معترض حامی فلسطین توسط پلیس در ضمن ادامه حمایت‌های «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه باعث رویگردانی رای‌دهندگان جوان و به اصطلاح نسل «زد» از او با نزدیک شدن به موعد انتخابات ۲۰۲۴ شده است.

«حسن پیرعلی»، یکی از جوانان مسئول تبلیغات انتخاباتی در حمایت از جو بایدن در دانشگاه «ویک فورست» در کارولینای شمالی گفت: «اگر بخواهم از خودروهای برقی و تغییرات آب‌وهوایی حرف بزنم یک دانشجو از من می‌پرسد پس موضوع انتشار گازهای گلخانه‌ای در اثر بمباران غزه چه می‌شود؟ آن وقت مجبورم بگویم در این مورد قادربه کمک نیستم.»

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت که «یهودستیزی و سخنان نفرت انگیز در دانشگاه‌های آمریکا جایی ندارد»، اما از حق اعتراض مسالمت آمیز دفاع کرد.

سی‌.ان.ان گزارش داد وخامت وضعیت در نوار غزه با توجه دسترسی بسیاری از جوانان آمریکایی به گزارش‌های در لحظه درباره جنگ در این باریکه از طریق رسانه‌های اجتماعی تبدیل به یک نگرانی بزرگ سازمان‌ها و گروه‌های حامی جو بایدن در مبارزات انتخاباتی از جمله سازمان‌های دموکرات، گروه‌های لیبرال خارج از حزب و دیگر متحدان او شده و آنها نگران رویگردانی شدید رای‌دهندگان جوان از شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ هستند.

یک مثال بارز این نگرانی‌ها بیانیه منتشر شده از سوی یکی از گروه‌های دموکرات حامی بایدن به نام «دموکرات‌های کالج‌های آمریکا» است. این سازمان در بیانیه خود نوشت: «کاخ سفید استراتژی اشتباه در آغوش کشیدن بنیامین نتانیاهو را در پیش گرفته و به پایگاه حامیان خودش و همه رای‌دهندگانی که می‌خواهند این جنگ پایان یابد کم محلی می‌کند.  باید هر چه بیشتر این مساله تصریح شود که درخواست برای آزادی فلسطینی‌ها به معنی یهودستیزی نیست.»

سی.ان.ان بیانیه سازمان «دموکرات‌های کالج‌های آمریکا» را که سالهای زیادی زیر نظیر کمیته ملی حزب دموکرات فعالیت کرده جسورانه دانسته که به طور بالقوه می‌تواند جایگاه این سازمان نزد رهبران ارشد حزب دموکرات را به خطر بیندازد.

اما یکی از گلایه‌های اصلی این سازمان این است که ظاهرا رئیس جمهور آمریکا نمی‌خواهد بفهمد رویکردش در قبال سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین و ادامه دادن به حمایت‌های نظامی از رژیم صهیونیستی چطور کار این سازمان و حامیان دیگر جو بایدن برای انجام تبلیغات انتخاباتی به نفع این نامزد دموکراتها در انتخابات ۲۰۲۴ را به ویژه در میان قشر جوانان و دانشجویان سخت‌تر می‌کند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • واکنش معاون فرهنگی وزارت ارشاد به تحریف شخصیت حسن صباح در «حشاشین» + فیلم
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • سی‌ان‌ان: سرکوب اعتراضات و حمایت از صهیونیست‌ها آرای بایدن را می‌خورد
  • ساسولو سومین تیم تاریخ سری آ که فاتح اسکودتو را دبل می‌کند
  • ویدیو/ درگیری جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به بهانه فلسطین
  • سخنی در باب محتوای «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی/ تحریف تاریخ به شیک ترین شکل ممکن
  • حمله به یک سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان
  • رسمی؛ رئال مادرید برای سی‌وششمین بار قهرمان لالیگا شد
  • هشدار دموکرات‌ها به بایدن نسبت به نقض قوانین آمریکا توسط تل‌آویو
  • امام صادق(ع)‌ پرچمدار ترویج معارف شیعه و مبارزه با تحریف دین بود